handdator

Visa fullständig version : Dokumentärfilm om Express Scopelitis


Kalimera
2012-04-25, 14:24
Har just tittat på en fantastisk dokumentärfilm om Express Scopelitis på Youtube. Ni som älskar (eller hatar) denna båt bara måste se filmen. 45 minuters frossande i Scopelitis, och många fina bilder från Amorgos, Naxos och Småkykladerna. Ni som åkte med henne, eller varit på någon av öarna ovan, kommer säkert att känna igen en och annan person.

Man förstår verkligen hur viktig denna båt är efter att ha sett filmen!

Tack för tipset zakka!

Se och njut! (http://www.youtube.com/watch?v=ZxrL_gd9lx0)

Malina
2012-04-25, 15:20
Fantastiskt underbart och tårarna kom så smått...

Hellen
2012-04-25, 17:31
Underbar film, så skönt att prästen välsignar henne också :D

Ewaki
2012-04-25, 17:54
Tack för en fin film!:)

para poli
2012-04-25, 18:00
Oj, ståpäls. Wow vilken underbar film.
Längtar kanske ännu mer till 22 juni kl 14 nu...

Rolf
2012-04-25, 18:12
Oj så mycket känslor och minne som är förknippat med denna film tack för länken!
Alla resor man gjort genom åren har bara en har blivit inblåst på Koufonissi. Oj så många känslor som dyker upp som den då Grekland vann Europamästerskapet 04. Då var jag på Fourni och fick upplev den spontana euforin då man har vunnit det hela.
Det blir inte Express Scopelitis rundan i år men kanske till näst år.
Rolf

Mette
2012-04-25, 18:18
Denne film er så fin, så fin...

ariadne
2012-04-25, 19:46
Nydelig film. Jeg får så lyst til å øyhoppe igjen. Det er så mange fantastiske øyer - men ikke nok ferieuker.

Tobbe S
2012-04-25, 21:17
så skönt att prästen välsignar henne också :D

Ja, det är väl en nödvändighet:D

Tobbe

Arne
2012-04-26, 07:27
Jag har ryktesvis hört att denna välsignelse är ett absolut krav från myndigheternas sida för att färjan ska få sättas i drift...

Arne

yannis
2012-04-26, 09:46
Arne, inte vara elak på Småcykladernas fina livlina!

Jag kommer att rappa på dig, när du kommer på besök hos mig på NUS om en stund. :mad:

Birgitta (pigg idag).

Hellen
2012-04-26, 09:56
Jag har tidigare haft skräckblandad förtjusning inför resor med Scopelitis, jag har åkt när det varit total bleke och i näst intill stormstyrkor, det är som natt och dag.
Efter att ha sett filmen så skall jag fortsättningsvis i möjligaste mån välja denna båt vid resor i småcykladerna.

Att sitta inomhus kommer aldrig att bli ett alternativ för min del, log lite åt kvinnan klädd i regnkappa när hon skulle upp på soldäck :D

// Helén

Tobbe S
2012-04-26, 10:17
Efter att ha sett filmen så skall jag fortsättningsvis i möjligaste mån välja denna båt vid resor i småcykladerna.


Man förstår ännu bättre vad denna skuta betyder för dessa små öar.
Jag bestämde mig också för att åka med Scopelitis i möjligaste mån.

Tobbe

Riitta
2012-04-26, 11:27
Vilken fin film! Egen erfarenhet av Skopelitis är att den lade till precis nedanför våran balkong i Katapola varje kväll:) Men det tyckte jag var en upplevelse,bara den:)

Riittabye_bye

Kalimera
2012-04-26, 11:27
Efter att ha sett filmen så skall jag fortsättningsvis i möjligaste mån välja denna båt vid resor i småcykladerna.

Jag bestämde mig också för att åka med Scopelitis i möjligaste mån.

