Logga in

Visa fullständig version : Forumflykt?

Netwolf
2012-03-13, 22:02
Är det bara jag som upplever att forumet tappat fart? Jag tycker mig se, rent ovetenskapligt, att flertal medlemmar inte är lika aktiva som tidigare.
Kanske vi är inne i en generationsväxling, eller flyr användare forumet? Kankse har folk annat att göra?
Många trådar har ju utmynnat i mer eller mindre hätska diskussioner. Det skulle kunna vara en anledning. Samtidigt har vi krisen i Grekland. Många väljer andra resmål och ställer därmed inte lika många frågor i forumet. Who knows?
Vad säger du, Janne? Har du nån statistik som motbevisar mitt påstående? Du kör kanske Google Analytics eller dyl?

/Netwolf

kari
2012-03-13, 22:54
En del av svaret heter kanskje "Facebook" :confused:

bye_byeKari
- som i k k e er på Facebook

Masse
2012-03-13, 23:02
Jag har lite samma känsla (oro) som du Wolfen. Förvisso har vi väl genom åren upplevt de årliga säsongssvängningarna när det är lite tystare över vintern, för att sedan ta fart på vårkanten med planering för kommande säsong och sedan full fart under sommar och höst med rapporter från genomförda resor. Men visst tycker jag också att det känns som lite färre av de där säsongs-oberoende diskussionerna och debatterna.

Jag önskar kanske inte väldigt hätska diskussioner som du skriver, men lite upprörda känslor och skilda meningar som ändå framförs på ett civiliserat sätt har jag tyckt varit engagerande och intressant. Och visst känns det som att jag saknar lite av dem. Likaså känns det som att en hel del av de tidigare återkommande och ganska aktiva signaturerna blivit allt tystare. Och många av dem har ju såvitt jag kunnat se inte varit några dagsländor utan sådana som varit med nästan från starten.

När jag blev medlem för ett antal år sedan kändes det som om det i ett ganska jämnt flöde väcktes diskussion i en lång rad av olika frågor om våra resvanor och ovanor, våra beteenden i Grekland mm mm, och visst var det kul att bryta lite åsikter mot varann. Det vill vi ju helst uppleva mera av. Kalimera har ju blivit vanebildande med i stort sett dagliga besök för min del.

De uppgifter som jag hittills uppfattat från resebolagen talar ju åtminstone inte för att det skulle vara ett minskat intresse för resor till Grekland som kan vara orsaken. Än mindre bland Kalimeras medlemmar som i många fall ju är erfarna Greklandsvänner som nog inte skräms så lätt av den oro som landet på vissa håll plågas av.

Är det "heta" diskussionsämnen som saknas eller vad? Vad göra?

:rolleyes: Masse

Kikh
2012-03-13, 23:05
Jag vet att flera gått ur forumet, eller är mindre aktiva, eftersom de upplever att det enda man får tala om nu är resemål, hotell och bildgåtor. Eftersom jag bor i Grekland har jag, vid ett tidigare tillfälle, ansetts vara överkvalificerad till att delta i bildgåtor som handlar om Grekland. Trots att jag bara besökt Aten, Pireus och delar av Kreta... Att gång på gång besvara frågor om (i mitt fall) Agia Marina och Platanias blir tröttsamt i längden då det skrivits kilometervis i ämnet, och spörsmål om hotell kan jag inte sakunnigt besvara eftersom jag hyrt privat eller bott under mycket enkla förhållanden innan jag flyttade permanent. Mina kunskaper och intressen nu, som bofast, sträcker sig alltså utanför de fastställda ramarna för egala samtalsämnen. Då intressanta och allmänbildande ämnen/diskussioner är mer eller mindre tabu tappar forumet alltså både fart och medlemmar.

//Kikh

Masse
2012-03-13, 23:08

bye_byeKari

Skulle vara mycket tråkigt om det är så. Jag är själv registrerad på Facebook, men har bara gjort ett fåtal besök där och har mycket svårt att se hur det kan ersätta det mycket samlade och välorganiserade innehållet om Grekland som vi har här på Kalimera.

Masse
2012-03-13, 23:11
Då intressanta och allmänbildande ämnen/diskussioner är mer eller mindre tabu ......
//Kikh

Är det verkligen så????

sjöborren
2012-03-13, 23:48
Håller fullständigt med Kari ... jag tror mycket beror på facebook.
Att välja bort Grekland som resmål finns inte på världskartan - i alla fall inte på min.;)

Sjöborren: Tystare än vanligt ... vilket kanske beror på att jag brutit en vinge. snyft_drop

mouche
2012-03-14, 07:54
Denne diskusjonen ser det ut som pågår på alle de internettfora jeg har sett, deltar på og/eller har hørt om så det er kan hende en helt naturlig utvikling?

