Logga in

Visa fullständig version : Kontanter och Forex

para poli
2012-05-22, 07:03
Det meddelades på P3-nyheter att charterbolagen uppmanar sina ressenärer att ta med extra mycket kontanter till Grekland i sommar.
Hur ska det då vara på dom små öarna?

våga
2012-05-22, 10:39
Samma sas på tv-nyheterna i morse, där man tryckte på att man inte kan vara säker på att betala med kort, eller ta ut med kort, om bankerna får ännu mer problem under sommaren. Tillbaks till gamla vanor, resa med penningbälte igen!
Våga

Arne
2012-05-22, 11:19
Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne

Gitte Aa
2012-05-22, 11:59
Men ändå, jag har skrivit om detta tidigare. I Visakortsavtalet förpliktar sig alla anslutna banker att tillhandahålla valuta för visakortsinnehavare.

Må så vara att kaos skulle uppstå i Grekland, men då finnes det ju ett antal utlandsbaserade banker som har såväl bankkontor som visaanslutna bankomaterpå plats. I Grekland på fastlandets Athen samt på de större turistöarna finns följande banker etablerade och helt fristående från det Grekiska penningsystemet; Bank of Cyprus, Arab Bank Ltd, Bank of Malta, Gibraltar Bank Ltd med flera.

Av vilken anledning skulle dessa banker plötsligt påverkas av en eventuell bankkris i det grekiska monetära systemet?

Arne
Tak Arne det er god information, som måske kan dæmpe panikken ;)
Venlig hilsen Gitte Aagaard

SteffTee
2012-05-22, 16:06
Enig med Arne.

Kontantbrist på charterresmål är alltid en bra rubrik! Men inte särskilt trolig!

Gitte Aa
2012-05-22, 16:29
Da jeg er rejseleder i Grækenland om sommeren, vil det her spørgsmål nok blive bragt op af mine gæster:D:) så det er dejligt at få en god information til at kunne give videre:-) jeg tror ikke selv at det bliver noget problem i sommer og jeg glæder mig til at skulle drage afsted om 4 uger klapp_klap

para poli
2012-05-22, 16:36

Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?

Gitte Aa
2012-05-22, 16:56
Den bank der hedder Citibank er amerikansk og findes i "min by" Volos som ikke er så stor:-) måske kan du søge på www.citibank.com :-)

malou
2012-05-22, 17:13
Men vi som ska till öar som Iraklia, Schinoussa, Anafi osv, har vi anledning att oroa oss? Eller oroa sig vet jag inte, men tvugna att ha framförhållning och släpa på en massa gammaldags pengar så att säga...?

Å ta med noen kontanter til småøyene kan være smart. Det har vi gjort, om enn for flere år siden og lenge før krisen. Det var praktisk. Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot
(som alltid! :D).

Arne
2012-05-22, 17:25
När det så gäller småöarna, då har vi viss erfarenhet. Låt oss nämna Loutro på Kreta. Vi hyrde in oss en vecka på Porto Loutro, och när det var dags att betala då visade det sig att Byn var avhängd från nätet.

Vi fick då besked att detta icke var något problem. Vi kunde endera fylla ett kuvert med Euro för betalning när vi anlände till Chora Sfakion att med kustfärjan skicka, ja, om bankomaten därstädes var i bruk. Det var den ej, vi skickade efter hemkomsten till Umeå ett rekommenderat brev till madame på Hotel Porto Loutro med summan för vår vistelse.

Madame svarade via epost en vecka senare att betalningen kommit Hotellet tillhanda. Inga problem.

Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne

para poli
2012-05-22, 17:40
Bra. Då kanske man slipper tre dagars diskning som betalning då... :D

Faast visst har man en viss beredskap när man åker till småöarna iaf. Det kan ju hända att öns enda cashautomat inte riktigt vill som jag vill, med eller utan ekonomisk svajjighet.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/9031_129843947918_616302918_2680332_2330167_n.jpg

malou
2012-05-22, 17:51
Endelig et bevis på en tom bankomat! :D:D:D flabb_flabflabb_flab bye_bye ...så får man le og spøke litt også, i disse tider.

Kalimera
2012-05-22, 18:55
Om du leser gamle tråder ang. 'Småkykladene', finner du litt informasjon om hvorfor det kan være hensiktsmessig, andres erfaringer - og meninger for og i mot .Precis! Det har varit problem på en del småöar att ta ut pengar med Master Card. Men det har inget med krisen att göra. :)

Janérik
2012-05-23, 05:33
Jag läste på något ställe att bakgrunden till detta är ett pressmeddelande från Forex, jag tror det var tidningen Vagabond som också hade angett källan till det hela. Ganska tragiskt att Forex skickar ut sin reklam i form av pressmeddelanden och sedan anges inte källan då det publiceras.
I går hittade jag förresten en bankomat här i Platanias som inte fungerade, jag tror knappast det hade med krisen att göra, jag har vid flera tillfällen i Sverige också varit med om samma sak. Nästa bankomat fungerade hur bra som helst.

Mvh Janérik

litentuva
2012-05-23, 11:33
Samma varning kom förra sommaren och vi växlade in en större mängd kontanter än vanligt . Under våra fem veckor på Kreta fanns det pengar i bankomaterna och inte tal om att det skulle sina. Klart att växelkontor och banker vill att alla växlar in mycket pengar och lever bra på uppskrämda turister... En viss summa är så klart bra att ta med men man ska nog inte behöva ha hela reskassan i fickorna , större risk att bli av med sina kontanter än att bankomaterna står tomma...

mouche
2012-05-23, 15:50
Siste året har jeg vært på Kreta totalt ca fire måneder på seks reiser, og hele tiden basert meg på å ta ut penger fra automater. Har opplevd at automater har vært tomme for penger, ikke blitt aktivisert for sesongen eller ikke fungert, men dagen etter er alt i orden eller nærmeste automat har fungert. Siden vi har bygget hus så har vi brukt mye penger, stort sett kontant, og har enda ikke hatt noe egentlig problem med å ta ut penger selv i mindre byer/steder. Er heller ikke bekymret for de neste månedene her!

ps
kanskje (også) Forex er tjent med å lage litt problemer som gjør at de kan tjene litt ekstra?

Fysimera
2012-05-23, 19:46
Visst fungerar bankomaterna men vi har nog lite mer i kontantkassa än tidigare. Att ha ett par hundra € i kontanter minskar följderna av ev. strejker när vi närmar oss valdagen och även efter tills vi tror oss veta vad som händer. min rekomendation är min 2-300 € kontant hela tiden det bör räcka.

Olle

Ingrid Ny
2012-05-23, 21:44
Ska man ut till små öarna typ Donoussa, m fl kan det nog vara bra att ha med sig kontanter. Det har vi redan upplevt under två år tillbaka. Det var inte bara att man inte hade rätt kort - det fanns inga pengar kvar att ta ut och då blev det kris. Vi har alltid med oss hederliga pengar och ser inte det som ett så stort problem. Fast vi är ju bara två men ändock ute lite över tre veckor o har haft hela kassankonstant med oss!
Jag satsar nog på det i år igen!flabb_flab/Ingrid

Ingela A
2012-05-24, 15:25
Summering; Skulle det bliva problem i sommar då går det alldeles utmärkt att med Hotel/taverna diskutera sig fram till en lösning på betalningen.
Ingen näringsidkare är betjänt av att tappa intäkter på grund av Greklands svajiga ekonomi. Snarare tvärtom!

Att icke resa till Grekland av anledningen att det därstädes är ekonomiskt skakigt, det är att undergräva grekernas möjlighet att sig ekonomiskt återhämta.

Arne

Tack för den uppmaningen Arne! Vi behöver mer av det slaget!

Ingela

Kalimera
2012-05-24, 17:09
Jag fick precis detta mejl från en hotellägare i Grekland:

I had a phone call from Sweden some days ago and do you know what he asked me? He heard on Swedish news that he had to carry cash with him because our banks have no money! It’s crazy! I think the entire problem caused from the news, this happens everywhere, also English people ask me about this.

Nothing changed on us, it’s like we live all the years, and you don’t even feel the crisis on the islands unless you see fewer tourists. All this has to do with the politicians, not the day to day life of Greece.

If people ask, please explain to them.

Arne
2012-05-24, 17:14
Just precis!!

Arne

Seukel
2012-05-24, 19:03
Att kånka med sig feta sedelbuntar riskerar bara att stimulera brottsligheten. Se här vad som händer stackars greker som tar ut alla sina besparingar:

http://www.reuters.com/article/2012/05/24/greece-burglars-idUSL5E8GNA8Z20120524

ander
2012-05-24, 19:47
Är det någon som har varit på Skopleos de senaste veckorna och vet hur läget är i bankomaterna där?

Hellen
2012-05-24, 19:48
Ja det här med brist på kontanter verkar ha satt sig rejält, pratade med en idag som jag i alla fall fick upplyst om att källan till nyheten är Forex.
Dock har jag ingen större förhoppning om att han förstod vad jag menade med det, han sa bara: Ja där brukar jag växla

Kalimera
2012-05-24, 19:51
Är det någon som har varit på Skopleos de senaste veckorna och vet hur läget är i bankomaterna där?Tyvärr cirkulerar det många falska rykten just nu. Det FINNS pengar i bankomaterna i Grekland! Om det inte finns beror det på att de inte har fyllts på. Precis som det kan vara här hemma också.

mouche
2012-05-25, 06:52
En svensk (!) hoteldirektør i "mitt" område fikk mail fra en svensk kvinne om man fikk mat på Kreta. Nei, dette er ingen spøk, men helt sant og jeg har det fra ham selv - first hand.

Enkelte mennesker burde ikke sove i sin seng med tanke på at det er det stedet hvor et flertall dør!

Alala
2012-05-25, 11:08
Vi brukar vara på resa bara i en vecka så det har inte varit något problem att ta med sig de pengar vi tänkt oss behöva i kontanter (lätt som en plätt eftersom både Finland och Grekland har euro, åtminstone tillsvidare :D). Kreditkort har vi använt närmast för att betala hotell med och att ha som reserv, ofta har det också varit så att t.ex tavernor inte har tagit emot kreditkort. Men åker man på en längre båtluff kan det ju vara besvärligare att ta med sig så mycket pengar eftersom det naturligtvis är en viss säkerhetsrisk också.

Men, i dagens läge skulle åtminstone JAG ta med mig lite extra kontanter för säkerhets skull. Det att det tidigare har funnits pengar och att det finns pengar i bankautomaterna JUST NU behöver inte betyda att situationen inte skulle kunna vara annorlunda om en månad. Beror mycket på vilken tidpunkt man ska resa. Blir det runt valet 17 juni kan det vara lönt att vara extra försiktig. De grekiska bankerna är ju i kris nu redan eftersom folk har börjat ta ut sina besparingar osv. Utan stöd från ECB skulle de inte klara sig (så har åtminstone jag förstått det, korrigera mig om jag har fel). Bäst att följa med situationen så gott man kan och vara lite extra försiktig, det skadar inte. ;)

/ Anne

Ingela A
2012-05-25, 16:13
Jag fick precis detta mejl från en hotellägare i Grekland:

I had a phone call from Sweden some days ago and do you know what he asked me? He heard on Swedish news that he had to carry cash with him because our banks have no money! It’s crazy! I think the entire problem caused from the news, this happens everywhere, also English people ask me about this.

Nothing changed on us, it’s like we live all the years, and you don’t even feel the crisis on the islands unless you see fewer tourists. All this has to do with the politicians, not the day to day life of Greece.

If people ask, please explain to them.

Ja, håller med helt och hållet....det är helt absurt! Det går flera såna konstiga rykten just nu och allt kommer från media! Tro inte allt som skrivs!

Ingela

Lax
2012-05-26, 08:42
Det börjar närma sig årets resa till Ixia.

Med tanke på allt som händer i grekland så undrar jag när man bör växla sina respengar?

Kan det bli en låg valuta efter omvalet den 17 juni tex?

//L

para poli
2012-05-26, 08:46
Kan det bli en låg valuta efter omvalet den 17 juni tex?

//L

Förstår inte riktigt vad du menar?:confused:
Är det risken att €uron ska bytas ut, du menar?
I så fall behöver du inte bekymra dig. Om landet bestämmer sig för att träda ur €urosamarbetet är det först en politisk process som tar tid, sedan tar det praktiska minst 3-4 månader bara att trycka nya sedlar...