Jag tänkte samma sak som ni. Jag kommer absolut att välja Skopan i framtiden. Såvida det inte stormar förstås.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/express_scopelitis.jpg

Det får gärna vara så här!

Berra
2012-04-26, 18:53
fantastisk film, Den måste väl få alla belackare mot Scopelitis att ändra åsikt. Som sagt en av dom sista "riktiga" båtarna

//Berra

kari
2012-04-26, 20:42
Filmen er H E R L I G klapp_klap
Vi har vært med Skopelitis i sol på blikkstille hav :D - o g i "uvær" :eek:
- d e n turen ønsker vi ikke en reprise på :)
Men, lengselen etter småkykladene, o g en tur med Skopelitis, ble merkbar nå bye_bye

KR
2012-04-26, 21:11
Härligt att se från soffan.
Trots att vi båtluffat så många gånger är jag så rädd att jag nästan svimmar när det gungar för mycket. Som tur är blir jag aldrig sjösjuk. Trots denna rädsla när det blåser njuter jag i fulla drag när det är lugnt o stilla på havet. Just nu längtar jag galet mycket till vår tre veckors båtluff i aug/sept.
//
KR

Alala
2012-04-27, 19:35
Wow, vilken fin film. En resa med Express Skopelitis måste jag bara få uppleva, helst en dag då havet är stilla förstås. :) Har sett båten bara i hamnen i Naxos stad.

/ Anne

mrwalker
2012-04-28, 17:32
Å Herregud...

Snørr og tårer dekker tastaturet...

Jeg har ikke ord...

klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Masse
2012-04-29, 00:36
Härlig film som gör att man mycket bättre förstår vad det faktiskt innebär att vara fastboende på en av dessa öar.

Och du Janne, vilken härlig bild! Fast jag hade aldrig klarat att sitta och läsa i sådant läge. Hade bara suttit och glanat på det vackra havet och njutit. Seglingstiderna är väl inte så värst långa heller mellan öarna så det gäller att ta vara på stunden och njuta.

:) Masse

blues
2012-04-30, 11:05
Javisst är det en underbar film. Den har tidigare varit i två delar men nu sammansatt till en, med lite nytt material. Tänker närmast på intervjun med Mitsos. Sedan är det ju lite kul att man själv finns med på ett hörn. För alla som i år åker ner till Amorgos och Katapola, skulle jag vilja rekomendera den fina boken om Scopelitis som kom ut förra året. Det är mest fantatiska bilder, men det finns också en intervju med pappa Mitsos och sonen Jannis. Panda Katapola!

Jimmy J

Berra
2012-04-30, 17:51
den fina boken om Scopelitis som kom ut förra året.

Jimmy J

Var och hur får man tag i den?

//Berra

Hasse
2012-04-30, 23:05
MYCKET fascinerande dokumentär trots att jag inte tycker speciellt mycket om hav och vilka problem det kan ställa till med. Tyvärr kommer mycket av omtanken och dess betydelse för Småkykladerna bort när större aktörer stressar på och har mer av ekonomiskt tänkande som kommer först.

"Scopan" känns lite som Nissos Kalymnos som vi hade förmånen att få åka mmed i fjol mellan Leros och Lipsi. Ett eventuellt Småkykladbesök i framtiden kanske kan locka till att få en tur med Scopan också.


/ Hasse:cool:

blues
2012-05-02, 08:58
Hej Berra!

Jag köpte boken hos Nicola Prekas. Mannen som har kafenion och båtbilljetter. Boken hade precis kommit ut och de hade väl ett 40-tal böcker till försäljning. När jag informerade Thassos Pepas (bokhandlaren) om boken, så skulle han också försöka att få tag på den för försäljning. Hur det gick står väl skrivet i stjärnorna. Men har du vägarna förbi Katapola i sommar så är det värt att kolla upp det hela. Boken innehåller makalöst vackra bilder och det är inte svårt att rekomendera den.

Jimmy J