Logga in

Visa fullständig version : Kreta med 4a månaders dotter

Daansk
2012-03-23, 09:42
Hej!
Jag, min fru och vår lilla dotter åker till kreta, Chania 26maj - 18 juli och vi är väldigt intresserade av tipps om vart vi kan åka.
Våra kriterier för resan.
-Inte för långt till sjukhus om olyckan skulle vara framme för minstingen.
-Se lokala atraktioner och undvika värsta turiststråken.
- Hålla en låg budget då vi ska leva på föräldrapenning.
- Vacker natur! :)

Jag och frun är båda väldigt resvana men första gången med en lliten så skulle starkt uppskatta tipps på fina plattser, boende och resvägar :)

Tack på förhand!

Arne
2012-03-23, 16:03
Ingen som svarat? Nåväl då gör vi det. Ni avser ju tillbringa en och en halv månad på Kreta. Får vi då drista oss att föreslå en vecka på Paleochora, Kretas sydkust.

Till Paleochora tar ni er enkelt via KTEL, öns lokala bussbolag. Från Chania till Paleochora kostar det cirka 7,5 € pp vuxen och färden tager sådär 1,5 timme. Tips på trivsamt boende blir då Haris Studios, de har egen hemsida.

Sjukhus ja, det finnes en enklare läkarmottagning i varje kommun, men om det krisar så finnes alltid ambulans eller helikopter, så det ska icke vara något problem.

Med så lång tid på Kreta kan ni även fundera på ett antal andra orter. Mer om detta får ni säkerligen från andra kalimeravänner här på forumet.

Arne och Birgitta

Daansk
2012-03-23, 21:04
Tack för svaret! ska kolla upp Paleochora! men du har inget tipps på vad vi bör se/göra på platts där?

Tack igen och hoppas på fler härliga tipps :)

Lissi
2012-03-23, 21:08
Har ni boende i Chania hela tiden, eller kommer ni med flygstol? Svaren ni får här är ju lite beroende av detta. Har man bostad betald för hela perioden så vill man kanske inte åka runt hela tiden.

Lissi

Daansk
2012-03-24, 18:15
Vi har inte bokat boende utan har bara flygstol. Kommer nog boka något rum första 2-3 nätterna för vill inte anlända helt utan ngt nu när vi har lilltjejen med oss. Så har någon bra tipps på ok boende för en ok slant i Chania är det mer än välkommet även det! :)

Men annars vill vi nog gärna röra lite på oss, små sträckor i taget. Men kruxet e bara att vi måste hålla budgetten nere för o klara oss på föräldrapengen.

Icebell
2012-03-26, 09:00
Hej! Googla på longterm rental apartments:cool: och Crete...

Jag skulle satsa på att hyra ett enda ställe om jag hade lite pengar och en liten bil! Sedan kokar man all mat själva. Det blir för dyrt att luffa runt, tror jag?

mouche
2012-03-26, 13:43
Jag skulle satsa på att hyra ett enda ställe om jag hade lite pengar och en liten bil! Sedan kokar man all mat själva.

Slik hadde vi også gjort det!

Daansk
2012-03-26, 19:21
problemet är att vi är "storstadsbor" och inte har körkort. Så hyra bil går ej :( Vad tror ni är en möjlig budget om man vill flytta runt lite? menar inte varje dag, men någon gång i veckan.

malou
2012-03-26, 19:43
problemet är att vi är "storstadsbor" och inte har körkort. Så hyra bil går ej :( Vad tror ni är en möjlig budget om man vill flytta runt lite? menar inte varje dag, men någon gång i veckan.

Har ingen aning om hva det vil koste, men buss er billig. Det må da være noen her som har litt peiling på hva bussbilletter koster på bestemte strekninger :confused::confused:?

Under tråden Bussluffa på Kreta - innlegg nr. 22 finnes lenker til KTL's sider (oversiktelige kart og ruter) - her er en av lenkene http://www.bus-service-crete-ktel.com/maps3han.html

Bussluffing høres ut som en god ide for budgetreise:), man kan selv bestemme hvor lenge man vil være på et sted, selv velge (eller vrake) rom uten å være bundet til forhåndsavtaler. bye_bye

mouche
2012-03-26, 19:59

Her har du rutetabell med priser over busser på Kreta; http://www.bus-service-crete-ktel.com/

Har du penger til flybilletten til Kreta går det sikkert greit med bussbilletten også.