/Anders :)

Lax
2012-05-26, 08:52
Ja blir det draschma igen så tar det ju lite tid men jag menar om euron kommer att skunka eller öka beroende på hur valet kommer att gå.

para poli
2012-05-26, 09:04
ahh, oki, då är jag med...
Ja det står ju skrivet i stjärnorna.
Men Merkel, Hollande & co ser till att det är marginella skillnader.
Tror inte att €uron rör sig närmvärt i förhållande till den svenska pesetasen...

Lax
2012-05-26, 09:27
okej ja man får väl runt 1e för 9krvilket inte är så dumt ändå.

Seukel
2012-05-29, 11:24
Enligt denna artikel (längst ner) kan man förvänta sig restriktioner vad gäller in- och utförseln av valuta efter uträdet ur euron:

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_29/05/2012_444239´

Ta inte med för stor reskassa m a o :confused:

våga
2012-06-10, 09:56
En liten rapport från bankomaterna på Naxos:
De spottar snällt ut pengar när man stoppar in koden och knappar in det man ska! Funkar perfekt alltså. Däremot är det väldigt ont om turister och bekymmersamt för alla turistverksamheter om detta håller i sig.
Våga

karinafp
2012-06-10, 10:12
Enligt denna artikel (längst ner) kan man förvänta sig restriktioner vad gäller in- och utförseln av valuta efter uträdet ur euron:

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_29/05/2012_444239´

Ta inte med för stor reskassa m a o :confused:

OM det blir ett utträde, de har ju faktiskt inte röstat ännu, så kommer det att ta åtskillig tid innan man kan införa en annan valuta, så i sommar blir det inga problem. De måste ju tillverka nya sedlar och mynt, t ex. Det gör man inte i en handvändning. F ö kan man ju ta ut kontanter i automater oavsett vilken valuta landet i fråga har. Har aldrig sett någon anledning att kånka på en massa cash i onödan. Inte ens i Grekland..Ang_elx

yvonne
2012-06-10, 20:30
Problemet är väl att grekerna just nu tömmer sina bankkonton för att de är oroliga att bankernas pengar ska ta slut!:mad:

Yvonne

Kikh
2012-06-11, 00:04
Det finns pengar i bankomaterna på Kreta, precis som vanligt, men när turisterna tar ut större belopp kan de vara tillfälligt tomma - precis som i Sverige under en avlöningshelg. Cash rules!, med kontanter har man förhandlingsläge och prutmån på dyrare varor. Skit högaktningsfull i ex Forex idiotiska reklam! De tjänar stora pengar på alla som växlar hos dem eftersom de lever på växlingsavgifterna de tar ut. I de flesta fall är det mycket billigare att ta ut pengar direkt ur bankomaten, och åtminstone i Platanias finns minst 8 pålitliga och välfungerande bankomater.

//Kikh

mouche
2012-06-11, 07:13
Kan bare bekrefte hva Kikh skriver; her i Apokoronas (Almyrida/Kalyves/Vamos osv) har vi ikke en gang hatt problemer med å ta ut kontanter, selv ikke når vi har tatt ut maks beløp på to kort samtidig for å betale for større innkjøp/arbeid utført i forbindelse med vår husbygging.

Eva L
2012-06-11, 07:36
Klart det finns pengar på en så stor och rik ö som Kreta men bekanta till mig har vänner som åkte till Donoussa utan pengar och det kan vara lite riskabelt.

Eva

maji
2012-06-11, 14:56
Tror inte heller det är några problem på de lite större öarna. Däremot var jag och min man på Folegandros förra veckan och där var båda automaterna tomma under 2,5 dygn innan "mannen från Ios" kom och fyllde på. Vi såg flera turister som fick "panik" när dom inte fick ut några pengar. Där är ju också väldigt få ställen som tar kort, inte ens färjebiljetter gick att köpa med kort. Vi har aldrig tidigare råkat ut för att automaterna varit tomma på Folegandros men vi har ändå alltid kontanter med för säkerhets skull när vi åker till mindre öar. Med hänvisning till vad någon av er skrev i ett tidigare inlägg om att ev grekerna tömmer sina konton. Det var massor av grekiska turister dom 2 första dagarna vi var där och sedan blev faktiskt automaterna tomma. Kan vara en slump:rolleyes:men visst undrar man;)

//majibye_bye

Eva L
2012-06-11, 15:41
Förra gången jag besökte Folegandros var bankomaten tom i fem dagar. Vid första besöket på ön några år dessförinnan fanns det ingen bankomat.

Hoppas du i någon annan tråd eller i ett resebrev vill berätta om din resa.

Eva

Jenkan72
2012-06-13, 12:53
Är det någon som ganska nyligen har varit på Korfu och upplevt att det har varit problem att ta ut kontanter i automaterna eller betala med kort?

Vi är ett sällskap som skall åka till Korfu i slutet av augusti och bo i Agios Gordis och det känns inte så okej att gå runt med så mycket kontanter.
Har ju läst på en del ställen där de rekommenderar att man har med sig ordentligt med kontanter för att det kan bli problem. Men därför undrar man ju om det verkligen är så.

nilam
2012-06-13, 13:16
Det finns inga problem med att få ut kontanter i Grekland...har varit både på Kreta och Rhodos i år. Det är Forex som vill få dig att tro det så du växlar innan hos dem för att de ska tjäna pengar...:mad:

// Malin

Christian
2012-06-13, 16:36
bye_byeHej,
bara 4 dagar kvar tills vi är i Skopelos. Ser verkligen fram mot lite sommar och sol.. men jag undrar lite hur det är med pengar och bankautomater där? Har fått rådet att ta med mera kontanter än vanligt. Någon menade att bankautomaterna kan vara tomma eller att de kanske inte fylls på som normalt. Är det någon som vet hur det ligger till och har varit där nyligen? Hur påverkas allt av valet 17 juni?

Arne
2012-06-13, 16:41
Men snälla du! Det är Forex som spökar. De vill naturligtvis att du tager ut massor av Euró inför din resa till Grekland. Detta baserat på att Forex vill ha ut maximalt med växlingsersättning!

Dock kvarstår faktum att alla bankomater i Grekland fungerar perfekt!

Arne

Christian
2012-06-13, 19:36
Men snälla du! Det är Forex som spökar. De vill naturligtvis att du tager ut massor av Euró inför din resa till Grekland. Detta baserat på att Forex vill ha ut maximalt med växlingsersättning!

Dock kvarstår faktum att alla bankomater i Grekland fungerar perfekt!

Arne
Det har skrivits i tidningarna här hemma om att man bör ha kontanter, jag bor i Finland så euron är inga problem. Hoppas du har rätt!

elca
2012-06-13, 19:45
Kom hem i lördags från Skopelos,,,härlig ö,,, inga problem alls att ta ut pengar och fanns ovanligt många ställen att ta ut på såg jag på denna lilla ö. Ha en härlig resa

Birgitta63
2012-06-13, 19:56
Fundera oxå över detta med kontanter. Gå med mkt pengar på sig är inget vidare. Nej Parga litar ja på att dem har i sina bankomater. Men va gör man då om dem ej fixar de , då står man där och ser sur.

Jenkan72
2012-06-14, 07:49
Tack för snabbt svar!

Misstänkte att det kunde vara så, tyckte det var bäst att kolla med er som varit på plats istället :)

Eva L
2012-06-14, 10:30
Hitintills har det fungerat men hur det kommer att vara när ni ska resa får framtiden utvisa det kan nog inte ens kalimeras spågummor och gubbar sia om. Uttagen från grekiska banker har ökat kraftigt den senaste tiden mer om det kan du läsa om exepmpelvis här http://www.vk.se/649934/bankkonton-toms-infor-grekiskt-val

Eva

karinafp
2012-06-14, 11:03
Affärsidkarna sätter nog fortfarande in sina dagskassor på bankerna hellre än att ha dem hemma i madrassen. Pengarna kommer att rotera som vanligt, även om en del privatpersoner tömmer sina bankkonton.

våga
2012-06-15, 15:43
Eftersom det är betydligt färre turister hittills denna sommar räcker pengarna i bankomaterna på småöarna längre än vanligt, dvs det är mindre risk att behöva vänta ett par dagar på att påfyllningsmannen ska komma med båt från en större ö. Forex har verkligen lyckats skrämma upp nordborna helt i onödan!
Våga

Kikh
2012-06-15, 23:16
Hitintills har det fungerat men hur det kommer att vara när ni ska resa får framtiden utvisa det kan nog inte ens kalimeras spågummor och gubbar sia om. Uttagen från grekiska banker har ökat kraftigt den senaste tiden mer om det kan du läsa om exepmpelvis här http://www.vk.se/649934/bankkonton-toms-infor-grekiskt-val

Eva

Uttagen har ökat mycket på grund av att vi helt enkelt har mindre pengar att leva för nu, efter sänkta löner och övriga indragningar. Nu är man tvingad att ta till ev. sparpengar som kanske varit avsedda för bilinköp eller barnens studier.

//Kikh

sahar
2012-06-16, 20:30
Var på Forex och växlade pengar, fick också rådet att växla mer än jag hade tänk mig eftersom det inte skulle finnas pengar på bankomaterna, de kan då konsten att skrämmas.

Hellen
2012-06-16, 22:16
Var på Forex och växlade pengar, fick också rådet att växla mer än jag hade tänk mig eftersom det inte skulle finnas pengar på bankomaterna, de kan då konsten att skrämmas.

Har du lust att delge hur det lät när du växlade? Jag vet att det filas på en tidningsartikel angående Forex fula marknadsföringsknep och din erfarenhet kan eventuellt vara till hjälp i utformningen av artikeln.

Maggan1
2012-06-17, 11:54
Enl Herr Dennis, vår gamle riksbankschef, måste eurosedlar stämplas om ifall Grekland, vid dagens val, vill gå tillbaka till drachmer...inga EURO får föras in eller ut ur landet vid sådant scenario...då ska man ju absolut INTE ha mycket kontanter med sig...då är det kort och uttag som gäller....om jag nu förstått detta rätt...?

//Maggan

mouche
2012-06-17, 13:54
Nå vil jeg forslå at folk begynner å puste gjennom nesen, tre ganger dypt og deretter drikker et glass vann, eller to. Valget i dag vil ikke avgjøre om Hellas går ut av EU, eller ikke, om de innfører sin egen valuta (igjen) eller ikke, men hvem som skal sitte i deres parlament og hvem som kan danne et fungerende regjeringsalternativ, eller ikke.
Hva som derette skal skje vet vi ikke, hvordan forhandlinger med EU vil gå, og når, vet vi heller ikke, og innen vi vet noe mere så er sommeren over og vi er alle hjemme igjen!

Åsa L
2012-06-17, 15:04
Ta ut pengar var inga problem på Samos, däremot ville tex biluthyraren ha 130 e i kontant betalning. "varför ska jag ha pengarna på banken". Vi såg även flera leveranser till tavernor betalas med sedelbuntar.
Åsa

sahar
2012-06-17, 16:19
Jag minns inte ordagrant vad han sa men jag sa att jag hade halvpension på hotellet och kände att jag inte behövde ha med mig så mycket pengar då jag och barnen hade tänkt bara sola och bada, ville växla till motsvarande 6000 kronor för en vecka men på Forex sa de att det är bra att ha med sig lite mer och att det inte fanns några pengar i bankomaterna, att euro var en gångbar valuta och det var ingen fara om man växlade in en större summa än man tänkt för man kunde lätt växla tillbaka/använda euro. Jag växlade då motsvarande 7000 svenska kronor för säkerhetsskull.

sahar
2012-06-17, 17:30
Har du lust att delge hur det lät när du växlade? Jag vet att det filas på en tidningsartikel angående Forex fula marknadsföringsknep och din erfarenhet kan eventuellt vara till hjälp i utformningen av artikeln.

Jag minns inte ordagrant vad han sa men jag sa att jag hade halvpension på hotellet och kände att jag inte behövde ha med mig så mycket pengar då jag och barnen hade tänkt bara sola och bada, ville växla till motsvarande 6000 kronor för en vecka men på Forex sa de att det är bra att ha med sig lite mer och att det inte fanns några pengar i bankomaterna, att euro var en gångbar valuta och det var ingen fara om man växlade in en större summa än man tänkt för man kunde lätt växla tillbaka/använda euro. Jag växlade då motsvarande 7000 svenska kronor för säkerhetsskull.

