handdator

Visa fullständig version : Øst eller vest på kreta??


lykkeliten
2006-01-29, 17:36
Hei!!
Vi er 2 voksne og 2 barn (10 og 15 år) som atter en gang drar på øyhopping til sommeren._B-anana I år lander vi i i heraklion og tenkte å være på kreta i 3-4 dager før vi drar videre til kykladene.
Har lest bøker og inne på nettet, men er fortsatt usikker. Kreta er jo en forholdsvis stor øy. Vi tenkte å leie bil de dagene vi er der, men rekker jo ikke over hele øya på så få dager. Vi ønsker ikke å sitte i bilen hele dagene. Bør vi velge øst eller vestsiden av Kreta? Østsiden er kanskje mest aktuell i og med at vi lander i heraklion, men er åpen også for vestsiden dersom den gir oss det vi er ute etter. Vi er ute etter å være på en litt rolig plass; en plass som ikke er en turistmaskin, men ei heller helt gudsforlatt. Må gjerne være litt liv på kvelden i form av tavernaer, kafeer og folk, men absolutt ikke ute etter diskotek og fart. Gjerne en plass som er såpass oversiktelig at våre barn kan ta seg litt rundt på egenhånd. Vi vil gjerne også ha bra badestrender. Hvor kan dette være på kreta?? Er takknemlig for alle tips.

Hilsen Kari

Ia
2006-01-29, 18:52
Hei på dere...

Jeg hadde først villet funnet ut hvilken havn dere må reise ifra for å komme til Kykadene.... Det går ferger både fra Chania (Souda), Rethymnon, Agia Nicolaos og Sitia , men tror ikke det går ferge til Kykladene fra alle disse steder. Agia Pelargia like ved Iraklion er en liten perle og et trykt sted for barna... Passe sted å være bare for noen dager.
Enig med dere at det blir ikke mye ferie om dere skal rekke begge sider, Kreta er stort ;)
Begge sider (øst/vest) har sine charmerende og ucharmerende sider så jeg har ikke noe bestemt råd. Men både Elafonissi og Balos (Gramvousa) som er på vestsiden er steder som jeg synes er et must om man er på den siden, mens østsiden har mange andre fine steder. Jeg skulle gjerne ha besøkt Vai, Agios Nicolaos og Ierapetra (der for å reist ut til Chrissi island).., men det får bli neste gang jeg besøker Kreta :)

Etter mitt korte søk ser det ut til at det bare går ferge til Kykladene fra Agios Nikolaos og Sitia, men det går ikke ann å søke lenger fremover en til ut April så rutene kan være anderledes når det er høysesong.
Det er helt sikkert andre Kalimeraer som vet mer om dette enn meg.. :)

Så finn ut hvor dere skal reise ifra og så gir det dere kanskje sitt naturlige svar..., er mitt råd.

Ia_B-anana

Marianne
2006-01-29, 20:29
Det här är nog inte det svaret du vill ha, för du skriver ju att ni ska öhoppa i Kykladerna, MEN när ni nu landar på Kreta, skulle ni då inte luffa runt på Kreta denna semestern?
Buss - bil - båt - taxi - det finns många sätt att komma runt på HELA ön inkl. några öar söder om själva Kreta (Koufonisi, Chrysi, Gavdos). Kreta har så mycket att erbjuda från öst till väst, norr till söder, att det nästan är synd att inte luffa runt på Kreta på en 14 dagars tur för sig själv.
OK, om ni vill till Kykladerna, det kan jag ju förstå!, men då skulle inte jag rekommendera att ens TÄNKA på att offra 3-4 dagar på att köra runt varken på öst- eller västkreta först, utan då skulle jag ge mig av med första bästa färja dit.
Kreta för sig - och Kykladerna för sig, om man bara har 14 dagar och det inte ska bli stressigt. Det är ju SEMESTER.

Hoppas ni får en fin resa hur ni än gör!