Icebell
2012-03-27, 09:44
Tips angående ekonomi på resan: Räkna ut hur mycket pengar ni har råda att spendera per dygn. T ex kan ni betala mer än 35 euro/dygn för övernattning? Vad får maten kosta? Hur mycket kan ni lägga på transport? Ha alltid en buffert för eventuella medicin och sjukkostnader! De billigaste övernattningarna jag hittat är ca 25-30 eur/dygn på Kreta.

mouche
2012-03-27, 09:46
De billigaste övernattningarna jag hittat är ca 25-30 eur/dygn på Kreta.

Per person eller per rom (to personer)?

Icebell
2012-03-27, 09:51
Hittade just via booking.com att det finns för ca 17-18 eur/rum för 2 personer... i juni! Så visst finns det billiga rum.

Daansk
2012-03-27, 11:18
Tack igen för hjälpen! Vi har ca 600/dag att leva för från föräldrapenningen så den summan måste vi försöka hålla oss under. Vi hoppas kunna laga mat själva osv :) Idealet vore att hyra rum på varje plats, en eller två veckor och sen flytta.
Fler tipps på mysiga byar inte allt för långt från Chania, även på stränder :)

Icebell
2012-03-27, 11:42
Det kan fungera att få ca 60 eur/dag att räcka till om ni bokar de absolut billigaste boenden som finns. Det går ju bra att boka allt färdigt via booking.com om det står "avgiftsfri avbokning" - läs dock noga vilka villkor varje hotell har. De billigare hotellen i juni och juli lär gå åt snabbt. Ska man stanna så länge som ni ska stanna så orkar man kanske inte byta hotell oftare än varannan vecka? Man hinner ju se mycket ändå av hotellet. Jag skulle nog planera in klart varje boende och boka klart allting, men med en öppen dörr så att jag kunde gå in och ändra bokningen när som helst! Finns studios för ca 20 eur/dygn och då kan det vara t o m pool och nära stranden, samt affär. Jätteskönt att ha nära stranden om man har en baby så man har nära in till rummet, samt att man kan dela på tiden lite och turas om att vara ensam på stranden då man behöver det...

PA
2012-03-28, 11:01
Hej Daansk bye_bye

Två bra tips, köp E-guiderna om Kreta här på Kalimera!:)

//PA _B-anana

Daansk
2012-03-28, 11:03
Problemet med att boka allt innan är att vi på förhand har svårt veta hur mkt vi kommer vilja flytta runt. Det beror så mkt på hur vår dotter reagerar på allt. Vore det bara jag och frun skulle vi nog flytta var 3e dag eller liknande men nu får det ju bli längre perioder på varje plats. Sen hoppas vi (kanske lite optimistiskt.. men iaf :)) att vi ska kunna hitta platser hos lokalbor att hyra. Vore trevligt slippa hotell/vandrarhem hela tiden.

Destinationer vi bör besöka? =) Vore kul med någon bergsby också men blir nog till största del nära havet.

Icebell
2012-03-28, 11:42
Kolla Holidaylettings, Homelidays, homeaway.se och Ownersdirect. :-)

jan c
2012-03-28, 11:45
Hej med en 4 månaders baby o möjlighet att laga mat bortfaller nog de billigaste boendena av två skäl ,Ac tycker jag absolut att ni måste ha , det kan bli varmt för en liten baby och det andra kök o kokmöjligheter finns nog bara i lägenheter.Jag skulle nog också långtidshyra på någon trevlig plats för att testa och se hur ni trivs.Mitt tips är Ag Apostoli.på Kreta .Sök på Apostoli så hittar du mer info.Vill du ha hjälp med info om boende här hör av dig.

nilam
2012-03-28, 12:32
Det jag tror blir svårt är att hålla budget på 60 E om dagen om ni ska flytta runt så mycket. Chansen att få billiga boenden är om man hyr för längre tid. Sen vet ju inte jag vilka överlevnadskonstnärer ni är men jag har svårt att snitta på 60 E/dag på 2 personer när vi har boendet betalt. Även om ni lagar maten hemma i lägenheten så är det inte billigt på Kreta...

Malin

Icebell
2012-03-28, 13:57
Hej
Jag tror man kan klara av 60 eur/dygn. Det har i alla fall vi gjort med 3 barn på Sardinien en gång. Men då tillkom transportkostnader. Hyran var ca 30 eur/dygn och vi kokade all mat själva. Italien är dyrare än Grekland, tror jag...:confused:

mouche
2012-03-28, 15:01
Hva jeg hadde gjort med et budsjett på 60 euro dagen som skal dekke bo, mat, transport og alt annet? Jeg hadde blitt hjemme deler av denne perioden og heller reist og kost meg en kortere tur, 2-4 uker eller noe sånt!

Daansk
2012-03-31, 09:05
Vi har nu bokat första veckan. Blev ett hotel 4km utanför Chania 30 m från havet. Kostade 260kr/natt för familjen.

