handdator

Visa fullständig version : Nya ämnen och annat nytt


Elisabet
2006-01-26, 09:36
Det var många efterlängtade nyheter!! TACK :)

karinafp
2006-01-26, 10:36
Jaaa Janne, TACK för hälsningsforumet!!! Äntligen!!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Ivi
2006-01-26, 18:02
Hyvä Janne! _B-anana

Ivi
-envis från födseln :D

epiros
2006-01-26, 19:10
Me happy to with the new off-topic forum_B-anana

bye_bye Tommy

Mikke
2006-01-26, 20:02
Jaaa Janne, TACK för hälsningsforumet!!! Äntligen!!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

...instämmer me ovanstående skribent...:D
Mikke

Janérik
2006-01-26, 22:17
Det finns en nyhet som jag saknar fortfarande.
Nu som då kommer det in någon och öppnar upp gamla trådar. Någon har frågat efter ett hotell för sin resa som gick för flera månader sedan. Helt plötsligt kommer svaret och då är det ju inte så aktuellt längre. Kanske kan det gå så att trådar som inte har rörts på t.ex. tre månader låses automatiskt. Många lägger säkert ner en del tid på att svara på frågor helt i onödan, ofta kommer det också några följdsvar och helt plötsligt är många skribenter inblandade i en gammal fråga medan en ny fråga förblir obesvarad.
Sedan då det gäller citering så är det nog ganska många som har att lära sej här. Jag personligen tycker det är idiotiskt att inte citera nånting om man t.ex. skriver att man håller med föregående talare, har det hunnit komma ett inlägg mellan så har man ju ingen aning om vad skribenten håller med om. Att sedan inte citera hela inlägget är ju helt normalt, man citerar så mycket så att det syns vad man svarar på, mera behövs inte. Då saknar jag en smiley med en liten sax. Klipper man i citatet så är det ju normalt att man markerar att man har klippt också, då vore en sax ganska lämplig att markera detta med.

Mvh Janérik

Ruby
2006-01-26, 22:22
Nu som då kommer det in någon och öppnar upp gamla trådar. Någon har frågat efter ett hotell för sin resa som gick för flera månader sedan. Helt plötsligt kommer svaret och då är det ju inte så aktuellt längre. Kanske kan det gå så att trådar som inte har rörts på t.ex. tre månader låses automatiskt. Många lägger säkert ner en del tid på att svara på frågor helt i onödan, ofta kommer det också några följdsvar och helt plötsligt är många skribenter inblandade i en gammal fråga medan en ny fråga förblir obesvarad.Jag håller med om att detta är ett problem, men en bättre lösning än att låsa trådarna vore väl att uppmana forumets medlemmar att läsa lite noggrannare? Det framgår ju klart och tydligt när varje inlägg är skrivet. Personligen tycker jag också att det är bättre att man öppnar en gammal tråd än att man startar en ny med ungefär samma innehåll som en gammal.

Ruby

inkfish
2006-01-26, 22:25
Janérik, vad gäller din första fråga:

Automatisk låsning tror jag inte finns. Vad som finns är däremot en tidsgräns, att trådar försvinner efter en viss tid. Skulle vi använda den skulle Kalimeras funktion som kunskapsbank försvinna.

Däremot resonerar vi så här om gamla trådar: om en gammal tråd aktiveras och frågeställningen i den fortfarande har ett allmänintresse och kan leda till givande diskussion, då låter vi den vara.

Om den däremot är mindre allmängiltig, mer tidsbunden, då låser vi tråden med en förklaring.

Skulle vi på det viset låsa en tråd för mycket är det ingen katastrof, den som undrar samma sak kan bara starta en ny.

Citeringen är bra att du tar upp. Att citera en liten del för att markera vem man svarar är bara bra. Att citera hela inlägget bör däremot undvikas, det skapar onödigt långa och svårlästa trådar.

inkfish/moderator

Janérik
2006-01-27, 23:40
Janérik, vad gäller din första fråga:

Automatisk låsning tror jag inte finns. Vad som finns är däremot en tidsgräns, att trådar försvinner efter en viss tid. Skulle vi använda den skulle Kalimeras funktion som kunskapsbank försvinna.
"klipp"

inkfish/moderator
Det är ju inte bra om trådarna försvinner, det håller jag helt med om, i något forum har jag sett att man har arkiverat gamla trådar, då finns de sedan kvar men är ej skrivbara, vet dock inte hur detta forum fungerar.

Mvh Janérik

Janérik
2006-01-27, 23:46
Jag håller med om att detta är ett problem, men en bättre lösning än att låsa trådarna vore väl att uppmana forumets medlemmar att läsa lite noggrannare? Det framgår ju klart och tydligt när varje inlägg är skrivet. Personligen tycker jag också att det är bättre att man öppnar en gammal tråd än att man startar en ny med ungefär samma innehåll som en gammal.

Ruby
Hmm, lära folk att läsa före de postar. Tror inte riktigt på det, ibland kommer ju en ny fråga som är nästan identisk med frågan som är tre inlägg längre ner, klarar man inte att läsa så mycket så klarar man knappast att ta till sej att inte öppna upp gamla trådar i onödan heller.
Visst, ibland kan det vara bra att öppna en gammal tråd för att fortsätta på den, problemet som jag ser i det är just att någon annan sedan ger ett tips till ursprungsskribeneten som redan har gjort sin resa. Svararen kanske sedan upptäcker att han gjorde en hel del onödigt arbete med att skriva det inlägget och nästa gång den samma kanske inte svarar alls i stället.

Mvh Janérik

Ruby
2006-01-28, 01:15
ibland kommer ju en ny fråga som är nästan identisk med frågan som är tre inlägg längre ner, klarar man inte att läsa så mycket så klarar man knappast att ta till sej att inte öppna upp gamla trådar i onödan heller...
...problemet som jag ser i det är just att någon annan sedan ger ett tips till ursprungsskribeneten som redan har gjort sin resa. Svararen kanske sedan upptäcker att han gjorde en hel del onödigt arbete med att skriva det inlägget och nästa gång den samma kanske inte svarar alls i stället.
Det enda problemet är alltså att folk läser för slarvigt. Sluta upp med det, allihop! :rolleyes:

Ruby

Mikke
2006-01-28, 01:18
..yep,Rubban...willco!!:D
Mikke

Kalimera
2006-01-30, 10:33
i något forum har jag sett att man har arkiverat gamla trådar, då finns de sedan kvar men är ej skrivbara, vet dock inte hur detta forum fungerar.
Ingen sådan funktion Janérik. Men det finns plugins som skulle kunna göra samma sak. När jag får mer tid i vår ska jag kolla närmare på detta.

Elisabet
2006-01-30, 11:34
Inlägg i Kafé Kalimera som ska raderas när de är en vecka gamla - är det endast de inlägg som är en vecka gamla som raderas även om tråden är aktiv, eller är det trådar som ingen har skrivit i på en vecka som tas bort?

Kalimera
2006-01-30, 12:58
är det endast de inlägg som är en vecka gamla som raderas även om tråden är aktiv, eller är det trådar som ingen har skrivit i på en vecka som tas bort? Det gäller bara trådar som varit inaktiva i en vecka eller mer. Om trådar aktiveras bara för att hålla dem vid kommer även de tas bort.