handdator

Visa fullständig version : Karpathos/Pigadia...rätt val om man söker det genuina Grekland?


biondona
2012-05-25, 16:29
Jag och min sambo har precis bokat in oss en vecka i juli på hotell Alimounda Mare i Piagdia, men är lite tveksamma om vi gjort rätt och om vi ska boka om till nåt annat. Behöver således hjälp av er Greklandsrävar!
Vi har tvekat länge mellan detta resmål och Parga..(och innan dess ca 100 andra grekiska öar!!) Vi är noviser på Grekland, dock är vi är vana att resa mycket jorden över på egen hand och försöker alltid leta upp den genuina lokala kulturen och älskar vandringar i natur osv. Komfort har ofta inte kommit så högt upp på priolistan. Denna gång tänker vi dock lite annorlunda då jag är gravid och vi söker lugn och ro (inte så mycket vandringar och absolut inte barhäng!), och för en gångs skull vill också unna oss riktigt bra standard på hotell osv. Detta efter en hektisk vinter och vår. SAMTIDIGT vill vi ha tillgång till riktigt bra restauranger, genuina miljöer osv. Får allergiska reaktioner av turistmenyer och inkastare :D (som så många andra av er gissar jag..)

Vi valde Karpathos då det verkar lugnt och avkopplande och med mycket vacker natur. Och hotellet i Piagdia har fått mycket goda betyg. Nu sade dock en bekant som varit på Karpathos att "hon aldrig skulle välja Pigadia" (de hade varit till Amoopi), då hon tyckte strandens kvalitet var dålig och att staden i sig inte hade något att komma med plus att det var en del inkastare (ryyyysningar..!). Stranden är inte superviktig för oss, man kan ta sig till andra fina stränder var jag förstår, men hur är Pigadia? Hittar man genuina och bra restauranger lätt tex? Har det börjat bli exploaterat? Och är Pigadia mest ett ställe som det är smidigt att utgå ifrån på ön..? Det verkar ju lite trist om det är så...

Jag förstår att Parga och Karpathos är rejält olika som resmål, men om någon också har lust att komma med en jämförelse så skulle vi bli glada. Vi söker alltså lugn och ro, närhet till god mat och fin natur (det "genuina Grekland"), men också viss bekvämlighet.. just denna gång. Då vi bara kan resa bort en vecka, så har resmål som kräver transfer mellan öar valts bort. Annars hade vi nog valt Amorgos..

Ursäkta långt inlägg och tackar på förhand!:)

elisabethk
2012-05-25, 21:01
Hej!
Smaken är olika men jag säger bara,avboka INTE! Har varit på Karpathos 2 ggr och kommer att åka dit igen. Vi har bott i Pigadia och det kommer vi även att göra nästa gång. Stranden i staden låg vi aldrig på, vi åkte till de underbara stränderna som ön bjuder på. Vi åkte buss, vespa och bil. Till Amopi gick vi och badade, vi bor hellre i stan och tar oss till stränderna. Underbara restauranger med god mat. Inkastare, nej, inte när vi var där i alla fall, bara på ett trevligt sätt. Var i Chania för 3 veckor sen och där kan man snacka om inkastare.

Åk till Karpathos och njut, Apella, Achata och Kyra Pinagia är underbara stränder som ni måste besöka, finns många fler. Kom på att vi även åkte båt till Apella och sen en strand som låg långt norrut på ön, med svarta stenar.
Jag längtar tillbaka till Karpathos men till hösten blir det premiär på Tilos!

Ni kommer inte att ångra ert val!
Mvh

Vilma
2012-05-25, 22:56
Karpathos är underbart men jag tycker inte att Pigada verkar vara riktigt vad du söker. Parga är mysigt men jag föreslår Skopelos istället med risk att öka förvirringen:p

Hasse
2012-05-26, 00:00
Pigadia på Karpathos är kanske inte det mest genuina av öarna. Men om vi stannar upp lite och ställer oss frågan - "vad är EGENTLIGEN genuint" ? Att detta har diskuterats, stötts och blötts på Kalimera genom åren kan ingen förneka och svaren är lika många som alla som deltagit i de diskussionerna.

Jag kan inte till 100% säga vad jag själv tycker är genuint. Pigadia är väldigt charmigt, det finns mycket att upptäcka bara genom att strosa och se vad ögat vilar på bakom nästa gathörn och dylikt. En del menar att "genuint", då ska det minnsan inte ens finnas en enda ynka pryl i en butik som räknas som krims-krams, t.ex. Men Pigadia känns inte genuint i mina ögon, det kändes som om det finns för mycket pengar i omlopp. Många tidigare Karpathos-bor var under många år bosatta i ex.vis USA och kom sen tillbaka av olika skäl, ganska rika.

