Logga in

Visa fullständig version : En liten hilsen fra Chania

kari
2012-03-24, 07:52
Kalimera Forumvenner http://hellasforum.net/Smileys/default/smiley.gif

Nå er jeg halvveis i greskkurset og n y t e r to skolefrie dager, selvsagt med lekser til mandag, men likevel... deilig http://hellasforum.net/Smileys/default/smiley.gif
Det har vært ei virkelig hard uke, intensivkurs med s t o r e bokstaver http://hellasforum.net/Smileys/default/shocked.gif
Jeg har vært innom mange "stadier" http://hellasforum.net/Smileys/default/sign0085.gif http://hellasforum.net/Smileys/default/huh.gif http://hellasforum.net/Smileys/default/embarrassed.gif http://hellasforum.net/Smileys/default/undecided.gif , men snyft_drop grått har jeg ikke ;)
- heldigvis er det hyggelig lærer :) og medstudenter http://hellasforum.net/Smileys/default/052.gif

LEXIS, skolen, ligger sentralt og fint rett ved Splantziatorget i gamlebyen og vi bor veldig godt, har studio i Nea Chora med vakker havutsikt http://hellasforum.net/Smileys/default/azn.gif

At Chania er deilig i mars (og) er det jo helt unødvendig å fortelle :D

I Morgen skal jo nasjonaldagen feires, den har jeg opplevd i Athen en gang, ser fram til paraden og folkelivet i morgen, håper skolebarn er i fokus her i Chania, i Athen var det militærparade!

God helg til dere http://hellasforum.net/Smileys/default/039.gif

Eva L
2012-03-24, 08:13
Låter som du har det bra men förstår att det är tufft med kursen. Jag tycker att du är beundransvärd som tagit tag i att lära dig grekiska. Inte lätt med ett nytt språk när man inte är helt ung. Det kommer säkert att berika dina Greklandsresor ännu mera och ska ni vistas längre perioder i landet är det ju alldeles nödvändigt att kunna språket.

Hoppas du får ett trevligt firande.

Eva

ingegerd46
2012-03-24, 08:24
Var i Chania på Nej-dagen (andra nationaldagen) i oktober och mängder av skolbarn paraderade med musik och uppvisningar. Det var fantastiskt att få uppleva detta, vi satt på kaféet en trappa upp mitt emot Saluhallen!

Lissi
2012-03-24, 10:20
Jag som har träffat Dig Kari 2 ggr i Grekland och hört Dig prata flytande grekiska hoppas att det är en fortsättningskurs Du går på;) Kul att Du har det gott TROTS läxor..
Det blir kanske en längre sammanfattning när Du kommer hem?

KRAM
Lissi

NewAnn
2012-03-25, 20:45
Hej! Berätta gärna hur du firat nationaldagen.
Lycka till med fortsatta studierna:)
Mvh Ann som firade nationaldagen här hemma genom att gå ut och äta på Grekisk restaurang - det var trevligt

kari
2012-04-02, 11:54
Hei :) - og takk for hilsningene :D - beklager at jeg ikke har vært inne og svart dere tidligere :o

Nå er jeg hjemme og er glad og fornøyd :) - Har lært mye, men det aller beste utbyttet vil jeg få om jeg jobber godt her hjemme med alle "inputs og noteringer" :)
Underveis var det nytt stoff hele tiden og hjemmeleksene krevde all den tiden jeg (hodet mitt) orket å tenke gresk :eek: :)
- at j e g, som e l s k e r å fotografere, etter 10-11 dager i Chania hadde tatt ca 35 bilder, sier a l t flabb_flab

Låter som du har det bra men förstår att det är tufft med kursen. Jag tycker att du är beundransvärd som tagit tag i att lära dig grekiska. Inte lätt med ett nytt språk när man inte är helt ung. Det kommer säkert att berika dina Greklandsresor ännu mera och ska ni vistas längre perioder i landet är det ju alldeles nödvändigt att kunna språket.
Hoppas du får ett trevligt firande.Eva

Jeg begynte å lære meg gresk for m a n g e år siden, og i 2004 reiste jeg til Ikaria på et to ukers kurs for å få "testet" om den gresken jeg hadde lært meg selv "holdt mål" ( - og det gjorde den heldigvis) og for å lære mer.

