handdator

Visa fullständig version : Orolig för att möta missären

Hellen
2012-05-02, 17:01
Jag skulle väldigt gärna åka till Grekland i år som så många år tidigare, vi kommer att sikta på en restresa så var vi hamnar står än så länge skrivet i stjärnorna. Det jag funderar på är om man vågar ta sig till de stora öarna?
Jag är rädd efter allt jag läst om, hur illa ställt de har det, att kriminaliteten ökat vilket inte är konstigt alls om så är fallet, "hungriga människor är farliga"
Ni som varit på tex. Kreta och Rhodos, hur är det jämfört med tidigare år, ser man mycket av fattigdomen?

Arne
2012-05-02, 17:37
Kreta har vi ju en ganska färsk överblick av. Dels våra fyra veckor över Jul och Nyår, dels också våra två, ja egenligen blev det ju bara en vecka i April. Detta pg av Birgittas sjukdom.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att läget i lilla Paleochora föreföll vara tämligten stabilt. Förvisso klagade tavernaägarna över att grekfamiljerna dragit in en stor del av tavernabesöken till förmån för att intaga sina måltider hemmavid.

Turisterna däremot spenderade som vanligt. Det kunde ej heller förmärkas någon avtappning av turisterna från nordeuropa. Hotellens bokningsläge inför säsongen 2012 var icke att klaga över enligt Haris och Flora.

Dock verkade det som om en av livsmedelsbutikerna i byn slagit igen för gott. (INKA)

Nu ska man emellertid ha i åtanke att kretensarna som befolkningsgrupp anses vara relativt välbärgade sett i förhållande till fastlandets befolkning.
Vi kunde dock vid våra korta besök i Chania se att det nog fanns en hel del människor som for illa av den ekonomiska krisen.

Arne

mouche
2012-05-02, 17:51
I fjor var jeg på Kreta fire ganger og totalt i tre måneder, i år er jeg her for andre gang, og har vært her fire uker så langt. Vi har nettop bygget ferdig vårt nye feriehus her og er kjempefornøyde med det og føler oss trygge og komfortable her.
Snakket med en hoteldirektør her i området, og han nevnte at han fikk de utroligste mailer fra bekymrede skandinaver inklusive en mail fra en svensk kvinne som lurte på om man fikk mat her!

Tydelig at pressen ikke gir en særlig god virkelighetsbeskrivelse av forholdene!

Skal være her i to måneder nå, og planlegger allerede neste tur ned hit til høsten, i oktober.

Så nei, føler meg ikke utrygg her på noen måte!

Hellen
2012-05-02, 18:24
Ok, det låter lugnande och skönt att missären inte är så stor som man kan få bilden av, kanske är det värre i Aten men det är ändå inget alternativ för mig i år att åka den vägen (egoistiskt ja, men jag är vuxen med egen vilja)

Riitta
2012-05-02, 18:43
Vi har några timmar i Aten i väntan på Chiosplanet och vet inte riktigt hur jag skall göra:o Hade det varit som förut, så skulle vi ta första bästa buss till Plaka och äta lunch, men nu känns det inte så:(
Om jag har fattat rätt så är det mycket mer tiggare och hemlösa så det skulle inte kännas bra och sätta sig och äta och njuta när så många har det så dåligt:o
Brottsligheten har väl inte miskat där direkt heller:(

Det blir nog och vara kvar på flygplatsen!

Riittabye_bye

Ingela A
2012-05-02, 18:52
Jag var i Plaka i slutet av Mars och såg inte till varken tiggare eller hemlösa där. I Exarchia däremot kunde man se en del unga och gamla ligga ute på madrasser med alla sina saker i påsar runt omkring. Det gjorde ont! Man får ju undvika områden som Omonia men kan mycket väl besöka områden runt Akropolis, Plaka, Monastiraki och Psiri!

På öarna tror jag inte krisen märks på det sättet. I alla fall inte på turistöarna där dom som tur har inkomsterna från turisterna. Här på Santorini är det tufft för alla men fullt av turister redan och många kryssningsbåtar. Och folk handlar så stämningen har lättat lite.

