handdator

Visa fullständig version : Sound of the Sea


Ivi
2006-01-27, 23:26
En juni-resa till Karpathos är under planering _B-anana
Denna gång har undertecknad med syster och två systerdöttrar bokat en vecka med endast flygstolar från Helsingfors. Det blir en tjejresa med andra ord :) Inte särskilt billigt :(, men jag vet att vi kommer att bli nöjda...Karpathos har ju den effekten ;)
Har nu kollat lite på hotell, som INTE är skandinaviska charter-hotell, för att vara säkrare på att få rum. Har hittat bl.a. Sound of the Sea, som verkar lovande, dock saknas en karta över deras läge från Pigadia räknat. Någon som har bott i detta hotell kanske kan berätta VAR det ligger och hur det var för övrigt!

Ivi

kari
2006-01-28, 00:29
[quote=Ivi]Done that, men är fortfarande nyfiken på läget. KANSKE ligger hotellet vid vägen mot Amopi, men jag är inte SÅ bekant med vägarna...än.... Har ju endast promenixat till och från Zephyros vi ]:)

Vi hadde planer om en storfamilietur til Karpathos i juni og hyggelig mailkontakt med "Sound of the Sea".
Jeg spurte et par ganger spesielt om beliggenheten, svaret var :

"The nearest beach is a 300 meters away. The supermarket is 650 meters but not in
the ammoopi direction. The location of the hotel is new. We are the only ones in
the area. You will be surrounded by pine trees and the sea. You will have absolute
quiet and yet only a 7 minute walk from the center where you will find all the
tavernas and shops."

Håper dette kan være til litt hjelp :)

( - og ikke ulovlig info, i såfall er det en jobb for Mod/Janne )

:) Kari

Ingrid
2006-01-28, 00:44
Ser ut som dette stedet ligger på "fjellet" over de to små kirkene.
Blir det så dere skal booke her, Kari?

Mikke
2006-01-28, 00:56
...hm...då måste det(kanske) ligga på vägen mot Aperi...eller en bit upp mot där jag bodde senast, d.v.s Florida Studios eller så...:D
Mikke

Ivi
2006-01-28, 12:38
Tackar för svaren! Och visst kan jag be Helen, som basar på hotellet att beskriva läget i nästa mail. Var bara så nyfiken att få snabba svar...och si!...det fick jag :D

Ivi

kari
2006-01-28, 16:37
...hm...då måste det(kanske) ligga på vägen mot Aperi...eller en bit upp mot där jag bodde senast, d.v.s Florida Studios eller så...:D
Mikke

Det er jo du som er kjentmann, Mikke :)
- men jeg tror ikke det kan være i retning Aperi, siden det på nettsiden står følgende :

350 meter til Agios Petros Beach
650 meter til Buss og Taxi stasjon
10 min å gå til Vrondi beach

:) Kari

kari
2006-01-28, 16:50
Blir det så dere skal booke her, Kari?

Nei, planene ble endret til Kykladene (Naxos/Koufonissi ) fordi ungdommen prioriterte flotte strender HØYT.
Jeg synes det blir litt for tungvint å komme seg til de BESTE strendene på Karpathos, når vi ønsket å bo i Pigadia og er såpass mange, 5 voksne og 3 barn

Men på senhøsten skal det bli noen dager på Karpathos igjen, da vil vi bo midt i byen som sist :D

:) Kari

Elisabet
2006-01-28, 18:45
Jag tror att detta hotell ligger öster om Pigadia, alltså på "baksidan" av berget som är till höger om staden om man står i centrum och tittar mot hamnen. Där bakom lär det finnas en liten strand och det är nog till den det är 350 meter.

inkfish
2006-01-28, 19:18
Jag tror som Elisabet. Alltså nånstans längs vägen ut mot Larniotissa (med amfiteatern).

Mikke
2006-01-30, 07:32
Yep, enligt Andreas Diakidis på Zephyros Village så liggere på vegen till jätteparkeringen och bauta-neonkorset....D.v.s öster om stan.
De hadeja inte en susning om...:D
Mikke

Ingrid
2006-02-13, 23:18
Så rett, så rett. Har nå mailet og snakket med Helen og hennes mor, så jeg fikk sjekket ut hvor det ligger hen. Og i tillegg har jeg også booket oss inn der første uken i oktober. De 4 tenåringsguttene vi skal ha med oss ble så fornøyd da det er pool der. Leste på en hollandsk side ( kan ikke det språket, men mye er veldig likt norsk) at alle var kjempefornøyd med stedet. Kondisen ble visst også helt topp etter å ha gått de bratte bakkene en eller flere ganger hver dag i en uke eller to....