Lissi
2012-03-14, 08:59
Eftersom jag bor i Grekland har jag, vid ett tidigare tillfälle, ansetts vara överkvalificerad till att delta i bildgåtor som handlar om Grekland.
//Kikh
Är det sant:eek::eek:?? Det måste vara dagens skämt från den som sa så!
Bildgåtor och frågebilder är väl för 17 lättare för alla oss som flänger runt på olika ställen att lösa än för de som är bofasta?
Då får ju jag verkligen skämmas som svarade från en frågebild från Kalamr förra veckan .:o:o Jag blev ju jätteglad att jag för en gångs skull slapp gissa fel utan kunde direkt;)..och så får jag skämmas för att jag nu föröker gissa på en gåta från Tinos:o. ...och vi svenskar får inte hålla på med bilder från Sverige osv:confused: Nä någon har nog missförstått tanken med gåtorna eller skämtat.

Stå på Dig och gissa vilt precis som oss andra...och än en gång: Tack för all info och alla vardagsbilder vi får av Dig!klapp_klap

I övrigt saknar jag flera av de (tydligen alltför) frispråkiga som blivit avstängda.
Forumet har tappat lite av sin glöd.

Lissi - som inte heller är med på Facebook

Mats Fredsson
2012-03-14, 11:01

bye_byeKari

Håller med Kari här, det verkar vara en trend på fler forum att folk hellre sitter på Facebook, än på specifika forum.
Trist, men förmodligen sant.
Har sett samma frågeställning på de bil o MC-forum som jag är medlem i.

Hälsar Mats, som inte heller är på Facebook. :)

Nektaria
2012-03-14, 12:00
Jag vet att flera gått ur forumet, eller är mindre aktiva, eftersom de upplever att det enda man får tala om nu är resemål, hotell och bildgåtor.
//Kikh

FÅR tala om? Vem säger det?

Att gång på gång besvara frågor om (i mitt fall) Agia Marina och Platanias blir tröttsamt i längden då det skrivits kilometervis i ämnet, och spörsmål om hotell kan jag inte sakunnigt besvara eftersom jag hyrt privat eller bott under mycket enkla förhållanden innan jag flyttade permanent.
//Kikh

Den som är inne på forumet för första gången kanske inte riktigt klarar att söka detta som du hänvisar till och ställer bara en fråga utifrån sitt eget perspektiv. Att hänvisa denna person till denna kilometervisa information som finns kan väl inte vara så betungande!

Mina kunskaper och intressen nu, som bofast, sträcker sig alltså utanför de fastställda ramarna för egala samtalsämnen. Då intressanta och allmänbildande ämnen/diskussioner är mer eller mindre tabu tappar forumet alltså både fart och medlemmar.
//Kikh

Hur då tabu?
Varför inte komma med diskussionsförslag utifrån ditt eget perspektiv?

Naturligtvis finns konkurrens på nätet med bl a Facebook. Sen får vi inte glömma I-Pads och I-Pods m.m som konkurrerar om vår tid och vårt intresse.
Jag är själv med i Facebook, och känner att det ena behöver inte utesluta det andra!

Både Kikh och andra: Kom igen med förslag om ämnen att diskutera. Det är väl klart att vi ska hålla detta forum levande länge än!!

Må så gott i vårsolen!

Lena

karinafp
2012-03-14, 12:06
Jag tittar in här dagligen och svarar på de frågor där jag känner att jag kan hjälpa till. Men då jag p g a långvarig sjukdom förmodligen inte kommer att kunna åka någonstans i sommar har jag inga planer etc att prata om. snyft_dropOch alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt. :(

Kalimera
2012-03-14, 12:09
Vad säger du, Janne? Har du nån statistik som motbevisar mitt påstående? Du kör kanske Google Analytics eller dyl?I januari i år hade Kalimera 59 538 unika besökare. Vilket är många för att vara en nishad sajt, och dessutom under lågsäsong. Det är ett litet tapp om jag jämför med januari 2011.

Som flera redan nämnt tar Facebook över mer och mer, och det gäller alla forum. Facebook tar mer och mer av folks tid, och man hinner helt enkelt inte vara på fler ställen. I ett annat forum jag är medlem i (har inget med resor att göra) kom samma fråga upp för bara några dagar sedan.

Nektaria
2012-03-14, 12:31
Jag tittar in här dagligen och svarar på de frågor där jag känner att jag kan hjälpa till. Men då jag p g a långvarig sjukdom förmodligen inte kommer att kunna åka någonstans i sommar har jag inga planer etc att prata om. snyft_dropOch alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt. :(

Håller med dig, samtidigt som jag är såååå imponerad av all kunskap som finns här och som i många många fall delas med andra på ett helt förträffligt sätt!

Det finns de som ibland glömmer att svara på frågor och istället framhåller sina egna ståndpunkter om exempelvis resmålet, hotellet eller boendeform. "Jag skulle aldrig..." Om någon vill ha råd om antingen det ena eller andra är det naturligtvis självklart att berätta vad man själv tycker....utifrån sina egna erfarenheter!

Lena

sjöborren
2012-03-14, 13:00
Storm i ett vattenglas? :rolleyes: Ja nu blev det lite drag på forumet - och snart tror jag vågorna blir högre. :D))

Mats Fredsson
2012-03-14, 13:09
Storm i ett vattenglas? :rolleyes: Ja nu blev det lite drag på forumet - och snart tror jag vågorna blir högre. :D))

Storm vet jag inte, men...

