handdator

Visa fullständig version : Bästa boende på Koufonissi


marmar
2012-05-31, 15:06
Hej!

Vi är en familj med en 8 åring på väg till Koufonissi i juni.
Vi funderar på att bo i eller nära Chora.

Vilket är ditt favoritboende? och varför??

våga
2012-05-31, 18:01
Vad menar du med nära Chora? Två minuters promenad, eller 10 minuter som det är om man bor vid stränderna Charakopou eller Fanos? Vill ni bo på ett enkelt, familjedrivet ställe eller på ett hotell med pool? Vill ni bo mitt i smeten, med bylivets ljud omkring er eller mer ostört?

Jag hoppas att ni får bra tips här, men om det var jag som reste skulle jag ha is i magen och välja i hamnen när jag kom fram. I juni ska det inte vara något problem att hitta ett rum om ni är tre personer och lite flexibla. Alla som har lediga rum möter i hamnen och där kan ni få överblick över vad som erbjuds. Bäst pris blir det på detta sätt också!

Mitt personliga favoritställe är Finikas 10 minuter utanför byn vid Charakopoustranden. Jag gillar familjen som äger det, deras enkla stil och det avslappnade liv man kan leva där. Inne i byn är jag mest förtjust i de ställen som ligger längs vattnet på väg ut till Finikas. Här finns allt från mindre rumsuthyrningar till regelrätta hotell.

Lycka till!
Våga

para poli
2012-05-31, 18:14
I juni ska det inte vara något problem att hitta ett rum om ni är tre personer och lite flexibla. Alla som har lediga rum möter i hamnen och där kan ni få överblick över vad som erbjuds. Bäst pris blir det på detta sätt också!


Apselut, och mycket mer ekonomiskt! :)

marmar
2012-05-31, 18:27
Tack för svar, tänkte nog ha is i magen, men tänkte att det ändå var bra att ha en liten lista med namn på hotell/uthyrare, så man vet vad man ska välja när man står i hamnen....

Har inte varit där förut, så det är lite svårt att veta "vad jag menar" men lite by/hamnliv mer än strandnära, gärna familjärt, och pool klarar vi oss bra utan!

Kalimera
2012-05-31, 19:43
Tack för svar, tänkte nog ha is i magen, men tänkte att det ändå var bra att ha en liten lista med namn på hotell/uthyrare, så man vet vad man ska välja när man står i hamnen.... Där är så litet att du ser nästan alla pensionat från hamnen. Be rumsuthyrarna att peka så vet du vilket ställe de menar. Det finns även pensionat som inte syns från hamnen, som Finikas som Våga rekommenderade. Koufonissi är verkligen pyttelitet. :)

marmar
2012-05-31, 20:40
Men det är svårt att se från hamnen om det är ett bra ställe.... Det är ju inte bara läget, hoppas fortfarande att någon har konkreta tips!

Kalimera
2012-05-31, 20:49
Men det är svårt att se från hamnen om det är ett bra ställe.... Det är ju inte bara läget, hoppas fortfarande att någon har konkreta tips!


http://www.kalimera.se/bilder/forum/sofia.jpg

Jag bor alltid hos Sofia Soultani, varifrån man har den här utsikten. Hon brukar stå i hamnen. Dock har hon bara tre rum med denna utsikt. Till höger, och till vänster, om Sofia finns liknade pensionat med samma utsikt.

Lamaya
2012-05-31, 21:29
http://www.kalimera.se/bilder/forum/sofia.jpg

Jag bor alltid hos Sofia Soultani, varifrån man har den här utsikten. Hon brukar stå i hamnen. Dock har hon bara tre rum med denna utsikt. Till höger, och till vänster, om Sofia finns liknade pensionat med samma utsikt.

Jag har också bott hos Sofia och första gången fick vi betala ett högre pris än vi brukar, men nästa resa fick vi ett mycket bättre pris.
Vi hade samma otroliga utsikt över hamnen och vi reser gärna dit igen.

