handdator

Visa fullständig version : Kurs på Kalymnos - tips för ledig tid?


kassiopeja
2012-04-21, 01:20
Jag har fått förmånen att åka på kurs (i tjänsten) på Kalymnos! I slutet av maj bär det av, vi kommer hålla till i Kantouni. Större delen av veckan är förstås schemalagd men jag har förstått att man har fyra middagar samt en hel dag att disponera efter eget huvud.

Vore tacksam för tips framför allt hur jag bäst upplever ön på den lediga dagen (söndagen, har inte körkort så jag kan inte hyra fordon) men kanske även på tavernor de kvällar det inte är organiserade gemensamma middagar.

/Kristina.

Riitta
2012-04-21, 10:54
Så trevligt att få åka på kurs till Kalymnos:) Kantouni är en fin by!
Här är ett par tips för den lediga söndagen!
Du kan ta buss eller taxi till Myrties (inte så långt dit) och därifrån båten över till Telendos, tar ca 10 minuter. Där kan du gå på upptäcksfärd fots:) Vid båtbryggan finns många mysiga tavernor med god mat:p

I Myrties finns också Nefelibar med en härlig trädgård, värt och se:) Där kan man sitta och njuta av kaffe eller valfri dryck i en vacker miljö:)

Emborios är också en lämplig utflyktsmål på söndagen. Dit är det nog en mil från Kantouni. Det går buss på fm och en hem på em. Fin badstrand och några tavernor. Den vackraste med en härlig trädgård här också är Harrys Paradistaverna där man kan njuta en härlig meze till lunch:)

Någon kväll kan det ju vara trevligt och ta sig till Pothea också. Väldigt vackert med alla ljusen och husen längs bergsväggarna och många tavernor med god :)

Har träffar på folk som har varit på kurs i Kantouni förut och gett tips om Emborios och dom var nöjda:)

Ha en trevlig resa:)

Riittabye_bye

Aase
2012-04-21, 11:07
Nyfiken på vad det är för kurs.

Lissi
2012-04-21, 12:48
Nyfiken på vad det är för kurs.
...och vilket drömjobb Du måste ha:D
Ha det bara så bra..Riittas tips var superbra tycker jag. Pothia är en fin stad att strosa i en ledig dag. Det skulle jag tveklöst välja om jag inte var väldigt badsugen eller bara ville ha lugn. Då blev det Telendos.
Ha det så bra på kursenbye_bye

Lissi

kassiopeja
2012-04-21, 12:58
Tack för de fina tipsen!

Det är en konsultationskurs för läkare som hålls på Kalymnos av danska och svenska kursledare.

Lissi
2012-04-21, 13:14
Tack för de fina tipsen!

Det är en konsultationskurs för läkare som hålls på Kalymnos av danska och svenska kursledare.

ÅH, en glad läkare som fått lite Greklandssol och värme i ett annars så slitigt jobb måste vara härligt att få möta:D. Hoppas resan blir en lagom avvägd blandning av kurs och tid till erfarenhetsutbyte också, det är minst lika viktigt som kursinnehållet är min erfarenhet av de få utlandskurser och kurser på annan ort i Sverige jag fått som lärare. Man glömmer ofta att de diskussioner med andra deltagare som sker på fritiden är minst så viktiga. Hoppas verkligen att vädret är med er.

Lissi - som med glädje minns den härliga studieresan till Israel på 90-talet.

Monica P
2012-04-21, 17:14
Kanske läggs det in ett besök på vårt lilla sjukhus, och sen kommer ni att uppskatta klinikerna i Sverige dubbelt opp. Inte för att man får dålig vård vid "standard"-åkommor, men huset är åldrigt och helt omöjligt att modernisera. Svårt att bedriva god modern vård under de förhållandena. Personalen är väldigt trevlig, sånt är viktigt.

Aase
2012-04-21, 17:40
Hej
Jag hade gärna gått vilken kurs som helst om den hade hållits på Kalymnos. Jag trodde nog att jag hade kunnat lära mig precis vad som helst i en sådan underbar miljö.
Håller med föregående om Pothea som är en underbar, vacker, ful och galen stad.
Telendos är en underbar, lugn liten microö. Vathi kan jag också rekommendera.

Åse

PlatyYialos
2012-05-06, 09:10
Hej Kristina
Du kommer att få en härlig tid på Kalymnos och Kalydnia Island Hotel i Kantouni. Du kommer säkert också att tillgodogöra dig en hel del inom supervision. Ni kommer att äta mycket god mat och få ett mycket trevligt umgänge. Synd att du inte har körkort men ni kanske kan slå er ihop och hyra några skotrar av Stefanos Gerakios. Jag skrev ett inlägg 2007-09-22 som jag kallade En underbar kväll i ”trädgården”. Det beskriver såväl resa som matupplevelse. På vägen hem kan ni köra över bergen ner till citrusdalen Vathi. Mycket att se på vägen och en härlig belöning med bad i hamnbassängen. Sedan kör ni via Pothia hem och jag vet att ni kommer att vara nöjda. Fråga Jan-Helge så kan han beskriva närmare hur ni gör. En annan sak som jag tycker är härligt är morgonpromenader. Om du utgår ifrån hotellet så finns det flera härliga turer på en dryg timma runt Panormos dalen som får dig att vakna upp. Ett härligt dopp i havet efteråt samt en kaffe på terassen på hotellet så får du de allra bästa förutsättningarna för en bra start av dagen.

Hoppas att du får en bra vecka

kassiopeja
2012-05-07, 17:29
Tack för ytterligare tips!

Små morgonutflykter får det absolut bli, i alla fall vissa dagar. Det kan vara så skönt med en stunds självvald ensamhet då och då när man är mitt uppe i umgängesintensiva dagar.

Monica, ett studiebesök på sjukhuset finns inlagt i schemat!

18 dagar kvar nu!

Monica P
2012-05-07, 17:54
...studiebesök , det är Ok. Att bli inlagd är inte fullt så bra...