handdator

Visa fullständig version : Det kommer mera


epiros
2005-03-18, 10:40
Parga-bilder här:p :p :p

( i väntan på Jannes )

:) epiros

Eva L
2005-03-18, 11:05
Härliga bilder. Vet du eller någon annan om det finns lokala arrangörer som ordnar utflykter i området?

Eva

epiros
2005-03-18, 11:19
Härliga bilder. Vet du eller någon annan om det finns lokala arrangörer som ordnar utflykter i området?

Eva


Visst gör det.

:) epiros

PO
2005-03-18, 11:23
Det finns flera små "resebyråer" som ordnar utflykter till Meteora, Acheron/Styx, Korfu, Paxos/Antipaxos mfl. Samt biljetter för badbåtarna till stränderna i närheten.

Jag köpte båtbiljett av den som ligger tvärs över gatan från hotell Villa Rosa, trevlig farbror jag fick boka om till dagen efter utan problem.

//PO:)

epiros
2005-03-18, 11:38
Härliga bilder. Vet du eller någon annan om det finns lokala arrangörer som ordnar utflykter i området?

Eva

Jag kan också visa dig var de olika arrangörna finns om du vill. För vi är ju i Parga samtidigt :cool:

:) epiros

Eva L
2005-03-18, 14:41
Det låter bra. Brukar var bättre eller i varje fall billigare att åka med lokala arrangörer. Paxos och Antipaxos gjorde jag en dagskryssning till från Corfu för ett antal år sedan och havet hade en vidunderlig turkos färg som jag sedan dess bara sett i Asien. Vill se mer av fastlandet och dess natur men det kanske också blir någon båttur.

Idag har vi en fantastisk vinterdag med strålande sol, vit snö och takdropp här utaför arbetsfönstret men vår och sommar närmar sig så då gör Parga det också.

Eva

Agapi
2005-03-18, 15:45
Hej!

Om du vill se fastlandet så har du:

- Nekromandio
-Gliki(floden Styx)
-Zalongo(berg med mkt historia där flera hundra kvinnor med barn, från Souli, hoppade ifrån för att inte turkarna skulle ta dem):(
-Ioannina som har Vrellis vaxkabinett(grek historia-bra) och ön i sjön(där Ali Pasas hade sitt hus), spilio (grotta med stalagmiter och stalagtiter), borgen osv.
-Nikopoli(Preveza), arkeologisk utgrävning.
-Zagorochoria
-Metsovo
-Loutra
-Hur farbror Markos slaktar ett får:eek: .
- Promenad i berget och plocka te och oregano.

osv osv osv
Det finns jättemycket att se men vet ej någon arrangör som visar dig allt detta.
Det skulle vara vi i så fall ifall det blir något av med "byn"men det måste finnas intresse för det också.

mvh
Agapi

Det låter bra. Brukar var bättre eller i varje fall billigare att åka med lokala arrangörer. Paxos och Antipaxos gjorde jag en dagskryssning till från Corfu för ett antal år sedan och havet hade en vidunderlig turkos färg som jag sedan dess bara sett i Asien. Vill se mer av fastlandet och dess natur men det kanske också blir någon båttur.

Idag har vi en fantastisk vinterdag med strålande sol, vit snö och takdropp här utaför arbetsfönstret men vår och sommar närmar sig så då gör Parga det också.

Eva

epiros
2005-03-18, 16:15
vit snö och takdropp här utaför arbetsfönstret men vår och sommar närmar sig så då gör Parga det också.

JA och det ska bli så :p skönt.
Och så har vi ju vårdagjämning i helgen.

:) epiros

Janet
2005-03-18, 21:30
När vi var i Parga missade vi att åka iväg på upptäcksfärder, vi var bara där en vecka och hann inte riktigt tröttna på Parga i sig. Vi åkte på båttur till Paxos/Antipaxos och så cyklade vi upp till den gamla borgen jagade av getingar, en upplevelse kan jag säga :)

Men vi missade både Acheron och Meteora på grund av att allt var så fullbokat. Men nästa gång vi är i trakterna tänker vi ta igen detta... floden är riktigt, riktigt kall, eller hur?

Jo förresten, vi åkte på en båttur någonstans... hmm, på en flod med en massa fjärilar flygande omkring oss och stannade för lunch i någon by. Men jag minns inte vad resan kallades.. den tog några timmar. Vad låter det som, någon som har en aning om var vi var?

epiros, ska kolla min inkorg nu :)

epiros
2005-03-19, 11:19
Men vi missade både Acheron och Meteora på grund av att allt var så fullbokat. Men nästa gång vi är i trakterna tänker vi ta igen detta... floden är riktigt, riktigt kall, eller hur?

Jo kallt är det:) Men sköööönt :p Och vackert:D

Jo förresten, vi åkte på en båttur någonstans... hmm, på en flod med en massa fjärilar flygande omkring oss och stannade för lunch i någon by. Men jag minns inte vad resan kallades.. den tog några timmar. Vad låter det som, någon som har en aning om var vi var?

:D:D :D Ni var på floden Acheron, har aldrig gjort turen själv, men vet att det går utflyktsbåtar dit både från Parga och byn Ammoudia som ligger vid flodmynningen (se Jannes veckans strandbild )

Ha det så gott
:) epiros

Janet
2005-03-19, 15:09
Aaah... så vi var alltså på Acheron? Men var det inte den som var så kall? Nä, nu blir jag totalt snurrig! Det såg inte alls ut som på vissa bilder jag har sett, kanske finns det olika delar att se av floden?
Nä, epiros, du verkar ha koll, du får förklara för mig :) Eller någon annan som känner sig manad.

Hoppas ni har en riktigt härlig lördag var ni än befinner er ;)

epiros
2005-03-19, 15:26
[QUOTE=Janet]Aaah... så vi var alltså på Acheron? Men var det inte den som var så kall? Nä, nu blir jag totalt snurrig! Det såg inte alls ut som på vissa bilder jag har sett, kanske finns det olika delar att se av floden?
Nä, epiros, du verkar ha koll, du får förklara för mig :) Eller någon annan som känner sig manad.

Hej
Ravinen där man kan vada ligger uppströms alldeles efter en by som heter Gliki.
Det går också en vandrigsled utmed ravinen upp till stället där (Hades portar) man under antiken föreställde sig att färjkarlen tog emot de döda för transport till dödsriket.
Det ser inte alls så deprimerande ut som det låter, att vattnet är kallt just där tror jag beror på att det sipprar och strömmar ut ur bergssidorna i ravinen.

Ha det bra
:) epiros

Janet
2005-03-19, 16:01
Aha, det ska utforskas närmare vid nästa Pargabesök :)

epiros
2005-03-21, 16:22
Aha, det ska utforskas närmare vid nästa Pargabesök :)


Läs mer här : www.thesprotia.gr/english/oko/faragi-aheron.html (http://www.thesprotia.gr/english/oko/faragi-aheron.html)

och här : www.fanari.gr/db/Aheron(EN).asp (http://www.fanari.gr/db/Aheron(EN).asp)

:) epiros

Janet
2005-03-21, 16:49
Tackar :)

epiros
2005-03-21, 18:40
Tackar :)


Vassego

ha det gott

:) epiros