Ingela

Riitta
2012-05-02, 18:57
Vi får se hur det känns när vi väl kommit till Atens flygplats!

Riittabye_bye

Margaretha
2012-05-02, 19:14
Vi kom hem från Rhodos för några dagar sedan efter 14 dagar där. Nu var det ju väldigt lite turister den första veckan men den andra veckan började ju en del charterresenärer komma från Skandinavien. Vi kan väl inte säga att vi kände oss otrygga på något sätt men man behöver ju inte utmana ödet. Många ställen var stängda, en del som inte öppnat för säsongen men många som fått slå igen så visst märks krisen på så sätt och grekerna själva går inte ut på tavernor i samma utsträckning som tidigare, men några svältande tiggande människor det såg vi inte till så vi tror nog att öarna klarar sig betydligt bättre än fastlandet. Så någon rädsla för att åka ner igen till hösten det har vi inte men vi flyger reguljärt till Athen och vidare inrikes med Aegean för Athen och Pireus känns inte lockande nu.

Margaretha

nilam
2012-05-02, 19:23
När jag var på Kreta i april tänkte jag att jag skulle köpa konserver, ris, pasta osv och lägga i de uppsamlingslådor som finns i butikerna. Till dessa lådor ska då behövande kunna gå för att få lite mat. Men under hela min vecka så var det samma mat som låg överst i överfulla korgar :confused: Det är ju väldigt konstigt med tanke på att folk svälter...:eek: Jag såg inga fler tiggare än de vanliga "proffstiggarna" heller.

// Malin

Hellen
2012-05-02, 19:46
Ja jag får väl också åka ner och se med egna ögon, men det känns gott att det inte är så illa överallt som det rapporteras om.
Det handlar kanske också om uppdelningen man märker på öarna "de inne på fastlandet "- "vi här", som det ofta benämns på öarna. Något enat folk kan jag ju inte påstå att det verkar vara i Grekland. Naturligtvis finns det en förklaring till det också - blod är tjockare än vatten-mentaliteten är ju starkt rotad.

Kalimera
2012-05-07, 09:03
Ni som varit på tex. Kreta och Rhodos, hur är det jämfört med tidigare år, ser man mycket av fattigdomen?Här på Tilos märks absolut ingenting om krisen. Allt är som vanligt.

essi
2012-07-07, 17:01
Har nyligen varit i Volos, Pelion, Saloniki och Halkidiki och såg ingen missär eller större kris där. Kanske något mer arbetslösa i Saloniki.

Ålands Tapsa
2012-07-07, 17:35
Det finns nog mera uteliggare osv.. i Stockholm, Helsingfors... Under de 22 dagar vi just var i Grekland (Samos, Ikaria, Athen) såg jag kanske 3-5 uteliggare/tiggare totalt under tiden. I Helsingfors finns de tiggare i nästan varje gatuhörn i centrum (romer). Jag är inte orolig att röra mig i de grekiska städerna men däremot rör jag mig ogärna på kvällarna i Stockholm eller Helsingfors (vissa områden i centrum). Så "simma lungt", det är inte farligt att semestra i Grekland. Och det finns inte mera fattigdom i Grekland än vad det finns här i norden. Det är en "urbanlegend".:)

sjöborren
2012-07-07, 18:50
Hellen! Jag var på Kreta i maj - Platanés - och där märktes ingenting av krisen. Inte heller i Rethymnon. Den enda skillnaden mot tidigare år var att många butiksinnehavare frågade om vi skulle betala med kort eller kontant ... det sistnämda var som alla förstår billigare.

mouche
2012-07-07, 19:35
Fra midten av april til onsdag i denne uken har jeg vært på Kreta og reist mye rundt. Så ingen uteliggere, tiggere eller fattigdom.

Så heller ingen ulykker langs veiene selv om mange snakker om hvor farlig det er å kjøre der.

