Logga in

Visa fullständig version : Hur väljer vi avreseplats och resmål?

Lissi
2012-04-01, 10:51
Eftersom vi berört ämnet lite felaktigt i en annan tråd så undrar jag nu:
Ni som bor vid mindre flygplatser där inte "ert" önskeresmål för semestern finns med bland rutterna. Hur gör ni då?

1 Väljer ett av resmålen som finns, fast det kanske inte är förstavalet egentligen, men för att det är bekvämt?

eller

2. Åker till den flygplats som har "ert" resmål för att det är dit ni vill även om det blir dyrare?

Ibland är det ju skönt att vara bekväm också.

Själva har vi i Kalmar möjlighet att åka till Kreta, Rhodos (endast 2 avgångar totalt), Turkiet, Egypten, Mallorca, Tenerife och Gran Canaria och av de resmålen är det bara Kreta och Mallorca som kan vara ett möjligt resmål för oss om vi vill åka på charterresa. Vi skulle aldrig välja t ex Turkiet eller Egypten bara för det finns avgång härifrån.

Hur väljer ni? Bekvämlighet före resmålet eller tvärtom?

(Jag kan självklart förstå att det är lättare för oss i södra delen av landet att välja bort resmål från närmsta flygplatsen då ju vi har fler flygplatser nära.)

Lissi

Riitta
2012-04-01, 10:56
Skulle inte välja något resemål som jag inte vill till, bara för att det det är bekvämt och ta sig tid!

Skulle gärna ta lite besvär för att komma dit jag vill:)

Riittabye_bye

Eva L
2012-04-01, 10:57
[QUOTE=Lissi;269796

1 Väljer ett av resmålen som finns, fast ni egentligen inte vill dit, bara för att det är bekvämt?

Lissi[/QUOTE]

Vad tror du att du får för svar på den här frågan. Ingen åker väl till ett ställe de inte vill till men om utbudet var större från hemflygplatsen skulle de kanske välja något annat.

Här i norrland har vi flera stora flygplaser som klarar av start och landningar med stora plan så utbudet skulle kunna var mycket större. Luleå har en enorm landningsbana. Efterfrågan är långt större än tillgången och deras flyg till Thailand tror jag sålde slut väldigt snabbt.

Eva

Lissi
2012-04-01, 11:01
Jo Eva jag vet fler som egentligen inte i första hand skulle valt Egypten på vintern men som ändå åkte dit för solen och värmen JUST för att det gått flyg dit från Kalmar och det är ju inte fel egentligen..... Åker man med första prioritet att sola och bada och vila så kanske inte resmålet spelar så stor roll??

Lissi

Lissi
2012-04-01, 11:07
Jag svarar här Eva i stället för i andra tråden om populäraste ö.

Jag ber gärna om ursäkt om jag misstolkat Dig för det var inte avsikten och Du Eva får gärna också fråga ibland innan Du svarar för ibland känner jag att Du misstolkar mig;)

Lissi

Riitta
2012-04-01, 11:16
Och så har man ju inte hur mycket pengar som helst heller, för att vilja spendera dom på ställen som man egentligen inte vill till:rolleyes:

Det har blivit många varianter till resväg, för att komma till Kalymnos under åren:)

Riittabye_bye

rebase
2012-04-01, 11:18
Nja Lissi Jag tycker nog frågorna är lite ledande, alltså att man får de svaren man själv vill ha;)

Lissi
2012-04-01, 11:21
Nja Lissi Jag tycker nog frågorna är lite ledande, alltså att man får de svaren man själv vill ha;)

Jag vill inte alls ha speciella svar.....är bara lite nyfiken eftersom frågan kom upp i en annan tråd och där borde den inte diskuteras...
ALLA frågor som har med resande att göra är intressanta..men första frågan blev lite grov kanske...ska se om tiden gått ut för editering.
Lissi

i_love_crete
2012-04-01, 12:48
Jo Eva jag vet fler som egentligen inte i första hand skulle valt Egypten på vintern men som ändå åkte dit för solen och värmen JUST för att det gått flyg dit från Kalmar och det är ju inte fel egentligen..... Åker man med första prioritet att sola och bada och vila så kanske inte resmålet spelar så stor roll??

