handdator

Visa fullständig version : Det blir nog ingen resa till Thailand


nekjam
2012-04-17, 17:18
Jag har aldrig känt någon längtan till Thailand. Dels för att jag tycker att det är så lång flygresa, och sedan har jag känt avsky mot barnprostitution som jag har förstått finns där.
Men sista året har jag börjat kolla på resor och lyssnat på andra kompisar som besökt landet.
Fast nu efter att jag sett på TV programmet 30 grader i Februari så känner jag, att dit vill jag INTE. Ingenting lockar mig. Tyckte att det mest var elände. Och är det verkligen så att unga tjejer är så närgångna på barerna?
Just nu känns det som att Thailand ligger långt ner på min önskelista.:confused:

Majken

Lissi
2012-04-17, 17:42
Vi skrattade också när vi såg 30 grader i februari, liksom det program för några veckor sedan som handlade om en kvinna som flyttade ner som pensionär och en man som bodde där med sin Thailändska unga fru efter pensioneringen. Har man haft ens en gnutta lust att se hur där är så tappade man lusten för gott efter dessa program. Dock visades ju bara det mest turistexploaterade området och det med mest prostitution så det blev väl snarast en nidbild av landet i stället för reklam.
För mig är det mest så att jag inte gillar den långa resan, sandstränder eller djurlivet med ormar och andra läbbiga djur. Lösa hundar är jag livrädd för också. Trafiken verkar också skrämmande.
Jag är så nöjd med Europa.
Genom min f d man som har hus i Thailand med sin fru så får jag också tillräcklig info om deras liv där och jag har totalt 0 lust att uppleva det de berättar om så alla Thailandsälskare får så gärna njuta själva men jag är ju inte dummare än att jag förstår att landet säkert är helt underbart vackert när det inte är monsunregn, sunamivarningar, demonstrationer eller orkan:D

Lissi

nekjam
2012-04-17, 20:08
Så bra Lissi, då är jag inte ensam om att välja Europa och Grekland istället.bye_bye
Majken

kimmen
2012-04-17, 20:09
Fast nu efter att jag sett på TV programmet 30 grader i Februari så känner jag, att dit vill jag INTE. Ingenting lockar mig. Tyckte att det mest var elände.
TV-serien var en fiktiv historia med ett manus som visade hur eländigt det KAN bli för redan trasiga människor. Jag hoppas att du förstår att inte hela Thailand ser ut som Bangla Road i Phuket. Det är ungefär som att säga "Jag vill inte åka till Grekland, där är bara demonstrationer och bråk."



Och är det verkligen så att unga tjejer är så närgångna på barerna?
I barer där prostituerade jobbar, ja. Inte annars.


/kimmen

SteffTee
2012-04-18, 22:28
Thailand är ett fantastiskt land men bilden är skev för många som sitter 10 timmars flygresa därifrån.

- Thailändarna, liksom Grekerna, är fantastiskt vänliga.
- Maten, liksom den grekiska, är välsmakande.
- Klimatet, bättre än i Grekland !
- Naturen, liksom i Grekland, varierande och vacker.
- Baden, liksom i Grekland, svalkande.

Men den stora fördelen för oss nordbor ar dock avståndet. Vi har ett paradis 3,5 timmes flygtid från Norden och vi ska vara medvetna om att gräset inte alltid är grönare på andra sidan klotet ;)

nekjam
2012-04-18, 22:34
Jag hoppas att jag förstår Dej rätt. Att Grekland är det bästa för oss.klapp_klap

Kikh
2012-04-19, 08:14
Jag har aldrig känt någon längtan till Thailand. Dels för att jag tycker att det är så lång flygresa, och sedan har jag känt avsky mot barnprostitution som jag har förstått finns där.
Men sista året har jag börjat kolla på resor och lyssnat på andra kompisar som besökt landet.
Fast nu efter att jag sett på TV programmet 30 grader i Februari så känner jag, att dit vill jag INTE. Ingenting lockar mig. Tyckte att det mest var elände. Och är det verkligen så att unga tjejer är så närgångna på barerna?
Just nu känns det som att Thailand ligger långt ner på min önskelista.:confused:

Majken


Jag förstår dig Majken!
En av mina bästa väninnor är en Thailändska som lyckades fly från sitt jobb som barprostituerad på en populär "semester-ort". Det hon, och hennes svenske man, har berättat om livet där har fyllt mig med förfäran och avsmak. Nu gör de sitt bästa för att "köpa loss" ett av hennes minderåriga syskon från en lokaal hallick och bidra till att hennes kvarvarande familj kan leva ett drägligt liv. Efter allt hon berättat om vad svenskar - OCH svenskor! - gör under sin "solsemester" är jag förundrad av att hon gift sig med en svensk man och bor i Sverige.