Ingrid

Ia
2006-02-14, 09:23
Kan jeg spørre om hva dere må betale for et rom, pr. natt?
Jeg har vært "inne" og tittet på hotellet og det ser jo flott ut med en fantastisk utsikt..., men stranden som er i nærheten er kanskje ikke noe..?:)


Ia _B-anana

Ingrid
2006-02-14, 23:28
Vi er 4 voksne og 4 tenåringer som drar. Vi har booket "cottagen" ( egen liten kåk med havutsikt og med 2 separate soverom) for 50 euro og 2 studios i hovedhuset for 60 euro tilsammen. Ikke spesielt billig til å være lavsesong, men det skal jo være bra der da, og helt nytt. Jeg selv kunne tenke med å bo enklere inn i byen, men det var de gutta og den poolen da. Men vi fikk tak i så billige billetter, bestilte oneway med Apollo fra Gardermoen for 198,- pr. person. :D
Den stranda i nærheten aner jeg ikke hvordan er, uansett er det ikke så langt å gå til bystranda derfra, får da en hyggelig rusletur gjennom Pigadia også.

Ingrid

inkfish
2006-06-11, 17:52
Jag passerade det har stallet i dag. STOR flott anlaggning som kontrasterar mot den lantliga omgivningen. Utsikten mot havet ar bedovande och namnet pa hotellet val valt - man hor vagornas brus hela tiden.

Men det ligger HELT off fran allt annat, tidsangivelserna som hotellet lamnat skulle jag ta med en nypa salt. Nagra sju minuter handlar det knappast om. Men det ser enormt fint ut uppifran vagen sa det kan sakert vara vart promenaden.

Riitta
2006-06-11, 17:55
Hälsa där nere att jag har börjat packa:D Bara drygt 4 veckor kvarflabb_flab

Riittabye_bye

inkfish
2006-06-11, 17:56
Skriv i halsningstraden i stalletflabb_flab. Jag har skrivit lite till dig dar.

Ivi
2006-06-11, 21:18
Jag passerade det har stallet i dag. STOR flott anlaggning som kontrasterar mot den lantliga omgivningen. Utsikten mot havet ar bedovande och namnet pa hotellet val valt - man hor vagornas brus hela tiden.

Men det ligger HELT off fran allt annat, tidsangivelserna som hotellet lamnat skulle jag ta med en nypa salt. Nagra sju minuter handlar det knappast om. Men det ser enormt fint ut uppifran vagen sa det kan sakert vara vart promenaden.

Tack för informationen igen, "vår kvinna på plats" :D
Låter helt OK! Att ta sig ner till Pigadia hade inte jag heller räknat med ska gå på några minuter precis ;) Läste på någon finsk diskussionsforum om att barnen i en familj (den yngsta 7 år) hade klarat av promenaden utan svårigheter, så nog ska det gå bra även för oss :) Och taxi finns ju också!

Ivi

inkfish
2006-06-13, 21:56
Ni gar pa vagen hela tiden, det ar inga som helst problem!

Ivi
2006-07-03, 21:14
Nu vet jag mer om Sound of the Sea efter vår vecka på detta hotell. Hotellet ligger bakom berget, som syns till vänster om hamnen, när man har ryggen mot havet.
Vi fick en rymlig studio för 2 vuxna, 2 barn i bottenvåningen med altan i en av deras byggnader. Först tyckte vi att det var lite tråkigt att inte ha balkong, men visst hade vi havsutsikt även från vår altan, så det gjorde inte så mycket. Dessutom så var vår studio garanterat svalare i 30 graders värme, än lägenheterna ovanför oss. AC fick vi också, UTAN extra betalning dessutom, inte illa!
Poolområdet med reception/snack bar var hur fint som helst, ägarfamiljen (greker, som har bott i Kanada) var väldigt trevliga och mycket måna om att gästerna skulle trivas. Och det gjorde vi! De flesta gästerna var från Holland, några skandinaver också. Det var väldigt lugnt med frisk härlig luft även under de varmaste dagarna, eftersom vi låg precis vid havet. Att promenera till stan (=taxistationen/hamnen) tog ca 15 minuter i sakta mak. Hade vi handlat mycket, tog vi taxi från stan uppför backarna (jodå, ett par branta backar var det innan man var framme på hotellet). Taxin kostade 3 euro, så man blev ju inte ruinerad, precis :D

Summa summarum: Ett trivsamt och trevligt boende för fyra med pool utan extra avgift för luftkonditionering, 54 euro per dygn, var nog helt OK tyckte vi :)

Ivi

inkfish
2006-07-03, 22:31
Så mycket för de sju minuternas promenad, alltsåflabb_flab

Men det låter ju som om ni bott jättebra!

