Visa fullständig version : Sun Beach Resort Ixia.
Snart är det dax för en tripp till Rhodos, vi ska bo på Sun Beach och undrar om man kan få lite tips på butiker o resturanger i närheten av hotellet.
Bästa gyrosen? Bästa pizzan? Supermarket?
//L
Konstigt att ingen har bott på detta hotell!
Mycket märkligt att ingen har bott på detta hotell.
Jag har inte bott på hotellet men bott i närheten 3 ggr. Vi var på besök i Ixia nu när vi var nere i maj också...och tyvärr kan jag inte ge dig någon positiv bild av stället. Eftersom nästan alla hotell har AI så finns det inte så mycket tavernor att välja mellan. Vi var där på eftermiddagen och allt var stängt utom ett par tavernor på stranden där de tog 10 E för hamburgare och 4.50 E för en öl...Nej tack sa vi och drog vidare:rolleyes:
När vi bodde på grannhotellet Forum beach 2002 var det liv och rörelse och fanns många fina tavernor att välja mellan men så är det inte längre.
Hotellet ni ska bo på ser helt ok ut från utsidan iaf :)
// Malin
Det är ju bara 1km till centrum enligt hotell infon o där bör det väl finnas större utbud på resturanger..?
En gyros ska ju inte kosta mer än ca 3,5e tex.
Det är ju bara 1km till centrum enligt hotell infon o där bör det väl finnas större utbud på resturanger..?
En gyros ska ju inte kosta mer än ca 3,5e tex.
Nja...det finns ju naturligtvis men utbudet är skralt. Men ni har ju Rhodos stad bara 8 km bort och det är täta bussförbindelser så ni behöver nog inte vara hungriga ;) Gyrosställe såg jag faktiskt inget nu...mest sportbarer osv...
// Malin
När man vill beställa turisttåget så man får se lite så måste det också beställas i stan eller?
När man vill beställa turisttåget så man får se lite så måste det också beställas i stan eller?
Om du menar det lilla tåget som går runt i Ialyssos/Ixia så stannar det utanför ert hotell. Det är bara att hoppa på, behöver inte beställas...
// Malin
Ja just det tåget menar jag, jasså bara att hoppa på.. betalar man direkt till dem alltså?
Åker tåget bara en destination eller finns det flera att välja på som på kreta?
Ja just det tåget menar jag, jasså bara att hoppa på.. betalar man direkt till dem alltså?
Åker tåget bara en destination eller finns det flera att välja på som på kreta?
Det är inte lika som på Kreta...det går en tur i omgivningarna, finns inte olika turer att välja på. Tar ca 40 minuter.
Man betalar på tåget.
// Malin
Okej tackar för infon! :) jag hoppas man får se den kända gamla jättestatyn?
Kalimera
2012-06-13, 14:04
jag hoppas man får se den kända gamla jättestatyn?Vilken staty menar du?
Denna menar jag, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolossen_p%C3%A5_Rhodos
Ja den lär du inte se...;)flabb_flab
Jag trodde det var en turistattraktion, men det är kanske borta sedan länge.
Jag trodde det var en turistattraktion, men det är kanske borta sedan länge.
:D:D:D
:Dflabb_flabklapp_klap_B-anana
Du får nöja dig med bocken och hinden..!:D
Eller varför inte titta på statyn "Diagoras" som står i rondellen på västra sidan, (man åker förbi den om man tar buss in till Rh. stad från Ixia)
Borta sen länge :)
Kolossen på Rhodos (grekiska (http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekiska) Κολοσσός της Ρόδου) var en kolossalbild av solguden Helios som byggdes omkring 284 f.Kr. av den grekiske bildhuggaren Chares (http://sv.wikipedia.org/wiki/Chares)
Kolossen stod bara i 56 år (eller 66 enligt en annan uppgift) då den förstördes av en jordbävning.
Irene
Självklart så menar jag att ruinen som kunde återstå och kan vara en plats som ännu finns idag.
Godag yxskaft.
Självklart så menar jag att ruinen som kunde återstå och kan vara en plats som ännu finns idag.
Godag yxskaft.
Funderade just på vad du menade, var den stod 'tvistar di lärde'. En del påstår att den stod någontsans vid stormästarpalatset, o endel säger att den stod i Mandraki
Irene
Då är det snart dax för avresa!_B-anana
Hoppas vattnet är varmt och att gyrosen är god!
Måste tyvär säga att Sun beach resort var ett uselt hotel och förtjänar INTE 4 stjärnor! Rent patrask att bo på.
Vi bodde vid den stora poolen, kanske är bättre på andra fastigheten där barnpoolerna finns....?
Balkongen var patetiskt liten,dåligt städat varje dag,fick vänta 40min för att ens få checka in!! när man frågade varför blev idiot personalen otrevlig.
Dom hade flera timmar på sig att hinna städa rummet innan vi kom dit ändå fick vi vänta helt, sjukt dåligt!
Rhodos i övrigt tänker vi aldrig återvända till heller, en resa dit får räcka, nu siktas det mot andra mål, Karibien next!
