handdator

Visa fullständig version : Koufonissi för yngre tonåringar


Pia
2006-01-27, 22:49
Hej,
Jag och mina två barn ska starta årets öluff på Santorini och hade tänkt besöka Koufonissi och Naxos också. Min fråga är om en 11-åring och en 13-åring kommer att kunna hitta kompisar på Koufonissi eller är det bara småbarnsfamiljer som åker dit?
Förra året insåg jag att mina önskemål och barnens behov inte riktigt stämde överens. Milos i juni var lite väl stillsamt för ungarna. Antiparos med massor av svenska familjer stämde bättre överens med deras idéer om en kul semester.
Pia

Elisabet
2006-01-29, 15:03
Min fråga är om en 11-åring och en 13-åring kommer att kunna hitta kompisar på Koufonissi eller är det bara småbarnsfamiljer som åker dit?När vi var på K, med fem barn i sällskapet, var de mellan 11 och 14 år. De var helt klart äldre än de allra flesta andra semestrande barn på ön och om deras önskan hade varit att hitta jämnåriga svenska kompisar, så tror jag att det hade varit lite knepigt.

Däremot träffade de jämnåriga öbor som de spelade fotboll med på planen på stranden i stan. En kväll blev det en spännande landskamp Grekland-Sverige :)

Ia
2006-01-29, 15:13
Det er nok mest yngre barn der , men når jeg var der sommeren 2004 så var mine barn 12 & 14. Jenta på 14 ble kjent med to greske jenter som var på ferie der, satt og spilte kort om kveldene... og de har fortsatt kontakt, gutten på 12 fikk både en norsk, dansk, svensk og to greske venner.
De spilte fotball på stranden, spilte kort, dykket sammen og lekte på klippene...

Uansett så tror jeg ikke dere bør belage dere på mer enn 3-4 netter der da det ikke er mye som "skjer" akkurat... :)

Det er et deiligt sted og barna mine skulle gjerne ha tatt seg en tur dit igjen, men da også for max 4 netter.
Men i 2006 vlir det Rhodos og Karpathos for oss + kanskje en snartur innom Symi..

Ia _B-anana

Pia
2006-01-31, 21:05
Tack för svar, då blir det nog ett kortare stopp där.
Pia

ah666
2006-06-11, 17:58
Tack för svar, då blir det nog ett kortare stopp där.
Pia
NEEEEJ!!!! Stanna länge!!! Vi kom hem igår från vår luff. Det blev Naxos, Koufonissi, Antiparos med start o slut på Santorini. Barnen var 14, 15 o 15. Favoriten utan tvekan var just Koufonissi, faktiskt för oss alla! Fast det är ju som med vin, det beror på vad man tycker om. Men vi fick många nya vänner på denna fantastiska ö i alla åldrar och nationaliteter. Strandmässigt bleknade allt annat!
Vi bodde första natten på Finikas och flyttade sedan till Atlantida i hamnen där vi bodde kungligt. Vi ville ha tillgång till kök och lite utrymme vilket inte fanns på Finikas. Däremot tillbringade vi våra dagar här på en strand som så gott som var tom på folk, klev upp o tog en kaffe, badade, gick upp igen o tog en kall öl, skrev ner det vi åt på lappen i köket och betalade när det föll sig! Promenerade bort till Pori, underbar promenad..stranden var tom och vi såg inte till några levande varelser på tavernan där!
Men som sagt smaken är som baken! Vi kommer i alla fall tillbaka och stannar länge nästa gång!
Trevlig resa!!
Annelie

Kalimera
2006-06-12, 20:04
stranden var tom och vi såg inte till några levande varelser på tavernan där!
Hade tavernan öppet? Såg ni om det fanns rum att hyra vid tavernan?

ah666
2006-06-12, 21:53
Hade tavernan öppet? Såg ni om det fanns rum att hyra vid tavernan?
såg som sagt inte till en levande själ!! Vackert och tomt!

anna
2006-06-14, 13:33
Vad fick ni betala på Atlantida???
Anna

ah666
2006-06-14, 20:11
Vad fick ni betala på Atlantida???
Anna

Vi var nog nästan själva på hotellet....betalde för två rum 20 resp 25...(5pers)hade alldeles säkert kunna pruta mer (han ville ha 50 för båda) men det gjorde vi inte! Bara duschdraperiet var värt 10flabb_flab !
Annelie

Philo
2006-06-14, 21:58
Hej

Vill bara säga att vi (man o liten kille på 1 och ett halvt) kom hem för några timmar sedan. Så fin ö och trevliga människor. Dock lite märklig känsla med sån otrolig hög procentsats av svenskar bland turisterna... Vi såg barn och ungdomar i alla åldrar. Alla verkade trivas!

Kalispera!
Philo

Philo
2006-06-14, 22:01
Hade tavernan öppet? Såg ni om det fanns rum att hyra vid tavernan?

Om du menar tavernan vid den lilla stranden med båtarna så var den öppen. Vi åt där (den var redan öppen 2a juni)

Philo

Hellen
2006-06-15, 00:35
Om du menar tavernan vid den lilla stranden med båtarna så var den öppen. Vi åt där (den var redan öppen 2a juni)

Philo

Gäller tavernan vid Pori stranden (dit badbåten går, man kan oxå ta sig dit till fots: Rekommenderar att man stannar på vägen och badar i en helt underbar lagun)

// Helén