handdator

Visa fullständig version : Fågelskådning på Tilos


Kalimera
2012-05-17, 15:40
Alla som följde oss under vår vistelse (http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=116) på Tilos vet att vi delvis var där för att skåda fågel. Tilos är nämligen en ypperlig fågelskådarö. Vi skrev inte så mycket om det eftersom vi visste att det var få som var intresserade. För den som faktiskt är intresserad kommer här en lista över de fåglar vi såg:


Alpseglare
Berghöna
Biätare
Blåkråka
Blåmes
Blåtrast
Bofink
Brun kärrhök
Buskskätta
Dvärgörn
Eleonorafalk
Gluttsnäppa
Grå flugsnappare
Gråhäger
Gråkråka
Gråsparv
Grässångare
Grönfink
Gulärla
Gök
Hussvala
Hökörn
Klippduva
Klippsvala
Korp
Ladusvala
Medelhavsstenskvätta
Medelhavstrut
Minervauggla
Mästersångare
Pilgrimsfalk
Rallhäger
Rostsparv
Rödbena
Rödhuvad törnskata
Rödnäbbad trut
Rörhöna
Sammetshätta
Silkeshäger
Sommargylling
Spansk sparv
Stare
Stenfalk
Stenskvätta
Svarthuvad sparv
Sädesärla
Toppskarv
Tornfalk
Tornseglare
Turkduva
Turturduva
Törnskata
Vitvingad tärna
Ärtsångare
Örnvårk

Plus en vadare som vi ännu inte har identifierat.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/beeaters.jpg

Biätare. Det är en grymt vacker fågel som vi såg flera gånger, oftast i flockar på 25-30 stycken. Vi såg dem bland annat tre gånger i Livadia. De hörs innan de syns. Håll utkik när ni är i Livadia. Jag lovar att ni kommer att gilla det ni ser - och hör. :)

Tobbe S
2012-05-17, 16:42
Jag är avundsjuk på vissa arter ni såg, Rödnäbbadtrut, Biätare, och Hökörn som inte ville visa sig för mig.
Imorse väcktes Lars (Laero) av Göktyta som vi hörde i stugan.

Ha en skön helg

Tobbe

Kalimera
2012-05-17, 18:41
Imorse väcktes Lars (Laero) av Göktyta som vi hörde i stugan.Lustigt, jag läste precis om den i nya numret av Fågelvännen. Göktyta står högt upp på vill-se-listan. :)

Ha en skön helgTack detsamma!

laero
2012-05-17, 18:48
Lustigt, jag läste precis om den i nya numret av Fågelvännen. Göktyta står högt upp på vill-se-listan. :)

Den är minst sagt knepig att se, men lätet är omöjligt att missa när den väcker en kl 05:30. I morrn går jag nog ut och försöker få se en skymt av den.

Orust-Tobbe
2012-06-01, 16:34
Kul med en sån fin artlista från Tilos Janne!! Jag är en av dom som uppskattar detta med fåglarna! Skådar en hel del och har gjort det hela livet verkligen...

Kalimera
2012-06-01, 16:51
Jag är en av dom som uppskattar detta med fåglarna!Kul! Då är vi fyra Kalimerianer som gillar att skåda fågel. :)

Titti
2012-06-01, 23:46
Kul! Då är vi fyra Kalimerianer som gillar att skåda fågel. :)

Fem med mig! :D

sjöborren
2012-06-02, 11:02
Janne! Glömde du mig ...:confused: I september hoppas jag få se fler arter på Tilos. Tyvärr är hösten inte den bästa årstiden, men någon liten fågel ska jag väl få se - kanske en liten biätare. :D

Kalimera
2012-06-03, 16:43
Fem med mig! :D

Janne! Glömde du mig

Då är vi sex stycken. Det tar sig. :)

Netwolf
2012-06-03, 17:46
Ni verkar ju ha fått pippi hela bunten... :D;)

Tobbe S
2012-06-03, 18:35
Ni verkar ju ha fått pippi hela bunten... :D;)

Jajamensan och det är riktigt kul _B-anana_B-anana

Tobbe

Kalypso
2012-06-05, 07:37
Har aldrig haft några planer på att bli fågelskådare :-) men biätaren ser ju helt fantastisk ut. Menar ni att man t o m kan "fågelskåda" lite här och där i vardagslivet på Tilos utan kikare och utan att ge sig ut på speciella vandringar. Ska man packa ner fågelboken tillsammans med semesterläsningen? Fast den bok jag har heter "Svenska fåglar" så den kanske inte är till så mycket hjälp på Tilos?