Det mest genuina jag varit med om under 14 resor är i Plomari på Lesvos södra kust. Där fanns INGENTING som var skapat för att vi turister skulle känna oss välkomna. Där var staden Plomari - "välkomna, så här ser det ut hos oss om ni gillar det eller inte". Kanske hittar jag fler sådana platser men jag tvivlar.

En annan stad jag föll pladask för redan 1982 var Samos stad. Där finns mycket att upptäcka för genuinkänsla-letande och massor av andra skäl till att hitta en perfekt plats att vara i. Det känns ofta som att bli förflyttad 10-15 år i Samos stad, utvecklingen känns som om den stått stilla i många avseenden där. Det är t.ex DEN ENDA plats i Grekland jag upplevt där den s.k. siestan verkligen fungerar mellan c.a kl. 13-18. Det blev STÄNGT.....nästan överallt.

Skopelos som nämnts här är en ö jag håller med att den känns ok för sin genuinitet, på SITT SÄTT. Trevlig, tränga gränder, charm, trevligt folk. Men denna ö som så många andra exploateras förr eller senare OM JAG FÅR TYCKA PÅ MITT SÄTT.

Så för guds skull, ni ska INTE avboka Karpathos eftersom det finns MYCKET att se, göra och upptäcka osv. Det finns fantastiska naturupplevelser och vyer, många mindre byar att besöka och häpnas över deras respektive liv och prägel. Jakten på det "genuina"......(definition säkerligen möjlig att diskutera igen) kan väl få bli upphov till er nyfikenhet att fortsätta med senare?

Bara några högst personliga intryck. Andra betydligt mer erfarna av fler än en Karpathos-resa lär ha divergerande åsikter än mina. Jag återvänder gärna dit men jag söker å andra sidan inte enbart det genuina.....numera.



/ Hasse:cool:

Masse
2012-05-26, 00:42
Bra inlägg Hasse, tycker jag! Det här med genuint kan vi dividera om tills vi blir gröna i skallen. Ofta får jag känslan att många av oss vill både ha kakan och äta upp den. Fina hotell med bra standard, pool mm, många restauranger med mycket att välja på, fina stränder osv ............ men inga turister, inga inkastare, små tavernor med enbart grekiska gäster osv. Tja ........ lite svårt att få ihop. Men ...... därför gäller det för var och en av oss att hitta ett läge längs den här skalan mellan ytterligheterna där vi kan trivas.

Både Parga och Karpathos har sina fördelar. På båda ställena förekommer en och annan inkastare (inte särskilt påträngande), men inte tillnärmelsevis i den omfattning som jag mött och avskytt i t ex Rhodos stad.

Både Parga och Pigadia har en hel del turister, men jag upplever lite mera vardag i Pigadia. Jag får mera "tingel-tangel-känsla" i Parga än i Pigadia.

Parga har förutom bystranden (som väl är sådär) fina stränder hyfsat nära byn. Valtos (definitivt gångavstånd) och Lichnos (en lång promenad). Karpathos har förutom bystranden (som enligt många är ok, men som inte är tillnärmelsevis så fin som många av öns övriga stränder) många fantastiskt fina stränder runt om på ön som man kan nå med eget fordon eller, några av dem, med buss eller båt.

Parga har i sin omgivning en hel del fina utflyktsmål som man såvitt jag förstått kan besöka endera med eget fordon eller charterutflykter (ingen egen erfarenhet). Karpathos erbjuder många små mysiga byar (genuina enligt mångas smak) både uppe i bergen och längs kusterna, mycket vacker natur och som sagt vackra stränder som kan avnjutas huvudsakligen med eget fordon, bil eller skooter.

Jag har besökt Parga en gång och Karpathos tre gånger. Trivdes bra i Parga en vecka med fin strand och god mat, men det är till Karpathos jag längtar och hoppas att återvända många gånger.

Mina bästa tips: Läs i trådarna under respektive ställe, kolla bildalbum under en del av medlemmarnas profiler (under min finns lite av både Parga och Karpathos) och sist men inte minst ...... Beställ ett ex av Kalimeras e-guider från Karpathos respektive Parga. Kanske hittar du för en struntsumma svaret där! Säkert hittar du iallafall ett stycke trevlig läsning.

:) Masse

Vilma
2012-05-26, 09:47
OM JAG FÅR TYCKA PÅ MITT SÄTT.


/ Hasse:cool:

Ja det får du om det var mig du frågade Ang_elx

....är man allergisk mot inkastare och ska till Pigada så är det ändå bra att veta att de finns där...

