handdator

Visa fullständig version : Busstabell


Dippeduttan
2012-04-17, 08:19
Hej,
jag är nyfiken på hur bussarna går på Skopelos. Hur tidigt börjar de turen från Skopelos stad och hur ofta går de sedan under dagen? Hur lång tid tar det till Glossa och när går sista bussen därifrån? Ska kanske nämna att det gäller första veckan i juni.

Någon som vet på ett ungefär???

Tack!
/Camilla

Mette
2012-04-17, 09:53
Først i juni afgår første bus fra Skopelos by til Loutraki kl. 7:00. Næste bus plejer at gå omkring kl. 11:00 måske lidt før. Så går der et par stykker efter middag, og sidste bus plejer at gå omkring kl. 16-17.

Det tager 1 time til Glossa. En smuk tur.

God tur til Skopelos bye_bye

/Mette

Jupiter
2012-04-17, 10:46
Vi valde att hyra bil då busstiderna var på pass få, var också där första veckan i juni. Tycker det var värt vartenda öre, 100 euro för 5 dagar.

Dippeduttan
2012-04-18, 08:29
...för svaren.

Jo, bil underlättar ju alltid eftersom man blir så flexibel men det är troligtvis inget alternativ för oss, vi hoppas att det ska fungera smidigt att ta oss runt med buss. Blir vi för begränsade kanske vi överväger bil men jag tycker det är så läskigt att köra i Grekland. Fast visserligen är ju stora vägen mot Glossa en snäll väg om man jämför med tex Karpathos. Hua!!

/Camilla

Jupiter
2012-04-20, 09:57
Kan trösta dig med att det var inte mycket trafik. Jag är en riktig fegis i trafiken och kör som en tant. Håll dig till de bra vägarna, enligt Road-mappen och undvik att köra upp till ett av klostren (minns inte vilket) för det var en riktig rysare. Annars låg jag som mest i 50 km/tim.

Dippeduttan
2012-04-20, 13:51
Har också varit på Skopelos en gång i början av juni men satt som passagerare, denna gången blir det till att köra själv om nödvändigt och helst inte alls. Som du säger var det väldigt lite trafik och stupen är inte jätteläskiga på stora vägen men dock stup utan räcke... Tyckte annars det var fina vägar förutom den till kyrkan Agios Ioannis som ju var en supersmal grusväg med tvärbranta stup och hårnålskurvor.

Men återigen, ingenting jämfört med Karpathos. Jag är full av beundran för dem som åker runt som om ingenting hade hänt med endast några få dm som marginal till stup som sluttar brant hundratals meter till havet. Särskilt när det står varningsskyltar för ras och lite bumlingar här och var. Får fortfarande en klump i magen när jag tänker på det...:eek: Är inte höjdrädd men några rejäla vägräcken skulle inte skada.

Jupiter, med ditt peptalk så kanske jag överväger bil ändå, en dag eller två. Hmmm... ganska schysst att kunna åka när man vill och vart man vill utan att vara beroende av att passa tider.
/Camilla