Lissi
Då kan Ja meddela att jag är en av dem. Ska åka till Egypten enbart för sol och värme. Det hade lika gärna kunnat bli Kanarieöarna men priset avgjorde. flabb_flab

MariaJ
2012-04-01, 14:12
Om jag ska svara för mig själv så väljer vi resmål utifrån vart vi vill åka, vilket oftast innebär att vi får åka via Arlanda trots att vi har Luleå flygplats i närheten. Jag tror däremot att de allra flesta häruppe där jag bor väljer att åka från Luleå och då får det bli de resmål som finns därifrån.

Janérik
2012-04-01, 14:32
För oss beror det på vad vi är ute efter. En vecka till sol och värme som vi kommer att ta snart blir troligen till nånting som vi har direktflyg till. Hade vi inte haft möjligheten till direktflyg tror jag knappast vi ens hade börjat fundera på en resa. Sedan då väl planeringen är i gång så kan det kanske ändå bli från en annan flygplats om det blir rejält billigare men då är man redan så mentalt förberedd på att åka så det går på nåt sätt av bara farten.
Jag vet ett flertal som vägrar åka via Arlanda, hittar de inte flyg från Umeå så får det vara.

Mvh Janérik

Lissi
2012-04-01, 14:36
Jag vet ett flertal som vägrar åka via Arlanda, hittar de inte flyg från Umeå så får det vara.
Mvh Janérik

Jag kan faktiskt förstå det. Vi som bor söderut har ju många fler flygplatser att välja på inom 10-30 mils radie.

Lissi - som önskar er en fin vecka, vart det nu blir;)

Janérik
2012-04-01, 15:01
Många av oss som sitter här är ju lite nördar då det gäller resande.
På ett annat forum diskuterades hur folk kunde åka på kryssning med båt utan att veta vilken båt de skulle åka med. Folk åker iväg på en kryssning för att slappna av och då spelar det mindre roll vilken båt de åker med.
På många turistorter finns stora hotellanläggningar där turisterna inte ens förväntas gå utanför hotellområdet under den vecka de besöker hotellet. För dessa resenärer spelar det förmodligen mindre roll om då åker till Turkiet eller Egypten eller Grekland. Nu finns det betydligt färre sådana anläggningar i Grekland än i många andra turisttäta länder (har jag för mej åtminstone). Det fina för arrangören med en sådan anläggning är att den kan placeras på relativt billig mark utanför tätorterna och man får rejäla stordriftsfördelar. Nackdelen för ortsbefolkningen har vi tidigare diskuterat på forumet så det behöver vi inte gå in på nu.
Sedan menar jag ju inte att någon åker iväg till en plats de inte vill åka till, de åker iväg till en upplevelse de söker. Hur förvånande det än är för många här så är det faktiskt många som bara reser iväg för en veckas avslappning, det är hela upplevelsen de söker.

Mvh Janérik

Janérik
2012-04-01, 15:05
Citerat från annan tråd:
Janerik och Eva, ni borde kontakta turistministern oh säga vad ni tror. Just nu heter han Geroulanos men han biträdande minister Nikitiadis är mycket mer initierad (min åsikt) - frågan är vem som kommer att få jobbet efter riksdagsnyvalet .
Skulle kanske vara något att ta tag i men det känns inte helt lätt att börja formulera sådant på Engelska eller Grekiska. Däremot vet jag en på ett forum som är en jäkel på att formulera sej på en massa språk, hon kanske skulle fundera ut nånting fint att skriva. Ja, Monica, det var dej jag tänkte på ;)

Mvh Janérik

Admirala
2012-04-01, 15:08
Da jeg var yngre kunne jeg til dels velge reisemål med utgangspunkt i avreiseflyplass, men ikke ukritisk - jeg/vi valgte steder hvor det går an å oppleve noe og "bo i dagliglivet". F.eks da vi dro til Rethymnon bodde vi på det eneste hotellet som lå i selve byen/sentrum, det kjønnsløse hotellområdet øst for sentrum var ikke aktuelt. Og selv om vi ville til Korfu, og det gikk chartertur der fra Sola flyplass, dro vi ikke charter dit fordi charterselskapene ikke tilbød hoteller i Korfu by (og heller ikke "kun flysete-billetter".) Så svaret er Tja.