Hellen
2012-06-17, 19:04
Jag minns inte ordagrant vad han sa

:D
Troligtvis skriver inte journalisten exakt vad jag menar heller, jag gav ett tveksamt ja-svar till att ställa upp, får se om jag blir kontaktad i morgon igen

mollie
2012-06-17, 21:18
Hej!
Vi åker till Kefalonia på lördag och är lite i valet och kvalet över om man bör ta med kontanter eller om det fortfarande funkar att ta ut i bankomaterna där? Har hört hört både det ena och det andra och blir lite förvirrade över vad man ska tro.
/Annika

Hellen
2012-06-17, 22:42
Den enda säkra källan till detta rykte verkar vara Forex... Källan känns i mina ögon inte tillförlitlig. Det är klart att det finns fungerande bankomater och bankkontor, vänd på frågan, varför skulle det inte finnas? Önskar er en underbar resa! :D

Vim
2012-06-17, 23:03
Den enda säkra källan till detta rykte verkar vara Forex... Källan känns i mina ögon inte tillförlitlig. Helt enig. Selv liker jeg alltid å veksle litt penger før avreise. Men det er fordi jeg finner det praktisk, så slipper jeg å lete etter en minibank når jeg kommer fram.

Eva64
2012-06-17, 23:26
Jag tar alltid med lite kontanter så man klarar sig de första dagarna, oavsett resmål! Ha en skön semester!bye_bye

bengtv
2012-06-18, 04:58
Godmorgon.. Klart det är ekonomiska intressen bakom detta med växlingspengar...Far till Grekland och oroa er inte.. Det finns pengar i både bankomater och växlingställen. Har precis kommit hem från Skiathos, och det var absolut inga problem,. Jag pratade med många och ingen har märkt någonting av ev. valutakris...
Dom svenska växlingsställena vill naturligtvis att vi växlar hos dom...../Bengtv

mollie
2012-06-18, 06:55
Hej igen,
vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört. Frågan handlade mera om huruvida man bör gardera sig med att ta med kontanter så att det räcker för hela veckan.

Då kan vi lugnt använda bankomater och kort utan att vara oroliga för att bli strandsatta, tack alla för lugnande svar.

/Annika

Ingela A
2012-06-18, 09:41
Ja, nu lär väl Forex sluta med sina idiotiska strategier. I Grekiska valet vann ju Nea Demokratia igen, euron har gått upp i värde och det kommer som vanligt inte vara problem att få ut pengar ur bankomaterna....som om det någonsin varit det..!!! Hoppas att alla som har överblivna euro var kväxlar på Forex igen, nu får ni ju mer kronor tillbaka för dom än ni betalade!!

Ingela

kim_1138
2012-06-18, 12:26
Växlade i dag och kassörskan ställde en del frågor ang om det var hela vår semesterkassa för "att bankomaterna funkar inte alls"!!!!

Dom har nog haft en internt indoktrineringskurs!

/Kim

Charleston
2012-06-18, 13:20
Växlade i dag och kassörskan ställde en del frågor ang om det var hela vår semesterkassa för "att bankomaterna funkar inte alls"!!!!

Det är bara FÖR dåligt!! Har dom ingen skam i kroppen på Forex? Lutar åt att dom blir mitt nya Ryanair, dvs totalbojkott!
Det värsta är ju att det här ytterligare spär på skrämselpropagandan att ingenting fungerar i Grekland, att man tar en stor risk om man åker dit.

Hellen
2012-06-18, 13:23
Forex och ficktjuvarna gnuggar händerna __D

Ingela A
2012-06-18, 13:33
Jag kommer att skicka nedanstående brev till Forex och alla ni som tycker likadant kan ju göra detsamma! Mail adressen är: info@forex.se (info@forex.se)

Till Forex

Jag skriver här under på att jag anser att era direktiv att växla extra mycket kontanter pga av att Grekiska bankomater är tomma, är rena påhittet! Grekiska bankomater fungerar precis som vanligt!

Ingela Allard

Hellen
2012-06-18, 13:36
Jag anmälde deras annons, med hänvisning till vilseledande marknadsföring

kimmen
2012-06-18, 18:17
... så slipper jeg å lete etter en minibank når jeg kommer fram.
... vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört.
Det finns ju alltid (minst) en bankomat på flygplatsen direkt när man har landat.

/kimmen, som för läänge sedan har slutat göda Forex

Mats Fredsson
2012-06-19, 09:35
Hej igen,
vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört. Frågan handlade mera om huruvida man bör gardera sig med att ta med kontanter så att det räcker för hela veckan.

Då kan vi lugnt använda bankomater och kort utan att vara oroliga för att bli strandsatta, tack alla för lugnande svar.

/Annika

Så brukar vi göra också, kanske 200 EUR, men.... jag köper aldrig pengar av Forex!

Jag brukar ta ut i bankomat här i Sverige, det finns ju både SEK och EUR i samma bankomat på många platser.
Då slipper man dyra avgifter och dålig kurs.

20 dagar kvar till Leros! _B-anana

LG
2012-06-19, 09:53
Eftersom det är betydligt färre turister hittills denna sommar räcker pengarna i bankomaterna på småöarna längre än vanligt, dvs det är mindre risk att behöva vänta ett par dagar på att påfyllningsmannen ska komma med båt från en större ö. Forex har verkligen lyckats skrämma upp nordborna helt i onödan!
Våga

Tycker nog vi ska gratulera Forex till en synnerligen lyckad reklamkampanj! Att ett företag lyckas få ett påstående i en annons citerat som ett faktum och presenterat som en nyhet i medierna måste vara varje marknadschefs våta dröm.

Själv har jag nyligen utan problem tagit ut pengar i bankomater både i Athen och på små öar i Kykladerna. Faktum är att på småöarna fungerar bankomaterna bättre än de sista två åren iom att det åter går att använda Mastercard. De två senaste somrarna fungerade ju bara Visa i bankomater på tex Koufonissi, på grund av att banken som äger bankomaterna på de öarna inte kommit överens med Mastercard om något.

Och de Greker jag talat med ställer sig väldigt frågande till påståendet att det inte skulle finnas pengar i bankomaterna...

/ LG

Ingela A
2012-06-19, 13:34
Jag mailade Forex med mitt meddelande och fick följande svar:

Hej,

tack för ditt mail.

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.

Vänligen,

Joanna

FOREX Service Center

FOREX Bank AB

Tel: 0771-22 22 21
Fax: +46 8 587 60799 Kornhamnstorg 4, SE-111 27 STOCKHOLM info@forex.se

Jag kommer att fortsätta skicka mail till dem för vilseledande marknadsföring!!

Ingela

Mats Fredsson
2012-06-19, 14:09

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.

Ingela

Det är att göra det lätt för sig, hur kommer det sig att Forex hör att det är problem, men inga liknande kommentarer hörs här på Kalimera? Här finns ju gott om resenärer.
Mitt förtroende för Forex är ännu sämre nu....

På dem, Ingela! ;)

Hellen
2012-06-19, 14:10
Ingela

Jag föreslår att du i så fall anmäler dem, att överösa dem med mail tror inte jag hjälper.
En ev fällande dom ger inte heller mer än ett "aja baja, gör inte om det igen" om det inte är så att de redan har domar på sig, jag har inte forskat i huruvida så är fallet.
Nästa gång företaget gör fel blir det böter.
Frågan är dock om de kan bli fällda för vilseledande marknadsföring, däremot spelar de på folks rädsla, vilket inte är tillåtet.

Pust - det börjar bli många företag på min "bojkottlista" nu.

Lidl, Ryan Air och nu Forex...

Charleston
2012-06-19, 14:30
Dom verkar skicka exakt samma standardsvar till alla, oavsett vad man skriver. Jag har fått ett likadant (med samma underskrift, man undrar ju om denna "Joanna" verkligen existerar på riktigt, antagligen inte). Flera andra också, som jag vet (bl.a. här på Kalimera). Första gången jag skickade skrev jag uttryckligen att jag inte förväntade mej något annat än deras standardsvar, och då bemödade dom sej att lägga till några ytterligare blahablaha-rader (se tråden "Forex" under Kafé Kalimera här i forumet). Jag svarade på detta, men fick sen inget svar. Skickade igår ytterligare ett mejl (från en alternativ epostadress), som jag inte har fått svar på än. Jag mejlade även den journalist som skrev en artikel i GP i helgen och som använde en snubbe på Forex som nån slags expert. Hon verkade i alla fall tacksam att jag beskrev hur Forex arbetar (fast man tycker ju att liiite research borde väl ingå innan man skriver en sån artikel).
Hellen, dom tre har jag också på min lista. Plus Shell (och några till...)

Tom
2012-06-19, 15:38

Bra Hellen !
Dom har jag också på min lista !

para poli
2012-06-19, 16:34

Apropå Lidl; efter dagens mediablås, undra om det är dom eller den mysige multisuperüberlobbandes reklamjättekampanjs-icahandlaren som skär bort mögel på osten och byter förpackning på köttet med nytt datum? :D

Iaf till saken; Är det så att jag får billigare pengar om jag tar ut €uro på en bankomat på Arlanda än om jag går till Forex/Xchange? Eller ska jag ta ut mina euros när jag byter i Frankfurt i en cashautomat?

Ska nämligen görat på torsdag flabb_flab Whoopidoohoop

Charleston
2012-06-19, 16:43
Jag tror du får bästa kursen om du tar ut euro i en bankomat i ett euroland. Definitvt bättre än Forex/Xchange i alla fall (oavsett om det är ett kort med 1.5% valutapåslag eller inte).

para poli
2012-06-19, 17:05
Jag tror du får bästa kursen om du tar ut euro i en bankomat i ett euroland. Definitvt bättre än Forex/Xchange i alla fall (oavsett om det är ett kort med 1.5% valutapåslag eller inte).

Hmm, intressant. Har fått den känslan i många år nu utan att efterforska något mera. Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Någon som sitter inne med den absoluta sanningen?

Hellen
2012-06-19, 17:22
Hmm, intressant. Har fått den känslan i många år nu utan att efterforska något mera. Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...

Ta SWIFT-kursen och lägg på din banks eventuella valutapåslagsavgift.
Då får du den kurs du får betala.

laero
2012-06-19, 17:33
Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Kanske ingen absolut sanning;). Men är du utanför euroområdet t.ex Danmark eller England så tar nog de flesta banker ut en avgift i storleksordningen 30-35:- för varje bankomatuttag + ett %-påslag på Swift-kursen precis som Helen skriver.
Är du i ett euroland är avgiften inte tillåten men du har fortfarande din banks %-påslag.
Hursomhelst billigare att ta ut i bankomat utomlands än att nyttja Forex växlingskontor.

Mahava
2012-06-19, 17:46

Det varierar mellan bank o bank, jag kör ica bankkort och jag har alldrig mej veterligen betalat en uttagsavgift eller valutapåslag, och jag har heller alldrig sett bättre kurs än det jag fått på kortuttagen, samma så i Scweiz (UBS tog jag ut på där)och Skottland, inga avgifter pålagda på de uttagen, möjligen skulle det kunna vara procent men det kan inte vara mycket isåfall då jag inte märkt det, och jag hör till dem som finner det olustigt att bära runt på kontanter så det blir flera mindre uttag istället,

Lissi
2012-06-19, 17:51
Men är du utanför euroområdet t.ex Danmark eller England så tar nog de flesta banker ut en avgift i storleksordningen 30-35:- för varje bankomatuttag + ett %-påslag på Swift-kursen precis som Helen skriver.
Är du i ett euroland är avgiften inte tillåten men du har fortfarande din banks %-påslag.
Hursomhelst billigare att ta ut i bankomat utomlands än att nyttja Forex växlingskontor.

ICAbanken tar inte ut någon avgift för bankomatuttag i Danmark. Ska se till helgen om de ändrat sig sen sist för det har aldrig kostat att ta ut på bankomat i något land jag varit i inte Danmark heller.

