handdator

Visa fullständig version : Resmösnter

xenos
2012-04-22, 06:55
Vi satt på Café Ikaros sweet 16, och samtaladeom ditt och datt. Till slut mynnade samtalet ut i en frågeställning som delade sig i två som en ravin.Likal edes delads vår uppfattning i två olika.
Är det en upprepning att återvända till samma plats,varje år?
Och, är det sann variation att aldrig, eller nästan aldrig, återvända till samma plats?

Vi som satt där på Café Ikaros kom aldrig att återses.

KR
2012-04-22, 09:06
Vi är och tänker olika.

Att åka tillbaka till samma plats gång på gång är inte konstigare än att ha en sommarstuga.

Själv är jag född nyfiken och med en längtan att uppleva nya ställen. Det finns också ställen jag besökt flera gånger bara för att jag gillar dem. Det som "ställer till" det är att dessa ställen blir bara fler när jag besöker ny platser. Tycker dock det är ett angenämt bekymmer.

Det där med upprepning eller variation beror väl helt vad man fyller sin tid med.
//KR

kari
2012-04-22, 11:04
Vi är och tänker olika.

Att åka tillbaka till samma plats gång på gång är inte konstigare än att ha en sommarstuga.

Själv är jag född nyfiken och med en längtan att uppleva nya ställen. Det finns också ställen jag besökt flera gånger bara för att jag gillar dem. Det som "ställer till" det är att dessa ställen blir bara fler när jag besöker ny platser. Tycker dock det är ett angenämt bekymmer.

Det där med upprepning eller variation beror väl helt vad man fyller sin tid med.
//KR

Jeg istemmer 100%, KR :D
- akkurat ( just presis ) slik føler j e g også at det er :p - men du har skrevet det for meg, tusen takk :D

bye_byeKari, som nok mest kommer til å återvenda / reise tilbake til øyer og steder jeg liker framover :)
- et par tre øyer til er jeg likevel interessert i å besøke ;)

Lissi
2012-04-22, 17:57
Även om man åker till samma ställe om och om igen så blir det olika resor i alla fall för ingen gång är den andra lik på upplevelser.
Att det blir mer variation om man alltid byter resmål är väl klart, men om den är SANN eller inte kan jag inte uttala mig om.
Om man varje gång åker till t ex All Inclusiveanläggningar, fast till olika platser så blir säkert dessa resor mindre variationsrika än om man åker flera gånger till samma ö.

Lissi - som mest återvänder, men även reser till andra ställen sett över ett år.

Masse
2012-04-22, 23:27
Vi tycker att det är både toppenskönt och enkelt att resa till Grekland. Dock finns en detalj som gör det lite knepigt, och det är det som du tar upp Xenos. Bland våra hittills 18 resmål i Grekland har utvecklats några som vi fallit pladask för och som därför finns på vår "återvändarlista". Det är Karpathos (3 ggr hittills) och Egina (7 ggr hittills). Vi dras med en ständig längtan till dessa två ställen, och bland de övriga finns några ytterligare som vi vill återvända till och som därför finns på återvändarlistan. Men .......... utöver det så har vi en lång lista på nya resmål i Grekland som vi mycket gärna vill besöka för första gången. Och nu kommer vi till dilemmat, båda listorna växer och även om det inte går någon nöd på oss så är ju inte penningresurserna obegränsade.

Javisst är det upprepning att åka till samma ställe gång på gång. Men även sådana resor kan ge variation genom att man får möjlighet att upptäcka nytt på resmålet vartefter och dessutom skaffar sig vänner på platsen.

Och självklart ger det sann variation att åka till nya ställen. Det är ju dessutom mera spännande att ge sig ut på "okända vatten".

Vi är således "både och" i den här frågan och säkert är vi inte ensamma om det.

:) Masse, som just nu längtar otroligt till Egina och den "komma-hem-känsla" som möter mig där.

xenos
2012-04-23, 05:08
Och självklart ger det sann variation att åka till nya ställen. Det är ju dessutom mera spännande att ge sig ut på "okända vatten".

Visst, naturligtvis är det inte fråga om antingen eller, utan både och.
Det är då det blir spännande, och svårt. Iblanf omöjligt.

Hjalta99
2012-04-23, 06:59
Javisst är det upprepning att åka till samma ställe gång på gång. Men även sådana resor kan ge variation genom att man får möjlighet att upptäcka nytt på resmålet vartefter och dessutom skaffar sig vänner på platsen.

:) Masse, som just nu längtar otroligt till Egina och den "komma-hem-känsla" som möter mig där.

För min del åker jag "hem" när jag åker till Kalymnos... Ja, hem och hem... jag bor ju inte där... Men i alla fall, i och med att jag/vi ofta har vänner med oss som "gör" Kalymnos för första gången så blir det verkligen variation! Vi får uppleva ön på nytt och på ett annat sätt. Så inte är det "fel" att åka tillbaka!

/Eva - som i september åker för 17:e gången till Kalymnos :D