Marianne

Goliat
2006-01-29, 21:10
Kreta har så mycket att erbjuda från öst till väst, norr till söder, att det nästan är synd att inte luffa runt på Kreta på en 14 dagars tur för sig själv.

Marianne

Jag är böjd att hålla med. Man hinner inte mycket på 3-4 dagar. Jag tycker precis som Ia:

Så finn ut hvor dere skal reise ifra og så gir det dere kanskje sitt naturlige svar..., er mitt råd.

Ia

Om båten går från Sitia, så tycker jag att ni kan ta en dag där och shoppa lite olivolja. Sitia sägs ha Kretas bästa olja. Ni kan även ta en dag och besöka Agios Nikolaos som jag tycker är en mysig liten hamnstad. När ni ändå är i närheten så kan ni besöka hantverksbyn Kritsa som inte ligger alltför långt bort. I närheten av Heraklion kan ni även besöka Knossos så får ni lite kultur och om ni är sugna på Kretas bästa spaghetti, så sägs den finnas i bergsbyn Anogia.

Hoppas ni får ett lite smakprov på Kreta och bestämmer er för att stanna längre där på nästa resa. Kreta är ca 26 mil långt och det är stora regionala skillnader mellan öst och väst, norr och söder. Personligen så har jag hittat mitt ställe i Makrigialos på sydöstra Kreta.

Göran

kari
2006-01-29, 21:12
Tror ikke du skrev NÅR på sommeren dere skal reise, det ville påvirke mitt valg iallefall.
Om dere skal reise s e n t på sommeren (sen juli/AUG) er det oftest i varmeste laget på sør-østsiden __D , hvor det er subtropisk klima og varmere enn andre steder på Kreta.
Av samme grunn er det /kan det være det beste valget om man reiser tidlig om våren, eller sent på høsten.:)

:) Kari

Ia
2006-01-29, 21:43
Jeg holder også med Marianne..., dere skulle ha tatt en Kreta-luff :) !! Jeg drømmer om 3 uker på kreta hvor jeg og barna kan reise rundt.
Men dere skal sikkert ikke reise hjem fra Kreta så da sier det seg selv..., man reiser den ruten man har fått billige biletter til/fra.
Jeg fikk billige biletter med Apollo til Karpathos og med Norwegian fra Rhodos hjem..., så det blir vår "rute" i år
Hvike øyer har dere valgt i Kykladene? og hvor reiser dere hjem i fra? Har dere bare 14 dager tror også jeg at jeg ville bare hå kommet meg avgårde med første og beste båt og heller gjemt Kreta til en annen anledning ;)

Ia _B-anana

lykkeliten
2006-01-29, 23:31
Hei!
Først; tusen takk for alle synspunkter. Er takknemlig for alt.
Vi drar 8. juli og skal være på loffen i 3 uker. Vi både lander og letter fra Heraklion. Norwegian fra OSlo. Vi har tidligere dratt charter fra Trondheim til Santorini, men kom atskilligere billig ut fra Oslo.
Jeg kunne forsåvidt godt vært på kreta i alle 3 ukene, men barna har forelsket seg i Naxos, så vi MÅ nok dit en tur. For 2 år siden var vi og på Syros og Kini, og tror det blir en tur tilake dit og. Utover dette har vi ikke tenkt så mye. Vi er ikke interessert i en stresseferie. HAr vært på flere øyhpooingsturer tidligere, og ar funnet vårt tempo.
Vi tenker ikke nødvendigvis å reise rundt på kreta i 3-4 dager, men finne en plass vi trives og ta småturer ut derifra. En liten smak av kreta i år, så kanskje vi får de yngre også til å tenne på ideen om å være der i hele ferien.

Hilsen Kari

martinifk
2006-01-30, 16:55
3-4 dagar på Kreta låter lite väl kort enligt mig krävs en vecka minst:D

MVH Martin