Men har ni några tipps på saker vi kan göra som vi kan ta med barnvagnen på? tex fin natur o dylikt? =)

Icebell
2012-03-31, 10:01
Grattis! :-) Smart att ha något klart redan så ni kan planera en del och se fram emot resan. klapp_klap

Ayelet
2012-03-31, 11:44
Vi har nu bokat första veckan. Blev ett hotel 4km utanför Chania 30 m från havet. Kostade 260kr/natt för familjen.

Men har ni några tipps på saker vi kan göra som vi kan ta med barnvagnen på? tex fin natur o dylikt? =)

Det finns ju hur mycket som helst att se och göra på Kreta! Ha med en bärsele är mitt förslag. Då kan ni ju ta er fram där det inte passar med barnvagnen. Ett ställe som jag själv gillar är Plakias på södersidan. Jag bokar via booking.com (får man skriva det ; ) och det finns en iPhone-app att ladda ner. Enkelt att boka lr också är det ju bara att gå och fråga när det står "Rooms to let" nånstans. Det är över tjugo år sedan jag hade småbarn med till Kreta, men då var det väldigt uppskattat av Kretensarna och gav oss många fördelar ; )
Ett tips är att lägga in alla viktiga telnr i mobilen så fort ni kommer dit!
Om ni har typ en iPhone lr liknande så kan ni ju alltid skriva och fråga saker här på kalimera under tiden ni är där.
Hoppas att ni får en underbar vistelse!

Daansk
2012-03-31, 13:18
Ja bärselen kommer helt klart med!:) Någon som kan ge förslag på bra "enkel" hajking som kan gå genomföra med just bärselen på?

Icebell
2012-03-31, 13:28
Man kan väl gå på säkra platser med ett spädbarn bara man har tillgång till mat, vatten, skugga, blöjor, våtservetter ;) Köp ett billigt tält att ha med er och liggunderlag! Ett vanligt tält eller ett sådant http://lekmer.se/barnklader/badklader/uv-klader/swimpy-uv-tält-med-förvaringsväska

Kritsabo
2012-03-31, 16:01
Ni kanske bör veta att det finns gott om små mygg på Kreta så jag rekommenderar att ta med myggnät till dottern. Ni bör även se till att de boenden ni bokar har klimatkyla eftersom dottern kan bli överhettad speciellt i slutet av er vistelse.

Icebell
2012-04-01, 07:56
Håller med ovanstående talare att bra luftkonditionering, extra myggnät är en självklarhet, aloeverasalva, bephanten, solskyddsfaktor 50 för spädbarn, febernedsättande, termometer, extra nappflaskor... rådfråga sjukvården också vad som kan vara bra att ha med. Ge mycket vätska till babyn (förutom mjölken också kokt vatten), ta med en liten behändig vattenkokare! Man kan bo i vilket hotellrum som helst med luftkonditionering och kylskåp om man har en vattenkokare med sig. :)

Daansk
2012-04-01, 11:01
Vattenkokare var ett väldigt bra råd :)
Några mer konkreta platser ni tycker vi bör besöka kring chania området?

Eva L
2012-04-01, 11:07
Det finns bra solskydd till vagnen med solfaktor 50 som vi använde på mitt äldsta barnbarn när han sov i vagnen på Lesbos. Blir luftigare än att hänga en filt över. Om ert barn inte helammas kan det vara bra att ta med välling/tillägg hemifrån eftersom det är väldigt dyrt i Grekland och mer sötat än det som säljs här hemma.

Eva

Daansk
2012-04-01, 11:10
Kan även passa på fråga hur det är med blöjor? pris/tillgänglighet.

Eva L
2012-04-01, 11:13
Om inget hänt med priserna de två sista åren så är även det betydligt dyrare än här hemma.

Eva

Daansk
2012-04-01, 11:23
Blir till ta med så många som möjligt då=)
Och ang platser besöka kring chania?=) vi är så himla sugna på komma iväg, 2 månader kvar ojoj.

Janérik
2012-04-01, 14:49
Kan även passa på fråga hur det är med blöjor? pris/tillgänglighet.
Blöjorna är dyra i Grekland. Det löser man med att trycka in ett paketunder vagnen innan man viker ihop den, sedan kan man också sätta åtminstone ett paket i vagnen också innan man trycker in den i säcken den ska vara i på flyget.

Mvh Janérik

Daansk
2012-04-09, 06:50
Passar på att tacka för alla tippsen igen! men vill gärna lyfta frågan om härliga platser ni tycker vi bör se? =)

Icebell
2012-04-11, 07:59
Vi reser till Kreta om några veckor och har aldrig varit där tidigare. Det som vi kommer att besöka är Balos, Kissamos och Elafonissi.