Nog är det bra med en liten tankeställare ibland.

Sådär så att medlemmarna kommer ihåg att det faktiskt är de själva som gör forumet levande! :)

Ju fler som är aktiva, desto roligare är det att besöka Kalimera! _B-anana

Lissi
2012-03-14, 13:10
Visst är det lätt att "spåra ur" i långa trådar tycker jag där man ofta bara läser förra inlägget och kanske reagerar och svarar på detta och man har då helt glömt den allra första frågan:o Det är kanske många som jag som får aviseringar om trådar man har svarat i via e-posten och går in direkt i tråden den vägen...

Men jag tror dock inte att urspårningarna är det största problemet utan det är som sagts här att det är lätt att lägga sina egna värderingar i även de enklaste frågor....fast det är ju inte alltid fel, beror helt på hur frågan ställts.

Det som är synd är dock att de som diskuterar högt, frimodigt och kanske provocerande får varningar och kanske stängs av. Då blir det ju ingen debatt.
Men av alla de tusentals besökarna som är inne här så kanske de allra flesta bara vill ha enbart info och inget annat?

Lissi - som vill till Grekland NU snyft_dropsnyft_drop

Nektaria
2012-03-14, 13:24
Men jag tror dock inte att urspårningarna är det största problemet utan det är som sagts här att det är lätt att lägga sina egna värderingar i även de enklaste frågor....fast det är ju inte alltid fel, beror helt på hur frågan ställts.

Naturligtvis är inte det fel att ge lämna sina subjektiva åsikter - men där de passar in!

Men av alla de tusentals besökarna som är inne här så kanske de allra flesta bara vill ha enbart info och inget annat?

Så kanske det är. MEN en idé vore att be den nye medlemmen som frågar, när man svarar, återkoppla när han/hon kommer tillbaka och berätta hur allt blev. Det kan ju också bli ett sätt att få nya entusiastiska, hängivna greklandsälskare?? Att som "ny" känna sig trygg med att uttala sig på forumet kanske kan bidra till nya friska synpunkter och diskussionsämnen, vad vet jag?? Jag är inte så "gammal" här heller ;-))

Lissi, jag längtar också till Grekland men åker iväg på två veckor till Gran Canaria som substitut!;)

Lena

sjöborren
2012-03-14, 13:29
Var inte ledsen Lissi! Det är bara 192 dagar kvar. :D

Netwolf
2012-03-14, 13:46
I januari i år hade Kalimera 59 538 unika besökare. Vilket är många för att vara en nishad sajt, och dessutom under lågsäsong. Det är ett litet tapp om jag jämför med januari 2011.

Skönt att höra. Nu känns det lugnare :)

Ja, tänk att ett inlägg som detta genererar så många svar. Inte mycket som behövs alltså. :D

/Netwolf

Nektaria
2012-03-14, 13:54
Heja Netwolf! :p Visst är livet härligt för det mesta???flabb_flab

Netwolf
2012-03-14, 13:55
Visst är livet härligt för det mesta???flabb_flab
Ja visst är det :)

mouche
2012-03-14, 14:09
I övrigt saknar jag flera av de (tydligen alltför) frispråkiga som blivit avstängda.

Er det mange som har blitt avstängda?

Er heller ikke på FB!

Monica C
2012-03-14, 14:44
Jag ser inget motsatsförhållande Kalimera/FB.För min del är det två trevliga forum att vara med i.På FB håller jag kontakt med vänner som bor på nära håll och som bor långt ifrån,med kusiner där somliga bor på andra sidan av vår jord och somliga i närområdet och på Kalimera får jag min dos av Grekland.Två helt olika behov som jag får tillfredställda på detta sätt.Det är väl bra.Jag var oxå motståndare till FB,läääänge.Men för ett år sedan gick jag med och har inte ångrat detta.

Monica:)

Lissi
2012-03-14, 15:25
Lissi, jag längtar också till Grekland men åker iväg på två veckor till Gran Canaria som substitut!;)
Lena

Hade varit helt OK det med!:D

Var inte ledsen Lissi! Det är bara 192 dagar kvar. :D

Ja visst men tack och lov bara 101 dagar till första resan;):cool:

Ja, tänk att ett inlägg som detta genererar så många svar. Inte mycket som behövs alltså. :D
/NetwolfNä, där ser Du:D

Lissi

kari
2012-03-14, 15:55
Ja, tänk att ett inlägg som detta genererar så många svar. Inte mycket
som behövs alltså. :D

/Netwolf

Nä, där ser Du:D

Lissi

Ja, Netwolf, så enkelt er det ;) - heldigvis :)

bye_bye Kari - som har kun 38 t i m e r til flyet letter med kurs for Kreta _B-anana

Nektaria
2012-03-14, 16:02
Ja, Netwolf, så enkelt er det ;) - heldigvis :)

bye_bye Kari - som har kun 38 t i m e r til flyet letter med kurs for Kreta _B-anana

Hälsa Kreta från mig!!! Säg att vi ses i maj!

Njut och ha det bra!