Gick det att komma ner till havet och bada nedanför hotellet? Det kunde jag inte se från där jag stod.

Ivi
2006-07-03, 22:40
Det fanns ingen strand precis nedanför hotellet, men efter en kort promenad kom man till en stenstrand med härligt klart vatten och fina vågor. Vi traskade dit under vår första dag, men eftersom själva stranden var aningen skräpig och omgivningarna inte så fina heller, så valde vi andra stränder för resten av veckan. Men gillar man att vara ensammen på en strand, så...;)

Ivi

inkfish
2006-07-03, 22:42
Den som ligger nedanför kapellet?

Ivi
2006-07-03, 22:51
Den som ligger nedanför kapellet?

Jepp! Just den! Och på berget snett mot stranden svärmar tydligen lokalbefolkningen, eftersom jag hittade några Durex-förpackningar på marken där flabb_flab Promenerade dit efter badet, utsikten var ju fin därifrån, kan tänka mig att det kan upplevas som romantisk, när mörkret faller ;)

Ivi

inkfish
2006-07-03, 22:56
Det förvånar mig inteAng_elx

Nån pekade ut den stranden uppifrån vägen: "Där nere kan du bada helt ensam".

När vi kikade ner såg vi just en sån ensam badare, en turist, som satt och bligade upp på oss bakom en sten. Jag hade nog känt mig lite väl ensam ihop med honom:o

Ingrid
2006-07-03, 23:22
Så bra Ivi, at du forklarte litt hvordan det er på SOTS, og ikke minst at dere trivdes der og hadde en fin uke! :) Det høres lovende ut. Gleder meg til å dra dit i høst. Hvis det er ca 15 min. å gå inn til byen, er det jo litt lengre enn de skriver på hjemmesiden sin ;) . Men pyttsan, sist vi var på Karp bodde vi i utkanten av byen, øverst opp i bakken mot flyplassen, så bakker er vi vant til.
Tenkte på at det er nok et stykke å gå til butikken, bakern osv om morgenen, at det kan være greit å leie en sykkel?
Så du forresten hvor "cottagen" var hen? Vi har leid den, så jeg lurer litt på hvordan den er.

Ingrid:)

Ivi
2006-07-04, 10:28
Tenkte på at det er nok et stykke å gå til butikken, bakern osv om morgenen, at det kan være greit å leie en sykkel?
Så du forresten hvor "cottagen" var hen? Vi har leid den, så jeg lurer litt på hvordan den er.

Ingrid:)

Att hyra cykel kan vara en bra idé :) Nerför backarna går det ju i så fall på ett par minuter att komma till stan, kan dock bli svettigt att trampa uppför den längsta backen på vägen tillbaka kan jag tänka :rolleyes:
Men när vi gick till stan, så gick vi alltid sakta, flickorna skulle ju hälsa på alla söta getter, höns, kalkoner, katter och hundar vid vägen :D Så nog tror jag att man når staden på 10 minuter, om man promenerar raskt! Dessutom tipsade Helen oss om en getstig över berget, som enligt henne var en genväg till staden. Vi provade dock aldrig den vägen, eftersom den såg MINST lika brant ut som den asfalterade vägen!

Cottagen ligger inte alls avskilt från hotellets andra byggnader, kanske 20-30 meter från poolen. Vi var aldrig inne i den, eftersom den var uthyrd under veckan vi var där, men utifrån ser den väldigt charmig ut, byggd av sten med små fönster i lite gammaldags grekisk stil. Och så är det en liten mysig trädgård runtikring den. Ni kommer säkert att trivas i den!

Ivi

Ingrid
2006-07-04, 14:28
Takk Ivi, det høres strålende ut.
Gleder meg enda mer nå_B-anana .........
Tror det kan være greit å tenke litt på sykkelleie.... Tror det var Mikke som skrev at de bl.a. leide ut sykler rett ved Pelagos.

Ingrid :)