S i d e n har jeg ikke l e s t gresk, men jeg har hatt god nytte, og ikke minst mye g l e d e av det jeg har kunnet :)

- men jeg snakker jo veldig "begrenset", jeg bruker å si at " jeg kan så mye gresk at jeg vet hvor l i t e jeg kan ;)
I Chania nå lærte vi bl.a veldig mye grammatikk, dvs for å kunne si at jeg
k a n alt det nye har jeg en s t o r jobb å gjøre her hjemme......!

Var i Chania på Nej-dagen (andra nationaldagen) i oktober och mängder av skolbarn paraderade med musik och uppvisningar. Det var fantastiskt att få uppleva detta, vi satt på kaféet en trappa upp mitt emot Saluhallen!

25.mars stod vi ved Markedshallen og ventet på paraden!
Været var fint og det var veldig mye folk ute og med mange ballongselgere på plass minnet det om vår egen nasjonaldag, 17.mai :)
- men, tiden gikk.... og ingen parade kom..., men etterhvert kom det mange mennesker med nasjonaldrakter og faner som h a d d e vært med i paraden så langt den fikk lov av politiet å fortsette...!
Vi fikk vite at det hadde vært "noen episoder" .... !
- mer vet jeg ikke utover at Arne ( og kanskje dere? ) hadde sett /hørt på nyhetene her hjemme at politet hadde måttet bruke tåregass i Chania den dagen!
Vi merket ingenting - så ikke noen form for demonstrasjoner eller uroligheter i løpet av oppholdet :)

Jag som har träffat Dig Kari 2 ggr i Grekland och hört Dig prata flytande grekiska hoppas att det är en fortsättningskurs Du går på;) Kul att Du har det gott TROTS läxor..
Det blir kanske en längre sammanfattning när Du kommer hem?
KRAM
Lissi

Et fortsettelseskurs var det Lissi :)
D u er jo så snill :o
- jeg hadde, og ikke minst h a r jeg fortsatt enormt mye å lære!

Men om jeg skal være litt "ubeskjeden" så tror jeg at jeg er ganske flink til å b r u k e det jeg kan :)
- og er ikke redd for å snakke selv om jeg sikkert sier mye feil ;) - d e t byr jeg på :D

Hej! Berätta gärna hur du firat nationaldagen.
Lycka till med fortsatta studierna:)
Mvh Ann som firade nationaldagen här hemma genom att gå ut och äta på Grekisk restaurang - det var trevligt

Vi feiret ikke så mye, da paraden ikke kom, ble det kun en deilig lunsj og litt vandring før jeg gikk hjem til balkongen og koste meg i sola :)

Nå tror jeg det bør gjøres litt (kjedelig) støvtørring/vask og pynt - noen påskeforberedelser her i heimen bye_bye

Lissi
2012-04-02, 12:49
Tack för den fina rapporten!
Du verkar ha varit VÄLDIGT flitigklapp_klapklapp_klap. Annars hade Du tagit fler kort:D

Finns det nybörjarkurser där också? Vi planerar ju en sejour på Kreta nästa vår så man kunde kanske kombinera:rolleyes::rolleyes: (fast jag kanske inte klarar av en så intensiv kurs. Hjärnan hänger inte med som förr)
Var hittar man info om kurserna? Du har kanske skrivit det här i en annan tråd, men kanske Du kunde skriva till min inbox i så fall.

Lissi

Kalimera
2012-04-02, 13:25
at j e g, som e l s k e r å fotografere, etter 10-11 dager i Chania hadde tatt ca 35 bilder, sier a l tJa, det säger en hel del! :)

Välkommen hem! bye_bye

Bea
2012-04-02, 14:19
Härligt Kari!
Jag har min kurs kvar, åker till Nafplio på söndag... Det pirrar rejält i magen! Jag är inte fortsättare, utan nybörjare, och ruskigt nervös för hur mycket jag kommer att förstå. Men det ska nog lösa sig, och jag ser fram emot att få använda huvudet under en hel vecka, på ett sätt jag annars inte gör! Ser även fram emot en snöfri period... Det kom drygt en decimeter i Umeå i går

ps: ska försöka få till ett par foton jag också, så att det kan bli ett resebrev såsmåningom! klapp_klap

kari
2012-04-02, 20:28
Tack för den fina rapporten!
Du verkar ha varit VÄLDIGT flitigklapp_klapklapp_klap. Annars hade Du tagit fler kort:D

