Visa fullständig version : Om inte Grekland....
Om ni inte åker till Grekland, vart åker ni helst då? Berätta om andra favoritresmål och berätta gärna varför ni åker just dit. Ni kanske har ett parallellt resmål som NÄSTAN drar lika mycket som Grekland.
Jag börjar med mitt som är PARIS! Dit ska jag över påsk en vecka, för sjätte gången sen jag blev förälskad i staden 1975 vid mitt första besök där.
Jag älskar att promenera längs Seine, i Quartier Latin, San Germaine och i La Defence. Varje gång vid nästan veckolånga besök så har jag bott i olika delar av staden och nu i påsk så ska vi bo i den sista outforskade delen bakom Bastiljen ganska nära Père LaChaise-kyrkogården för att utforska ännu okända delar av Paris.
Berätta ni också!
Lissi
Jag åker gärna till Turkiet,dock inte vart som helst där !..
Två helt underbara resmål finns där..
Cesme och Kas klapp_klap :D _B-anana flabb_flab
Ska berätta senare, men i år besöker vi Italien. Ett av favvisländerna...
För mig är det Grekland och Spanien som gäller. För Grekland föll jag redan som 16-åring (vilket var längesedan) när jag besökte landet för första gången.
Spanien vann mitt hjärta under 80- och 90-talen när vi många somrar i följd bilsemestrade till Costa Brava på den tiden då barnen följde med på semesterresorna. Lyckades då också under några års studier lära mig ganska hyfsat "turistspanska" som väl sedan rostat en del. Men varje gång jag hör spanska talas får jag lite hemlandskänsla (eller vad det nu är?), och jag hoppas att nu när jag har mera tid kunna återuppta spanska-studierna.
Det innebär att det inte är en specifik plats i Spanien som jag vurmar för utan landet som helhet. Costa Brava, Madrid, Mallorca, Ibiza och en del av Kanarieöarna.
Exempel på det jag gillar i Spanien är språket, musiken, dansen och en del goda viner och god mat finns det också. Det jag gillar bäst i Grekland är stränderna (fantastiska!), maten (jättegod), naturen och folket.
:) Masse
OM inte Grekland fångat mitt hjärta med sin underbara galenskap och sina varma människor vid min första utlandsresa - Då hade jag kunnat säga att jag varit på Ibiza en gång.
OM jag får råd att resa igen så vill jag, förutom resten av Grekland och de kända antika platserna, se Peru och paddla nerför Amazonas, bo ett par veckor på stranden på en söderhavsö och mest av allt besöka min dotter och svärson på den amerikanska sidan av Mexikos gräns!
//Kikh
Da reiser vi til alpene på vinteren for å stå på ski (åka skidor). Liker oss best i Østerrike og favorittstedet er Lech. Flyr gjerne til Munchen (billige billetter) og leier bil der for da får vi en hyggelig biltur og kan også besøke andre skisteder i området. Har gjort dette de siste 7/8 årene, men ikke i år da vi var på Kreta for å overta vårt nye hus!
Til neste år får vi nok ta en tur til Lech igjen, håper jeg, og da kvalifiserer vi muligens til seniorrabatter!snyft_drop
og da kvalifiserer vi muligens til seniorrabatter!snyft_drop
Du har fel smiley mouche:D:D:D:D ska det väl vara?
Lissi -som har några år dit men som ska tjuvstarta lite efter nyår;)
Jag gillar USA, har än så länge bara varit i Minnesota, Iowa och i NYC, hoppas och planerar för en resa till Kalifornien inom ett år, dottern skall bara få helt 100% klart med sin blivande Aupairfamilj och sedan hoppas vi på att det inte behöver bli någon förändring under hennes år där :D
Närmast på tur står London, det blir första gången för mig (trodde tills för ett par veckor sedan att jag var den enda 60-talist som ännu inte varit där) :confused::D
Sommarresmål är Grekland för mig, känner ingen vare sig lust eller längtan att åka någon annanstans för sol, bad och värme. (ja det är huvudanledningen till att jag och min man åker till Grekland)
Jag har två kärlekar vid sidan av Grekland - Italien där jag bodde när jag var ung och Storbritannien där jag bodde när jag var lite äldre.... Italien och Grekland är ju relativt lätt att kombinera, men England får man ta för sig själv. Att jag har goda vänner i båda länderna gör det ju inte lättare att välja! Tänk om man hade obgränsat med tid och pengar...
