handdator

Visa fullständig version : Socrates eller Diakonis?


Grek_bruden
2012-03-26, 19:02
Ska överraska mamma med en resa i 50-årspresent.
Efter att ha spenderat ett flertal veckor med att fundera på var vi ska åka, så har jag nu helt ändrat riktning.

Naxos och Kefalonia får vänta.

Det blir Karpathos!

Det står mellan Socrates och Diakonis? Någon som bott där?
Är det för långt från stan? Backigt?

karinafp
2012-03-26, 19:34
Diakonis ligger 1,6 km från Pigadia. Inga backar, men en LÅNG väg att gå in till civilisationen. Inte mycket att göra därute annat än att sola och bada, utbudet av tavernor o dyl är ytterst begränsat. ;) Socrates ligger något närmare, en knapp kilometer från stan, men ändå alldeles för långt bort för min smak. :cool: Men i valet mellan dessa två skulle jag ta Socrates.

Finns det någon speciell anledning till att du just väljer mellan dessa två hotell? Har du kollat även Apollos utbud? Är det något särskilt du söker i hotellväg?

Karin
som alltid längtar ner

Grek_bruden
2012-03-26, 21:31
Hej!
Har kollat Apollos utbud men inte fastnat för något hotell.
Har du något annat du kan rekommendera?

Det spelar ingen roll om det är en bit att gå till stan så länge det inte är för backigt. Men är det bra promenadväg till dom här hotellen eller är det lite "öde"?

Söker ett minst 3-stjärnigt boende, max 2 km från stan.
Är det lätt att ta sig till olika strände med buss?

Vi var på Karpathos på 80-talet, men jag var för liten för att komma ihåg. Ska bli roligt att få komma tillbaka till ön.

karinafp
2012-03-26, 22:12
Diakonis ligger nästan längst bort, utefter en sträcka där det inte är mycket mer än hotell på ena sidan av vägen och stranden på den andra. Bara plan mark att gå in till stan, längs en trafikerad väg. I och för sig finns det en hel del trevliga ställen utefter vägen. Benissimo har bbq-aftnar med Live Greek Music, show och dans måndagar och torsdagar; det är det första stället ni kommer till på strandsidan av vägen. El Greco är en favoritrestaurang; även den på strandsidan av vägen, en trappa upp. En bit ytterligare in mot staden har ni Taverna Pelagos på högersidan, med mycket bra grekisk musik från ungefär halv nio varje kväll.flabb_flab

Du kan ta bussar till stränderna Kyra Panagia, Achata och Apella och åt andra hållet kan du komma till stränderna i Arkassa, Finiki och Lefkos. Med båt kan du komma till de tre förstnämnda, men utflyktsbåtarna kör även till mer svårtillgängliga stränder.

Själv skulle jag nog hellre välja Zephyros Village. Det ligger närmare till och är ett mycket trevligt hotell. Om jag hade råd skulle jag bo på Astron Princess, som är riktigt lyxigt och ännu närmare stadens centrum. Men det är jag, det. Allra helst bor jag mitt inne i stan. ;) Läs gärna sommarens resebrev, Ett sommarlov på Karpathos, om hur jag tillbringade sju veckor i Pigadia. En hel del tips hittar du där. Under min profil har jag också lagt upp några fotoalbum från Karpathos.

Karin
som alltid längtar ner

Grek_bruden
2012-03-26, 22:41
Låter toppen att det funkar med buss eller båt till många stränder.

Tittade på Zephyros Village, fint, men 17300 kr om man inte vill ha nedsänkt markplan var lite för dyrt tycker jag.

Electra Beach, vad tror du om det då?

Hade tänkt mig max 6500/pers...

Ska kolla in ditt resebrev, tack för tipset:)

RAN
2012-03-27, 08:52
När ska ni åka? När vi var på Karpathos i juni så kunde vi inte ta bussen till en del stränder då vi var för få som ville till en viss strand. Det fick bli taxi istället.
Vilket i och för sig inte var fel för då bestämde vi själva hur länge vi ville stanna på stranden.

RAN bye_bye

karinafp
2012-03-27, 09:39
Electra Beach, vad tror du om det då?

EB är ett fint hotell med trevligt poolområde, precis vid den innersta delen av stranden, där det är bara sand, sand och mjuk sand så långt ut i vattnet man kan gå. ;) Mycket bra läge, nära till det mesta. För mig faller det på att det är just ett hotell, dvs inga lägenheter, men det är ju enbart mina egna preferenser.

Karin
som alltid längtar ner

Grek_bruden
2012-03-27, 14:59
Vi åker i mitten av aug.

Ja, vi brukar ju ha lägenhet. Så kan man fixa frukost och så själv...
Har beslutsångest, skulle helst ha velat boka idag, semesterplaneringen på jobbet ska va klar imorgon...

Masse
2012-03-29, 23:19
Du kan ta bussar till stränderna Kyra Panagia, Achata och Apella och åt andra hållet kan du komma till stränderna i Arkassa, Finiki och Lefkos. Med båt kan du komma till de tre förstnämnda, men utflyktsbåtarna kör även till mer svårtillgängliga stränder.

Karin
som alltid längtar ner

När ska ni åka? När vi var på Karpathos i juni så kunde vi inte ta bussen till en del stränder då vi var för få som ville till en viss strand. Det fick bli taxi istället.
Vilket i och för sig inte var fel för då bestämde vi själva hur länge vi ville stanna på stranden.

RAN bye_bye

Stränderna som Karin nämner är fina, särskilt de tre första tycker jag, varav Achata är favoriten. Det är inte varje dag i veckan som det finns bussförbindelse till dem, men då kan man ju växla lite mellan stränderna. Den strand som har närmsta bussförbindelsen är dock Ammopi, c:a 20 min buss från stan, sex dagar i veckan, och jag har aldrig varit med om att den har ställts in pga för få resande som ibland händer med de andra rutterna. Men i mitten av augusti är säkert risken för inställda bussar inte särskilt stor. Kolla gärna in de små badvikarna på ena sidan av Ammopi om ni åker dit.

:) Masse

Mooncandle
2012-04-17, 12:06
Jag var med hela min familj på karpathos i sep 2011 och firade min 50-årsdag. Vi bodde på Diakonis och Alla var Mycket nöjda. Åldrar från 1 år - 50! Mycket bra service på hotellet. Rent o trevligt! Visst - lite promenad in till stan men som sagt finns även bra restauranger utmed vägen. klapp_klap

Hella(s)
2012-04-18, 20:53
Jag bodde på Socrates med mamma och syster sommaren 2010, då verkade hotellet nästan helt nytt. Det var väldigt fint och jag uppskattade att det fanns gratis trådlöst internet. Mycket trevlig och hjälpsam personal och nära både stranden och staden. Jag tyckte det var en alldeles lagom promenad till stan!

Det kommer nog bli trevligt för er oavsett vilket hotell ni väljer!

Mvh
Helena