handdator

Visa fullständig version : Karpathos i Maj. Hotellhjälp och funderingar!


lelo
2012-03-31, 12:41
Hej alla glada greklandsfantaster! :D

Jag och min sambo (23-25 år) är påväg att boka en resa till Karpathos nu i Maj. Har dock lite problem med att välja vilket hotell vi skall bo på. Det vi väljer mellan är (från apollo) Hotell Olympic (500m till strand), Blue Bay(50 m till strand) och Vergina (800m till strand). Det jag undrar över mest är vilket hotell som ligger närmast en fin strand. Vad jag har förstått så är stränderna i Pigadia inte dem finaste så vi kommer ju åka runt ön i vilket fall, men det hade ju såklart varit guld värt att bo nära den finaste stranden som finns i Pigadia. På beskrivningen av hotell Olympic står det att det är 500 m till en stenstrand, har försökt googla mig fram till vilken strand det är dem menar men utan resultat! Hotell Blue bay ligger i sin tur endast 50 m till stranden, men det kostar lite mer. Frågan är om det är värt det då om det är finare strand där i närheten? Undrar även om det går att cykla till en finare strand eller är det att rekommendera att hyra moppe/bil? Kan man hyra fyrhjuling, och räcker körkort isåfall eller är mckort ett måste?

Amopi har jag förstått verkar vara en by man hellre besöker än bor i så det är rätt uteslutet tror jag. Speciellt eftersom vi åker så tidigt på säsongen så lär väl inte lokaltrafiken vara igång. Var även inne på Zakynthos ett tag men vill inte ha en alltför "turistig" ö och Zakynthos verkar vara just detta..

Behöver alltså lite hjälp från en erfaren karpathos-resenär! Har tidigare varit på Naxos, Paros och Kefalonia och vill nu till något nytt och då verkar Karpathos vara den ö som uppfyller ungefär samma kriterier :) SÅ ni där ute som besökt denna ö, all hjälp uppskattas! :) Tack på förhand!! MVH Cornelia

lelo
2012-03-31, 13:51
...Glömde tillägga att jag även har kikat lite på Hotell Kalimera via Airtours. Någon som rest med dem till Kalimera och kan rekommendera det? :)

seaside
2012-03-31, 16:16
Vi har bott ett antal gånger på Blue Bay. Rummen är lite små men vem skall stanna där? Frukosten är lite varierad vare dag men inga större kulinariska upplevelser.
Det hyfsat nära till Pigadia (stan). Stranden är helt ok. Även nära till att hyra scooter. Bra matställen i omgivningen.
Där bor många festglada Holländare men det är i slutet av augusti så det är inget problem för er i så fall.
Jag tycker att det är ett hyfsat bra boende.:)

Niaas
2012-04-01, 00:47
Både Olympic og Vergina ligger ovenfor byen, opp en bratt bakke, et stykke å gå til stranden derfra.
Blue Bay ligger ved en ganske fin strand, ja. Helt sikkert et bra sted å bo. Hotel Kalimera (Airtours) ligger nærmere byen, og rett ovenfor sandstranden nærmest Pigadia. Det har jeg hørt er et helt ok sted å bo. Stranden der er fin sand, og helt ok så tidlig på sesongen. Det blir litt mer tett med folk der senere på året.

Det går buss daglig til Ammopi, der er det flotte strender. Vet ikke om det går buss til de andre strendene så tidlig. Det er nok litt langt å sykle, og ganske bratt oppover! Men det er kjempefint å kjøre moped der! Da er det strendene Achata, Kira Panagia og ikke minst Apella som er de flotteste strendene!

Masse
2012-04-01, 02:52
...Glömde tillägga att jag även har kikat lite på Hotell Kalimera via Airtours. Någon som rest med dem till Kalimera och kan rekommendera det? :)

JAPP! Vi åkte med dem i höstas. Tyckte att vi fick till ett riktigt fyndpris. Enkelt boende och lågt pris vilket passade oss. Föreslår att du kollar in våra två album från Karpathos under min profil. Det senaste, "Karpathos september 2011" innehåller några bilder från vårt boende på Kalimera.

Boendet är MYCKET enkelt, men rent och helt OK för våra behov. Och utsikten var det definitivt inget fel på, förutsatt att man ber om att få bo på övre våningen. Kåken är i två våningar med tre studios på vardera våningen. Mitten-studion på båda våningarna har en mycket stor balkong/terrass medan de två på vardera sidan om har ganska små balkonger på övervåning och gemensam terass på nedervåningen. Vi hade en liten upptill (se en av bilderna) och det var OK för oss. Jag kan tänka mig att bo där igen. 5-10 min promenad till byn.