Så leit at dere fikk den opplevelsen av en ellers etterlengtet tur:o
Slik kan det gå om Man havner på feil bosted... Eller feil"ort"
Rhodos har veldig mye fint å by på, en fantastisk gamleby, flotte strender osv. Men havner man i utkanten av Ixia på en middelmådig hotel så kan man bli så skuffet at man mister lysten til å utforske øya noe nærmere....
Desverre har AI hotellene ødelagt mye mange steder... Men uansett så er Ixia ikke min favorittplass.. Den har blitt så stygt utbygd... Men for litt over 30 år siden var det ikke så verst flabb_flab
Måste tyvär säga att Sun beach resort var ett uselt hotel och förtjänar INTE 4 stjärnor! Rent patrask att bo på.
Vi bodde vid den stora poolen, kanske är bättre på andra fastigheten där barnpoolerna finns....?
Balkongen var patetiskt liten,dåligt städat varje dag,fick vänta 40min för att ens få checka in!! när man frågade varför blev idiot personalen otrevlig.
Dom hade flera timmar på sig att hinna städa rummet innan vi kom dit ändå fick vi vänta helt, sjukt dåligt!
Rhodos i övrigt tänker vi aldrig återvända till heller, en resa dit får räcka, nu siktas det mot andra mål, Karibien next!
Det är stor synd o skam att Rhodos visade sig från sin "värsta" sida. Det finns mycket fint att se inne i Rhodos stad och även utanför stan. Ön har MÅNGA återvändare, då kan den inte vara så dålig som ni upplevde den. Själv har jag vart på Rhodos 6 ggr, första gången 2001 i Ialyssos, och dit åker jag inte igen. Men de fem senaste åren har jag bott inne i Rhodos stad och där tycker jag att det är kanonbra. Men det är klart, vet ju inte vad ni hade för färväntningar av denna resan, det finns mycket att se o uppleva på Rhodos, så jag skulle föreslå att ni gav ön en chans till. Då skulle jag inte bo på de typiska charterorterna utan boka något inne i stan o ta dagsresor ut till pärlorna. Det finns många o täta bussturer.
Irene
Peter å Stina
2012-08-12, 00:06
Tänkte först skriva att Rhodos är fantastiskt och förtjänar en chans till men å andra sidan så tycker ju vi förmodligen ännu sämre om Kreta än hur dom upplevde Rhodos. Ser man på hur många som tycker kreta är bäst så borde ju vi haft fel och prövat en gång till men det blir aldrig mer nån resa till den ön för oss. Är väl så enkelt att öarna inte per automatik måste älskas bara för att det är Grekland.
Så är det säkert...jag har gett Rhodos en chans till och en till och en till igen... varit där 4 ggr från 2002 till 2012 och det hjälper inte...Rhodos har inte det Kreta har i mina ögon :rolleyes: Kreta har jag nu varit på 23 ggr sen 2004 och jag kommer aldrig bli färdig där... men det är jag på Rhodos och då har jag ändå bott på olika orter och hyrt bil , men det hjälper inte :o Så visst är det så att vi fastnar för olika ställen i världen ... :)
// Malin
Rhodos stad tycker jag inte har något särkilt att komma med heller..
Den typiske svensken reser dit den hör att andra reser sen vill de inte bryta sin rutin så de återvänder och har ju då inget att jämföra med..
Nä det är utanför europa man hittar de finaste ställena rent naturmässigt men visst blir det säker någon mer resa till Grekland framöver men inte till Rhodos.
//L
Personalen på Sun beatch resort var under all kritik! Inte nog med att vi var tvugna att vänta 40min på att checka in utan man möttes av en stöddig attityd när man frågade varför, en dålig bortförklaring blev det då om att de förra gästerna checkade ut kl 12 men klockan var ju 14:00 när vi var där!!!
Städningen var också usel så det där 4 stjärniga hotellet är inte mer än två stjärnigt i min bok.
Tvi faaan åt hela resorten!
Jag och familjen har har också bott på Sun Beach och jag håller med om att det inte är ett ställe man återvänder till. Kan inte säga att jag upplevde servicen så usel då för 4 år sen, det vi tyckte sämst om var att det stökigt och högljutt och att poolen var smutsig... låg ett lager hår och skräp på ytan. Vår balkong var inte alls dum, tvärtom mycket rymlig med delvis havsutsikt.
När vi var det vimlade det av mysiga tavernor i området, alla med utmärkt service och jättebra mat. Undrar vart de tagit vägen... försvunna på bara 4 år! Vi hade inte alls den hemska upplevelsen av Ialyssos/Ixia som flera andra här har haft, tvärtom.
Hälsningar Susanne
Personalen på Sun beatch resort var under all kritik! Inte nog med att vi var tvugna att vänta 40min på att checka in utan man möttes av en stöddig attityd när man frågade varför, en dålig bortförklaring blev det då om att de förra gästerna checkade ut kl 12 men klockan var ju 14:00 när vi var där!!!