Lissi

para poli
2012-06-19, 17:54
Kul å höra allihop! :)
Det blir uttag i Frankfurt då.
Mat å dryck ingår ju på Lufthansa sååå, najjs!
/tack för svaren bye_bye

laero
2012-06-19, 18:07
ICAbanken tar inte ut någon avgift för bankomatuttag i Danmark. Lissi
Det stämmer säkert, jag har för mig att det varit uppe tidigare i nån tråd. Antagligen är det de stora affärsbankerna som tar ut avgiften, vissa mindre nischbanker väljer att avstå. Borde kanske byta till Ica-bank ?

para poli
2012-06-19, 18:51
Det stämmer säkert, jag har för mig att det varit uppe tidigare i nån tråd. Antagligen är det de stora affärsbankerna som tar ut avgiften, vissa mindre nischbanker väljer att avstå. Borde kanske byta till Ica-bank ?

Det dom förlorar på bankavgifter, tar dom igen på gammal köttfärs å möglig ost... :D

gunnar
2012-06-19, 20:23
.

Vill nog påstå att det gäller alla EU-länder, men sen kan de förstås ha vilken % som helst.

Hellen
2012-06-19, 20:31
Vill nog påstå att det gäller alla EU-länder, men sen kan de förstås ha vilken % som helst.

Min bank skiljer på euroland och EU-land, det kostar 35 kr/bankomatuttag i Danmark och i England t.ex.

gunnar
2012-06-19, 21:41
Min bank skiljer på euroland och EU-land, det kostar 35 kr/bankomatuttag i Danmark och i England t.ex.

För uttag av Euro?

Hellen
2012-06-19, 22:16
För uttag av Euro?

:D
Nej, jag tänkte mer på användande av kort och bankomatuttag

kimmen
2012-06-19, 22:53
Skandiabanken tar ingen uttagsavgift någonstans i världen, endast %-påslag.

/kimmen

Masse
2012-06-19, 23:10
Min erfarenhet är att det för det mesta blir billigast att ta ut euro på resmålet. Därför brukar vi spara överblivna euro från förra resan så att vi klarar första dagarna och sedan ta ut på plats. Och billigaste kortet jag hittat är CoopMedMera-Visa. För att testa när jag var på Mallis för två veckor sedan gjorde jag vid samma tillfälle två uttag om vardera 100 euro.

Det ena gjordes med Swedbank Visa och då debiterades för 100 euro 914,81 + en avgift på 10 kronor. Det andra uttaget gjordes med CoopMedMera-Visa och för det debiterades 901,29 + ingen avgift. CoopMedMera har inget %-påslag på växelkursen och debiterar ingen avgift. klapp_klap

:) Masse

Hellen
2012-06-20, 05:54
Om inte ICA-banken ändrat sina villkor så har de inte heller något påslag vid uttag.

Edit: kom på att Lissi redan skrivit det :D

nilam
2012-06-20, 07:11
Just nu är det riktigt bra kurs iaf :) Betalade depositionsavgift på 84 Euro till hotellet och såg nu att banken dragit 744 kr... 8.99 var väl ett tag sen man fick vid utag och växling.

Malin

Mats Fredsson
2012-06-20, 08:08
Just nu är det riktigt bra kurs iaf :) Betalade depositionsavgift på 84 Euro till hotellet och såg nu att banken dragit 744 kr... 8.99 var väl ett tag sen man fick vid utag och växling.

Malin

Kan som jämförelse berätta att jag fick betala 9,27 för Euron hos Forex igår.

Detta var dock inte frivilligt, utan en nödlösning pga att sonen är i Amsterdam och hans kort plötsligt la av, han stod där utan pengar.
Så, jag försökte via Western union skicka över pengar, det gick inte via nätet trots att de påstod det på hemsidan. Jag blev hänvisad till ett ombud, sökte det på hemsidan och där påstods det bara finnas 2 ombud i hela Stockholm! (där jag befinner mig på jobb). Jag fick ringa dem och kolla, jodå, det finns många, bland annat i Blackeberg som var närmast. Tog t-banan dit bara för att få höra att "vi är inte ombud längre"... :mad:
Ringde Wester union igen och fick tips om Forex i Vällingby, och där ordnade det sig. Till en avgift på 350 kr! Plus Forex skitdåliga växelkurs... :mad:

Så, nu har jag lagt Western Union till min egen svarta lista...

Och i fortsättningen kommer jag ta ut Euro i bankomat, både i Sverige och Grekland.

Lissi
2012-06-20, 08:17
Forex är det sista stället jag skulle ta ut pengar på.....De finns även de på min svarta lista.

Lissi

Hellen
2012-06-20, 08:22
Stor skillnad i kurs ser jag, 8,83 var den kurs som jag skulle fått igår, en skillnad på SEK 0,44 jämfört med Forexkursen

Charleston
2012-06-20, 10:28
Dvs nästan en femhundring på tusen euro. Kan man ju har roligare för...

kimmen
2012-06-20, 16:25
Min erfarenhet är att det för det mesta blir billigast att ta ut euro på resmålet. Därför brukar vi spara överblivna euro från förra resan så att vi klarar första dagarna och sedan ta ut på plats. Och billigaste kortet jag hittat är CoopMedMera-Visa. För att testa när jag var på Mallis för två veckor sedan gjorde jag vid samma tillfälle två uttag om vardera 100 euro.

Det ena gjordes med Swedbank Visa och då debiterades för 100 euro 914,81 + en avgift på 10 kronor. Det andra uttaget gjordes med CoopMedMera-Visa och för det debiterades 901,29 + ingen avgift. CoopMedMera har inget %-påslag på växelkursen och debiterar ingen avgift.
Njaae... det stämmer inte riktigt.:o

Om du inte har satt in "extra" pengar på ditt kort kommer du att få betala ränta på ditt kontantuttag. Det åkte vi på när vi hade varit i Prag. På senaste fakturan fanns det en post som hette "Månadsränta" och så här stod det på baksidan: "Observera att kontantuttag som belastar krediten blir räntebärande från uttagsdagen." Den informationen går även att hitta på CoopMedMera:s hemsida här (http://www.coop.se/MedMera-kortet/Skaffa-MedMera-kort/Coop-MedMera-Visa/).

Så om du gjorde ett automatuttag nu i juni månad kommer själva uttagsbeloppet att vara med på din julifaktura. På fakturan i augusti kommer du sedan att få en post med ränta på uttagsbeloppet för tiden från uttagsdagen till du betalade julifakturan.

Dessutom är det faktiskt 10 kronor i avgift per uttag. Så här står det på hemsidan:
"Kontantuttag i automat i Sverige och utomlands:
Du kan göra upp till 3 uttag per dygn med upp till 5.000 kr per uttag. Per rullande 8 dagar kan du göra upp till 5 uttag, dock totalt max 15.000 kr. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika bankers automater. Avgift 10 kronor per uttag."

Men det stämmer att dom inte har något valutapåslag, det var därför vi testade att ta ut pengar i Prag. Men som sagt, eftersom vi fick betala ränta på uttagsbeloppet så lönade det sig inte...:(

/kimmen

Vim
2012-06-20, 21:06
Ta med penger til Hellas, sier denne karen http://www.dinepenger.no/bruke/ta-med-kontanter-til-hellas/20242809 . Er han sponset av Forex (som diskuteres i en annen tråd. Snakk om å skremme opp folk. Jeg har også opplevd att kredittkortet/ bankkortet ikke fungerer. Det var i USA, dagen etter virket det. Så min ordre er: reis ikke med bare ett kort.

Masse
2012-06-20, 21:47

Malin

Det är ju t o m billigare än så om jag förstår det rätt. 744 kr / 84 = 8,86.
Det låter ju helt fantastiskt!

Masse
2012-06-20, 22:01
Njaae... det stämmer inte riktigt.:o

Om du inte har satt in "extra" pengar på ditt kort kommer du att få betala ränta på ditt kontantuttag.

...............................................................

Jag hade satt in pengar på kontot i förväg. Det innebär att jag inte drabbas av någon ränta för mitt uttag. Att det ska finnas pengar på kontot före uttag är ju heller ingen skillnad mot uttaget på Swedbank Visa. /Masse

Dessutom är det faktiskt 10 kronor i avgift per uttag. Så här står det på hemsidan:
"Kontantuttag i automat i Sverige och utomlands:
Du kan göra upp till 3 uttag per dygn med upp till 5.000 kr per uttag. Per rullande 8 dagar kan du göra upp till 5 uttag, dock totalt max 15.000 kr. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika bankers automater. Avgift 10 kronor per uttag."
..............................................................

Då är avgiften samma som på Swedbank Visa. Dock har jag ännu inte kunnat finna någon debiterad avgift på mitt konto. Den kanske har tappats bort eller försenats. /Masse

Men det stämmer att dom inte har något valutapåslag, det var därför vi testade att ta ut pengar i Prag. Men som sagt, eftersom vi fick betala ränta på uttagsbeloppet så lönade det sig inte...:(

/kimmen

Prova nästa gång att sätta in pengar i förväg. Eller kan man omedelbart efter hemkomsten göra en instättning med det uttagna beloppet. Då blir räntan försumbar om inte resan varit väldigt lång.

Monica P
2012-06-21, 05:39
Igår tog jag ut 80 € och det drogs 708 SEK från mitt svenska konto. Jag såg på informationen att banken behåller 1,5 % vilket jag aldrig har filosoferat över, och är ganska nöjd med vad jag fick trots allt, kursen är gynnsam just nu.

Vi har extrakort kopplat till våra konton ifall något skulle komma bort eller krångla, men har ännu inte behövt använda dem. - När de upphör att gälla får vi inte per automatik nya kort- Swedbank vill inte skicka kort utomlands, sa man, utan de skickas- efter påstötning- till dottern i Sverige som måste skicka hit inkodat kort.

Men det besväret uppvägs många gånger av fördelarna med kort, säger jag som har rest på den gamla tiden...

Vi har också e-bank och telefonbank .

Birgitta63
2012-06-21, 07:06

Malin

De är ju kanon bra . Undrar hur läget är sen i augusti när vi drar ner. Kan tycka att det är lite tidigt att växlan nu.
Birgitta

kimmen
2012-06-21, 10:37
Prova nästa gång att sätta in pengar i förväg. Eller kan man omedelbart efter hemkomsten göra en instättning med det uttagna beloppet. Då blir räntan försumbar om inte resan varit väldigt lång.
Ja, det är tydligen så man måste göra om man vill använda ett kreditkort för kontantuttag.:) Men då försvinner liksom vitsen med "kredit"-kort, tycker jag...:o

Vad gäller avgifter för kontantuttag är det ju också skillnad på just kreditkort och "vanligt" bankkort (där det måste finnas pengar på kontot). Regeln som säger att det inte får finnas avgift för kontantuttag inom euro-området gäller endast för bankkort, för kreditkort är det tillåtet med en sådan avgift.

/kimmen

Ingrid Ny
2012-06-21, 16:50
Helt underbartklapp_klap Jag har lärt mig mer om lite olika kontokort nu efter att ha läst don sista inläggen. Ska ladda både "konsumkortet" och vanliga bankkortet innan vi åker. Jag brukar göra så att jag gör en överföring som flyttar över pengar till mina kort när vi närmar oss slutet av resan, som en liten säkerhet!
För dessutom känns det ju bättre att åka för pengar man har än att behöva betla när man kommer hem! //Ingrid

Masse
2012-06-21, 22:32
Ja, det är tydligen så man måste göra om man vill använda ett kreditkort för kontantuttag.:) Men då försvinner liksom vitsen med "kredit"-kort, tycker jag...:o

Vad gäller avgifter för kontantuttag är det ju också skillnad på just kreditkort och "vanligt" bankkort (där det måste finnas pengar på kontot). Regeln som säger att det inte får finnas avgift för kontantuttag inom euro-området gäller endast för bankkort, för kreditkort är det tillåtet med en sådan avgift.

/kimmen

På mitt SparbankenVisa-kort står det uttryckligen i övre vänstra hörnet "Bankkort". När jag använder det för kontantuttag i andra bankomater än de som tillhör Swedbank/Sparbanken, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, blir jag debiterad en avgift på 10 kr.