Kalimera
2012-03-17, 12:14
Mitt andra favoritland är Indien. Jag har rest runt ganska mycket i Indien, men det är några år sedan jag var där. Orkar inte med långa flygresor längre, annars hade jag åkt dit igen.
Admirala
2012-03-17, 12:40
Godt spørsmål, vanskelig å velge.
Men det må bli London. Jeg har bodd i London i tre måneder, det var da kjærligheten oppsto. Etter det har jeg dratt dit på ferie nesten hvert år. Jeg elsker å oppdage alle byene London egentlig (historisk) består av, fra høytliggende Hampsted til fargerike Brixton, å vandre langs Themsen eller sitte på en brun pub, shoppe i Kings Road eller Kingston, oppdage nabolag med søte små parker eller gå på museer og gallerier, spise mat fra alle verdenshjørner, sitte på kafé og betrakte alle de originale menneskene, gå på Comedy Club, nyte en Champagne-brunsj i Kensington, delta på gåturer med (alltid) dyktige guider og oppdage enda et nytt område, kjenne lukten på tube'n, se de blå "Her bodde..." på husveggene, gå på markeder og kjøpe en diger blomsterbukett til å ha på rommet, eller smake seg gjennom bodene på Borough Market en tidlig lørdagsmorgen, drikke verdens beste kaffe på Monmouth... Og sånn kan jeg holde på :D
Låter härligt Admirala!
Storbritannien har jag varit i mycket jag också, då jag jobbade där 3 månader efter studenten (Isle of Wight) på det glada 60-talet. Sen har jag varit där 4-5 ggr till bla i London och i Derby där jag läste engelska en sommarkurs. London ÄR fint....men som sagt PARIS står mig närmre ändå.
TACK ALLA för att ni delar med er!klapp_klap
Lissi
Danmark har alltid vært en favoritt. Da vi reiste med barna, var Danmark reisemålet en god del år, og vi reiste rundt i alle deler av dette dejlige land. De siste årene har det blitt altfor sjeldne besøk.
Den danske folkesjel minner meg ikke så lite om den greske, med en åpnere og mer sorgløs holdning enn den norske.
Hej!
Kul ämne!
LONDON är ett stort återvändar-resmål för mig :). Kom hem för två veckor sedan efter en underbar helg med tjejkompisarna (7 st) där vi firade att vi alla fyller 45 i år. Kanonhelg! Tröttnar aldrig på London och nästa steg känns som ett BritRail kort och lite längre tid för att utforska landet.
Mallorca överraskade mig när vi var där en långhelg med jobbet. Vill tillbaka och hyra bil och köra runt och upptäcka mer av denna fina ö. Deia, Puerto de Soller, Palma och vingårdar och fantastisk fin natur smakar mer. Underbart!
Jag bara SKA TILLBAKA till Österrike på sommaren (aldrig gillat vinter :o). Hade ett 2-nätters stopp i Zell am See sommaren -09, när vi bilade till Kroatien, som sitter kvar i hjärtat. Så fantastiskt... jag mötte Jesus (som en arbetskamrat uttryckte det :))
Har gjort ett 3-bilders album (titel Blandat) för de som är intresserade. En utsikts-bild, en "vi är på väg nedåt bild" och en "lite snö kvar på toppen bild". Dålig kvalité med min lilla digitalkamera men önskar ni kunde se dotterns fantastiska bilder med hennes fina systemkamera!!
Nästa tripp jag ser fram emot blir i början på maj då jag för första gången ska till Paris! Ser fram emot detta efter lovorden över staden :)
Ha ett trevligt resår 2012!
Hälsningar
Stinab
JohnS !!
Där satte du huvudet på spiken! Nu förstår jag varför jag känner mig så hemma i Grekland! Min mamma är från Danmark och jag håller med att det är underbart att besöka detta "smukke land".
Men det är den danska "folkesjel" i mig som dansar i takt med den grekiska _B-anana
Tack!
Stinab
Hoppas att Prag blir ett svar på frågan..
Har inte varit där ännu,men den 18 maj (just hemkommen ) bör jag veta om det är så flabb_flab flabb_flab
IngegerdN
2012-03-18, 02:12
Den danske folkesjel minner meg ikke så lite om den greske, med en åpnere og mer sorgløs holdning enn den norske.