Städningen var också usel så det där 4 stjärniga hotellet är inte mer än två stjärnigt i min bok.
Tvi faaan åt hela resorten!
Lite gammalt inlägg att svara på kanske men eftersom jag var och letade efter lite ixia/ialysosinfo så hamnade jag på denna tråden och kan inte låta bli att undra om uttrycket "som man frågar får man svar" är applicerbart i det här fallet...
Hälsningar
Roger
Åt fanders med Sun beatch resort nu och för evigt!!:eek:
Men Kolossen finns i miniatyr (kanske 4m hög) i Faliraki motsatt sidan till Ixia, alltså öst sidan.
Nej tack aldrig mera Rhodos!
Har funderat på Cypern som sista Grekiska ö att besöka.
Har jag missat något tro? Du har ju massor av trevliga öar ni kan besöka utöver Rhodos och Cypern
Ta bara någon av dessa så får Ni en fin Greklandsupplevelse, Karpathos, Skiathos, Skopelos, Naxos, Paros, Samos, AntiParos, Ikaria med flera. Tror inte Ni blir besvikna på någon av dessa öar.
BOKA
karinafp
2013-03-14, 19:05
Har funderat på Cypern som sista Grekiska ö att besöka.
Fast Cypern är ju inte en grekisk ö, det är ett eget land. ;)
Varför välja stora fula hotell:mad: Välj istället små familjeägda, man
blir nästan aldrig besviken flabb_flab
Då går funderingarna mot Cypern!
Blåser det lika mycke där som på Rhodos?
Hur är deras flygplats? Liten o smidig som chania eller stor och jobbig?
Hur är matpriserna?
//Lax
Stor och jobbig flygplats.
Inte lika blåsigt.
Matpriser som Rhodos ungefär.
Då går funderingarna mot Cypern!
Blåser det lika mycke där som på Rhodos?
Hur är deras flygplats? Liten o smidig som chania eller stor och jobbig?
Hur är matpriserna?
//Lax
Har akkurat vært på Kypros. Flott flyplass, veldig effektiv. Det blåser ikke på Kypros. Vi hadde fantastisk vær hele uken vi var der. Utrolig fine badestrender. Kan anbefales. God mat . Matprisene er forskjellige, du kan få både rimelig og dyr mat alt etter hvor du går.
Det är Fig Tree Bay jag funderar på, är det en smidig flygplats där?
Har någon varigt där?
//L
Finns ingen flygplats i Fig Tree Bay, det är den stora i Larnaca som gäller.
karinafp
2013-07-10, 17:54
Fig Tree Bay är en utpräglad turistort. Finns inget där förutom hotell, restauranger och supermarkets. Är det något "genuint" du är ute efter, så finns det garanterat inte i Fig Tree Bay...
Karin
som varit där en gång och aldrig mera...
Det er bra at vi er så forskjellige og respekterer andres valg. I Fig Tree Bay er det turister som mange andre steder i Hellas, som ikke heller er så veldig genuine..... og også på Kyrpros finnes det en vennlig lokalbefolkning. Vi bodde ikke ï Fig Tree BAy denne gangen, men har bodd der for en del år siden. Det er bygget ut en fin strandpromenade hvor man kan vandre veldig langt og sjøen er like blå som i Hellas. Det er flott å sykle på Kypros. Vi hadde sykler et par dager og syklet bl.a. til Fig Tree Bay og til Paralimni hvor det bare er lokalbefolkningen som bor. Så...... man kan oppsøke det man vil. Vi reiser gjerne tilbake til Kypros igjen, men vi liker også å variere.
Vi tackar vår lyckliga stjärna varje gång transfer-bussen drar förbi komplexen i Ialyssos och Ixia. Aldrig i livet att vi skulle ens tänka tanken att bo där. Skulle vara för en natt då, i väntan på flyget. Tänk att ön kan ändra karraktär så mycket bara man rundar Akvariet! Ena sidan Akvariet; blåsig och stenig strand. Andra sidan; lugnt, inte så blåsigt och bra strand. Som dessutom ligger mitt i stan.
Men vi åker även förbi detta. Vi åker även förbi Faliraki, Kalithea och alla andra fina platser. Lindos åker vi aldrig förbi för bussen kör en väg innanför kusten just där. Men på kartan kör vi förbi. Även Pefkos lämnar vi bakom oss.
Tillslut är vi i Lardos "kommun" och den lilla orten Lothiarika. Tre restauranger, tre turistbutiker och en bar på 4000 turister/vecka så även här har AI dödat en del. Men vill man ha större utbud tar man bara taxin till Pekfos. Där finns så det blir över att välja på.
Vad gör vi i två veckor då? Absolut ingenting! Solar, umgås med vänner, solar, badar, umgås med vänner. Nån tur upp till stan och vänner där brukar det bli. 8 år har vi gjort samma sak och varje år är längtan stor. Just nu dreglar jag av längtan efter "pappas" goda fisk..... (33 dagar kvar)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.