Vad gäller ränta på uttaget så är det så vad gäller Sparbankskortet, att endera har jag insatt tillgodohavande på kontot som jag tar ut av eller, om så inte är fallet, så utnyttjar jag en beviljad kredit som kostar ränta. Såvitt jag kan se så är detta med ränta på ett "kredituttag" ingen skillnad oavsett vilket kort som används. Jag vet inget institut som lånar ut pengar gratis i sådana sammanhang. Annat är det med den factoring som gäller i t ex Visa, MasterCard mfl, men det gäller ju enbart köp som görs och faktureras i efterhand. Det är väl såvitt jag förstår det som menas med "kredit-kort".

Summan av kardemumman blir att jag fortfarande hävdar att det är fördelaktigare att använda MedMeraVisa för kontantuttag utomlands är vad det är med tex SparbankenVisa, dvs bättre växelkurs.

En annan, och kanske viktigare, faktor är att det gäller att svara rätt i den utländska bankomaten när man får frågan om transaktionen skall utföras i Euro eller i SEK. Svaret ska ju vara i Euro. Väljer man SEK så blir det om jag förstår det rätt så att den utländska bank som gör utbetalningen också skall växla transaktionen till SEK och då blir det ju deras växlingkurs som gäller, och det kan ju bli något helt annat.

Mycket att tänka på med det här med pengar. Kanske var det bättre förr när man hade byteshandel? flabb_flab

Masse
2012-06-21, 22:37
För dessutom känns det ju bättre att åka för pengar man har än att behöva betla när man kommer hem! //Ingrid

Allt som jag har anfört bygger på att man spenderar pengar som man redan har. Det handlar bara om att flytta över dem till det konto som respektive kort är kopplat till.

Att resa på pengar som man inte har, dvs göra avbetalningar i efterhand, .............. hujedamej, aldrig livet, hur surt känns det efteråt. :mad:

Lissi
2012-06-22, 10:06
Jag pratade med Nikoleta på Tinos idag och det var absolut inga problem att få ut pengar i bankomaterna där och har aldrig varit inte någon enda gång sen krisens början..
Jag kan kanske förstå om euron tar slut på nån liten ö någon gång där det bara fnns en eller ett par bankomater , det hände ju även före krisen, men på större öar är det nog 0 risk att det inte finns pengar.

Lissi

kimmen
2012-06-22, 10:15
På mitt SparbankenVisa-kort står det uttryckligen i övre vänstra hörnet "Bankkort". När jag använder det för kontantuttag i andra bankomater än de som tillhör Swedbank/Sparbanken, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, blir jag debiterad en avgift på 10 kr.

Vad gäller ränta på uttaget så är det så vad gäller Sparbankskortet, att endera har jag insatt tillgodohavande på kontot som jag tar ut av eller, om så inte är fallet, så utnyttjar jag en beviljad kredit som kostar ränta. Såvitt jag kan se så är detta med ränta på ett "kredituttag" ingen skillnad oavsett vilket kort som används. Jag vet inget institut som lånar ut pengar gratis i sådana sammanhang. Annat är det med den factoring som gäller i t ex Visa, MasterCard mfl, men det gäller ju enbart köp som görs och faktureras i efterhand. Det är väl såvitt jag förstår det som menas med "kredit-kort".
Hmm... Det är tydligen många olika benämningar i "pengabranschen".:o Vad jag menar med bankkort är ett kort som är direkt kopplat till ett lönekonto eller sparkonto på min bank. När jag gör ett uttag eller handlar, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, så dras pengarna direkt från det kontot. På ett sådant kort får det inte förekomma någon uttagsavgift inom Sverige eller inom euro-området. Skandiabanken har ingen sådan avgift någonstans i världen. Däremot har man, precis som många andra banker, ett procentuellt "valutapåslag" på alla köp och uttag utomlands.
!! - Edit: Nu kom jag på det... Betalkort!! :D Så heter ju ett sådant kort jag beskriver här. Betalkort alltså...

Med kreditkort menat jag ett kort som inte har någon som helst koppling till min vanliga bank. Till exempel CoopMedMeraVisa (som ges ut av MedMera Bank AB) som min sambo och jag har var sitt och som vi använder till i princip alla kortköp. Och vid köp utomlands har man alltså inget "valutapåslag"! Vi får en gemensam faktura en gång i månaden. På förfallodagen betalar vi alltid hela fakturabeloppet räntefritt och har alltså lånat pengar "gratis" i upp till 55-60 dagar.:) Däremot kostar eventuella kontantuttag 10 kronor per uttag samt att uttagsbeloppet blir räntebärande om vi inte, som Masse beskriver, i förväg har satt in extra pengar så att vi har ett tillgodohavande utöver det beviljade kreditbeloppet.

Coop-kortet har visserligen en årsavgift på 95 kronor men den tjänar vi snabbt in genom återbäringen, även på allt som är köpt utanför Coop.:)

/kimmen

mouche
2012-06-22, 13:04
Jag kan kanske förstå om euron tar slut på nån liten ö någon gång där det bara fnns en eller ett par bankomater , det hände ju även före krisen, men på större öar är det nog 0 risk att det inte finns pengar.

Lissi

Nå blir vel ikke pengene borte (som om de var "engangs"-penger) om de tas ut av bankautomatene, men brukes på stedet og "noen" putter vel da de samme pengene tilbake igjen i automatene vil jeg tro? :confused:

Lissi
2012-06-22, 19:20
Jag menar givetvis att de är slut i själva bankomaten för tillfället ....inte för evigt utan tills det fylls på av bankpersonal! Detta kan t o m hända här i Kalmar vid storhelger...

Måste Du missförstå allt???

Lissi

mouche
2012-06-23, 07:16
Det var nok heller ment som beroligende siden så mange har fått inntrykk av at dette er et problem hvilket vi ikke har opplevd de månedene vi nå har vært rundt på det meste av Kreta så beklager hvis du misforstod meg.

idas
2012-06-25, 08:39
Läste på aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/resa/article14985170.ab

"
När det gäller de varningar som tidigare utfärdats till de som planerat att semestra i Grekland – att till exempel ta med sig kontanter – menar arrangörerna nu att det inte finns någon risk.
– Det finns inget som tyder på att det finns någon just nu överhängande likviditetskris. Det fick vi bekräftat i ett möte med UD alldeles nyligen. Det går alldeles utmärkt att ta ut pengar i Grekland. Sen ska man hålla i huvudet att situationen i Aten och storstäderna är annorlunda än den är på turistresmålen, säger Kajsa Moström."

"Totalt räknar Fritidsresor med cirka 80 000 svenska resenärer till den grekiska övärlden i sommar, en ökning med drygt fem procent jämfört med förra året."

Fix
2012-06-25, 08:42
Masse rykter rundt minibanker som er tomme for penger. Noen som har vært i Hellas i det siste og kan komme med en status?

Takker for svar!

Mats Fredsson
2012-06-25, 08:49
Hej, det finns en tråd redan om detta, och senaste inlägget av idas lyder:

Läste på aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/resa/article14985170.ab

"
När det gäller de varningar som tidigare utfärdats till de som planerat att semestra i Grekland – att till exempel ta med sig kontanter – menar arrangörerna nu att det inte finns någon risk.
– Det finns inget som tyder på att det finns någon just nu överhängande likviditetskris. Det fick vi bekräftat i ett möte med UD alldeles nyligen. Det går alldeles utmärkt att ta ut pengar i Grekland. Sen ska man hålla i huvudet att situationen i Aten och storstäderna är annorlunda än den är på turistresmålen, säger Kajsa Moström."

"Totalt räknar Fritidsresor med cirka 80 000 svenska resenärer till den grekiska övärlden i sommar, en ökning med drygt fem procent jämfört med förra året."

Det verkar som om Forex ( det är ju de som spridit ryktena om kontantbrist) börjat dra öronen åt sig, förhoppningsvis har medlemmarna här hjälpt dem på traven.. ;-)

Kikh
2012-06-25, 09:54
I Chania, på Kreta, fungerar allt precis som normal. Vi har varken kontant- eller mat.brist.

//Kikh

Kalimera
2012-06-25, 10:23
Masse rykter rundt minibanker som er tomme for penger. Noen som har vært i Hellas i det siste og kan komme med en status?Så här skrev jag på vår Facebooksida (http://www.facebook.com/pages/Kalimera-Grekland/115966878450589) för några minuter sedan:

Som alla säkert känner till cirkulerar det rykten om att det är svårt att ta ut pengar ur bankomaterna i Grekland. Vi har fått många mejl från oroliga resenärer, och frågan om kontanter är en av de vanligaste i vårt forum. Ryktet är falskt. Det går att ta ut pengar ur bankomaterna. Inte en enda av våra läsare – och Kalimera har väldigt många läsare – har rapporterat problem med att ta ut pengar. Snarare är det tvärtom: många skriver att det inte är några som helst problem. Bara så ni vet.

Lissi
2012-06-25, 10:23
Inga som helst problem på Tinos heller.

Lissi som njuter att åter vara där.

mouche
2012-06-25, 11:33
Har vært rundt store deler av Kreta siste månedene og ikke opplevd noe problem hverken med matmangel, streiker eller penger i automater. Heller ikke møtt noen eller hørt om noen som har opplevd disse problemene!

Derimot er det/har vært mange streiker i Norge og det siste nå er flygelederne som kan bety full stop i all flytrafikk til/fra Norge fra og med 2.juli hvilket betyr at vi muligens må bli her litt lenger, huff og huff!_B-anana

hayes
2012-06-25, 12:42
Varit på Kreta och Santorini de 3 senaste veckorna, inga uttagsproblem alls.

Mats Fredsson
2012-06-25, 15:49
Kunde inte motstå frestelsen att skicka ett mail till forex, för att höra vad de säger angående kontanter nu idag.

Här är svaret:
"Vi får olika uppgifter från olika kunder så det är möjligt att ni inte upplever ett problem när ni vill ta ut kontanter. Ni bör ta med er så mycket kontanter som ni anser er behöva eller känner er bekväma med. Ha med er kort också om ni behöver ta ut ytterligare."

Man blir inte klokare av det flummiga svaret, men.. man kan i vart fall se att de har slutat skrämmas om tomma bankomater och andra svårigheter. Alltid något.

Men, en sak kvarstår: det är inte Forex som säger hur läget är, utan deras kunder...

Kalimera
2012-06-25, 15:55
Men, en sak kvarstår: det är inte Forex som säger hur läget är, utan deras kunder...På vår Facebooksida (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=386871621360112&set=a.115975325116411.7792.115966878450589&type=1&theater) är det många som skriver att det fungerar som vanligt. Men de kanske inte är kunder till Forex. ;)

Arne
2012-06-26, 07:44
Jag erhöll nyss svar på min hovsamma förfrågan till Forex angående de förmenta problemen med Visakort och uttag i Grekland. Svaret och min frågeställning kommer här;

Arne

Hej och tack för informationen!

Tack för din information!

Med vänliga hälsningar,
FOREX Bank Kundservice

--------- Cention Contact Centre - Original message ---------
Errand: #136909
From: Arne (arne@mail.se)
Sent: 2012/06/25 17:48
To: Klagomål
Subject: Grekland

Med allt större förvåning har jag tagit del av Forex varningar för att lita på visakort och uttag i grekiska bankomater. Därtill varningar om att restauranger och butiker vägrar betalning med kort.

Jag har ett stort antal svenska vänner som lever och verkar i Grekland sedan flera år tillbaka, och samtliga- -läs samtliga- vittnar om att det icke är problem med ATM-uttag, alltså bankomatuttag. Ej heller finns några affärsidkare som icke accepterar kortbetalning. Samma gäller tavernaägare.

Då blir det ju intressant att veta vilka källor Forex grundar sina reklamkampanjer på?

En sak till; Forex hänvisar till återvändande resenärer som påtalat att det ej går att ta ut pengar på grekiska bankomater samt att! tavernor och butiker ej accepterar visakort.

Kan ni ge ett enda exempel på där detta gäller?

Är det inte bättre att ni erkänner att hela er annonskampanj är tillkommen i akt och mening att alla resenärer till Grekland ska växla till sig kontanter hor Forex så att ni kan tjäna grova pengar på era för oss kunder ofördelaktiga växelkurser...

Vänligen- men bestämt

Arne Andersson

arne@mail.se

Mats Fredsson
2012-06-26, 09:14
Svaret som Arne fick från Forex, innehöll som vanligt ingen förklaring.
Enbart en bortförklaring, det är "vad våra kunder berättar för oss".