Lena

kari
2012-03-14, 16:17
Hälsa Kreta från mig!!! Säg att vi ses i maj!

Njut och ha det bra! Lena

Takk :) og jeg skal hilse bye_bye

Kalimera
2012-03-14, 16:37
Er det mange som har blitt avstängda?Om jag räknar bort spammare och troll så har vi stängt av två medlemmar sedan 2009.

Lissi
2012-03-14, 16:54

Ha en underbar tid på Kreta även om det blir jobbigt också, men att lära sig grekiska är nog ett roligt jobb;)

Vi ska tänka på Dig och ser fram emot ev rapport från plats.

Lissi

kari
2012-03-14, 23:14
Ha en underbar tid på Kreta även om det blir jobbigt också, men att lära sig grekiska är nog ett roligt jobb;)
Vi ska tänka på Dig och ser fram emot ev rapport från plats. Lissi
:) - Takk

Masse
2012-03-14, 23:56
Då intressanta och allmänbildande ämnen/diskussioner är mer eller mindre tabu tappar forumet alltså både fart och medlemmar.

//Kikh

Janne: Är det många ämnen/diskussioner/trådar som har blivit tabubelagda/stoppade/stängda?

Eller, menar du Kikh, att det är medlemmar som tabubelägger intressanta och allmänbildande ämnen/diskussioner? Jag tycker mig ha tagit del av en hel del av det du skrivit och bilder du har bjudit på. Det har varit intressant, och i de trådarna tycker jag inte att jag märkt några tabu-attityder.

Men visst håller jag med om att det efter några år känns som att väldigt många frågor är återkommande och att det då kan kännas lite tjatigt att svara på samma gång på gång. Men vi har ju själva varit nya på forumet nån gång och kanske varit tacksamma för svaren vi då har fått.

För att få lite diskussioner med fart i så får vi väl hjälpas åt att peta in lite "kontroversiella" pinnar i brasan ibland. Och när det väl lyckas ibland och brasan tar sig, så gäller det väl att inte ha alltför ömma tår och börja gasta om att man blivit attakerad. Har väl själv fått en snyting nån gång och känt mig lite småsur. Men vi får väl hjälpas åt att i sådana lägen göra som Torsten Flink sjunger ...... "Jag reser mig igen". :D

:) Masse

Masse
2012-03-15, 00:24
Många trådar har ju utmynnat i mer eller mindre hätska diskussioner. Det skulle kunna vara en anledning.
/Netwolf

Jag vet att flera gått ur forumet, eller är mindre aktiva, eftersom de upplever att det enda man får tala om nu är resemål, hotell och bildgåtor.
//Kikh

snyft_dropOch alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt. :(

Det som är synd är dock att de som diskuterar högt, frimodigt och kanske provocerande får varningar och kanske stängs av. Då blir det ju ingen debatt.

Det här visar ju att det här med debatt inte är så lätt.

Blir det för mycket av det så blir en del ledsna eller känner sig kränkta och drar sig undan för det.

Blir det ingen som säger sin "subjektiva" mening om saker och ting så blir det ingen debatt och då blir det tråkigt och folks slutar av den anledningen.

Och när någon har ett ämne som han eller hon tycker är intressant och engagerande så är det plötsligt tabu att diskutera det.

????????

Nu får vi väl skärpa oss!!!!:o

Och så en fråga från mig som är totalt okunnig och Facebook som många tycker är så förträffligt? Får man säga/skriva vad som helst till vem som helst där? Vem bestämmer det? Finns där ingen som "vet bäst" om allting? Blir ingen kränkt eller förbaskad eller ledsen där? :confused:

Bra tråd det här Netwolf!

karinafp
2012-03-15, 08:29
Blir det ingen som säger sin "subjektiva" mening om saker och ting så blir det ingen debatt och då blir det tråkigt och folks slutar av den anledningen.

Det beror helt på hur man säger det. Är utgångspunkten bara "så här tycker jag" är det ju inget att säga om det. Men om det i praktiken låter "så här ÄR det, för det vet jag och alla andra har fel", och det sedan följs av elaka antydningar om person i stället för att hålla sig till sakfrågan, så är det inte roligt. Och en del mycket flitiga deltagare har just den approachen... :mad:

Och så en fråga från mig som är totalt okunnig och Facebook som många tycker är så förträffligt? Får man säga/skriva vad som helst till vem som helst där? Vem bestämmer det? Finns där ingen som "vet bäst" om allting? Blir ingen kränkt eller förbaskad eller ledsen där? :confused:

Nja, Facebook funkar på ett lite annat sätt. Dels kan man tillhöra olika intressegrupper, och där kan det också bli rätt högt i tak ibland. Dels kan man - vilket jag till största delen gör - hålla kontakt med nära och kära runt om i världen. Om det händer något i ens liv, som t ex när min man fick sitt första barnbarn härom månaden, så kan man nå ut till en mängd människor på en gång och berätta det. Eller som när jag blev långvarigt sjukskriven och rätt nere på grund av detta. Ett par rader på FB så vet alla varför jag inte är på humör att skoja, och så kan man ta kontakt privat när och om man vill prata enskilt om saken.