Nå reiser jeg bare med rutefly, og elsker friheten det innebærer.

Monica P
2012-04-01, 16:03
Janérik, jag ska läsa på ordentligt det du skrev om flyg hit och dit, så när jag träffar Nikitiadis ska jag kunna ge honom din syn på saken. Han är rätt ofta här på Kalymnos och jag har träffat honom vid några tillfällen. Det var en diskussion om Ryan Air som han hade haft något att göra med, men jag har ju läst att detta bolag inte är populärt bland kalimeras medlemmar...--men vi ska som sagt ha nyval till riksdagen snart, så det är långt ifrån säkert att Nikitiadis finns kvar som viceminister efter det.

Prata är lätt, men att skriva korrekt grekiska är värre...

malou
2012-04-01, 16:05
I en sånn sak er det så lett å henge seg opp i egne preferanser, egne muligheter og ja, egne fordommer:D.

Når flere av mine barndomsvenner/bekjente velger å reise til eks. Tyrkia - ett av få reisemål fra deres hjemsted enten med charter eller flystol - kan det selvsagt ha med tilgjengelighet å gjøre. Tenker jeg. Det som jeg også har tenkt for tilbakevenderne der - de gir uttrykk for samme følelser og tilhørighet som grekofile ofte snakker om - å 'reise hjem', noe de
v i r k e l i g lengter etter. Tårer i øynene og sentimentalitet. Vanskelig å forstå? Nei - mange har funnet sitt sted, ofte sitt hotell og lokale venner. Noen har kjøpt leilighet eller hus.

Tyrkia har en rik historie, Pamuk's bøker har gjort at jeg har følt en lyst til å reise dit. Uten å ha gjort det så langt, Grekenland er enklere og tryggere...

Janérik
2012-04-01, 16:40
Tack Monica, det låter trevligt. Återkom gärna med en uppföljning om vad han tycker om det hela.
Malou, helt klart är det så att de som ofta reser till Turkiet säkert trivs väldigt bra där precis som vi gör då vi åker till Grekland. Sedan är det ju så att om man åker många gånger till samma ställe så får man kontakter där och trivs ännu bättre. Grejen är ju att ta det första steget, alltså första resan till en plats. Går det enkelt att åka till en plats så är det lätt att välja den och sedan återvända dit flera gånger.
Precis som med allt annat man säljer så är det viktigast att få förstagångsköparen, sedan man fått första köpet klart är det sedan lättare att sälja flera gånger. Gör man sedan bort sej så kunden väljer ett annat alternativ i stället så är det ibland till och med ännu svårare att få kunden att återvända. Tyvärr har väl detta hänt med en del av turisterna som rest till Grekland, diverse strejker och oroligheter har valt bort Grekland ett år. Att sedan få denna kund att återvända kan vara svårt om det dessutom går enklare att välja ett annat alternativ.
Detta är ingenting nytt, så har det alltid varit då man jobbar med handel, jag har jobbat med olika typer av handel de senaste 30 åren så jag har väl en viss erfarenhet av den biten också.
Ja, jag vet att turismen inte går ner i Grekland men det har förmodligen lite andra orsaker. Alla som rest till Grekland under en längre tid kan konstatera att det blir allt mer turister från öst-länderna, det finns mycket rikt folk i dessa länder och får man god fart på den försäljningen så kan man ju faktiskt få en hel del pengar därifrån också.

Mvh Janérik

Lissi
2012-04-01, 18:20
Tyrkia har en rik historie, Pamuk's bøker har gjort at jeg har følt en lyst til å reise dit. Uten å ha gjort det så langt, Grekenland er enklere og tryggere...

