Visa fullständig version : Till Grekland i påsk
Kalimera
2012-04-02, 08:24
Snart är det påsk, både här hemma och i Grekland. Här är det påsk den kommande helgen, och i Grekland helgen därpå. Jag skulle gärna åka bort över påskhelgerna, men kan tyvärr inte. Är det någon som ska ner till Grekland i påsk?
Margaretha
2012-04-02, 09:28
Ja vi ska fira grekiska påsken på Rhodos . Har gjort det en gång tidigare och det var en stor upplevelse så vi ser verkligen fram emot detta. Vi hoppas på att ha det fina Rhodosvädret på vår sida också, men enligt uppgifter därifrån så är värmen på väg efter en ganska kylig vinter.
Margaretha
Japp, hem till Aten över den grekiska påsken, längtar_B-anana_B-anana_B-anana
ingegerd46
2012-04-02, 11:27
Får uppleva några grekiska påskdagar, landar natt till påskafton på Kreta. Visste inte om att påsken där infaller då; ska bli spännande! Och det verkar som att värmen är på väg enligt klart.se.
Även vi landar grekiska påskaftons kväll i Chania. Morgon därpå åker vi 14 dagar med buss till Paleochora.
Birgitta, som för säkerhets skull alltid tar med mig sjuksköterskan Arne.
Jag åker till Nafplio på vår påskdag och stannar till grekernas påsksöndag!
Tjohoo!
Jag åker till Nafplio på vår påskdag och stannar till grekernas påsksöndag!
Tjohoo!
Visst ja, Du skulle ju också läsa grekiska! LYCKA TILL och NJUUUT!!
Nafplio är gudomligtklapp_klap
Lissi
Jag åker till Chania på vår Långfredag och hem på natten till den grekiska påskaftonen... Lite tråkigt att de inte sammanfaller i år som de gjort senaste 2 åren.
Malin
Vi är nere på Kreta sedan mitten av mars och kommer som vanligt att fira den grekiska påsken tillsammans med vår grannfamilj. Vi åker in och tittar på processionen med epitafierna från de 6 olika kyrkorna i Ierapetra på torsdags kvällen. På lördagkvällen gör vi kyrkobesök med tända ljus och därefter blir det middag hemma hos grannfamiljen. På påskdagen doftar det grillat överallt häromkring.
anneli56
2012-04-02, 19:05
Vi är också här nere i Vounaria på Peloponnesos sedan februari och kommer att fira den traditionella grekiska påsken med allt vad det innebär!
Yvonne L
2012-04-02, 21:15
Jaaa, vi åker ner över påsk - till Korfu; 5/4 - 15/4. Det sägs vara väldigt spektakulärt påskfirande på ön som lockar till sig många fastlänningar. I år blir första gången som vi får chans att se när de på påskafton slänger ner krukor från fönster och balkonger i Korfu stad. Vi har lyckats missa det varje gång tidigare då vi landat på ön senare på dagen eller dagen efter. Nu har vi en hel vecka att förbereda oss på. Är det någon därute som som upplevt denna sed??
Hej
Vi åker på samma flyg som Nilam, dvs till Chania på fredag och hem på långfredagsnatten. Vi har varit i Chania på påsken för två år sedan och det var verkligen en upplevelse. Så blir det alltså inte i år då vi precis missar hela firandet. Vi kanske hinner med processionen på långfredagen innan vi behöver åker ut till flyget.
Åse och Lasse
Vi åker till Andros nu över den Svenska påsken.
//
KR
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.