Men, vad kan man förvänta sig? Forex affärsidé är ju att tjäna pengar på andras pengar, men jag tycker förstås att det inte är för mycket begärt att de slutar att ljuga för att ragga kunder. Ett visst mått av etik borde väl även Forex kunna ha.

I vart fall ska Arne ha beröm för sin tydliga ton i mailet angående Forex metoder. klapp_klap

Ingela A
2012-06-26, 09:52
Bravo Arne! Ska omedelbart kopiera och klistra in fast med min underskrift och skicka till Forex jag också! NU FÅR DET VARA NOG SKITSNACK FRÅN DERAS SIDA!!

Ingela

idas
2012-06-26, 10:12
Är tveksam till Forex hänvisning till kunderna som meddelar problem/icke problem.

Är det verkligen vanligt att folk återkopplar till Forex och berättar om de haft problem med uttagsbankomater? Kunden har ju inget att vinna på att meddela Forex om detta.

Känns väldigt märkligt alla deras förklaringar, tror vi lugnt kan konstatera att
allt bara var en kampanj av Forex för att tjäna pengar och nu vill de inte backa och inte heller erkänna att de haft en taktik bakom. De kommer tiga ihjäl det.

Cecilia
2012-06-27, 13:28
Intressant läsning:

http://vagabond.se/Redaktionellt/Nyheter/Forex-kritiseras-for-Greklandsannonser/

Kalimera
2012-06-27, 13:40
Intressant läsning:

http://vagabond.se/Redaktionellt/Nyheter/Forex-kritiseras-for-Greklandsannonser/

Jag pratade precis med Vagabond och skulle länka till deras artikel. Men du hann före. :)

Eldorado
2012-06-27, 14:24
Skönt att det tydligen fungerar som det ska.
Oavsett det, kontanter är väl annars världens bästa tanter?

Charleston
2012-06-27, 15:11
Det här blir ett långt inlägg (är det FÖR långt är det bara för moderator att ta bort allt eller valda delar, så viktigt är det inte för mej att det ligger kvar) och jag vill börja med att poängtera att jag inte på något sätt vill slå mej för bröstet, men jag tror defintivt att konsumentmakt fungerar. Det är ju många fler än jag här på Kalimera som har kontaktat Forex angående detta. Äntligen har alltså media börjat rapportera om Forex marknadsförings-metoder och jag tror nog att dom (Forex) har börjat dra öronen åt sej. Jag hoppas och tror att detta kommer att diskuteras åtminstone litegrann i andra kanaler än ”bara” i Vagabond. Det är ju mycket talande att Forex inte vill tala om hur stort det ”kundunderlag” man hela tiden hänvisar till egentligen är. Är det en person av två (det skulle ju räcka för att tala om ”varierande rapporter”)? Sen frågar jag mej också var Joanna tog vägen, har hon slutat (om hon nu överhuvudtaget har existerat som person)?
Hursomhelst, det här är mina ”konversationer” (hittills) med Forex:

Den 13/6 mejlade jag följande till Forex:

Hej,
Varför far ni med osanningar om Grekland i dagspressannonser? Det är inga problem att få ut kontanter ur uttagsautomaterna där, varför skulle det vara det? Jag har själv precis kommit hem från Tinos och plockat ut pengar både där och på Atens flygplats. Inga problem, precis som vid tidigare resor dit ner. Det dräller av ATMs och jag har inte stött på några tomma. Givetvis kan det säkert där, precis som här hemma, vara temporärt slut på sedlar nån gång, men det fylls då givetvis på lika snabbt som här. Och givetvis finns det ställen som helt saknar uttagsautomater, även det precis som det gör även i Sverige. Att det är många ställen i Grekland där man inte kan betala med kort är ingen nyhet, så har det alltid varit. Dvs ingen förändring mot tidigare. Jag antar att ni vill försöka skrämma upp folk och tjäna en extra hacka på att fler betalar onödigt mycket för sina euros genom att växla hos er, men jag anser att det är väldigt dålig stil ni kör med. Jag har tidigare emellanåt använt Forex för att växla till mej valuta. Hädanefter kommer jag nog att sluta med det. Vill inte stödja detta beteende från er sida. Och jag är inte ensam.
PS. Jag räknar inte med att få nåt annat än ett standardsvar på detta mejl, men överraska mej gärna. DS.

Och fick dagen efter (14/6) följande svar (dvs identiskt emd det som andra fått, förutom möjligen sista meningen):

Hej,
tack för ditt mail.
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Vänligen,
Joanna
FOREX Service Center

Varpå jag skickade följande samma dag (14/6), och sen slutade den kommunikationen:

Tack för att ni åtminstone lade till en mening till det standardsvar ni skickar till alla andra med samma invändningar som jag. Jag vet inte om ni bemödade er om att läsa hela mitt mejl, men detta med att det är många ställen i Grekland där man inte kan betala med kort är inget ovanligt. Så har det alltid varit, dvs det fungerar som vanligt. Man undrar ju också vilka era ”kunder”, som ni hela tiden hänvisar till, egentligen är? Rusar folk som kommer tillbaka från sin semesterresa till just Forex och meddelar att de haft problem?
Själv tjänade på min nyligen genomförda Greklandssemester runt 500 kronor på att använda uttagsautomater i stället för att växla in cash innan.

Eftersom jag har haft väldigt svårt att släppa det här, så mejlade jag Forex på nytt den 18/6, nu från en alternativ epostadress:

Ni helt enkelt MÅSTE sluta med er djupt osakliga kampanj mot Grekland! Nu har ni tydligen t.o.m. informerat er kassapersonal, att dom ska tala om för folk att bankomaterna inte fungerar i Grekland - det är ren lögn! Och det vet ni säkert om, ni vill bara tjäna mer pengar på att fler ska växla in kontanter hos er. Bankomaterna fungerar inte särmre där än här hos oss. Kort kan vara svårt att använda på restauranger, i butiker, etc., speciellt ute på öarna. Men så har det alltid varit i Grekland, det är inget nytt fenomen alls.
Det värsta av allt är, att ni med er skrämselpropaganda medverkar till att potentiella Greklandsresenärer avstår från att åka ner, i tron att ingenting fungerar.
Även om jag de senaste åren ytterst sparsamt har använt Forex för att köpa valuta, så är det nu definitivt slut med det. Behöver jag nån gång växla till mej kontanter här hemma, så vänder jag mej hädanefter till någon av era konkurrenter (eller min bank).
Skäms!
PS. Om ni tänker svara med standardformuleringarna ni använt senaste veckan, kan ni lika gärna avstå. DS.

Nu tog det lite längre för Forex att svara (antar att dom börjat få en del att stå i), men tre dagar senare (21/6) damp följande ner i inboxen:

FOREX Banks information baserar sig främst på det våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt funkar som vanligt.
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Med vänliga hälsningar,
FOREX Bank Kundservice

Ingela A
2012-06-27, 16:18
VILKET SKITSNACK!! Precis som om Forex kunder skulle ta sig tid att gå tillbaka bara för att tala om att bankomaterna inte hade pengar(om det nu skulle vara sant), folk har väl annat för sig....idiotiskt!!

Ingela

Ålands Tapsa
2012-06-27, 16:38
VILKET SKITSNACK!!, bra sagt Ingela A. Befinner mig just nu i Athen, har varit i Grekland sedan 9 juni på Samos (där jag tog pengar ut från automater 4 gånger), på Ikaria (tog ut pengar igår) och tänker ta ut pengar i morgon i Athen. Inga problem. För oss som har euro som valuta kostar det desutom bara 75 cent per uttag från egen konto (inte kredit) i en finsk bank.
Det är Grekiska staten som är i kris, inte de grekiska bankerna._B-anana

Louisa
2012-06-27, 16:56
Tycker synd om alla de svenskar som blir lurade av Forex och vaxlar in extra mycket pengar till en dalig kurs och sen inser nar de val ar nere i Grekland att allt fungerar som vanligt. Kan inte vara sa kul. Just pga det sa kommer Forex nog forlora pa deras lurendrejeri i slutandan, da manga kunder nar de inser att de blivit lurade, kommer forlora allt fortroende for dem och kanske slutar anvanda dem i framtiden. What goes around comes around!

Hoppas Apollo stammer dem (som de funderar pa o gora enligt artikeln) och manga andra foretag ocksa!!! GRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!

emmaopeter
2012-06-28, 10:38
Vi brukar hämta ut runt €100 precis innan vi åker på Forex på Landvetter flygplats och sen ta ut i omgångar på plats. Nu är det snart dags för årets tur men denna gången tänker vi INTE ta ut på Forex. Bedrövligt skojarföretag..

Är det någon som vet om det går att ta ut Euro i bankomaten/bankomaterna på Landvetter?

Så vitt jag vet så går det inte att göra det i bankomaterna där vi bor så det kan ju vara bra att veta om vi måste in till Göteborg och göra det innan. Vill inte riskera att behöva bidra till Forex lurendrejeri...

//Emma

Hellen
2012-06-28, 10:51
Det går att ta ut euro i bankomaten på Landvetter, finns till vänster bredvid entrén

Charleston
2012-06-28, 10:53
Det finns även en X-change på Landvetter. Iåförsej är väl inte heller dom nåt bolag man vill sponsra i onödan (pengatvätt vill jag t.ex. minnas att ett UG-inlag för nåt år sen handlade om), men dom har väl i alla fall inte deltagit i hetsen mot Grekland. Annars finns ju alltid de vanliga bankerna. Är man kund där brukar så har det åtminstone tidigare blivit ungefär samma totalkostand som hos Forex. Om man nu nödvändigtvis måste växla överhuvudtaget innan man kommer ner.

emmaopeter
2012-06-28, 11:14
Okej, vad bra! Känns som om man lika gärna kan ta och ta ut på bankomat när det är så små summor det handlar om, i annat fall hade jag nog gått till banken..

jan c
2012-06-28, 11:37
Har jag fel ? Men har erfarenheten att jag alltid förlorat när jag växlat i Sverige jmfrt med Grekland ,Gäller när jag växlar t.ex Forex mot bankomat I Grekland.

Hellen
2012-06-28, 11:46
Har jag fel ? Men har erfarenheten att jag alltid förlorat när jag växlat i Sverige jmfrt med Grekland ,Gäller när jag växlar t.ex Forex mot bankomat I Grekland.

Nej du har rätt uttag av Euro via Forex växlingskontor är dyrare än att ta ut Euro från ditt egna konto via bankomat, under förutsättning att du inte använder krediten för uttag

Mats Fredsson
2012-06-28, 11:54

Ja, sen är det väl också skillnad om du växlar till Euro inne på din bank, eller tar ut Euro ur bankomaten. Misstänker att banken vill ha täckning för handpåläggningen.
Därför undviker jag att växla pengar alls.

anneli56
2012-06-28, 14:46
Säger bara det samma :mad::mad:
Allt här funkar som vanligt,har varit här sen 23 februari och tagit ut pengar,betalat med kort. Senast nu i veckan var vi på Hydra och Poros och betalade med kort. Kanena problima!

kimmen
2012-06-28, 14:59
Är det någon som vet om det går att ta ut Euro i bankomaten/bankomaterna på Landvetter?
Varför inte vänta tills du har landat i Grekland och ta ut euro i bankomaten på flygplatsen där?

/kimmen

emmaopeter
2012-06-28, 15:55
Jo, det skulle vi också kunna göra, dock vet jag inte om dom har nån uttagsautomat på Samos flygplats. Nån annan som vet?

Arne
2012-06-28, 16:35
Nja, vi har ej sett en skymt av någon bankomat på Samos Airport, men inne i Pythagorion finns det gott om bankomater. Så även i Vathy och Karlovassi.

Arne

emmaopeter
2012-06-28, 18:06
Okej, vad bra. Transfer från flygplatsen till hotellet ingår enligt Apollo så då kanske man inte behöver ta ut pengar alls förrän vi kommer fram. Å andra sidan skadar det ju inte att ha några euro på sig om något händer. Får ta och fundera på det, tack för alla svar! :D

snabeln
2012-06-29, 15:26
Funderar också på att testa att ta ut euro på swedbanks uttagsautomat.
Vad för jag betala för kurs då? gämfört med att växla på forex.
Kan man ta ut hur mycket som helst?

