handdator

Visa fullständig version : Greker och andra


LenaochJanis
2012-04-13, 23:31
En bok som jag tänker kasta mig över så snart jag får tag i den är Greker och andra av Christina Tziovaridou Claeson.

Förlagets presentation lyder:

Carlssons Bokförlag beskriver boken på följande sätt:
"En djupt kunnig, klok och rik skildring av det grekiska, om vanor och ovanor. Om hur generationerna lever med varandra. Om vilka vandringar de äldre gjort från ett gammalt lands förutsättningar till dagens liv. Och den pastorala vardagen som finns mitt i dagens Grekland. Om vänskaper och relationer som fångar det grekiska. En doftande, kärleksfull och annorlunda bok av det grekiska som inga intresserade kan undvara.
Christina Tziovaridou Claeson har levt och arbetat i Grekland sedan 60-talet som svenskspråkig guide.
/Lena

kari
2012-04-14, 09:24
En bok som jag tänker kasta mig över så snart jag får tag i den är Greker och andra av Christina Tziovaridou Claeson.
/Lena

Takk for tipset, Lena :) - den høres ut som en bok jeg bare m å lese :D

Selv har jeg hatt s t o r glede og nytte av danske Lone Spanheimers
"Greske menn og andre mennesker" :D
Den er gammel ( 1999?) og er dessverre f.t. ikke å få tak i, utsolgt fra forlaget, jeg ville gjerne gitt bort et eksemplar om jeg fikk tak i den, men....!
Nå skal jeg sjekke "Greker och andra" bye_bye

Alala
2012-04-14, 09:39
Jaha, och nu blev det en bok till på min önskelista. Tack för tipset!klapp_klap

/ Anne

xenos
2012-04-14, 11:15
Jaha nu undrar jag.
Finns det motsvarande böcker om svenskar - skandinaver?
Någon som vet.
Om inte varför det?!

Lissi
2012-04-14, 11:18
Nu har jag beställt boken Greker och andra...33 kr billigare på adlibris än på bookus.

179 kr inbunden

Det ska bli spännande att läsa den, men den sparar jag nog till båtluffen i sommar.

Lissi

Annki
2012-04-14, 11:47
Tack för tipset Lena!
Finns det motsvarande böcker om svenskar - skandinaver?Någon som vet.Om inte varför det?!
Naturligtvis därför att ingen skrivit någon....än.flabb_flab

Ann-Kristin bye_bye

xenos
2012-04-14, 21:04
Naturligtvis därför att ingen skrivit någon....än.flabb_flab

Vad tror du att det beror på?

Lissi
2012-04-14, 21:14
Det finns väl kanske inte så många utlänningar i Sverige som funderat på att skriva en bok om skillnaderna mellan länderna.
Jag själv ogillar att kategorisera för jag har flera vänner, som aldrig varit i Grekland, men som ändå är väldigt "grekiska" i sitt sätt att vara och leva sina liv.
Jag tror att det det väldigt mycket beror på hur man är som människa och trots att jag bor i Kalmar , (som är känt för att det tar 4 generationer innan man vågar hälsa på grannen spontant,) så känner jag väldigt många här som är spontana och som gärna tar emot en besökare som ringer på dörren spontant.
Varför ska man öda tid på att sortera in folk i fack? Njut av alla spontana upplevelser som livet ger istället.

Lissi

LenaochJanis
2012-04-14, 23:14
Jaha nu undrar jag.
Finns det motsvarande böcker om svenskar - skandinaver?
Någon som vet.
Om inte varför det?!

Jag tyckte din fråga var intressant så jag kollade nätet lite och hittade en del, bl.a. en bok av en författare som heter Peter Berlin och boken han skrivit har titeln "The Xenophobe´s Guide to the Swedes". Där kan man bl.a. läsa om vår gemensamma, får man väl då anta, karaktär, tro och värderingar, nationalism och identitet, hur vi uppför oss, ev. humor, gester, språk, traditioner och och lite annat smått och gott.
På bibliotek.se finns också en del.
/Lena

xenos
2012-04-15, 08:17
Jag tyckte din fråga var intressant så jag kollade nätet lite och hittade en del, bl.a. en bok av en författare som heter Peter Berlin och boken han skrivit har titeln "The Xenophobe´s Guide to the Swedes". Där kan man bl.a. läsa om vår gemensamma, får man väl då anta, karaktär, tro och värderingar, nationalism och identitet, hur vi uppför oss, ev. humor, gester, språk, traditioner och och lite annat smått och gott.
På bibliotek.se finns också en del.
/Lena

Medan jag gläds åt seriösa svar, tror jag jag far till biblioteket: "The Xenophobe´s Guide to the Swedes".
Under tiden lär mig Wikipedia:"Xenophobia is defined as "an unreasonable fear of foreigners or strangers or of that which is foreign or strange."[1] It comes from the Greek words ξένος (xenos), meaning "stranger," "foreigner" and φόβος (phobos), meaning "fear."

Monica P
2012-04-15, 08:22
Varför ska man öda tid på att sortera in folk i fack? Njut av alla spontana upplevelser som livet ger istället.