Lissi
2012-07-08, 17:45
Bortsett från att det är få turister vilket ju betyder låga inkomster så märks ingen misär på Tinos. Här målas, fejas o repareras o många nya barer finns konstigt nog sen sept.2011. Man tar ut sina besparingar från banker man inte litar på och investerar i sina hus. Bara en stängd taverna har vi sett i Chora,bredvid kulturhuset. Flera nya affärer på affärsgatan, men var är alla som ska handla i dem? 5 dagar kvar på paradisön.
Lissi

Katitzi
2012-07-08, 19:25
Såg faktisk tiggare vid ett par tillfällen i Naxos stad nu när vi var där. Det har jag nog aldrig sett ute på öarna förut.
I Aten och andra storstäder på fastlandet är det ju förekommande, precis som i Stockholm och andra europeiska städer.
Jag fick dock uppfattningen att tiggarna på Naxos inte var greker utan romer. Såg inga uteliggare i alla fall.

Sen verkade det vara full aktivitet i en källarlokal i Naxos stad där det såg ut som det samlades in och packeterades begagnade kläder.

Katitzi:(

KristinaE
2012-07-09, 08:40
Förra året när vi var på Naxos så såg vi tiggare nere vid strandpromenaden. Vi har varit på flera grekiska öar, men det var första gången som vi såg tiggare. Nu är det dags för resa till Skopelos om några dagar. _B-anana_B-anana

Frappe
2012-07-10, 07:41
Misären finns men syns inte alltid, när det gäller Athen har jag aldrig upplevt så mycket tiggeri ( inte bara de "organiserade" utan "vanligt" folk som ber om en slant på tunnelbanan, spårvagn, utanför supermarket, vid resturanger etc. Man har öppnat hjälpcenter kommuner tillsammans med kyrkan i flera stadsdelar och där delas det ut mat. jag hjälpte till en eftermiddag med att dela ut mat i stadsdelen Agia Paraskevie som inte räknas till något "fattig" område men så mycket människor som inte får vardagen att gå i hop, oro över pengar, mat för dagen, barnen skola, sjukvård ja listan kan göras lång. Nu har jag ingen statistik och siffror men när det gäller brott ( inbrott, rån etc) sker det varje dag räcker att titta på nyheterna. Jag upplever att det bara blir värre och värre. Var och varannan affär har stängt igen ( konkurs) butikslokaler står tomma. Jag får ialla fall ont i hjärtat av att se hur det går utför.

Camilla

Eva L
2012-07-10, 07:46
Camilla de rapporterna har jag också fått från grekiska vänner men jag tror att förhållandena är bättre ute på öarna där många turister vistas och den misär som finns kanske inte syns lika tydligt. Vi får hoppas att de på "rika" öar som ex Kreta lycka bra med skatteindrivningen för det är ju pengar som landet är i desperat behov av.

Eva

mouche
2012-07-10, 08:54
Tigging og "slikt" er vel i de fleste land et storby-problem først og fremst så at man ser det i Athen og ikke i Chania eller Paleochora er vel ikke så rart/konstigt? Det betyr ikke at man også ute på øene kan ha vanskelige dager! Vi har også mange tiggere i Oslo, men jeg vil ikke av den grunn kalle Norge for et fattig land.

Ponika
2012-07-31, 00:42
Kom hem från Naxos för en vecka sen. Vi såg flera tiggare på strandpromenaden. En mamma satt med sin son i famnen och instruerade (stavning...) sonen hur han skulle sitta, ligga.... sen byttes dom av. Kom en annan vuxen, sen ett barn... tragiskt är det iaf...

Gita
2012-07-31, 17:06
På vår resa till Kalymnos frågade jag folk om krisen, märktes det, kom det turister osv. Svaren jag fick var att det inte kom några tyska turister i år, men väl andra, särskilt skandinaver. Men - det var grekerna som "uteblev" - dvs de flyttar till USA, Australien. Där jobben finns. Och många väntar och ser hur sommarsäsongen blir, kommer de att fortsätta nästa år?

