handdator

Visa fullständig version : Bildgåtor

ofelia
2012-05-08, 21:34
Har funderat lite kring bildgåtorna. Jag har vid några tillfällen tittat bildgåtor när någon av mina vänner kommit förbi och frågat vad jag sysslar med. Har då förklarat och visat hur bilderna kan se ut och hur många gissningar det vanligtvis behövs innan någon ger rätt svar. Då har jag fått kommentarer som:
" är ni inte kloka som kan gissa rätt på en sten som skulle kunna ligga var som helst"
" det kan inte vara möjligt att någon kan veta var det där trädet står i Grekland"
" finns det alltså fler nördar som du?"
Och nu är jag benägen att hålla med dem...vi är verkligen lite knasiga :o - fast på ett härligt sätt flabb_flab. Hur i hela friden kan vi se skillnad på ett träd från Amorgos och ett träd från Naxos eller ett träd från Patmos? Hur som helst tycker jag att det är härligt att ni andra Kalimeror finns _B-anana.
Hälsningar Ofelia

Netwolf
2012-05-09, 09:35
Ja, ibland undrar man om man har ett spionprogram på sin dator, när man lägger upp bildgåtor. Det rätta svaret brukar komma rätt snabbt!

/Netwolf

Alala
2012-05-11, 08:16
Jag tycker väldigt mycket om bildgåtor och svarar friskt om jag bara har lite tid fastän jag inte skulle ha en aning om svaret. Om jag svarat rätt har det oftast varit frågan om mera tur än skicklighet. Ibland har jag kanske gjort lite research och lyckats få rätt på det viset. Jag har för mig att genom bildgåtorna fastnar dessa bilder i mitt minne och att jag sen vet hur det kan se ut någonstans....hehe, på riktigt fastnar nog ingenting. :D

Men det finns många som är väldigt duktiga och faktiskt vet. Det är fint det också och man blir imponerad. klapp_klap

/ Anne

Lissi
2012-05-11, 08:48
Har man sån himla flax så man själv varit just där är det ju enkelt....men det är ju sällan.
Själv gissar jag hej vilt och vet ibland vilka öar just den personen brukar ha gåtor från. sen ser man ju ofta på naturen om det är en jonisk ö eller doddarna eller Kykladerna..Men oftast, för mig i alla fall, är det ren och skär gissning och det är det nog för flertalet! Jag skulle ALDRIG söka på Google eller likande så viktigt är det inte, även om det är helt ok självklart. Det är mest att jag inte skulle lägga den energin på en gåta;)
Själv har jag ju aldrig haft och kommer aldrig att ha någon gåta från Tinos för det gissar så många på direkt:D
Bildgåtor är kul!

Lissi

Netwolf
2012-05-11, 11:18
Själv har jag ju aldrig haft och kommer aldrig att ha någon gåta från Tinos för det gissar så många på direkt:D

Nu har du sagt det så många ggr, att du snart kan lägga in en Tinos-gåta. Ingen kommer ändå gissa å Tinos då väl? :D;)

/Netwolf

Lissi
2012-05-11, 11:43
Nu har du sagt det så många ggr, att du snart kan lägga in en Tinos-gåta. Ingen kommer ändå gissa å Tinos då väl? :D;)

/Netwolf

Ett löfte är ett löfte.;) Andra har ju lagt in många gåtor därifrån men de är svåra då alla byar är så lika.

Lissi