Daansk
2012-04-20, 21:32
Sen skulle jag vilja fråga lite om priser på boende i Juli. Hört att de flyger upp något hiskeligt... tex där vi bokat första veckan kostar det i Juni 27Euro men i Juli 40.
Vad tror ni att ett "normalt""budget" boende (helst med någon typ av matlagningsmöjlighet) kostar i Juli? försöker räkna lite på det hela :)

nilam
2012-04-20, 21:59
Vid "längre" hyra i juli tror jag att ni kan förhandla er till ca 30-35 Euro /dygn i juli för ett enklare boende.

// Malin

Icebell
2012-04-21, 10:54
Hittade ett 3 stjärnigt boende med kokmöjligheter, wifi och luftkonditionering som tillval. Ca 22-23 eur/dygn från 1-17.7.
ttp://www.booking.com/hotel/gr/stelva-villas-chersonissos.sv.html?sid=2f90b529463d905a8c79cd477a3a6855;dcid=1;checkin=2012-07-01;checkout=2012-07-18;srfid=e4b616990e7ab0b1c4f1f6c27b608b44X1

Daansk
2012-04-22, 06:00
Tack :) ja vi får nog boka något längre där. Men vill helst göra det på plats så vi kan känna av vart vi vill vara :) Hoppas det inte är heldumt att vänta :)

Icebell
2012-04-22, 22:23
Vill ni hitta förmånligt och kunna välja så ska ni boka så fort som möjligt. Märkte att det hann försvinna flera av de billiga boendena just via booking.com igår, t ex. Det finns ju boenden som har avgiftsfri avbokning. Så jag skulle nog gardera mig med en bokning och sedan avboka om jag hittade ngt bättre. Lycka till!

Daansk
2012-04-27, 21:44
Sen tänkte jag höra om sjukvård. Har hört att det finns bra läkare i Chania-området (såg det i någon tråd här men hittar inte nu..). Någon som kan säga vart och hur man får tag i dem om olyckan nu skulle få för sig att vara framme?

Birgitta63
2012-04-29, 13:14
Man kan väl gå på säkra platser med ett spädbarn bara man har tillgång till mat, vatten, skugga, blöjor, våtservetter ;) Köp ett billigt tält att ha med er och liggunderlag! Ett vanligt tält eller ett sådant http://lekmer.se/barnklader/badklader/uv-klader/swimpy-uv-tält-med-förvaringsväska

Hej Icebell ----- vill bara tacka dig för denna fina barnsida.Har nyss skickat efter gulliga babykläder .Kände ej till dem. Reklam men det var svårt att låta bli ju.
Blir ju mormor i slutet av augusti _B-anana
Birgitta

Icebell
2012-05-08, 07:07
Birgitta: Det var en ren slump att jag lade upp den länken. Googlade på tält för barn och hittade länken.

D: Doktor Vittarakis besökte vi för några dagar sedan. Det var behändigt då man har har reseförsäkring. Vi behövde inte betala något ens för de samarbatede med just den försäkringsbyrån vi använder. Se till att ha bra försäkring!

Birgitta63
2012-05-08, 09:36
Birgitta: Det var en ren slump att jag lade upp den länken. Googlade på tält för barn och hittade länken.

D: Doktor Vittarakis besökte vi för några dagar sedan. Det var behändigt då man har har reseförsäkring. Vi behövde inte betala något ens för de samarbatede med just den försäkringsbyrån vi använder. Se till att ha bra försäkring!

Doktor Vittarakis är en mkt fin samt trevlig läkare som kan bra engelska. .2007 träffade jag honom . Blev akut sjuk på ett matställe i Kato Stalos . Personalen ringde efter honom samt han kom fort som tusan dit. Följde med mig till vårt hotel samt behandlade mig där . Efterföljande dag fick jag återbesök till honom i hans fina privata klinik. Där var så fint och lyxigt samt dem tog väl hand om mig. En duktig läkare och ödmjuk . Han brydde sig verkligen om mig och skickade sen mig med taxi som han fixade. Kom till ett privat sjukhus i Chania , lika duktiga där och blev väl omhändertagen .
Birgitta

Daansk
2012-05-15, 23:05
Tack för svaret! Har ni möjligen ett nummer till honom?
Samt vilket försökringsbolag "gällde" hos honom? eller det borde väll andra göra också bara de täcker det som hänt?

Icebell
2012-07-31, 14:47
Hej! Vore kul att höra hur allt gick för er på resan!bye_bye