//Lena

Susie
2012-05-31, 22:12
Jeg har boet på pensionen ved siden af, der hedder "To Kyma" (Maria Prasinou) - det er dem, der har caféen, som du ser på fotoet. De har tre værelser, der har den fantastiske udsigt, og jeg var heldig at bo i et af dem. De andre værelser vender ud mod vejen på bagsiden af huset og har ikke alle balkon.

Jeg tror dog, at det vil være bedre for jer at bo hos Sofia, fordi balkonerne der er meget større.

KR
2012-05-31, 22:23
Jag älskar Finikas!
Det är ju en bit till byn men för oss var det värt det.
Vad ni än väljer är jag övertygad om att ni kommer det bli bra på fina Koufonissi.
//
KR

marmar
2012-06-01, 11:26
Tack för era svar!! Bilden från Sofia är ju oemotståndlig!
Jag har förstått att många gillar Finikas, men vi satasr nog på byn den här gången! :)/maria

Ioslina
2012-06-02, 15:49
Vet inte om Christoferus har sitt kvar, det hette nog Posiedoni... låg några meter efter Sofias.... Bra och fräscht ställe, med härlig utsikt!

philosfamilj
2012-06-05, 08:49
Hej! Vi har varit på Kouffonissi två gånger och bott på Hotel Poseidoni bäda gångerna. Stormtrivts-bra utsikt mot havet och bra med litet kök på rummet. Christofferos mötte i alla fall alltid upp i hamnen och hade då en liten buss. Du kan se hotelet från hamnen - på den högra sidan-om du har bten i ryggen- ca 4 minuter bort.

Vi har vänner som haft denna erfarenhet av Kouffonissi.. Om du väl följt med någon som vista sitt rum så är det mer eller mindre redan bestämt att det är hos just den personen du sen ska bo. Våra vänner kunde i allfall inte sedan byta till en annan rumsuthyrare, de andra nekade dem. Som om en oskriven lag mellan rumsuthyrarna att den som först visat ska sedan få gästen.
detta var dock för ca 3 år sedan..

Ha en underbar tid på Kouffonisi!!

våga
2012-06-05, 18:07
Det är absolut så att man inte vill "sno" gäster från varandra, men jag vet också att om man vänligt förklarar varför rummet man sett inte passar och vad man i stället önskar så hjälper folk till med att förmedla kontakt med andra uthyrare. Nyckeln är kommunikationen - att de som du inte vill hyra hos känner sig väl bemött av dig. Sen finns det säkert ohjälpsamma människor även på Koufonissi, precis som i övriga världen
Våga

Malina
2012-06-13, 11:57
Är det någon på forumet som har bott på "Michailis little houses" på Koufonissi?

Malina
2012-06-13, 22:21
Vill gärna ha tips på olika FANTASTISKA ställen att bo på Koufonissi! Kom igen nu!!!!!!

våga
2012-06-15, 17:04
Ja du Malina, du får nog precisera vad du menar med fantastiskt. Det som en person gillr avskyr en annan....
Våga

marmar
2012-07-04, 22:10
Är nu hemma igen efter en härlig ö-luff.
Hade med mej alla tips härifrå. När vi kom av båten stod ju rumshyrarna på rad, och vi gick flrst fram till Sofia, men hon hade inget rum för tre. Då gick vi fram till en farbror med en skylt med "Maria Prasinou". Han sa att han hade rum, men verkade inte kunna engenlska, så han ropade på sin dotter, som sa att dom hade rum. Det visade sig dock att dottern hade ett eget hotell/pensionat, och det var där vi hamnade. Rousetta hette det, precis ddär stranden börjar om man kommer från hamnen.

Rummet var helt OK med utsikt över stranden, men efter ett par dagar knackade hon på och sa att vi måste byta rum nästa dag, för rummet var bokat. Vi hamnade i ett mindre rum med mindre balkong och sämre utsikt. Vi hörde om fler som var tvugna att byta rum. En gång kom hon också in i vårt rum, med nyckel, utan att knaca, och bad om ursäkt. Vi frågade varför hon kom, och hon sa att hon glömt att hon hade städat, fast klockan var kanske 18....
Tror att hon helt enkelt var dåligt organiserad, och inte hade koll..., men skulle inte rekomendera stället.