Karpathos är en underbar ö ... hyr en bil och åk runt till fantastiska stränder och mysiga "genuina" små byar, helt underbart!

Föreslog Skopelos för den är mindre men har lite Karpathoskänsla över sig, tycker jag. Om än att inte stränderna når riktigt upp samma klass så är de underbara så det räcker. Skopelos stad är mycket lugnare mysigare vackrare än Pigada i min smak och romantisk ....helt utan inkastarer när vi var där.

Själv ska jag till Parga igen_B-anana

Hellen
2012-05-26, 11:08
Jag har inte varit i Parga, avstår därför att uttala mig om hur det är där :D
Besökte Karpathos för första gången förra året, jag har inte varit på någon annan ö med direktflyg som har så mycket fina stränder och ett flertal där vi var helt ensamma. Bystranden är ok i mitt tycke ju längre bort från Pigadia man tar sig. Hyr ett fordon och ta er runt på ön, ni blir inte besvikna!

biondona
2012-05-26, 11:42
Tusen tack för alla kloka råd och tankar! Masse, du slår huvudet på spiken med det där med att vi är många som både vill äta kakan och ha den kvar och att det faktiskt är ganska omöjligt..flabb_flab. Med mig som gravid (och därmed allt tröttare och tyngre) så försöker vi hitta en bra balans mellan genuina upplevelser och bekvämlighet på denna semester, då vi tidigare oftast gett avkall på det sistnämnda. Jag har inte heller någon klockren definition av vad som är "genuint" och jag förstår att det är hett debatterat ämne på det här forumet. Rom, ett av mina favoritresemål i världen, har ju MASSIVT med turister och alla tänkbara tillhörande turistfällor men är ändå ett av de mest genuina ställena som finns .., så graden av turism och genuinitet går inte alltid ihop i mitt tycke.
Vilma, vi var definitivt inne på Skopelos också, verkar superfint, men vi hade svårt att hitta avgångar som passade vår avreseort och schema denna gång. Det får kanske bli nästa resa!

Vi kör på Karpathos nu och kommer att satsa på mycket utflykter och givetvis utrustar vi oss med Kalimeras e-guide och ett öppet sinne:) Jag känner mig redan smått förälskad i de vackra vyerna och det dramatiska landskapet..
:p

Masse
2012-05-26, 12:01
Vi kör på Karpathos nu och kommer att satsa på mycket utflykter och givetvis utrustar vi oss med Kalimeras e-guide och ett öppet sinne:) Jag känner mig redan smått förälskad i de vackra vyerna och det dramatiska landskapet..
:p

Jag tror inte att ni blir besvikna.

Trevlig resa!
:) Masse

Lissi
2012-05-26, 12:34
Det mest genuina jag varit med om under 14 resor är i Plomari på Lesvos södra kust. Där fanns INGENTING som var skapat för att vi turister skulle känna oss välkomna. Där var staden Plomari - "välkomna, så här ser det ut hos oss om ni gillar det eller inte". Kanske hittar jag fler sådana platser men jag tvivlar.

Det är t.ex DEN ENDA plats i Grekland jag upplevt där den s.k. siestan verkligen fungerar mellan c.a kl. 13-18. Det blev STÄNGT.....nästan överallt.

Skopelos som nämnts här är en ö jag håller med att den känns ok för sin genuinitet, på SITT SÄTT. Trevlig, tränga gränder, charm, trevligt folk. Men denna ö som så många andra exploateras förr eller senare OM JAG FÅR TYCKA PÅ MITT SÄTT.

/ Hasse:cool:

Hasse och andra som söker genuina öar (vad det nu är som sagt...;) )Prova Tinos nån gång....Där får man verkligen känna att man får visa intresse själv om man vill ha kontakt. Enda krimskramset i stor mängd är kyrkligt sådant. Inget är anpassat för "massturism" och inga charterresor går dit heller.
Siestan hålls stenhårt på även i de stora mataffärerna om jag minns rätt.
På söndagen kan du endast handla bröd, tidigt hos bagaren. Inget annat är öppet mer än tavernor och några kiosker.

Jag kände knappt igen Skopelos eller Parga vid besöken 2006 (Skopelos) och 2010 (Parga) Då var det 8 resp 9 år sedan sista besöket och på båda ställena var det så mycket mer turistanpassat! Men charmen fanns ändå på något sätt. Men nu är nog smärtgränsen nådd på båda platserna.

Karpathos har lockat men jag tror jag i huvudsak håller mig till Tinos i fortsättningen. Där finns allt jag vill ha av vacker natur, makalösa byar, god mat och fina stränder och det är superenkelt att ta sig dit. Tilos och Kreta kommer också att finnas på listan men sen är det nog slut med ö-letande.

Lissi