handdator

Visa fullständig version : Lite blyg och ovan :)

Birgitta C
2012-04-26, 20:20
Hej!
Är ny här på forumet! Men ni har verkligen hjälpt mig inför min resa. Jag har inte rest så mycket och nu undrar jag hur man gör för att få kontakt med ortsbefolkningen? Jag kan ju ingen grekiska :(
Däremot klappar mitt hjärta för grekerna som är inne i en svår period nu. Och jag vill inte känna att inbodda måste vara trevliga för sakens skull. Jag vill så att säga uppföra mig på rätt sätt :)
HUR visar man sin uppskattning på grekiskt vis?
Kanske en tokig fråga, men som sagt har inte rest så mycket innan. Nu bär det av till Platanias på Söndag :)

Kikh
2012-04-26, 20:28
Hej!
Är ny här på forumet! Men ni har verkligen hjälpt mig inför min resa. Jag har inte rest så mycket och nu undrar jag hur man gör för att få kontakt med ortsbefolkningen? Jag kan ju ingen grekiska :(
Däremot klappar mitt hjärta för grekerna som är inne i en svår period nu. Och jag vill inte känna att inbodda måste vara trevliga för sakens skull. Jag vill så att säga uppföra mig på rätt sätt :)
HUR visar man sin uppskattning på grekiskt vis?
Kanske en tokig fråga, men som sagt har inte rest så mycket innan. Nu bär det av till Platanias på Söndag :)

Välkommen in till mig i butiken om morgonen så ska du få alla tips du behöver. Jag jobbar på höger sida om vägen, ca 200m från torget i byn, i en butik som säljer guld och silver och har en STOR orange skylt ovanför entrén. Jag lovar att hjälpa dig tillrätta i Platanias och jag har 20 års erfarenhet av byn. Du behöver inte känna några köpkrav i vår butik, bara stanna till utanför så kommer jag till dig. Vill du inte besöka mig så räcker ett leénde och ett Kalimera! (fram till 14.00) gott och väl i början.

//Kikh

Monica P
2012-04-26, 20:32
Birgitta, så snäll du verkar vara! - Jag vet inte hur det är i Platanias, men du ska bli förvånad över hur många, även äldre, som kan lite engelska eller andra språk. Många har levt i USA , Australien eller på andra håll under sitt arbetsliv.

Var som du är, helt enkelt. Många kommer att fråga dig var du kommer ifrån, vad du tycker om Grekland, om du har barn, om du har snäll man, ungefär i den ordningen. När ni klarat ut detta och blivit lite mer bekanta frågas förstås om Sverige, hur mycket man tjänar där, vilken bil man har o.s.v.

Artigt sätt och hyfsad stil går hem i alla länder som jag känner till. Men greker i allmänhet är inte särskilt formella och inte särskilt förtjusta i högdragna typer.

Man pratar glatt i mun på varann och det är inte alltid ovänskap och bråk när tonläget höjs. Vill du ha ett ord med i laget gäller det att prata på...

Lär dig några hälsningsfraser, tack och sånt, det kommer till användning.

Och som sagt, var dig själv.

para poli
2012-04-26, 20:32
Välkommen in till mig i butiken om morgonen så ska du få alla tips du behöver. Jag jobbar på höger sida om vägen, ca 200m från torget i byn, i en butik som säljer guld och silver och har en STOR orange skylt ovanför entrén. Jag lovar att hjälpa dig tillrätta i Platanias och jag har 20 års erfarenhet av byn. Du behöver inte känna några köpkrav i vår butik, bara stanna till utanför så kommer jag till dig. Vill du inte besöka mig så räcker ett leénde och ett Kalimera! (fram till 14.00) gott och väl i början.

//Kikh

Varför inte några konkreta tips här på forumet! Jag är multiöluffare men tyckte frågan var jätteintressant. Har aldrig haft "direktkontakt" med de inhemska...

Birgitta C
2012-04-26, 21:01
Tack så hemskt mycket för era snabba svar! Klart jag kommer förbi Kikh, känns ju redan som jag känner dig genom att läsa runt här på forumet :) har även jobbat på Albrekts guld en gång i tiden.
Alltså: lära in hälsningsfraser och liknande :) samt inte vara snofsig och högdragen! Hoppas verkligen att jag inte är en sådan person ens till vardags ;)
Jag funderar även på att åka till Lidel och storhandla å ge till röda korset. Är det svårt att ta sig dit med buss från Platanias?

Gittan
Som längtar som en tok

Kikh
2012-04-26, 21:31
Tack så hemskt mycket för era snabba svar! Klart jag kommer förbi Kikh, känns ju redan som jag känner dig genom att läsa runt här på forumet :) har även jobbat på Albrekts guld en gång i tiden.
Alltså: lära in hälsningsfraser och liknande :) samt inte vara snofsig och högdragen! Hoppas verkligen att jag inte är en sådan person ens till vardags ;)
Jag funderar även på att åka till Lidel och storhandla å ge till röda korset. Är det svårt att ta sig dit med buss från Platanias?

Gittan
Som längtar som en tok

Röda Korset behöver du inte försöka ta dig till, det finns uppsamlings-korgar i alla större butiker:) Lidl finns i slutet av Platanias, jag pekar ut åt vilket håll du ska gå och det är knappast mer än 1,5 km beroende på vilket hotell du valt. Jag jobbar just nu 10-17.15 ca, säkrast hittar du mig 14-17.

Vore du snoffsig skulle du inte skriva som du gjort, eller vilja besöka mig i butiken. Jag är en jordbunden farmarflicka och kan nosa mig till snobbar:D

Vi ses snart!bye_bye
//Kikh

Kikh
2012-04-26, 21:35
Varför inte några konkreta tips här på forumet! Jag är multiöluffare men tyckte frågan var jätteintressant. Har aldrig haft "direktkontakt" med de inhemska...

Mycket enkelt! Jag är skittrött efter en lång arbetsdag som nyss slutat med att jag måste städa efter en rörmokare som installerat solfångare i min lägenhet idag:) Jag brukar väl allra oftast svara utförligt, eller?

//Kikh

Birgitta C
2012-04-26, 21:46
Tack för ännu ett snabbt svar! Vad bra med uppsamlingskorgar! Känns skönt att kunna hjälpa till så gott man kan :)