Ner till stranden som vi hade utsikt över var det så nära att man definitivt inte hinner bli trött. Det finns en lång strand i Pigadia som börjar nära centrum, där Kalimera ligger, och sedan sträcker sig ut från byn. Stranden består här av sand och är såvitt vi vet helt OK, men vi har alltid valt att ta buss eller skoter ut till de andra stränderna som är mycket fina. Cykel skulle jag definitivt inte vilja använda eftersom vi snackar om ganska häftiga backar. Lite motorkraft väljer iallafall jag. Vad gäller körkort så har jag själv ett gammaldags körkort som gäller för både bil och motorcykel så i den frågan kan jag inte yttra mig.

Trevlig resa!
:) Masse

karinafp
2012-04-01, 14:14
det hade ju såklart varit guld värt att bo nära den finaste stranden som finns i Pigadia.

Den finaste stranden i stan i mitt tycke är den biten som är allra närmast hamnen, den som ligger alldeles nedanför Kalimera. Len, mjuk sand så långt ut man kan gå. Om man sedan går längs vattnet bort från hamnen, består stranden av sand, men när man kommer ut i vattnet blir det sten. Ytterligare en bit längre bort, vid Taverna Limanaki, är det enbart sten, sedan sanden spolades bort under en vinterstorm för ett par år sedan. Men tavernan är jättebra. ;) Fortsätt bortåt, och det blir sand igen i ett par kilometer eller så... När man kommer ut i vattnet där, är det först ett bälte av sten och sedan blir bottnen blandad sten, sand och klippblock. Gå in under min profil och titta i albumet "Karpathos 2011", fotot "Stranden vid Benissimo", så ser du hur den ser ut. Läs gärna även mitt resebrev från i fjol, "Ett sommarlov på Karpathos". Däri beskriver jag flera av stränderna som jag/vi besökte.

Karin
avundsjuk

Neta
2012-04-01, 14:51
Hej!
Jag och min man var på Karpathos 2010 och bodde då på Hotell Kalimera i Pigadia.
Ett enkelt men mysigt hotell med mycket bra läge i byn.Total havsutsikt, precis vid havet. Du kan ligga och lyssna på vågskvalpet i sängen!
Det har ett bra läge då det är nära in til bykärnan. Jättemysig by med många bra restauranger och mysiga gränder.
Stranden som ligger nära hotellet är okey, men går man lite längre bort så blir stranden finare ändå.
Rekommender er att hyra bil eller moppe för att se alla fina stränder runt ön. Lider ni av svindel så kan det vara bättre att ta sig fram med moppe på de smala, branta vägarna och där man på många ställen inte kan mötas och dessutom saknas räcken.
Själva åker vi tillbaka till Kefalonia i år, vi tycker det är ett strå vassare än Karpathos och bättre vägar!
Hälsningar Neta

lelo
2012-04-29, 10:14
Tusen tack för alla svar :)! Det blev tillslut hotell olympic med Apollo! Längtar som en galning! Vet ni om badbåtarna har börjat gå kring slutet av Maj då vi kommer ner? :)

Mikke
2012-04-29, 14:08
Yep, alla badbatar gar da, sa det aer helt coolt peau den punkten, men till Achata tar man sej laett med scooter, sa kan man komma och aka naer man vill.....
Mvh,
Mikke

Masse
2012-04-29, 22:19
Yep, alla badbatar gar da, sa det aer helt coolt peau den punkten, men till Achata tar man sej laett med scooter, sa kan man komma och aka naer man vill.....
Mvh,
Mikke

Instämmer helt! Dessutom är det ju en underbart vacker natur man åker i.
:) Masse

Mikke
2012-04-30, 16:21
...sa sant, Masse....Jag aer ingen strandfantast, men Achata och vaegen dit aer nat speciellt med.....den lilla dalen och skogen och den lagom slingriga vaegen som inte lutar sa daer hemskt mycket..... :D

karinafp
2012-05-01, 14:34
Achata och vaegen dit aer nat speciellt med.....den lilla dalen och skogen och den lagom slingriga vaegen som inte lutar sa daer hemskt mycket..... :D

Pfft! :rolleyes: Jag undrar fortfarande hur man har lyckats komma ner med en husvagn längs den vägen, men jag har full förståelse för att man har lämnat vagnen kvar därnere... Ang_elx

Masse
2012-05-01, 23:25
Pfft! :rolleyes: Jag undrar fortfarande hur man har lyckats komma ner med en husvagn längs den vägen, men jag har full förståelse för att man har lämnat vagnen kvar därnere... Ang_elx

Tja... det är väl bara att lossa lite på bromsen och styra av bara tusan när man ska ner. Och när man ska upp så är det samma sak jämte en hel del motorkraft. Men det riktigt kinkiga det infinner ju sig när man får möte med en annan husvagn. Backa med husvagn på den vägen skulle inte vara så kul!!!! :D:D:D

:) Masse som väljer skooter 10 gånger av 10 på Karpathos.