JohnS !!Men det är den danska "folkesjel" i mig som dansar i takt med den grekiska _B-anana
Men brukar det inte vara norrmännen som anses som Nordens greker??? :D:D
Piet Hein har i et av sine fantastiske gruk beskrevet Danmark slik:
Hvor er Danmark dog dejligt,
Hér er intet absolut,
Noget er forbudt, og noget,
Meget strengt forbudt,
Men altid er der lissom,
Underfundigt føjet til;
”Naturligvis undtagen,
Hvis De meget gerne vil”!
Det kunne da like gjerne ha vært skrevet om grekerne? Men jeg tror den underfundige tilføyelsen mangler i det norske lovverk, og er kanskje enda mer utenkelig i det svenske? ;)
Men jeg tror den underfundige tilføyelsen mangler i det norske lovverk, og er kanskje enda mer utenkelig i det svenske? ;)
Han är härlig Piet Hein:D Men ÄR det så att vi i Sverige tolkar lagen strängare än i Norge:confused:
Lissi
Han är härlig Piet Hein:D Men ÄR det så att vi i Sverige tolkar lagen strängare än i Norge:confused:
Lissi
Tolket JohnS' svar som humoristisk, en spøk:confused::):D .... men tok kanskje feil...flabb_flab
Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.
[QUOTE=malou;268156]Tolket JohnS' svar som humoristisk, en spøk:confused::):D .... men tok kanskje feil...flabb_flab
Jo det förstod jag , men tanken slog mig ändå för jag har alltid tolkat norrmän som mer strikta, även inför lagen....men det kanske inte är så?:eek:
Lissi
Lissi
Ja, det tror jeg. Sverige er "ordning og reda" på en helt annen måte enn i Norge. Har en kone som jobber for et svensk selskap i Norge, og hun er i allefall meget tydelig på at det er to nokså forskjellige "kulturer" innen arbeidslivet. Det er en helt annen (langt sterkere) respekt for overordnete/sjefer i Sverige enn i Norge og arbeidsmoralen er også høyere i Sverige/blant svensker. Man stiller heller ikke spørsmål (ifrågesetter) til sjefen/om hva sjefen har sagt.
Hei Lissi,
kunne ikke dy meg, ikke noe vondt ment:)flabb_flab. Lovverket i Norge og Sverige vet jeg lite om. Men 'den blide danske' er vel et kjent begrep her i landet, rause og vennlige - og at noen her antyder en likhet mellom grekere og dansker er ikke overraskende. Og nå er vi veldig off topicbye_bye
Mina favoriter är Mallorca och Irland :)
Till Mallorca, försöker vi åka vartannat år och Grekland vartannat.
Irland brukar bli en extraresa då och då. Har varit där fem gånger. En gång tog vi bilen! Det var före Ryanairs tid.
Annars drömmer jag om att återvända till någon av dom mindre öarna i Karibien, d.v.s. båtluffa där. Orken för långa flygresor finns inte här heller. Men kanske en dag.....
bye_bye
karinafp
2012-03-18, 11:50
Jag har flera favoritresmål utanför Grekland.
Frankrike, både Paris och Provence, vilket jag har utforskat noggrant per cykel. ;) Skulle så gärna vilja visa min man "mitt" Frankrike. Och ta dit hans dotter också, som läser "French Immersion" i Kanada men aldrig har hört den "riktiga" franskan. Ang_elx
Spanien vill jag utforska mycket mer än det jag har sett hittills. Jag älskar Mallorca, Andalusien och Granada, men har ännu inte kommit till Madrid. Ett besök på Pradomuséet har stått på min önskelista ända sedan jag läste spanska på gymnasiet. :D
Kanada vill jag dels se mer av, dels återse Prince Edward Island med dess huvudstad Charlottetown, där Fred bodde när vi lärde känna varandra. En oerhört charmig liten stad.
Sen finns det så många andra vackra platser i Europa och även hemma i Sverige, som jag skulle vilja visa Fred. Kanske sommarens semester kommer att ägnas åt att utforska hemlandet litet mer? ;)
Karin
Det är bara när jag åker till Grekland som jag känner att jag har varit på semester, där infinner sej ett lugn i kroppen och jag bara njuter, känner mej hel :oflabb_flab
Men eftersom min sambo inte delar min kärlek till Grekland så har det blivit en del andra länder genom åren så min andra favorit är Italien.
