Visa fullständig version : Prisbild Grekland?
Evigheter sedan jag var inne på Kalimera, men tack vare bra minnesknep kommer jag ihåg mitt lösenord! ;)
Vi har ännu inte bokat något, men lite löst diskuterat öluffning eller Tilos. Flyga till Rhodos och ta båt till Tilos, ev andra öar.
Idag var jag och klippte mig. Min frisörska är bekant med någon på Ving som talat om inställda resor och avskedanden pga färre bokningar. Det gäller i och för sig charterturism och AI, men skulle drabba antalet flygstolar också.
Momsen har höjts, så mat, restaurangbesök och boende är avsevärt dyrare, enligt Vingmänniskan.
Jag har haft fullt upp med att jobba för brödfödan här i Sverige och har inte följt situationen i Grekland nämnvärt eller ens inlägg på Kalimera. Frågar därför mer initierade källor:
Vet ni något om prisbilden i Grekland i sommar?
Lite dyrare - mycket dyrare - ungefär som tidigare - billigare?
Om man inte är ute efter att åka till de största turistorterna utan mindre öar, hur kan det se ut då? Helt öde och igenslaget?
Blir det någon Greklandsresa i år så blir det i så fall under juli månad. (Man vill ju inte frysa...! :rolleyes: Nja, vi har inget annat val i år.)
Ingrid Ny
2012-04-03, 21:52
Sommaren 2011 var inte nämnvärt dyrare än tidigare, vi var där mitten juli - Schinoussa och Antiparos. Tittar man på rum och priser på ex booking.com verkar ju inte rummen något dyrare i år heller. Däremot har vi "drabbats" av inställt flyg och fått ersättningsflyg med sämre tider, ingen orsak nämnd men kanske kan det bero på mindre bokningar? Vad vet jag..
Grekland blir det ändå!
//Ingrid
giottoni
2012-04-04, 06:35
Har inte märkt någon större prisförändringar 2009 - 2010 - 2011, annat än en REJÄL höjning av bensinpriset! Restaurangpriset känns ganska lika, liksom priset för hyrbil. Hotellet har haft samma pris för lägenheten senaste fyra åren, 35E/natt i juli-september (skulle säkert gå att pruta, men jag vet hur väl dom behöver pengarna så jag betalar vanliga priset även i år !)
Ingela A
2012-04-04, 13:21
Jag bor på Santorini som är en av de dyraste öarna. Och här ligger bensinpriset nu på 1.93!! OTROLIGT! Men annars har inte priser gått upp, snarare tvärt om. Många tavernor sänker sina matpriser och har även billiga "dagens menyer", likaså barer och hotell. Så länge det är kris kommer de vara tvungna att locka med bättre priser för att överhuvudtaget klara sig!
Ingela
Kalimera
2012-04-04, 13:40
Jag har inte heller märkt av några högre priser de senaste åren. Förra året tyckte jag att det var samma priser som året innan, i alla fall när det gäller att äta ute och att bo. Bensinen är som andra skriver jäkligt dyr, och att gå till ett supermarket kan ibland svida i plånboken.
Vi har bott i 6 mån perioder ,över vintern på Kreta ,de senaste fyra åren. I år 2011,2012 .har varit den minst kostsamma,mycket beroende på valutakursen Euron under 9 Kr.Vi förbrukar emellan 1300-1500 Euro pr mån inkl. Hyra .el uppvärmning.mat tandläk.äta ute etc.Mat inkl.tvättmedel och sånt man behöver i ett hushåll ligger emellan 300-400 Euro för oss två . Maten som vi handlar hem fr snabbköpen ,Lidl o Inca tycker vi kostar som hemma i de dyrare affärerna.Äta ute ,luncher för det mesta ,som hemma på de billigare lunchrest .Vin är billigare om du inte köper exkl.sorter.
Tack för era svar.
Låter lite mer som vi tänkt och trott att det är. Att bensinen är dyr var vi redan medvetna om. Våra erfarenheter av att hyra bil på öar är att det inte brukar bli så fruktansvärt många mil åkt. Det roliga är att kunna åka vart man vill och se sig omkring.
Lutar nog mot Grekland trots allt! :)
Sen får man bara hoppas att man kommer både dit och hem i ungefärlig beräknad tid!
Aina
Vi förbrukar emellan 1300-1500 Euro pr mån inkl. Hyra .el uppvärmning.mat tandläk.äta ute etc.
Kan jeg spørre hvor mye hyran utgjør? Vi har huset, men prøver å finne ut hvor mye alt det andre vil koste oss to. Er ikke helt pensjonist enda, men gjør noen tanker om at kanskje.......
Bokade nyligen en greklandsresa. Flyg o boende för sig i början av juni.
Efter allt googlande så fick jag uppfattningen att det var väldigt mycket bokat redan.
Flera boende var fullbokade i bl.a. Chania och enstaka flyg var i princip fullbokade... på gott och ont kan man säga:)
Ingela A
2012-04-05, 09:26
Kan jeg spørre hvor mye hyran utgjør? Vi har huset, men prøver å finne ut hvor mye alt det andre vil koste oss to. Er ikke helt pensjonist enda, men gjør noen tanker om at kanskje.......
Vi bor på Santorini och betalar 400 Euro i hyra för ett eget hus som står för sig själv, alltså inte lägenhet eller andra som bor runt omkring. Huset är 72 kvadratmeter, har stort vardagsrum, sovrum och sedan ett loft (där min Mamma sover när hon kommer 1 månad i 2 omgångar på säsongen). Vi har stor utegård både på framsida (med utsikt över havet) och baksida där vi även har ett stort förråd och utanför står det en traditionell stenugn och en byggd grill! Hyrorna på Santorini ligger runt 400-500 per månad om man hyr sitt hus/lägenhet året om annars kostar det en hel del mer. Vill man bo i en by, betalar man oftast lite mer så det lönar sig att bo lite avsides. Om man inte vill hyra bil kan man ju bara kolla upp om det finns busstopp i närheten!