Missförstå mig rätt, men då tänkte jag:"Kommer det att finnas något att åka till för oss om hotellen och tavernorna lägger ner?"

Eldorado
2012-07-31, 17:06
Något förundrad har jag läst den här tråden. Rädsla/oro för kriminalitet är begriplig för mig men rädsla för eventuell misär begriper jag inte alls.
Är det rädslan för att fattigdom skall störa den fina dyra semestern? Då kan jag bara rekommendera att stanna hemma i det trygga Sverige där fattigdomen skall skötas av det sociala och de som jobbar inom den sektorn. Det är väl för att uppleva något annat som vi åker till andra länder. Det genuia Grekland exempelvis. Det genuina i många av våra semesterorter är just fattigdom. För visst skall ju vår semester vara billig?

Det kan inte vara obekant att många människor på jorden både svälter och far ordentligt illa. Se den sanningen i vitögat och hjälp efter din egen förmåga. Fattiga och tiggare är också männsikor och ingen av oss känner till anldeningen till att just de individer vi ser har hamnat i en dålig situation

mouche
2012-07-31, 17:20
Men - det var grekerna som "uteblev" - dvs de flyttar till USA, Australien. Där jobben finns.

Med tanke på hvor vanskelig det er å få arbeids og oppholdstillatelse i USA og Australia så er jeg mildt sagt meget skeptisk til en slik uttalelse!

Frappe
2012-07-31, 20:12
Med tanke på hvor vanskelig det er å få arbeids og oppholdstillatelse i USA og Australia så er jeg mildt sagt meget skeptisk til en slik uttalelse!

Inte alls konstigt väldigt många Greker utvandrade till dessa länder och har således bott / växt upp där i många år men sen återvänt till Grekland FRÅN just då USA och Australien men nu flyttar åter till dessa länder. ( gäller även Sverige TYskland etc)

Camilla

Wardakis
2012-07-31, 20:28
Om jag inte tar helt fel så är Melbourne nr 3 på listan över städer där det bor flest greker. Så då är det inte så konstigt att grekerna söker sig dit.
Gunilla

Hellen
2012-07-31, 20:38
Något förundrad har jag läst den här tråden. Rädsla/oro för kriminalitet är begriplig för mig men rädsla för eventuell misär begriper jag inte alls.

Nej det kan ju låta lite konstigt, ser att det var inte det enda som blev galet vid min rubriksättning och i efterföljande texter.
Kriminalitet och misär KAN hänga ihop, jag menar att misär kan leda till att kriminaliteten ökar.

Det är väl för att uppleva något annat som vi åker till andra länder. Det genuia Grekland exempelvis. Det genuina i många av våra semesterorter är just fattigdom. För visst skall ju vår semester vara billig?

Ja, jag reser för upplevelser, men undviker gärna obehagliga om jag kan. Skulle inte känna mig bekväm t.ex. med att själv turista på ett lyxhotell om jag samtidigt hade en svältande befolkning utanför inhägnaden. Billigt behöver det inte vara, det här är ju ett grekforum, det var länge sedan Grekland räknades till billigt turistland. Men det får gärna prisvärt.

Eldorado
2012-07-31, 20:55
Hellen, hoppas jag inte formulerade min irritation så att det blev ett personangrepp. Isåfall ber jag genast om ursäkt.
Min irritation grundar sig på att jag bor i ett land där lyx och fattigdom blandas. Om inte dagligen så ofta nog stöter jag på misär och har lärt mig att umgås med problematiken och konstaterat att dessa fattiga är väldigt ofta individer som har mycket att ge sina medmännsikor om dom får möjligheten. Den överväldigande majoriteten av dessa är inte ett dugg farliga.
Vi svenskar (jag är en ursprungligen en sådan) har levt i en värld där det sociala tog hand om problematiken och vi har sällan behövt konfronteras med riktigt elände. Nu har många länder inget socialt skyddsnät och även i Sverige är det större maskor i det nätet. Det borde inte vara så, men det är ett faktum och vi individer kan göra något åt det.
Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något :-) Varför inte ge den stackars hemlöse 5 euro och dricka ett glas vin mindre i baren? Eller dricka ett glas vin på balkongen istf i baren?