Jag älskar att strosa i Venedigs gränder får aldrig nog sen har vi bilat runt Gardasjön otroligt vackert, det finns mycket vackert i Italien men det saknas något :( så när jag kommer hem planerar jag in min semester till Grekland igen_B-ananaklapp_klapbye_bye
Det är bara när jag åker till Grekland som jag känner att jag har varit på semester, där infinner sej ett lugn i kroppen och jag bara njuter, känner mej hel :oflabb_flab
PRECIS så känns det för mig också! Andra resor är jättehärliga de med, men det är GREKLAND som är semestern!
Min make är inte riktigt lika glad i Grekland som jag, men eftersom han aldrig tar sig för att boka något själv så blir det ju oftast Grekland. Väl där är han dock supernöjd;)
Just nu trivs jag som bäst med tre flygbiljetter i byrålådan varav två går till Grekland.:cool::D
Lissi
Jag bara SKA TILLBAKA till Österrike på sommarenb
Vi har varit i Bad Gastein 3 gånger de sista åren för en veckas vandring, och det har varit toppen. Vi tillbringade midsommaren 2011 där med kanon väder och blomsterängarna var fantstiska. Dit skall vi igen.
Orkar inte med långa flygresor längre
Håller med dig fullt. Under nästan 20 års tid gjorde jag 5-6 tjänsteresor per år till Fjärran Östern framför allt Hongkong. Det är ett ställe jag skall tillbaka till, trots krävande resa.
Tobbe
Vi började resa ut till olika länder i Europa för några år sedan. Det gäller att passa på så länge man har ork och kan. Funderar bland annat på afrika och dess djurliv mm.
Numera blir det oftast med buss. Ett enkelt sätt att resa på och man har chans till många bilder.
//Chras
Hellas er ferie/ semester på sitt beste. Slapper av på en helt annen måte der enn andre steder.
Mitt andre ferieland er Norge. Vakkert her også faktisk.:Dbye_bye
Oj, det finns så många men Irland och Dubai är två nya bekantskaper för mig som båda var helt otroliga på olika vis. Irlands landskap och Dubais arkitektur. Annars är ju Italien ett land som man ofta och gärna återvänder till.
Hade varit lättare att skriva de resmål jag inte är så förtjust i. flabb_flab
//Ingela
Hade varit lättare att skriva de resmål jag inte är så förtjust i. flabb_flab
//Ingela
Jättebra ämne för en ny tråd m a o;)
Lissi
Jag gillar Spanien, England och Thailand bäst av de länder jag varit i förutom Grekland.
Intressanta resmål allihop, fast på olika sätt. Det de har gemensamt är att befolkningen är vänlig och trevlig, vilket faktiskt betyder en hel del under semestern!:D
Katitzi:)
i_love_crete
2012-04-01, 12:57
Får man drömma fritt så säger Jag .... Jamaica, Barbados, Bermuda, Bahamas. VÄSTINDIEN!!!_B-anana_B-anana_B-anana
Vi ska åka första gången till Grekland/Kreta i år. Annars brukar vi resa flera gånger per år. Vi har varit 5 ggr till Italien; Sardinien 3 ggr, Kalabrien 1 ggr och Sicilien 1 ggr. Spanien och Kanarieöarna har jag besökt 6 ggr - Fuerteventura 3 ggr, Lanzarote 1-2ggr, Teneriffa 1 ggr, Costa Blanca 1 ggr. Har varit i Paris, Bratislava, Lausanne, Geneve, Frankfurt (osv).... Favoritererna hittills är Fuerteventura, Sardinien och Lanzarote. Värme, fina stränder, god mat, naturen och gärna så lite folk som möjligt uppskattar jag. Folktäta områden är ingen favorit.Ang_elx
i_love_crete
2012-04-01, 16:51
Jag har variti Danmark, Tyskland, England, Spanien, Portugal, Tunisien, Grekland, USA, Bahamas. _B-anana_B-anana_B-anana
Vilka härliga rader John! Och nog tycker jag som är skåning (och därmed lite halvt dansk) att det stämmer ganska bra på vårt kära grannland Danmark, och förvisso stämmer det ännu mera på Grekland.
:) Masse
Min make är inte riktigt lika glad i Grekland som jag, men eftersom han aldrig tar sig för att boka något själv så blir det ju oftast Grekland. Väl där är han dock supernöjd;)
Lissi[/quote]
Haha! Den stämmer in på vår familj också! Det är bara att hänga med dit!flabb_flab Sen tycker han förstås om Grekland men vill nog se annat också lite emellan. bye_byebye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.