Karin

Kalimera
2012-03-15, 08:31
Janne: Är det många ämnen/diskussioner/trådar som har blivit tabubelagda/stoppade/stängda?I år är det ett inlägg som raderats, ett inlägg som bara jag och två andra läste som väl är. Plus några inlägg som raderats på begäran av den som skrev inläggen.

Förra året raderades fyra eller fem trådar.

I övrigt har det mest handlat om vanliga spammare och troll. De flesta av dessa inlägg kommer på natten och raderas på morgonen så det är inte många som ser dem.

Lissi
2012-03-15, 08:52
I övrigt har det mest handlat om vanliga spammare och troll.

Förlåt en okuning men vad är ett troll i datorsammanhang??

:o:o Är det bara ett "fult" inlägg?

Lissi

Kalimera
2012-03-15, 08:56
Förlåt en okuning men vad är ett troll i datorsammanhang??Här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll) kan du läsa om trollen på nätet.

pawik
2012-03-15, 10:07
Har läst Netwolfs intressanta inlägg om Forumflykt.
Jag räknar mig själv till veteranerna här. Var med redan då
"Kalimera" hette den "Välkommen till den grekiska ö-världen" på nittiotalet
Ett tag var jag väldigt aktiv och skrev mycket om grekisk musik men rätt
vad det var falnade det intresset.
Nu har jag nyligen gått i pension och borde ha gott om tid
att skriva och svara på inlägg. Så har det inte blivit.
De sista tre-fyra åren har jag rätt ofta varit inne och läst
utan att vara inloggad (flera ggr/vecka). Varför
det blivit så vet jag inte men jag tycker mig också märka
att några andra äldre som var med tidigare agerar som jag.
Det kanske är så enkelt som att Grekland kanske är mindre viktigt
för en nu när man nästan börjar summera sina år. Jag älskar landet
men för mig har andra resmål börjar locka alltmer.
Detta skrivet snörvlande och hostande, sista eftermiddagen
i Kina från ett hotellrum i Peking.

/pawik

Lissi
2012-03-15, 10:10
Här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll) kan du läsa om trollen på nätet.

TACK!
Lissi

Lucky
2012-03-15, 10:34
I år är det ett inlägg som raderats, ett inlägg som bara jag och två andra läste som väl är. Plus några inlägg som raderats på begäran av den som skrev inläggen.

Förra året raderades fyra eller fem trådar.

I övrigt har det mest handlat om vanliga spammare och troll. De flesta av dessa inlägg kommer på natten och raderas på morgonen så det är inte många som ser dem.

Härligt att du har sådan koll på läget .klapp_klap

Tror att det ar valdigt valdigt bra statistik for ett forum med sa manga medlemmar och sa manga inlagg. :)

(Vill dock tillagga att jag tror att en mycket speciell bannad medlem ar saknad och att ganska manga blev kanske upprorda och/eller forvanade att personen faktiskt blev portad. Jag lagger mig inte i om beslutet var ratt eller fel, dar har jag ingen asikt, punkt.)

/Lucky bye_bye
som for ett par ar sedan fick ett inlagg raderat Ang_elx

Malina
2012-03-15, 10:55
Jag tycker att Kalimera fyller sin funktion på ett utomordentligt sätt - fortfarande.
Själv är jag inte så skrivade aktiv längre.Läser mest inlägg.Men det kan ju ändras...
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?

Lucky
2012-03-15, 11:43
Jag tycker att Kalimera fyller sin funktion på ett utomordentligt sätt - fortfarande.

Ja, Janne ar en riktig pärla klapp_klap_B-ananaklapp_klap.

Vill oxa ge frugan en stor eloge, som later Janne lagga sa mycket tid pa forumet ....kram pa dig

Lissi
2012-03-15, 11:44
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?

:D Ja, jag tror det är ett mode. Nu har folk så mycket mer tid att tänka på sig själva och vårt samhälle är mer egofixerat. Det är sällan ens eget fel utan det är tillåtet att skylla mycket på andra när det går fel. Förr fanns inte alla sociala medier med bla Facebook och bloggar där man kan lägga ut hela sitt liv och där tillfällen att "känna sig kränkt" genom kommentarer är stor.
Förr arbetade man, umgicks med sin familj och vänner och att sitta timmavis vid en dator och läsa vad andra skriver och skriva själv och få (kränkande?) kommentarer fanns inte på kartan.
Därmed säger jag INTE att det var bättre förr:D

Lissi - som sällan känner sig kränkt;)

Arne
2012-03-15, 12:06
Att bli kränkt är något man väljer. Jag kan inte känna mig kränkt för det någon gjort oavsiktligt. För att jag ska känna mig kränkt måste det finnas ett uttalat syfte att såra.

Det blir alltid problematiskt med kränkningar enär det uppenbarligen räcker med att om någon känner sig kränkt, då är sålunda vederbörande det oavsett hela världen skulle gå däremot.

Arne

Malina
2012-03-15, 12:56
Magnifico Arne!