Här har ni en jättebra sida där väldigt många lägger ut sina hyres eller köpelägenheter. http://www.homegreekhome.com Klicka på rent residental properties.
Ingela
Monica P
2012-04-05, 10:38
Vi betalar 300 euro för en undervåning i en friliggande villa. Bra standard överlag, stor trädgård. Vore det mitt hus skulle jag ordna solvärme och sånt, för elen blir dyr, i snitt 100 euro/mån (tre personer, inga duschande tornårsbarn).
Interessant å høre hva dere betaler i hyre, men jeg var egentlig kun interessert i hva Jan c betaler i hyra slik at jeg kan få en god ide om hva det koster per måned med alt det andre siden vi allerede eier et hus.
Hvis han betaler f.eks 400 per måned så betyr det at "alt det andre" koster 1000 euro pluss/minus per måned for to personer og det høres jo veldig billig ut etter mitt syn.
Det går noen tilsvarende tråder på andre fora og interressant å få konkrete tall på bordet.
Monica P
2012-04-05, 14:10
Okej, Aina, jag vet inte vad man får betala på restauranger, men ite andra priser kan du få här, gäller Kalymnos. En knippa kvitton från olika affärer, utan inbördes ordning:
Kaffe på café 2 €
Torrfoder till katter 20 kg 22 €
H-mjölk Mevgal 1.14
Bananer 1.58 €
Potatis 0.78 €Kycklinglår djupfrysta 2.65 €
Ärtor djupfrysta 1 kg 2.47 €
Persikor i sirap, 2,65 kg 2.99 €
Djupfryst majs 1 kg 3.29 €
Stella småmakaroner 500 gr 1,12 €
Burkmjölk koncentrerad 410 gr 0,67 €
Regato-ost 6,98 €
Socker 1,10 €
Stor rulle hushållspapper 2,25 €
Brödet kostar 1.10 per halvkilo (hemkört)
Ingela A
2012-04-05, 17:10
Interessant å høre hva dere betaler i hyre, men jeg var egentlig kun interessert i hva Jan c betaler i hyra slik at jeg kan få en god ide om hva det koster per måned med alt det andre siden vi allerede eier et hus.
Hvis han betaler f.eks 400 per måned så betyr det at "alt det andre" koster 1000 euro pluss/minus per måned for to personer og det høres jo veldig billig ut etter mitt syn.
Det går noen tilsvarende tråder på andre fora og interressant å få konkrete tall på bordet.
Jag tycker faktiskt 1000 euro låter mycket för 2 personer. Ok, vi har soluppvärmt vatten och det sparar nog en del, men våra elräkningar brukar ligga på mellan 50-80 euro för 4 månader (80 är på vintern när vi har centralvärmen på). Vatten fyller vi på i egen brunn för 30 euro och det varar 2 månader. Jag lagar all mat hemma, vi tar med matlådor jag bakar eget bröd och vi lägger absolut inte ut så mycket som 800-900 euros i månaden på mat. Och då inkluderar jag även andra hushållsvaros som toapapper, dushgrejor och rengöringsprodukter! Kanske inte mer än max 600-700! men då äter vi i och för sig väldigt lite kött och det är ju det som kostar..
Ingela
Stämmer priserna som visas på denna sida?
http://www.numbeo.com/cost-of-living/city_result.jsp?country=Greece&city=Chania&displayCurrency=SEK
:) Alpo
Ja visst ,som följer hyra inkl uppvärmning .el c:a 400 Euro för en tre rums lägenhet.Här kommer kostnaderna för Mars .Vi unnar oss att äta ute ibland ,inga lyxställen och vi unnar oss också lite extra hemma.Medicin 6 ,mat ute 291,Bussbilj. 75 ,taxi 10,kläder 61 ,Till lägenheten 65 ,Presenter 175, mat hemma 347,Hyra 400 .Tandläkare 160 .Denna info ges som upplysning till er som vill komma hit och bo längre tider,och givetvis kan kostnader variera över perioden vi bor här .Det som har blivit dyrt i år är uppvärmning , eftersom man använder olja,en idioti när man har sol ,här finns en jättemarknad för solvärme en del är väl på gång , men mycket finns kvar att göra .
Takk for oversikt over utgifter! I vårt hus har vi varmekabler i alle guld (svensk produkt!) samt en stor lukket peis som varmer fantastisk. I tillegg har vi A/C-enheter som kan brukes enten til kjøling eller til oppvarming.
Fantastisk å bruke oliventrær til ved, gir god varme og brenner godt/lenge. I Fenruar brukte vi litt varme i gulvet, termostat på 18 grader og så brukte vi peisen hver ettermiddag/kveld, hyggelig og gir god varme.
Så litt på linken som AkT32 la ut med priser på diverse, og for mat så syntes jeg det så greit ut, men enkelte ting finner vi mye billigere enn nevnte priser blant annet egg og ost. Vann kjøper vi ikke da vannet vårt er veldig bra. En Mythos på tavernaene koster vel heller ikke mere enn 2/2,50 euro.
En Mythos till vänster i hamnen i Chania kostade igår em 3.50 Euro,så priset varierar.Nu är det nog den dyraste platsen i Chania.Men det var skönt i solen och utsikten vacker .
Samt at det er dyrere i Chania enn mange andre steder, for eksempel i forhold til steder som Almyrida/Plaka/Kalyves hvor det bor mange ex pats og også mange turister kommer.
Men for en euro extra så drar jeg fortsatt til Chania som er en fantastisk hyggelig by!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.