handdator

Visa fullständig version : Pigadia


Kamgu1
2012-05-20, 19:54
Undrar om det kommit några nya matställen i byn som är bra? Inte varit på Karpathos på något år nu, längtar ju efter makarones nu! Ätit myyyycket god mat på ön :D får ju inte heller missa "Under the trees" för allt i världen! ....för det finns väl kvar?

Mikke
2012-05-20, 23:20
...ja, TUT, d.v.s Taverna Under the Trees, var iallafall kvar i oktober förra året,för då var jag där. Hann inte iväg dit nu i april/maj, men ska ta skadan igen i september,förhoppningsvis. Hursomhelst, TUT har ju flyttat uppskattningsvis 5-7 km norrut från tidigare placeringen, förbi avtagsvägen upp mot Piles,och ligger numera på en liten halvö med egna planteringar och rejält kök,pergola och parkering. Väl värt ett besök!!
Mikke

karinafp
2012-05-21, 09:17
Undrar om det kommit några nya matställen i byn som är bra? Inte varit på Karpathos på något år nu, längtar ju efter makarones nu! Ätit myyyycket god mat på ön :D får ju inte heller missa "Under the trees" för allt i världen! ....för det finns väl kvar?

De allra bästa makarones jag har ätit fick jag på den lilla tavernan i Spoa, alldeles i början av byn. Annars har Elies också bra sådana. Som förrätt där tar du "saganaki me meli". :p På Η Βαλα hittar du den goda, traditionella ugnskycklingen. Läs gärna mitt resebrev från i fjol, "Ett sommarlov på Karpathos", där jag bl a skrivit om flera av sommarens matupplevelser. Under min profil hittar du även matbilder där jag har skrivit vilken restaurang vi ätit på.

Karin
som alltid längtar ner

seaside
2012-05-21, 11:29
När det gäller mycket goda makarones så kan jag rekommemdera Taverna "Nomber one" i Kyra Panagia. Ligger på vänstrer sida strax innan stranden börjar. Deras mat är mycket bra. Har haft samma kock under lång tid. En matupplevelse och bra bad är vad man får.
Vägen ner är också en upplevelse med serpentinkurvor och vacker utsikt.
Skall smörja kråset där i böjan av september. Längtar!!
Seaside

Kamgu1
2012-05-21, 19:15
Spännande med Saganaki me meli, måste prövas. :p Man blir ju inte mindre sugen på att resa ner efter matsnack...längtar också efter grillad bläckfisk, goda korvar, taramosalata, gigantes..ja listan e lång ;)

karinafp
2012-05-21, 20:15
goda korvar

Ta en lunch på taverna Limanaki en dag och be om deras korvar - i förrättsmenyn - som huvudrätt. MUMS, säger jag bara! Då får man den där fantastiska ugnspotatisen till. Mmmmm...

Karin
som alltid längtar ner