Lissi[/quote]
Håller med Lissi!

ediit94
2012-04-15, 10:01
Jag tyckte din fråga var intressant så jag kollade nätet lite och hittade en del, bl.a. en bok av en författare som heter Peter Berlin och boken han skrivit har titeln "The Xenophobe´s Guide to the Swedes". Där kan man bl.a. läsa om vår gemensamma, får man väl då anta, karaktär, tro och värderingar, nationalism och identitet, hur vi uppför oss, ev. humor, gester, språk, traditioner och och lite annat smått och gott.
/Lena

Just The Xenophobe's Gudie to the Swedes har jag läst och skrattat åt. Vi köpte den och gav till några kanadensiska vänner som var väldigt fascinerande av det här med "svenskhet". Mycket rolig och intressant!

Lissi
2012-04-20, 15:08
Jag kunde inte låta bli att börja läsa "Greker och andra" och den är helt underbar att läsa. Vilken kärleksfull beskrivning att Grekland och så många skratt man fått redan efter 40 sidor. En mycket, mycket bra bok! Den är väldigt sorglig också då hon berättar vilka svåra förhållanden så många greker växt upp i. Det är en bok som ger ännu större förståelse för dagens situation i Grekland. Tyvärr läser man väl ut den redan i kväll så nöjet blir inte så långvarigt.;)

Lissi

Annki
2012-04-20, 15:56
Jag hade också beställt boken från Adlibris, och fick den i dag med posten. Har bara hunnit bläddra lite i den, men det lilla jag sett gör att jag redan ser fram emot kvällen då jag får krypa ned under täcket och börja läsa. Läste ut en annan bok just i går kväll, så den här kom lägligt. Kanske kan den även lindra min greklandslängtan lite, eftersom halva familjen just nu befinner sig på Tilos, och det dröjer en hel vecka innan jag också kan resa dit.

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2012-04-21, 11:08
I natt läste jag ut boken "Greker och andra". Jag kunde helt enkelt inte sluta och tårarna har faktiskt runnit ett par gånger. 146 sidor Grekland i koncentrat. Vilket folk dessa greker är...Vad de genomlidit i genom åren, vilka övergrepp de utsatts för och vilken känsla för släkt, vänner och andra nära de har. Hela grekiska fundamentet bygger ju på dessa hörnstenar med att skydda och försörja sin familj och hjälpa sina vänner och främlingar också. det lilla man har delar man med sig av om det behövs..
Christina Tsiovaridou skildrar så kärleksfullt och insiktsfullt sitt snart 50-åriga liv i Grekland dit hon kom i början av 60-talet. Hon jämför klokt med det svenska och ger många exempel på kulturkrockar som uppstått för att hon tänkt "svenskt".
I korta väldigt bra skrivna kapitel ger hon oss inblickar i det grekiska livet och då hon arbetat som turistguide för svenska resbyråer så har hon rest mycket. Vi får inblickar i områden som släktumgänge och svärmor, barnuppfostran, sjukvård, grannar,stölder i Aten, tavernasittningar, musik,juntatiden , livet i gränden mm mm Möten med andra människor som delat med sig av livsvisdom får vi också del av.
Min längtan till Aten blev så stor igen och förståelsen för dagens situation blir större.
Uttrivningen av greker från Smyrna 1922 och det trauma som det blev för både greker och turkar återkommer hon ofta till då nästan alla äldre greker hon berättar om i boken har anhöriga som upplevt detta.

Har ni ett par hundralappar över så satsa på denna bok!!
Jag ska ge den till Nikoleta på Tinosi sommar. Hon kommer att känna igen sig i allt och har ju själv upplevt att leva i både Sverige och Grekland.

Lissi - helt tagen!

kari
2012-04-21, 11:33
I natt läste jag ut boken "Greker och andra". Jag kunde helt enkelt inte sluta och tårarna har faktiskt runnit ett par gånger. 146 sidor Grekland i koncentrat. Vilket folk dessa greker är..

Lissi - helt tagen!


Takk, Lissi :) - jeg har ikke kjøpt boken, men nå blir den bestilt
- i d a g :D

Hiawatafi
2012-05-27, 17:47
Jag läste ut boken "Greker och andra" så sent som i morse och den var helt enkelt underbar. Eftersom jag haft ett förhållande med en grek dom senaste två åren kände jag igen så gott som allt och jag läste boken med ett leende på läpparna hela tiden. Trodde stundtals att boken handlade om "min grek", så påtaglig var boken. Så många ahaa-upplevelser! Boken rekommenderas till ALLA som på något sätt har anknytning till Grekland eller grekerna!

Alala
2014-01-06, 10:53
Jag har också läst "Greker och andra". Kan bara hålla med om att det är en väldigt läsvärd bok. Och faktiskt helt annorlunda än jag hade tänkt mig. Stilen är kortfattad men innehåller ändå så väldigt mycket. Boken är skriven med en stilig ödmjukhet som inte lämnar ut någon på ett fult sätt.

Rekommenderas!

/ Anne :)