Finns det nybörjarkurser där också? Vi planerar ju en sejour på Kreta nästa vår så man kunde kanske kombinera:rolleyes::rolleyes: (fast jag kanske inte klarar av en så intensiv kurs. Hjärnan hänger inte med som förr)
Var hittar man info om kurserna? Du har kanske skrivit det här i en annan tråd, men kanske Du kunde skriva till min inbox i så fall.
Lissi

Jeg k o m opp i 200 bilder ;) - ikke så mye det heller :) - men jeg intensiverte fotograferingen de siste dagene :D

Tror ikke jeg har lagt inn noen link til Lexis tidligere, så her er den:
www.lexis.edu.gr/ (http://www.lexis.edu.gr/)

- vet ikke hvor "vellykket" det vil bli å kombinere ferie sammen med Claes og et greskkurs, Lissi :confused:
Men han er kanskje interessert i " Chania på egenhånd" ;) flabb_flab

Lexis har kurs på alle nivåer, men et nybegynnerkurs (A1) passer jo ikke for deg, Lissi, du kan jo m y e :)
- om jeg husker riktig så skrev du ( og var det Karin ?) i en tråd her at dere har lest "Ellinika Tora" fram og tilbake flere ganger :eek:
- det imponerte meg, kan man den har man lært mye gresk, jeg har ikke lest på langt nær hele e n gang :)
Nå er vel kanskje "Ellinika Tora" som lærebok "gått litt ut på dato" , det som står der av lærdom er selvsagt like riktig :), men den er umoderne / "kjedelig" .
Jeg fikk "Ellinika Tora" på Ikaria, der brukte de den da (2004), om de bruker den fortsatt vet jeg, men OMILO bruker den ikke, jeg vet ikke hva deres bøker heter.
På Lexis brukte vi "Ellinika A" og "Ellinika B". de er moderne og fine å jobbe med :)

Det kan jo være flere som er interessert i kurs og ikke leser denne tråden, så jeg skal tenkte lage en ny tråd med info om Lexis :)

kari
2012-04-02, 20:29
Ja, det säger en hel del! :)

Välkommen hem! bye_bye

Ja, ikke sant ;)

Takk :D

kari
2012-04-02, 20:30
Härligt Kari!
Jag har min kurs kvar, åker till Nafplio på söndag... Det pirrar rejält i magen! Jag är inte fortsättare, utan nybörjare, och ruskigt nervös för hur mycket jag kommer att förstå. Men det ska nog lösa sig, och jag ser fram emot att få använda huvudet under en hel vecka, på ett sätt jag annars inte gör! Ser även fram emot en snöfri period... Det kom drygt en decimeter i Umeå i går

ps: ska försöka få till ett par foton jag också, så att det kan bli ett resebrev såsmåningom! klapp_klap

Jeg ønsker deg et STORT LYKKE TIL, Bea klapp_klap:D

Lissi
2012-04-02, 21:14
- vet ikke hvor "vellykket" det vil bli å kombinere ferie sammen med Claes og et greskkurs, Lissi :confused:
Men han er kanskje interessert i " Chania på egenhånd" ;) flabb_flab

Lexis har kurs på alle nivåer, men et nybegynnerkurs (A1) passer jo ikke for deg, Lissi, du kan jo m y e :)
- om jeg husker riktig så skrev du ( og var det Karin ?) i en tråd her at dere har lest "Ellinika Tora" fram og tilbake flere ganger :eek:
- det imponerte meg, kan man den har man lært mye gresk, jeg har ikke lest på langt nær hele e n gang :)

Claes kan ju komma ner när kursen är klar:D Jag "sparar" ju en resa i så fall så behöver jag inte åka 2 ggr....

Jag har LÄST boken flera ggr men därifrån till att jag KAN den är steget långt:eek::eek::rolleyes:.....
Men nu är det ett tag sen!!!

Det var nog Karin som skrev att hon läst boken, men jag har gjort samma...

Lissi - som blir sugen på kurs

kari
2012-04-25, 20:23
Claes kan ju komma ner när kursen är klar:D Jag "sparar" ju en resa i så fall så behöver jag inte åka 2 ggr....

Lissi - som blir sugen på kurs

Det er jo en god løsning, Lissi :)

- et alternativ jeg har tenkt på når , eller rettere sagt dersom ;) jeg skal ta mer greskundervisning, og vil ha Arne med, er å ta privattimer på Lexis :)
Feks 2 timer et par ggr pr uke så det blir tid til annet enn å lese gresk:)
... vi kan jo være noen uker :D