MariaJ
2012-06-29, 18:04
Funderar också på att testa att ta ut euro på swedbanks uttagsautomat.
Vad för jag betala för kurs då? gämfört med att växla på forex.
Kan man ta ut hur mycket som helst?

Ett tips är att testa ta ut 20 euro i uttagsautomaten och kolla sedan vad de dragit från kontot så är det ju lätt att räkna ut kursen.

Hellen
2012-06-29, 18:12
För att få en ganska exakt jämförelse så tar du dagens swiftkurs och lägger på din banks valutapåslag. Kolla sedan vad Forex tar i dag för euron, då ser du skillnaden

Tom
2012-06-29, 19:33
Idag är kursen 8.85

Swebank tar 9.11

Forex tar 9.24

Jag garanterar att om man tar ut i Atm i Gr
blir kursen max 8.85-8.90 !

Rätta mig om jag har fel !

/ Tom som alltid vx i Grekland.

Hellen
2012-06-29, 19:54

Jag är inte helt säker, men man får väl sin egna banks växelkurs vid bankomatuttag i Grekland? Kanske missuppfattar jag dig.
Att växla hemma, i min egna bank är i mitt fall dyrare än att plocka ut från bankomat.
Banken har olika kurs för rena transaktioner än om man köper sedlar av dem.

Tom
2012-06-29, 20:00
Jag får alltid Grekbankens vx-kurs i euro till Swekronor !klapp_klap

nilam
2012-06-29, 20:33
Idag är kursen 8.85

Swebank tar 9.11

Forex tar 9.24

Gjorde 3 uttag på Kreta i veckan, 8,86-8,98 var variationen. Denna kursen får man knappast vid kontantuttag i Sverige. Så jag säger att du har rätt :)

// Malin

Charleston
2012-06-29, 21:39
Det är den (swift)kursen som gäller när pengarna dras från kontot, som är den man får betala. Vilket ju tar några dagar (typ 3) från det att man plockat ut dom ur en ATM. Det finns en gammal (några år) tråd om detta här på forumet nånstans...

Arne
2012-06-30, 11:29
Idag fick Hustru Birgitta svar från Forex på sitt mail med följdfrågor. Svaret här nedan. Månne Forex börjar vackla...

Arne

Hej,
Tack för ditt mail.

Beklagar att ni inte uppskattar annonsen. Vi har valt att publicera denna annons eftersom ett flertal kunder från olika delar av Grekland har rapporterat att det är svårt att ta ut pengar. Vår mening har inte varit att svartmåla landet eller skrämma folk från att besöka Grekland. Sedan publiceringen har vi fått in även respons från kunder som menar att det är inga problem att ta ut pengar där de befinner sig.

Vänligen,

Shiva

FOREX Service Center

FOREX Bank AB

Kalimera
2012-06-30, 17:30
Idag fick Hustru Birgitta svar från Forex på sitt mail med följdfrågor. Svaret här nedan. Månne Forex börjar vackla...Nu var det minsann en annan ton. De kanske börjar inse att annonsen inte föll i god jord.

SteffTee
2012-06-30, 17:41
Inga problem med pengar i automater under de 2 veckorna vi varit på Milos och Antiparos.

Senaste uttaget på Anti var i onsdags. €300 kostade mig 2679,29 kr dvs en kurs om ca 8,93. Inga andra avgifter på mitt SvHb bankkort.

Å andra sidan har vi väl alla varit i Grekland när Euron var uppemot 11kr! Inte väljer jag resmål efter valutkurs.

Är valutan dyr får man väl dra in på en öl per dag så är det kvittat:D

kimmen
2012-06-30, 22:07
€300 kostade mig 2679,29 kr dvs en kurs om ca 8,93. Inga andra avgifter på mitt SvHb bankkort.
Din banks procentuella valutapåslag är inräknat i "kursen" du får. Enligt Handelsbankens hemsida är deras "valutaväxlingsavgift" 1,5 % på köp och uttag utomlands.

/kimmen

mouche
2012-07-01, 06:06
Hvordan vil kursen være ved kjøp av valuta i egen bank hjemme til sammenligning?

SteffTee
2012-07-01, 17:03
Din banks procentuella valutapåslag är inräknat i "kursen" du får. Enligt Handelsbankens hemsida är deras "valutaväxlingsavgift" 1,5 % på köp och uttag utomlands.

/kimmen

Nix, inte ett öre mer än det som står på kontoutdraget kommer debiteras mig. Om den summan sedan inkluderar 1,5% må det så vara.
Eftersom jag har kostnadsfria uttag hemma i Sverige får inte bankerna heller ta några avgifter inom EMU-området.

kimmen
2012-07-01, 17:18
Nix, inte ett öre mer än det som står på kontoutdraget kommer debiteras mig. Om den summan sedan inkluderar 1,5% må det så vara.
Ja, det var ju precis det jag menade - att beloppet/kursen på ditt kontoutdrag inkluderar Handelsbankens "valutaväxlingsavgift" på 1,5 %.

Eftersom jag har kostnadsfria uttag hemma i Sverige får inte bankerna heller ta några avgifter inom EMU-området.
Ja, för betalkort är det så. För kreditkort har de allra flesta banker en uttagsavgift, både i Sverige och utomlands.

/kimmen

mouche
2012-07-02, 14:38
Avblåser kontantkrise for turister i Hellas!

http://www.aftenposten.no/reise/article4281192.ece

Carle
2012-07-03, 12:44
Min jobbar kompis är i Halkidiki
Gott om pengar i bankomaterna, och solen skiner!! _B-anana

belus85
2012-07-03, 14:20
Hej!

Första posten här, yhea, congrats to me hehe

Jag och min flickvän ska till Zakynthos i Augusti och orsaken kring varför jag skapar en post här är om det här med pengarna.

Jag får nämligen lön när jag är i Grekland och vill ju väldigt gärna ta ut pengar då, men kommer det bli problem? Vissa säger att det är lugnt, medan andra säger att det kan komma att bli svårt i och med krisen där nu.

Så, hur är läget egentligen? Kan jag åka ner dit och ta ut pengar jag behöver?

Mvh

Belus

karinafp
2012-07-03, 15:50
Kan jag åka ner dit och ta ut pengar jag behöver?

Ja. ALLA rapporter jag har läst och hört från folk som antingen har varit i Grekland under våren eller som är där nu säger att det är inga problem alls. Allt rullar på som vanligt. :) Fast grekerna själva är förtvivlade över denna skrämselpropaganda...

skanefamilj
2012-07-05, 07:14
:)Vi ska ner till Samos klapp_klap i Augusti och undrar hur gör man med kontanter. Det lär vara omöjligt betala med kontantkort.
Kan man ta ut pengar i ut tagningsautomater?
Ska man ta med sig Euro från Sverige?

Tacksam för svar är Sven och Ann bye_bye

Charleston
2012-07-05, 08:49
Det går utmärkt att ta ut pengar ur automater där nere. Det är bara Forex som sprider andra rykten (så att fler ska växla hos dom). Dessutom bättre kurs från automaterna.

Ålands Tapsa
2012-07-06, 06:09
Inga problem att ta ut pengar från bankautomater på Samos eller ngn. annan ställe heller. Kom 6 dagar sedan hem frå 22 dagars semester på Samos, Ikaria och Athen, på alla ställen funkade automaterna utmärkt. Tog ut pengar 4-5 gånger under resan._B-anana

Bodster
2012-07-12, 09:31
Hej!

Kom hem från Naxos i lördags. Inget problem att ta ut pengar via bankomat. Var där i 16 dagar och vi tog ut pengar vid ett flertal tillfällen. Hörde inte heller något prat om att det skulle varit problem tidigare i år. Att betala med kort på biluthyrning, biljettförsäljning osv var inte heller något problem.
För övrigt var det lika fint som vanligt på Naxos, dock färre turister.

UGO
2012-07-12, 10:39
Hej.
Var på Egina 4 veckor i juni.
Tog ut i ATM, betalde med kortet i Supermarketen, och betalade med kort på Tavernana i Perdika. Inga problem med kontanter under Juni-månad.
Hälsar Ulf

Ingela A
2012-07-12, 14:32
:)Vi ska ner till Samos klapp_klap i Augusti och undrar hur gör man med kontanter. Det lär vara omöjligt betala med kontantkort.
Kan man ta ut pengar i ut tagningsautomater?
Ska man ta med sig Euro från Sverige?

Tacksam för svar är Sven och Ann bye_bye

Om ni läser igenom alla föregående inlägg kommer ni upptäcka att det är inge som helst problem och att det bara var Forex som försökte tjäna lite extra pengar på alla oroliga Greklandsresenärer!! Åk, ta med både lite kontanter plus kort OCH meddela Forex att det absolut inte är några som helst problem att få ut kontanter från automaterna!

Ingela

Lissi
2012-07-14, 20:45
Hemkomna från Tinos idag och där är det inga problem med att ta ut pengar eller använda kort på de ställen det alltid gått förut. Båtbiljetter kunde vi inte handla på kort, men det har vi inte kunnat förut heller. Jag har tagit ut 400 euro 2 ggr och betalade enligt mitt bankkonto 3519 kr första uttaget och 3480 kr andra uttaget då tydligen kursen var bättre.

Hade jag inte innan vetat om grekiska krisen så hade jag inte märkt av den annat än att det var färre turister än 2008 och 2009 då vi var där samma tid.

Lissi - som lämnade Aten i 40- gradig värme på förmiddagen och kom till Kalmar med 15 grader och ösregn. BRRR!

zakka
2012-07-16, 08:20
... Lissi - som lämnade Aten i 40- gradig värme på förmiddagen och kom till Kalmar med 15 grader och ösregn. BRRR!

Jag har precis samma upplevelse... :) Efter tre fantastikt varma och goa veckor i Grekand var det ett bryskt uppvaknande att komma hem. Höll på att frysa ihjäl på Landvetter när vi väntade på vår skjuts... :rolleyes:

När det gäller kontanter i Grekland så har inte vi heller haft några som helst problem med att få tag i dem. Jag tog ut på Koufonisi och det gick finfint. Dessutom konstaterade vi att det numera finns en bankomat på Schinousa! klapp_klap Om den funkade vet jag inte eftersom jag inte provade, men det det tror jag absolut att den gör!

MVH zakka som längtar tillbaka!!!!!!

Hellen
2012-07-16, 08:37
Dessutom konstaterade vi att det numera finns en bankomat på Schinousa! klapp_klap Om den funkade vet jag inte eftersom jag inte provade, men det det tror jag absolut att den gör!

MVH zakka som längtar tillbaka!!!!!!

Det fanns en bankomat där 2010, kanske tidigare? Vårt problem med att få ut pengar där och på Donoussa var att de inte var Mastercard-anslutna bankomater, de tog endast emot VISAkort. Någon som vet om det fortfarande är så?
// Helén- som efter det "skräckåret" med bankomatstrul numera reser med både VISA- och Mastercardkort

Janérik
2012-07-16, 12:51
Det fanns en bankomat där 2010, kanske tidigare? Vårt problem med att få ut pengar där och på Donoussa var att de inte var Mastercard-anslutna bankomater, de tog endast emot VISAkort. Någon som vet om det fortfarande är så?
// Helén- som efter det "skräckåret" med bankomatstrul numera reser med både VISA- och Mastercardkort
Som jag förstått det på något inlägg här på forumet så är strulet med Mastercard över nu så de ska fungera lika bra som VISA. Dock vill jag fortfarande ha kort av båda sorter och anslutna till två olika banker med mej då jag reser för att känna mej helt trygg.

Mvh Janérik

HåkanT
2012-07-16, 23:26
Nyss hemkommen från Santorini,Folegandros, Amorgos, Kouffonissi, Naxos. Inga problem med pengar överhuvudtaget. Något biljettkontor tog dock inte VISA, men flera gjorde.
/Håkan

para poli
2012-07-17, 01:04
t o m lilla Iraklia har försetts med ATM fulladdad med cash / no worries :)

F*ck Forex :D

Sunny12
2012-07-23, 16:54
Vilket är bäst när man reser till Grekland att växla till euro här i Sverige eller att ta ut på tex Visakort i landet?
Jag brukar växla hela semesterkassan här hemma men vilket är igentligen bäst?