Hellen
2012-07-31, 21:16
Hellen, hoppas jag inte formulerade min irritation så att det blev ett personangrepp. Isåfall ber jag genast om ursäkt.

Ingen fara, du behöver inte be om ursäkt för något du inte gjort :D Som trådstartare så kände jag att det var mig du menade.

bye_bye

mouche
2012-08-01, 07:20
Inte alls konstigt väldigt många Greker utvandrade till dessa länder och har således bott / växt upp där i många år men sen återvänt till Grekland FRÅN just då USA och Australien men nu flyttar åter till dessa länder. ( gäller även Sverige TYskland etc)

Camilla

Klar over det, men da reiser de jo tilbake til disse landene for hvor vanskelig det er å få arbeids og oppholdstillatelse i USA og Australia er nok et faktum. Trolig har de også amerikansk/australsk pass for har du i USA "kun" hatt greencard (permanent resident og ubegrenset arbeidstillatelse) og forlater landet et antall år så har du mistet dette. Jeg vet det siden jeg har hatt greencard og flyttet tilbake til Norge etter en del år i USA.

Du kan jo spørre en vanlig greker som ikke har vært i USA/Australia noen gang eller har statsborgerskap der hvor lett det er for dem å flytte til disse landene på lovlig vis?

Flytting til et annet EU/EØS-land er noe helt annet for det er fritt frem for alle borgere innen EU/EØS og en av de fire frihetene som ligger i bunn av hele avtalekomplekset.

Befinner meg i en liten by på Sørlandet, en by med 5000 innbyggere, og her kan jeg daglig se fire tiggere som sitter på hvert sitt hjørne hver dag. Romanifolk som har kommet hit for å tigge så missaren kan man se de fleste steder!

Delfi
2012-08-01, 07:33
Tänkte bara säga att ang tiggare på Naxos så har jag sett samma sak varje sommar alla de år jag vistats där, sedan 2004: det är romska familjer tigger på gatorna. De är oerhört marginaliserade därnere och har det inte lätt (liksom på en massa andra platser i Europa).
Så, det är tyvärr ingen ny företeelse.... Det har ingenting med den här krisen att göra (bara den allmänna, tidlösa mänskliga/moraliska) :(

Eva L
2012-08-01, 08:13
Grekland och de andra krisande medelhavsländerna har många människor som kommer från andra värlsdelar eller länder utanför Eu. En del av dessa kommer nu till ex Sverige för att söka arbete. I gårdagens DN var det en artikel om några som kommit till Stockholm. http://www.dn.se/sthlm/de-har-kommit-till-stockholm-for-att-soka-jobb

Ingela A
2012-08-01, 18:24
Min irritation grundar sig på att jag bor i ett land där lyx och fattigdom blandas. Om inte dagligen så ofta nog stöter jag på misär och har lärt mig att umgås med problematiken och konstaterat att dessa fattiga är väldigt ofta individer som har mycket att ge sina medmännsikor om dom får möjligheten. Den överväldigande majoriteten av dessa är inte ett dugg farliga.
Vi svenskar (jag är en ursprungligen en sådan) har levt i en värld där det sociala tog hand om problematiken och vi har sällan behövt konfronteras med riktigt elände. Nu har många länder inget socialt skyddsnät och även i Sverige är det större maskor i det nätet. Det borde inte vara så, men det är ett faktum och vi individer kan göra något åt det.
Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något :-) Varför inte ge den stackars hemlöse 5 euro och dricka ett glas vin mindre i baren? Eller dricka ett glas vin på balkongen istf i baren?

Båda dina inlägg är väldigt bra formulerade! Precis vad jag tycker men har ibland svårt att uttrycka mig utan att låta nedlåtande eller fördömande.

Ingela