Visa fullständig version : Kalives
Vi hade tänkt åka till Kalives med Apollo i mitten av augusti. Någon som känner till hotellet Kalives beach? Är lite undrande över om det går att koka kaffe på rummet samt vad som menas med delvis luftkonditionerng. :confused:. Vi vill egentligen bo i lägenhet men kan inte hitta något i byn.
Är Kalives en fin by? Vi vill ha lite grekisk atmosfär. Vi som reser är fyra vuxna och två barn, 11 och 9 år.
Finns det lite små vandingsmöjligheter i närheten?
Hur långt är det till Chania? Bussförbindelser?
Har dere vurdert å leie et hus og å kjøpe kun flybillettene fra Apollo eller andre? Er man en gruppe på seks stykker så kan dette bli like billig og kanskje også langt bedre?
Kalyves og området rundt inklusive Almyrida og Plaka er veldig hyggelig og det er fine turmuligheter der. Buss til Chania er vel kun tre ganger om dagen, men bussene er bra. Jeg ville vurdert å leie bil for da har man mye større fleksibilitet mht å se noe av alt det spennende Kreta har å by på.
Midten av august kan man få billige/re flybilletter hvis man reiser når skolen starter opp i Skandinavia. Det er en periode med varmt vær, var der selv 11/21 august ifjor, men ved sjøen var det ca 30/31, i fjellet 28/29 og ikke i Chania viste termometeret i bilen 37 grader når vi stod stille i trafikken. Når man har parkert og går i havnen eller de små gatene så er det ikke så varmt.
Vil tro at delvis luftkondisjonering betyr at den står på sent om kvelden og noen timer, ellers ikke.
Det finns hur många lägenhetshotell att bo på i Kalives som helst. Men de är inte knutna till någon svensk resebyrå. Några har engelsk charter men de flesta är "sina egna".
Jag har aldrig varit inne på Kalives Beach, men tycker det ser rätt trist ut utifrån. Balkongerna är små och det är inte så rolig utsikt om man inte har tur och har havsutsikt. Det känns trångt och opersonligt.
Så mitt tips är att googla på Kalives och hotels eller apartments eller liknande, så kommer du hitta en hel del. Jag har några tips jag kan skicka dig privat, om det är intressant.
Själv är jag Kalives-återvändare, så som svar på frågan om byn är trevlig är svaret absolut ja =)
vi var i kalives 2008 bodde då på Kiani beach resort det tillhörde Ving då, det var fint precis vi havet men en bit från själva byn, det tog ca 10 min att promenera en bit längs havet och sen var man inne i byn. perfekt läge på hotellet om man har barn.
Kalives beach såg också mysigt ut tyckte jag men inte så mycket grönt utan mer mitt i byn även om det var nära havet.
Kalives var jättemysigt bra restauranger och bra priser.
ska till Kreta i vår men till platanias men kommer definitivt att ta en tur till Kalives bla för att äta och mysa en kväll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.