handdator

Visa fullständig version : Fåglar gillar också solnedgången

Kalimera
2012-03-29, 19:22
I vinter har vi – förutom att mata fåglar i skogen – matat fåglar på balkongen. Fast man inte får. Nu har de flesta balkongfåglar hittat annan mat. Endast en söt liten blåmes stannade kvar. Förra veckan visade det sig att han hade träffat en blåmestjej. Han visade stolt upp sin restaurang (vår balkong) för sin nya kärlek. Hon föll direkt. Man kan säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Så det är bara att fortsätta mata så han får behålla henne. För säkerhet skull har vi satt ut ett fågelbad också, som används flitigt (Vi måste byta vatten flera gånger per dag då de bajsar i vattnet. Fåglar är svåra att få rumsrena.)

Vad vill jag säga egentligen? Jo, alltsedan blåmeskillen träffade sitt livs kärlek så kommer han hit ensam en stund strax innan solen går ner. Det gjorde han aldrig tidigare. Nu sitter han och filosoferar till solnedgången varje kväll. Han kommer cirka 15 minuter innan solen går ner, och sticker när den gått ner.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/blomas.jpg

Undrar vad han tänker på? (Bilden är tagen genom fönstret, därav den kassa kvalitén.)

Monica C
2012-03-29, 19:43
Så gulligt!
Och du inga problem med at se den bilden!
Monica:)

Kalimera
2012-03-29, 19:49
Och du inga problem med at se den bilden!Vi brukar äta samtidigt som solen går ner, och jag kan lova att det tar tid att äta. Allt fokus är på blåmesen. :)

Lissi
2012-03-29, 21:18
Min gubbe vill också sitta själv och filosofera en stund på kvällen....:D

Härlig historia.....fast jag gillar INTE när grannarna ovanför har fågelbord och kärve på balkongräcket och utanför köksfönstret...Vi får massor av fåfelfröskal och frö och bajs nere på våra fönsterbläck och på vår balkong...Vi har fågelbord en bit bort på gården istället när vi vill mata fåglar.

Lissi- som inte vill skura fönsterbläck flera gånger i veckan.

Alala
2012-03-30, 03:57
Ja, det skulle faktiskt vara intressant att veta vad blåmesen tänker på....

Vi matar också fåglar, fast på landet dit vi åker varje veckoslut. Roligast ser tofsmesen ut, tycker jag. Vi har också satt upp flera fågelholkar och det liksom tråkiga i det roliga är att det också finns en hackspett som bor alldeles nära vår gård. Och vad gör den typen? Hackar hål på holkarna och äter upp t.ex blåmesens ungar. Alltså hackspetten tillhör inte mina favoritfåglar, men ok sån är ju naturen. Vi har försökt förstärka holkarna, men kan den inte hacka vid hålet så har det hänt att den gjort ett hål på sidan av holken. Ett år såg vi hur den riktigt jagade en sädesärla för att ta reda på var ungarna fanns.

Men oj, vilken underbar tid vi har nu och bättre blir det bara när allt fler fåglar kommer och börjar med sin sång. Snart ska jag hämta morgontidningen från brevlådan och då brukar jag stanna till en stund och lyssna på koltrasten, en av mina favoriter! :)

/ Anne

Eva L
2012-03-30, 12:02
Vilket trevligt sällskap ni har. Han tycker nog om att vara hos er. Jag fuskade också med fågelmatning på balkongen förra året men en morgon när jag drog upp persiennen satt det en mus och plirade mot mig så då fick det ett snabbt slut.

En kollega har haft en ovanlig gäst vid sitt fågelbord här i stan och hon funderade flera dagar vad det var för djur som besökte hennes fågelbord. En morgon fick de en hastig skymt av en lekatt/hermelin så det fick sin förklaring.

Att fåglar inte blir rumsrena vet jag allt min lilla goja bajsar däremot aldrig i sitt vattenbad och inte heller i mitt knä där hon ofta kurar. När det är dags kliver hon ut på kanten av mitt ben och bajsar på den ljusa yllemattan istället.flabb_flab

Eva

Kalimera
2012-03-30, 17:47
Roligast ser tofsmesen ut, tycker jag.Gillar det också jättemycket. Tyvärr ser jag den alltför sällan.

Alltså hackspetten tillhör inte mina favoritfåglar.Men vackra är dem!

då brukar jag stanna till en stund och lyssna på koltrasten, en av mina favoriter!Håller helt med. Koltrasten är en underbar fågel, den är snygg, och den sjunger vackrast av alla. :)

Kalimera
2012-03-30, 17:48
När det är dags kliver hon ut på kanten av mitt ben och bajsar på den ljusa yllemattan istället. :D

Ankan
2012-03-30, 18:18
:):):)