Bluesea
2012-06-05, 08:19
Min fågelskådning på Tilos begränsar sig till den grillade kycklingen på Omonia.

laero
2012-06-05, 08:26
Har aldrig haft några planer på att bli fågelskådare :-) men biätaren ser ju helt fantastisk ut. Menar ni att man t o m kan "fågelskåda" lite här och där i vardagslivet på Tilos utan kikare och utan att ge sig ut på speciella vandringar.
Att skåda lite i "vardagslivet" går att göra överallt. Det trevliga med en grekisk ö som Tilos är att det kan dyka upp spektakulära fåglar som Biätare, Sommargylling, Blåkråka, Härfågel mm mm när man minst anar det. Men en kikare behöver du för att verkligen se fåglarna. Men det behöver inte vara några märkvärdigheter, när jag reser med lätt packning har jag nöjt mig med en enkel liten teaterkikare.

Lars

Lissi
2012-06-05, 09:30
Ni verkar ju ha fått pippi hela bunten... :D;)
Precis.
Jag tillhör dem som älskar att titta på fåglar, men jag har inget intresse av att veta vad alla heter....:eek::eek:
Fåglar har alltid fascinerat mig och jag kan sitta länge och kika på dem, men som sagt vad de heter är för MIG ganska ointressant.
Svär jag i kyrkan nu???

Lissi - som ska ha både kikare och fågelbok och kamera med ändå till Tilos.

Tom
2012-06-05, 09:41
Precis.
Jag tillhör dem som älskar att titta på fåglar, men jag har inget intresse av att veta vad alla heter....:eek::eek:
Fåglar har alltid fascinerat mig och jag kan sitta länge och kika på dem, men som sagt vad de heter är för MIG ganska ointressant.
Svär jag i kyrkan nu???

Lissi - som ska ha både kikare och fågelbok och kamera med ändå till Tilos.

Dom mest frekventa fåglarna på Tilos , när vi var där i förra veckan var : Duvor , Kråkor , Fiskmås o Gråsparv ! Varav kråkornasnyft_drop höll ett himla liv.

/ Tom (som alltid har kikare med sig)

Lissi
2012-06-05, 09:59
Dom mest frekventa fåglarna på Tilos , när vi var där i förra veckan var : Duvor , Kråkor , Fiskmås o Gråsparv ! Varav kråkornasnyft_drop höll ett himla liv.

/ Tom (som alltid har kikare med sig)

Men himmel, alla dem kan jag ju t o m namnet på!:D

Lissi

laero
2012-06-05, 10:37
Men himmel, alla dem kan jag ju t o m namnet på!:D

Lissi

Fast Fiskmåsen var nog ingen fiskmås utan en Medelhavstrut;)

Angående att kunna namn på fåglarna; Du har inte svurit i kyrkan:). Men visst är det så att ska man fördjupa ett intresse så har namn en funktion. Hur ska du kunna berätta om Tinos om du inte vet vad byar och stränder heter. Och jag kan nästan lova att när/om du får in en sommargyllingshanne i praktdräkt i kikaren kommer nyfikenheten att ta överhand och du vill veta vad du har sett.

Netwolf
2012-06-05, 11:17
Fast Fiskmåsen var nog ingen fiskmås utan en Medelhavstrut;)

Messersch... ;)

Nä, vi vanliga dödliga kan bara namnen på de vanligaste arterna. Men precis som Laero påpekar, så tror vi att vi ser en kråka, mås, duva etc men det är eg en helt annan art.
Jag brukar inte vara så intresserad av namnen, men ibland händer det. Som t ex vår år efter år återkommande skönsjungande koltrast. Då var jag tvungen att kolla upp det.

http://alkaos.com/images/717koltrast2.jpg

/Netwolf

Kalimera
2012-06-05, 14:10
Dom mest frekventa fåglarna på Tilos , när vi var där i förra veckan var : Duvor , Kråkor , Fiskmås o Gråsparv !Ni borde ha sett Eleonorfalk också, den är extremt vanlig på Tilos. Även i Livadia. Jag tror vi såg runt 30 stycken vid ett och samma tillfälle.

Tobbe S
2012-06-05, 18:53
Fast den bok jag har heter "Svenska fåglar" så den kanske inte är till så mycket hjälp på Tilos?

Den kan den säkert vara, men en riktigt bra bok är Fågelguiden, finns hos alla bokhandlare och på nätet, pris 199:- (i en nät butik)

Tobbe