Netwolf
2012-03-15, 13:33

Modernt? Ja, uppenbarligen. Jag tycker det är rätt skoj med sarkasmer och ironi, men det är inte ok överallt. Funkar här till en viss grad. På Facebook, funkar det inte alls (kanske har jag bara humorbefriade vänner? :) )
På Twitter däremot. Där funkar det alldeles utmärkt!

/Netwolf

pollebosse
2012-03-15, 14:01
Kalimera fyller ett fantastiskt syfte, att koppla ihop människor som har ett intresse av Grekland. Som ny på sajten kan jag bara uttrycka min glädje att ganska ofta kunna logga in och få ett fönster söderut.
Att inte tala om alla intressanta inlägg och ibland lite ointressanta (men det blir ju mitt eget bekymmer).

Paul

Hjalta99
2012-03-15, 18:58

bye_byeKari

För mig är det inte antingen eller utan båda! Varför välja? Kalimera skulle jag inte klara mig utan! Men medlemskap i Kalimera utesluter väl defenitivt inte medlemsskap på/i andra forum, hoppas jag! Det vore väl ändå förskräckligt?

Kari, detta är inte riktat till dig! Det bara föll sig så att jag skrev här...

/Eva - som är inne på Kalimera, Facebook och några bloggar varje dag... :o samt kvällstidningarna och våra lokala tidningar - "nåt roligt ska man väl ha..." flabb_flab

Masse
2012-03-15, 23:03

Nja, Facebook funkar på ett lite annat sätt. Dels kan man tillhöra olika intressegrupper, och där kan det också bli rätt högt i tak ibland. Dels kan man - vilket jag till största delen gör - hålla kontakt med nära och kära runt om i världen. Om det händer något i ens liv, som t ex när min man fick sitt första barnbarn härom månaden, så kan man nå ut till en mängd människor på en gång och berätta det. Eller som när jag blev långvarigt sjukskriven och rätt nere på grund av detta. Ett par rader på FB så vet alla varför jag inte är på humör att skoja, och så kan man ta kontakt privat när och om man vill prata enskilt om saken.

Karin

För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.

Och om man använder FB för de intressegrupper som finns där så blir min fråga: finns där då bättre intressegrupp för Grekland än Kalimera och blir man mindre kränkt och nedtryckt där? Jag är bara okunning i frågan och nyfiken. Men visst känns det märkligt om folk är mera vänliga och hänsynsfulla i sina yttranden bara för att man befinner sig på FB, men på folk som finns på Kalimera växer hornen ut i pannan? :confused:

Masse
2012-03-15, 23:16

Instämmer att det har blivit väldigt mycket ömhudat och lättkränkt. Och i samma takt har många blivit alltmer oroliga för att man trampat någon på tårna med sitt inlägg. I vissa trådar går det ju åt en väldig massa kraft och skrivande bara till att utreda vem som har kränkt vem och på vilket sätt och att sedan be om ursäkt för det. Det har ju till och med gått så långt så att vissa inlägg redan från början kompletteras med en ursäkt i förväg. Kan ju ibland verka lite småroligt men ibland också lite tjafsigt på sandlådenivå. Vem var det som började sprätta sand först?

Modernt? Ja, uppenbarligen. Jag tycker det är rätt skoj med sarkasmer och ironi, men det är inte ok överallt. Funkar här till en viss grad. På Facebook, funkar det inte alls (kanske har jag bara humorbefriade vänner? :) )
På Twitter däremot. Där funkar det alldeles utmärkt!

/Netwolf

Håller med dig Netwolf. Visst blir det lite skojigare och livligare om det får vara med lite sarkasmer och ironi. Självklart inte direkta elakheter. Och att avgöra vad som är lagom får väl i första hand vi medlemmar försöka bedöma, och i sista hand moderatorn. Men visst skulle väl forumet bli väldigt trist om det bara får innehålla kalla fakta och objektiva åsikter.

Hellen
2012-03-16, 05:52
För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.

Jag tror inte att Facebook ersätter Kalimera, kan bara prata för mig själv, det handlar om tiden, mer tid på Facebook= mindre tid över till Kalimera, en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones, vad som krävs för att anpassa forumet till dem är jag inte kvinna till att kunna tala om ;):D

Netwolf
2012-03-16, 08:35
en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones

Tyvärr är det så. Det funkar ok via iPad/Tablets, men de är ju mer att betrakta som mini-laptops. Smartphones däremot, så blir det en hel del scrollande. Inte så kontsigt. Det är ju ett dator-gränssnitt. Lite underlättar det om man använder denna URL (http://www.kalimera.nu/forums/index.php) istället.

/Netwolf

Chras
2012-03-16, 09:33
Har tyvärr inte varit i Grekland sedan oktober 07. Följer dock med spänning vad som händer på Kalimera. Är inte alltid inloggad men tycker det är intressant att följa med vad som händer och sker här.
Upplever att mänskor blir kränkta i alla sammanhang. Tycker det gott mode i detta ord. Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna. Håller med Arne i vad han skriver.
Ser även att det är samma som skriver mycket. Undrar vad detta kan bero på? Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än förlitet.