//Kikh

SteffTee
2012-04-19, 15:43
Jag hoppas att jag förstår Dej rätt. Att Grekland är det bästa för oss.klapp_klap

Ja det blev lite syftningsfel i slutet av mitt inlägg. my bad :mad:
Men som sagt Thailand är fint och bra men Grekland är finare och bättre!

kimmen
2012-04-19, 19:12
Men som sagt Thailand är fint och bra men Grekland är finare och bättre!
Men vill man åka på vintersemester är vädret något bättre i Thailand...Ang_elx:D

/kimmen

nekjam
2012-04-19, 19:14
Men vill man åka på vintersemester är vädret något bättre i Thailand...Ang_elx:D

/kimmen
Javisst är det så. Men då kan man ju åka till Lanzarote!!!!!!!bye_bye

nekjam
2012-04-19, 19:18
Jag förstår dig Majken!
En av mina bästa väninnor är en Thailändska som lyckades fly från sitt jobb som barprostituerad på en populär "semester-ort". Det hon, och hennes svenske man, har berättat om livet där har fyllt mig med förfäran och avsmak. Nu gör de sitt bästa för att "köpa loss" ett av hennes minderåriga syskon från en lokaal hallick och bidra till att hennes kvarvarande familj kan leva ett drägligt liv. Efter allt hon berättat om vad svenskar - OCH svenskor! - gör under sin "solsemester" är jag förundrad av att hon gift sig med en svensk man och bor i Sverige.

//Kikh

Det är just det som jag vänder mig emot. Skulle inte må bra om jag såg unga flickor och pojkar som var ute med gamla gubbar.
Usch.
Men det är förstås inte bara i Thailand som det förekommer. Men det kallas ju för svenskarnas paradis. Det kan man ju kanske tycka i dubbel bemärkelse.:mad:

Majken

kimmen
2012-04-19, 19:21
Javisst är det så. Men då kan man ju åka till Lanzarote!!!!!!!bye_bye
Av egen erfarenhet vet jag att där kan det vara riktigt dåligt väder i januari...:(:eek:

/kimmen

Monica C
2012-04-19, 20:33
Alltså Thailand är ett ganska stort land där det finns massor att uppleva och se och då inte bara den sorgliga sexhandeln.Härliga bad vid fantastiska stränder,vänliga och hjälpsamma människor en spännande natur som skiftar beroende på var i Thailand du är.Marknader av alla de slag med massor av möjliga och omöjliga ting.Och inte minst JÄTTEGOD mat.
Men visst,jag blev oxå bedrövad av den bild somm dessa program förmedlade och utan att försvara Thailands sätt att se på sexindustrin så är 80-90% av sexköparna thailändarna själva.En annan kultur ja,som moralsvaga vita män/kvinnor utnyttjar,det är djupt tragiskt.Walkingstreet som finns i Pattya och Bangla Road i Puhket är skrämmande att se men kanske nödvändigt för oss att se för att förstå något av det liv som en del thailändare tvingas att leva.Vad vet jag.Har bara varit en gång i Thailand och reste då runt en hel del efter att ha landat i Bangkok och den resan tog endast ~10 tim med Thaiair direkt från Stockholm.Åkte på em och landade på morgonen thailändsk tid,känndes inte besvärligt alls men så är ju vi norrbottningar som är vana med avstånd.På 60-talet åkte vi från Luleå till Gran Canaria,resan tog 12 timmar,propellerplan en mellanlandnig för att tanka någonstans i Spanien,men ni förstår hur fantastiskt det var i april mån med snö här till sol och värme,detta var 1967.
Och så är det ju fortfarande vill ha värme på vintern då är resmålen långt borta men kan vi tänka oss annan tid då är det Grekland som gäller.
Monica:)

nekjam
2012-04-19, 21:52
Av egen erfarenhet vet jag att där kan det vara riktigt dåligt väder i januari...:(:eek:

/kimmen
Jag har ingen erfarenhet av Januari, Har bara varit där i Februari, 3 ggr samt Mars och April 1 gång. Och då har det varit fint väder.flabb_flab

Lissi
2012-04-19, 22:01
Men det är förstås inte bara i Thailand som det förekommer. Men det kallas ju för svenskarnas paradis. Det kan man ju kanske tycka i dubbel bemärkelse.:mad:

Majken
Svenska män i Thailand kallas ju i serien för "the Swedish bankomat" Svenska män som "hämtar hit" Thailändska kvinnor skriver ju ofta på ett treårsavtal när de tar hit kvinnor från Thailand, för efter tre år så får kvinnorna stanna kvar i Sverige och då har de hunnit lära sig språket på SFI och fått uppehållstillstånd och den svenske mannen har fått en hushållerska som sköter om honom och pysslar om honom på alla sätt under tiden. Mannen har då samtidigt försörjt den del av hennes familj som är kvar i Thailand. Då BÅDA parter vet om detta så är det ju en slags affärsuppgörelse och båda parter är med på detta. Många kallar även detta prostitution och uttnyttjande och det är det ju också från båda håll. Vill kvinnan lämna mannen efter de tre åren så åker han ner och "hämtar" en ny. Många svenska män i övre medelåldern gör så.
Jag vet flera fall av detta både i min närhet i Kalmar och bland grannar då jag
bodde i Lund.
Det var ju denna typ av relation Glenn i TV-serien letade efter, fast han hoppades naturligtvis (liksom många andra) att det var riktig kärlek det skulle handla om. Det kan ju låta idylliskt, men det är det ju inte då båda parter
blir lurade på något sätt.

Lissi