Turkiet är ett helt fantastiskt land med vacker natur och rik historia helt säkert....men jag har aldrig haft nån längtan dit ändå...Kanske synd.
Det kanske beror på att det verkar så jobbigt med alla försäljare som ska få en att köpa och att man sen ska pruta och ha sig när man man ska köpa nåt;)

Visst är det så att man hittar sina egna pärlor och tur är väl det:D

Lissi

Monica C
2012-04-01, 18:53
Det hela beror ju på vad jag är ute efter.En veckas sol och bad/sista minuten,ja då kollar jag vad som finns från vår närmaste flygplats som är Luleå.Haft jättetrevliga resor till Turkiet,ätit så god mat,bott på nya fina hotell och haft det superbra.Men om jag planerar resa och vill till ett specifikt ställe så blir resan från Arlanda,vilket som regel innebär övernattning på Rest and Fly eller annat hotell nära Arlanda och vår resa blir på så sätt bra mkt dyrare.Vi kan ju åka till Thailand direkt från Luleå och då är det Phuketområdet som gäller,Egypten,Turkiet,Kanarieöarna och Kreta kan oxå nås härifrån och med allt gott som skrivs om Kreta så kanske det kan bli en flygstol dit igen.För 14 år sedan reste vi 10 personer i ålder 1-79 år till Georgopoulis ,så trevligt att vi,jag och min man, året därpå tog en flygstol tillbaka för en vecka.Börjar nu känna att jag skulle vilja luffa runt på Kreta och då med bussför vår del.Arne och Birgitta och många andra har gjort oss nyfikna på bla Palechoras.Ja den som lever får se vad framtiden har att erbjuda.
Igår gick jag på skaren vilken fantastisk frihetskänsla det ger,går knappt att beskriva,måste upplevas!
Monica:)

Deia
2012-04-01, 20:39
Jag utgår oftast från utbudet från närmsta flygplats, i alla fall om resan bara är en vecka. Då vill jag inte lägga för mycket ork på transfer. Jag skulle dock aldrig välja en destination som jag inte alls är intresserad av, som t.ex Turkiet, Thailand eller Egypten.

Oftast finns ju dom stora charterdestinationerna som Mallorca och Kreta att välja mellan. Då köper vi flygstol och letar upp dom små pärlorna som alltid finns bortom charterkomplexen. På Kreta åker vi till Loutro och Mochlos. På Mallorca åker vi till någon by i bergen eller så tar vi färjan till Menorca. Möjligheterna till en fin, välplanerad semester finns även om standardurvalet av destination inte är så stort :).
Är det inte så du gör också Lissi? Landar på Rhodos och tar dig vidare till Tinos? (det är väl din favorit?)

I vissa lägen kanske man inte orkar planera så mycket och är i behov av en planerad charterresa med transfer, sol, bad, god mat och lugn och ro (våra senaste resor av den typen var med Langley Travel till Korsika) och i andra fall vill vi ha en unik välplanerad resa. Man behöver kanske inte vara så kategorisk.....;)

Eva64
2012-04-02, 09:21
I unga dagar skulle jag aldrig få för mig att åka från Kastrup. Jag tyckte det var för besvärligt att ta sig dit:o! Nu pratar jag om sisådär 25 år sedan. Som skåning är vi otroligt bortskämda med både Sturup och Kastrup. Sturups utbud är minimalt om man jämför med för 25 år sedan. Sen var jag själv förr lite osäker i mitt resande och valde ofta grekiska öar (och andra resmål) utan båtturer:p! Men men, som det kan ändra sig och tur är väl det! Ungdomar idag är betydligt tuffare och med äventyrslystna, tycker i alla fall jag. Och det tycker jag är härligt! I år blir det reguljärflyg, buss, båtar och hela hemmasnickrade paketet!bye_bye

Eva L
2012-04-02, 09:38
Här i norrland har vi ett skåneskämt som lyder "de skåningarna alltså har ju krypavstånd mellan flygplatserna". ;) Bara att grattulera.

Eva

Eva64
2012-04-02, 09:56
Visst har vi krypavstånd! Men jag tycker att t ex Göteborg, 30 mil, är alldeles för långt bort;)! Det skulle vara ett speciellt resmål eller ett otroligt lågt pris som skulle få mig norrut:D. Kastrup får räcka, det tar en HEL timme med bilflabb_flab:p.

bye_byebye_bye