handdator

Visa fullständig version : Massouri - Aegean Homes


Fenalena
2006-01-28, 21:54
Hej,
Alla som vet ngt om Kalymnos -
Verkar vara en stillsam o gullig liten Ö!
Funderar på en 2v charter m Apollo i...aug? till Massouri - är det en trevlig ort? Hotellet Aegean Homes ligger ganska nära stranden med vy mot Telendos - ngn som bott där eller i närheten? Hur är stämningen på orten och vad finns att göra? För mig räcker stranden, charmigt fräscht boende med balkong m njutarutsikt, mysiga tavernor o cantinor o ett par supermarkets el minimarkets ;-) o bussförbindelser el båtförbindelser till annat att ev upptäcka på o runt ön eftersom jag inte har körkort - o det är ju gott med ett litet glas iblan..;-)
Ni som vet - berätta gärna och ge tips el varningar!
Jag har ej ännu bestämt Ö el om det kanske blir fastlandet i år ...?!
Lena:o

Riitta
2006-01-28, 22:15
Klart du skall åka till Kalymnos.Tycker förstås jag och säkert flera här på kalimera:) Vi har ju ön som vårt "hem ö". Besöker andra öar också men återvänder alltid till kalymnos:)
Svårt och vara objektiv i ämnet:o Lugnt är det.Nästan för lugnt börjar man tycka. Man märker stor skillnad sedan början av 90-talet.
Trevliga barer och tavernor finns det gott om och utsikten från Aegean Homes är väldigt fin mot Telendos. Dom har en taverna också med god mat och fin utsikt. Man kan lätt åka buss till dom olika platserna på ön.Till Telendos går det båtar från Myrties mest hela tiden och till Emborios kl.10 varje dag.
Nu låter jag tråkig,men läs det du hittar om Kalymnos här på Kalimera så får du säkert en rättvis bild:)
Det är ju inte säkert att om en älskar en ö att alla andra gör det också:o
Men jag tycker att du skall testa:)


Riittabye_bye

YsterSyster
2006-01-29, 21:55
Har varit på Kalymnos sju gånger under perioden 96-03 och visst har det blivit lugnare för varje år. Synd, för ön är värd ett besök. Det som jag nog värdesätter mest är människorna som gör vistelsen till något minnesvärt. De är vänliga och öppna på speciellt sätt. Visst har jag mött stor gästfrihet på andra ställen i Grekland men det är något extra på Kalymnos.

Eftersom många av de äldre männen varit svampfiskare och rest runt så kan även de prata bra engelska. Har under mina vistelser där undrat över om det är den "resvanan" som gör Kalymnerna så vänliga - de har förståelse för den resande människan. Bara en fundering och ingen sanning...... :)

Från Myrties går det (gick förr i varje fall) även en liten båt till Leros. Man kan besöka den ön över en dag/fler dagar om man vill göra utflykter utan bil.

Rasmus
2006-01-30, 07:31
"Från Myrties går det (gick förr i varje fall) även en liten båt till Leros."
Visst går den fortfarande. Varje dag cirka 12.30 till Xerocambos på Leros, och tillbaka till Myrties dagligen klockan 07.00 (cirka)...
R :-)

YsterSyster
2006-01-30, 20:50
Tack för mer aktuell information om båtarna, Rasmus.

Förr gick det att åka tillbaka samma dag från Leros till Myrties på sen em/kvällen med en annan liten båt. Går inte det något mer? I och för sig kan det vara trevlig med en natt eller två på Leros som omväxling.

Var något år sedan jag var där så det börjar nog bli dags snart för ett återbesök och uppdatering, tror jag. :D

Riitta
2006-01-30, 20:54
"Från Myrties går det (gick förr i varje fall) även en liten båt till Leros."
Visst går den fortfarande. Varje dag cirka 12.30 till Xerocambos på Leros, och tillbaka till Myrties dagligen klockan 07.00 (cirka)...
R :-)

Det beror ju lite på när Lerosdamerna har shoppat färdigt på Kalymnos:D ;) Det kan ju bli lite förseningar ibland:D

Riitta,med erfarenhet av dettabye_bye

Rasmus
2006-01-30, 21:16
Det beror ju lite på när Lerosdamerna har shoppat färdigt på Kalymnos:D ;) Det kan ju bli lite förseningar ibland:D

Riitta,med erfarenhet av dettabye_bye

Ack ja, så sant... ;)
Men som kompensation fick du ju höra relativt skön bouzoukimusik senare samma dag, eller hur, Riitta...???
:)
Därtill. Ett år råkade vi ut för det motsatta. Kaiken skulle avgå från Xercambos till Myrties klockan 07.30, enligt uppgift. Som tur var, befann vi oss i hamnen strax före klockan 07.00. Och på slaget sju, kastade skepparn loss och tuffade mot Kalymnos. På vår försynta fråga om båten inte gick lite väl tidigt denna dag, så log skepparn med hela kroppen och menade att "Sju, halv åtta, åtta, det jämnar ut sig. I dag sju, imorgon kanske åtta, det ordnar sig"... Och jag undrar fortfarande vad eventuella andra resenärer tänkte, om de anlände till den lilla hamnen cirka 07.10...
:eek:

Riitta
2006-01-30, 21:17
Ack ja, så sant... ;)
Men som kompensation fick du ju höra relativt skön bouzoukimusik senare samma dag, eller hur, Riitta...???
:)

Stämmer så bra,så:D

Riittabye_bye