Tacksam för svar!bye_bye

zakka
2012-07-23, 18:29
Jag hade gjort båda delarna...:) Växlat lite här hemma så man har i början av resan och sedan tagit ut pengar på plats allt eftersom... Vi fick mycket bättre kurs när vi var nere nu och tog ut pengar i bankomaterna än det vi hade växlat in hemma innan vi åkte!

Ha en härlig resa! :)

MVH zakka

mouche
2012-07-23, 18:36
Å veksle der nede.

Birgitta63
2012-07-23, 18:38
Hakar på nu. Vilken bankomat ska man gå till hemma. Vem är duktigast att svara på detta?
20 dagar kvar till Parga

Mats Fredsson
2012-07-23, 19:45
En sak är klar: gå inte till Forex!

För övrigt vet jag inte om det är någon skillnad i kurs mellan olika bankers bankomater.

I förra veckan tog jag ut Euro i bankomat från mitt konto i Grekland. Kursen blev 8.60.
Samma dag hade Forex 8.90...

Det kan vara bra att hålla i minne att det kan bli dyrare att ta ut Euro t.ex. via Visa i bankomat, jämfört med att ta ut från kontot ("savings").

Vårt hotel betalade jag i efterhand via IBAN, kursen idag blev 8.48. Att använda IBAN istället för kort vinner både jag och hotellet på.

Kom hem i fredags, och längtar tillbaka! :(

Bluesea
2012-07-24, 07:06
Testade att ta ut lite Euro på en bankomat i Sverige och jämförde med kursen på Forex. Det visade sig att Forex hade snäppet BÄTTRE kurs. Sen är det ju en annan sak att det är bättre att ta ut kontanter i en bankomat i Grekland.

Angelen
2012-07-24, 09:14
Kändes bra att bara växla in lite kontanter på Forex igår, även om damen i luckan blängde surt på mig och sa "Du vet väl att detta kommer du inte långt på, jag skulle rekommendera dig att växla in lite mer"...

Aten och Egina imorgon och känns bra efter att ha läst alla inlägg om bankomaternas varande runt om och på öarna. Ingen oro mao :p

Janérik
2012-07-26, 16:35
Kanske vi gör något annat nu än att uppmana till bojkott mot Forex.
Alla som ska till Grekland går in på Forex och tar ut 20 Euro och förklarar att det är bra att ha lite pengar med då man kommer till Grekland men eftersom det är så mycket billigare och mera lättillgängligt i Grekland är det bäst att ta ut så lite som möjligt.

Mvh Janérik

zakka
2012-07-26, 20:00
Alla som ska till Grekland går in på Forex och tar ut 20 Euro och förklarar att det är bra att ha lite pengar med då man kommer till Grekland men eftersom det är så mycket billigare och mera lättillgängligt i Grekland är det bäst att ta ut så lite som möjligt.

Mvh Janérik

:D :D :D Den var riktigt riktigt bra!!! Det hänger jag på absolut!!! :D :D :D

MVH zakka

Lissi
2012-07-26, 20:29
eftersom det är så mycket billigare och mera lättillgängligt i Grekland är det bäst att ta ut så lite som möjligt.

Mvh Janérik

Varför ta med något från Forex överhuvudtaget??

MickeKöping
2012-07-26, 21:19

Mvh Janérik

Jag var nära att maila in en beställning på nya Drachmer innan vi åkte flabb_flab

para poli
2012-07-27, 01:35
Fick av någon anledning mycket bättre kurs på en ATM i Frankfurt än på Iraklia några dagar senare. Har inte kollat valutakurser för aktuella datum så lite förvillande.

Fortfarande F**k FOREX

Hellen
2012-07-27, 06:43
Fick av någon anledning mycket bättre kurs på en ATM i Frankfurt än på Iraklia några dagar senare. Har inte kollat valutakurser för aktuella datum så lite förvillande.

Fortfarande F**k FOREX

Det skrevs i en annan tråd om olika kurser vid uttag samma dag och att det skulle bero på den bank som står bakom bankomaten och inte din banks kurs vid debiteringstillfället. Att det varierar när det gäller uttag olika dagar är väl inte konstigt förutsatt att du fick dem billigare vid det senaste uttaget, euron har ju inte blivit dyrare senaste veckorna.

ford prefect
2012-08-07, 10:11
Var ett inslag på nyheterna igår (6/8) om att "Forex skrämmer resenärerna"...
http://www.svtplay.se/klipp/223287/-forex-skrammer-resenarerna-

//Åke

Kalimera
2012-08-07, 10:17
Var ett inslag på nyheterna igår (6/8) om att "Forex skrämmer resenärerna"...
http://www.svtplay.se/klipp/223287/-forex-skrammer-resenarerna-

//Åke
Bra att det uppmärksammas! Vilken förklaring representanten från Forex hade. Han sa inget om att deras kunder hade återkopplat om problem när de kom hem.

zakka
2012-08-07, 10:57
Bra att det uppmärksammas! Vilken förklaring representanten från Forex hade. Han sa inget om att deras kunder hade återkopplat om problem när de kom hem.

Inte heller nämnde han de kunder som återkopplat att det INTE fanns några som helst problem...

Jag fick till svar att "...vi har avslutat den reklamkampanjen nu..." när jag mejlade när vi kom hem från vår resa.

MVH zakka

Malina
2012-08-07, 12:28

Håller med Lissi! Det finns ett antal andra växlingskontor ju!!!!

Anna-L
2012-08-07, 12:37
Var inga problem alls o ta ut pengar på Kalymnos i Massouri - tog ut all valuta där i bankomaten vid torget. Hade lite Euro kvar sedan tidigare så vi klarade oss den första dagen.
/Anna-lena

Mats Fredsson
2012-08-07, 13:42

Ja, han tyckte ju inte att Forex gjort nåt fel, förstås... __D

Men, borde han inte tycka att Forex ska sträva efter att anses seriösa istället för att bara skylla från sig...?

Den frågan hade jag ställt.

Tillägg: det var inga problem att ta ut pengar på Leros. Där var de förvånade över snacket om att det inte skulle finnas pengar...
Jag förklarade för dem vad Forex sagt och att vi på Kalimera-forumet bråkat med Forex om sanningshalten.

Ann
2012-08-07, 13:52
Vågar man sticka ut hakan? Jag har faktiskt ett Forex Visa-bankkort. Betalar ingen avgift då jag tar ut pengar i Europa på bankomater. Deras kurs finns under Oanda. Hade jag gjort ett uttag på ngn ATM idag hade € kostat mig 8:32. Jag använder detta kort alltid då jag reser i Europa.
Ann

nilam
2012-08-07, 14:01
Vågar man sticka ut hakan? Jag har faktiskt ett Forex Visa-bankkort. Betalar ingen avgift då jag tar ut pengar i Europa på bankomater. Deras kurs finns under Oanda. Hade jag gjort ett uttag på ngn ATM idag hade € kostat mig 8:32. Jag använder detta kort alltid då jag reser i Europa.
Ann

Utan att vara helt säker så tror jag nog att det finns en inbakad avgift idet...jag tog ut för 3-4 dagar sen i bankomat och Nordea drog 8,34 inkl. ett påslag på 1,5 %. Sen dess tror jag att euron sjunkit ytterligare..?
Ingen bank eller dylikt har helt kostnadsfria tjänster.

// Malin

Ann
2012-08-07, 14:24
Ja det stämmer, i lördags t ex kostade den 8,29 via Forexkortet
/Ann

Mats Fredsson
2012-08-07, 14:46
Ja det stämmer, i lördags t ex kostade den 8,29 via Forexkortet
/Ann

Jo, det är ju förstås bra alternativ. Att ta ut pengar ur bankomat utomlands med andra kreditkort kostar en avgift.

Fast Forex hävdade ju att man skulle köpa kontanter hemma i Sverige, och då kostar Euron betydligt mer (just nu 8.70)...

Sunny12
2012-08-07, 14:56
Jag hade gjort båda delarna...:) Växlat lite här hemma så man har i början av resan och sedan tagit ut pengar på plats allt eftersom... Vi fick mycket bättre kurs när vi var nere nu och tog ut pengar i bankomaterna än det vi hade växlat in hemma innan vi åkte!

Ha en härlig resa! :)

MVH zakka

Tack! ditt tips låter som en bra idé! Efter att ha läst alla inlägg här angående växling kan jag bara komma fram till att det bästa är att växla på resmålet för att få bättre kurs.

Ha en bra dag!

mvh Sunny12

Mats Fredsson
2012-08-07, 15:55
Tack! ditt tips låter som en bra idé! Efter att ha läst alla inlägg här angående växling kan jag bara komma fram till att det bästa är att växla på resmålet för att få bättre kurs.

Ha en bra dag!

mvh Sunny12

Mja.... kanske inte växla, utan snarare ta ut i bankomat. Det ger nog bästa kursen.

Detsamma! :)

Sunny12
2012-08-07, 19:22
Mja.... kanske inte växla, utan snarare ta ut i bankomat. Det ger nog bästa kursen.

Detsamma! :)

Klart jag menade ta euro i automat, ibland blir det fel, tack för påpekningen!flabb_flab

kimmen
2012-08-07, 19:43
Enligt Forex egen hemsida har man på bankkortet ett valutapåslag på 1% vid köp och uttag utomlands. Detta påslag är inräknat i din kurs ovan.

Vid kontantuttag utanför EU har man dessutom en uttagsavgift på 2% eller minst 30 kr per uttag.

/kimmen

mouche
2012-08-07, 19:51
Er det mange her som har et kort uten valutapåslag ved uttak av kontanter? Hvilket/hvilke kort?

rvh
2012-08-07, 19:52
Har hämtat ut pengar tre gånger de senaste 10 dagarna på Leros och Kalymnos. Inga som helst problem! Snittkursen har legat på trevliga 8.32 :)

kimmen
2012-08-07, 20:57
Har hämtat ut pengar tre gånger de senaste 10 dagarna på Leros och Kalymnos. Inga som helst problem! Snittkursen har legat på trevliga 8.32 :)
Och just nu kostar euron 8,70 i Forex butiker...

/kimmen

Sunny12
2012-08-08, 10:22
Nordea har ett växlingspåslag på 1.55 % för bankomatuttag inom europa, utanför europa en avgift på 40.- per uttag. Bra att veta!bye_bye

laero
2012-08-08, 12:07
Nordea har ett växlingspåslag på 1.55 % för bankomatuttag inom europa, utanför europa en avgift på 40.- per uttag. Bra att veta!bye_bye
Inte Europa om man ska vara petig utan euroländerna. I ex.vis Danmark och England tillkommer avgiften på 30-40:- beroende på bank. (enligt uppgift tidigare i tråden finns dock inte denna avgift hos vissa nischbanker)

Sunny12
2012-08-08, 14:28
Inte Europa om man ska vara petig utan euroländerna. I ex.vis Danmark och England tillkommer avgiften på 30-40:- beroende på bank. (enligt uppgift tidigare i tråden finns dock inte denna avgift hos vissa nischbanker)

Ja förstås jag menade euroländerna, bra att du uppmärksammade felet!flabb_flab

Janérik
2012-08-08, 19:05
Hur ska de veta att vi protesterar om vi inte visar det på något sätt? Om vi kommer in och hämtar 20 Euro så kostar vi dem i tid för att ta hand om oss som kund, deras medelförsäljning per kund dras ner vilket är bland det värsta som kan hända då man säljer varor (typ pengar).
Tyvärr så är det dessutom så att på många orter har inte Forex så många konkurrenter. Här i Umeå finns Forex och en Swedbank-automat som ger ut Euro (vad jag vet om). Ska vi ha Euro så är vi hänvisade till de båda ställena, tyvärr hade dessutom Forex något öre bättre kurs än Swedbank den dag jag tog ut pengar.

Mvh Janérik

Lissi
2012-08-08, 20:29
Hur ska de veta att vi protesterar om vi inte visar det på något sätt?
Mvh Janérik

Jag visar väl bäst att jag protesterar om jag överhuvudtaget inte sätter min fot hos Forex??

Vi tar aldrig ut euro i Sverige överhuvudtaget utan tar ut startkassan till nästa resa i Grekland redan då vi åker hem från resan innan så för oss är det inte aktuellt att gynna dem alls...och det tycker jag är bättre än att växla ens 20€ till pissdålig kurs hos dem;)

Lissi