MVH/Chras

karinafp
2012-03-16, 09:54
Och om man använder FB för de intressegrupper som finns där så blir min fråga: finns där då bättre intressegrupp för Grekland än Kalimera och blir man mindre kränkt och nedtryckt där?

Haha, nej de enda intressegrupper om Grekland på FB jag är medlem av är "Vänner av naturen på Karpathos" och Kalimera. ;) Och i den senare händer inget som inte hänvisas hit. :) I övrigt är det grupper som "Hedemora förr och nu", "Anonyma språkpoliser" och "Sluta särskriva" som gäller för mig... Ang_elx

Karin
svenskläraret i svenska... bye_bye

Lissi
2012-03-16, 10:08
och "Sluta särskriva" som gäller för mig... Ang_elx
Karin
svenskläraret i svenska... bye_bye

Där hade jag också gärna varit med om jag varit på FB;)

Lissi - jätte hostig idag:D

karinafp
2012-03-16, 10:12

flabb_flabklapp_klapflabb_flabbye_bye

Kikh
2012-03-16, 11:13
... Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna...

...Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än för litet. MVH/Chras

Bravo Chras!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Vad det gäller besvarande av frågor och huruvida det, som någon sa tidigare inte kan vara så "betungande", beror väl på hur mycket fritid man har och hur man vill använda den.

Jag tror säkert att fler permanentboende än jag får frekventa förfrågningar (per privata meddelanden) om huruvida vi kan hitta arbeten till dem. För att inte tala om alla kärleskranka tjejer som träffat en grek under en veckas charterferie och vill veta om mannen/pojken är seriös - eller hur man skriver jag älskar dig på grekiska. Sånt, precis som upprepanden om vädret i Chania under ex maj månad eller specifika hotell, tar TID att besvara. Tid är en bristvara under turistsäsongen! I fjol arbetade jag 14,5 timmar per dag, 7 dagar i veckan, i 3,5 månader. Ursäkta om jag inte besvarar privata meddelanden om jobb etc då, eller struntar i hur varmt det är i havet i juni. Jag hinner ju fan inte ens bada själv på sommrarna!

Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?

//Kikh, som f ö inom en snar framtid, á 2 månader, ser Grekiska medborgare få ett PERSONNUMMER för registrering!

Masse
2012-03-16, 12:07
Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?

Bra förslag Kikh! Själv har jag varit medlem i fyra år utan att använda Sök-funktionen. M a a ditt inlägg gjorde jag nu ett par test. Den fungerar ju jättebra!

Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en fråga när vi slänger käft med varann. ?

Kalimera
2012-03-16, 14:08
Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en frågaDet finns en text under FAQ (http://www.kalimera.nu/forums/faq.php) där det står så här:

Innan du postar ett nytt ämne bör du först se om tråden varit uppe tidigare genom att använda sökfunktionen. Många gånger finns redan ett svar på din fråga.

Men jag antar att det är få som läser FAQ. Jag kan börja med att lägga ungefär samma text i välkomstmejlet som alla nya användare får.

Kalimera
2012-03-16, 14:09
Lite lustigt - med tanke på debatten här - var det att i dagens tidning läsa följande:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/tidning.jpg

:)

Lissi
2012-03-16, 14:54
Bravo! Sydöstran?

Lissi

Cami
2012-03-16, 15:23
Från Luleå går det numera flyg till Rhodos . Inte bara Kreta. Å ändå så e Kreta inläggg det enda jag är intresserad av. Skriver sällan men läser desto mer. Då vi blev med katt som OCH kattunge helt oplanerat på julafton så har vi inte bokat nån kretaresa än. Osäkert med kattvakt. Men jag är ofta in här å längtar. Helt underbart forum. _B-ananaklapp_klap hälsningar från ett Luleå med +10 och Sol... helt otroligt...

Kalimera
2012-03-16, 16:51
Sydöstran?Yepp.

Fysimera
2012-03-16, 17:15
Jag är ny sedan något år på forumet och tycker det är toppen.
Rekomenderar det till alla som planerar att komma till Grekland.
Klart det kan ibland kännas tjatigt med alla kriser och allas olika uppfattningar men det är ju styrkan i ett forum med kraft att olika uppfattningar ventileras och respekteras.

Vi som jobbar inom turistnäringen i Grekland får ju vara lite extra försiktiga så våra uttalanden ej blir reklam vilket det ej skall vara på denna typ av forum.

Kollar Kalimera de flesta dagar när vi är hemma på Kreta/Mesi

Olle

Masse
2012-03-16, 18:38
Lite lustigt - med tanke på debatten här - var det att i dagens tidning läsa följande:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/tidning.jpg

:)

Jag tycker inte att debatten i den här tråden ska uppfattas i första hand som ett ifrågasättande av kvalitén på själva forumet som sådant. Mera handlar det väl om vad vi medlemmar tycker, tänker, skriver osv, och det blir ju förvisso i förlängningen också en del av kvalitén på forumet.

Kalimera blev för något år sedan prisat som bästa Greklands-sajten och för mig gäller det fortfarande och tills vidare, till den dag någon visar mig något som jag tycker är bättre. Och det är inget behov som känns angeläget för mig trots dialogen just nu i den här tråden.

