handdator

Visa fullständig version : Dricksvatten Karpathos


anlekan
2012-05-18, 12:56
Hej! Vi åker för andra gången till till den underbara ön Karpathos i juni i år. Vi ska som förra gången bo i Lefkos:). Förra gången köpte vi dricksvatten på flaska, men jag undrar om någon vet hur kranvattnet är på Karpathos? Går det att dricka? Finns det kanske några vattenkranar någonstans som är ok att ta vatten ifrån?

/Anlekan

Monica C
2012-05-18, 14:23
I höstas var vi två underbara veckor i Lefkos.Förra gången på Karpathos bodde vi i Pigadia och där fanns ju många tappställen att hämta vatten ifrån så vi frågade olika personer i Lefkos om den möjligheten där,men det svar vi fick var att det tappstället som fanns låg långt från samhället och vi såg inte heller till några tappställen i byn.Tacksamt nog så kunde vi köpa vatten av Irina vår värdinna på vårt boende Sunset,för samma pris som i affären, och slapp då kånka det uppför backen.Jag dricker inte kranvatten kanske lite fånigt men jag vill inte riskera min mage,dock borstar jag tänderna och kokar the/kaffevatten av det:rolleyes:
Lyckliga ni som skall dit.Vi åkte in med bussen till Pigadia en dag men ställde oss frågan sen,varför,allt vi behövde fanns ju i Lefkos.
Vi åker gärna dit igen.
Monica:)

ander
2012-05-18, 14:48
Håller med föregående talare. Onödigt att riskera magen och dessutom smakar kranvattnet i mitt tycke inte speciellt gott. Men man kan ju som sagt utan problem använda vattnet om man kokar det först.

Charleston
2012-05-24, 13:23
Åk till Serifos i stället! ;)
Där smakar vattnet minst lika gott som här hemma!

Mikke
2012-05-24, 14:53
....vatten är ett farligt gift,
som omger Visby stift... :D

(ur Pyttans ABC-bok av Albert Engström,tror jag...)
Mikke

Dan S
2012-05-28, 07:52
Om man bor i Pigadia är det helt onödigt att köpa dricksvatten på flaska. Men... det är inte kranvattnet man dricker utan det man tappar på flaska ute på stan från de officiella tappkranar som finns här och var. Mycket gott vatten uppe från bergen. Notera att 'Pigadia' byter just 'källa'.

Niaas
2012-05-28, 16:06
I Olymbos er det godt drikkevann i kranen, der pleier jeg å fylle opp flasken og ta med tilbake til Pigadia. :)
Jeg har fyllt flasker i kranene rundtom i Pigadia, men noen ganger er de tomme, og nå i forrige uke var vannet helt melkehvitt, så det turde jeg ikke drikke. Hva kan det komme av?

Mikke
2012-05-29, 15:58
...möjligen kan det vara kalk,för sån mineral finns det gott om i vattnet här och var i Pigadia.....
Mikke

Mikke
2012-05-29, 17:55
....vatten är ett farligt gift,
som omger Visby stift... :D

(ur Pyttans ABC-bok av Albert Engström,tror jag...)
Mikke

Rasmus påpekade vänligt i ett PM till mej att det alls icke var Albert Engström som skrev Pyttans ABC-bok,som jag trodde,utan Fallstaff Fakir ( Axel Wallengren ).....så nu vet vi det... :D
Mikke