Det är väl ganska naturligt att de som varit med länge i forumet för en dialog om intresset och behovet av att finna nya vägar att utveckla innehållet så att det fortsätter att kännas intressant.

Vad gäller nya medlemmar så var det så här för mig. Efter att jag hade registrerat mig och klurat ut de allra enklaste bas-funktionerna så blev jag så intresserad och engagerad av dialogen att jag helt hoppade över det här med forumets FAQ, Sök-funktioner och andra bra anvisningar. Det känns liksom mera kul att läsa om Grekland än att läsa instruktioner. Här finns kanske en utvecklingspotential.

Och visst kan vi väl försöka klura ut ämnen för nya trådar som kan kännas intressanta och kul att diskutera!

Hellen
2012-03-16, 21:18
Där hade jag också gärna varit med om jag varit på FB;)

Men skaffa ett FB-konto och gå med! Idag presenterades det ett foto från ett CV i en av grupperna Karin skriver om, det var en som hade vana från
kassa arbete...

Lissi
2012-03-16, 21:21
Men skaffa ett FB-konto och gå med! Idag presernterades det ett foto från ett CV i en av grupperna Karin skriver om, det var en som hade vana från
kassa arbete...

Vi får starta en ny tråd!!!

Lissi - som aldrig haft kassa arbeten;)

Hellen
2012-03-16, 21:24
Vi får starta en ny tråd!!!

Lissi - som aldrig haft kassa arbeten;)

Förvanskar du mina citat?! flabb_flab

Janérik
2012-03-17, 19:21
Jag tillhör väl kanske kategorin som skrev mycket tidigare men numera inte är lika aktiv.
Problemen för mej är egentligen två, nämligen tid och en bristande funktion i forumet.
Jag vill alltid ha koll på inte missa intressanta inlägg. Loggar jag in på forumet för att svara på en fråga så måste jag sedan läsa igenom de trådar som haft nya inlägg sedan förra gången jag var inloggad, annars är de markerade som lästa nästa gång jag loggar in. På ett annat forum jag besöker (om lite helt annat) kan jag läsa det jag har tid med och återkomma senare för övriga olästa inlägg, de är då fortfarande markerade som olästa. Har jag bara lite tid på mej så går jag in på det andra forumet för att slöläsa lite snabbt för att sedan fortsätta med annat.
Jag tycker att detta är en stor svaghet i detta forum, det gör att jag besöker forumet 1-2 gång i veckan i stället för 5-10 gånger på det andra forumet.
Sedan kanske ni andra är bara glada för att jag inte är inne så ofta men det bryr jag mej inte om.

Mvh Janérik

Masse
2012-03-18, 00:10
Janérik,

Vad mig anbelangar så är du helt fel på det i den sista meningen.

AkT32
2012-03-18, 18:47
Hej på er alla! Jag hoppas verkligen att forumet fortsätter med alla dessa sköna medlemmar. _B-anana Har fått så mycket tips på allt möjligt genom detta.klapp_klap Visst tar det en stund att lära sig hitta det man är ute efter men nästan allt finns. Utan detta forum skulle åtminstånde mina dagar vara fattigare.
:) Alpo

Lissi
2012-03-18, 19:05
Välkommen hit AkT32!

Kul att Du nu är "synlig" medlemklapp_klap

Lissi

Kikh
2012-03-18, 19:45
Janérik,

Vad mig anbelangar så är du helt fel på det i den sista meningen.

Jag håller med föregående talare och hoppas dessutom få se en skymt av även din familj i sommar.

//Kikh

Netwolf
2012-03-18, 22:25
Välkommen hit AkT32!

Kul att Du nu är "synlig" medlemklapp_klap

Lissi

Tycker jag med! Inte fel med nytt blod, så att vi gamlingar får lite mothugg. flabb_flab

/Netwolf

yannis
2012-03-19, 06:03
AKT32 skrev:
"Utan detta Forum skulle åtminstone mina dagar vara fattigare"
Håller med totalt!
Birgitta, från NUS.

Janérik
2012-03-19, 18:22
Jag håller med föregående talare och hoppas dessutom få se en skymt av även din familj i sommar.

//Kikh
Vi har faktiskt en plan, i mitten på maj men det är inte bokat ännu.

Mvh Janérik

Elisabet
2012-03-21, 12:28
Att man deltar i ett forum eller besöker en hemsida mer och mindre i olika perioder är väl inte det minsta konstigt! Det betyder inte alls att forumet eller hemsidan har blivit sämre eller mindre intressant, utan helt enkelt att man själv har annat för sig under en tid.

Jag som varit med väldigt länge, nästan ända sedan forumet var helt nytt, kan konstatera att aktiviteten ständigt ökat, om än inte alltid i en rakt uppåtgående linje, utan ibland med små svängar ner och sedan upp igen. Precis som alla annan (sund) utveckling.

Kalimera har alltid varit, är och förblir det bästa stället för alla som gillar Grekland! Lite fluktuationer i forumaktiviteten förändrar inte det.