Visa fullständig version : Bussluffa på Kreta
Med utgångspunkt Chania hade jag tänkt resa med lokalbussen till lite annan trakt än runt Agia Marina och Platanias där jag varit när jag besökt Kreta. Jag åker slutet sept eller början oktober. Tips??? klapp_klap
Med utgångspunkt Chania hade jag tänkt resa med lokalbussen till lite annan trakt än runt Agia Marina och Platanias där jag varit när jag besökt Kreta. Jag åker slutet sept eller början oktober. Tips??? klapp_klap
Paleochora, Chora Sfakion tycker jag absolut du ska besöka :) Även Kalives, Almirida, Vamos osv kan vara värt ett besök. Therisso är också en mysig by på bekvämt avstånd...
Malin
pollebosse
2012-03-09, 20:44
Vi njuter av bussresan från Paleochora till Chania. Det är en härlig kort resa. En av våra vänner, en österrikare, brukar ta bussen från Pal till Chania, sedan vidare österut mot Heraklion. Ibland på raken, ibland med övernattningar på olika platser. Ofta är ändstationen Mirtos på sydöstkusten. Har han tid så tar han andra hållet tillbaka till sydvästkusten.
Han ser ut att njuta av den livsstilen.
Det är bara att åk, som någon sa.
Paul
Det går buss til mange fine steder med utgangspunkt fra Chania.
Det er her nevnt mange fine steder tidligere.
Her er et kart over KTEL sine bussruter. Klikk på en av de "rundingene" og du skal få opp rutetid og pris til det stedet.
http://www.bus-service-crete-ktel.com/maps3han.html
KTEL hjemmeside:
http://www.bus-service-crete-ktel.com/default.html
Morten
Vad roligt att jag får så många tips _B-ananavågade jag inte hoppas på ens !
Jag tänkte att dra mig mot Heraklion-hållet och kanske se Knossos också!
Hyra in mig allt efter som :-) Känner mig så modig när jag planerar Ang_elx
Känner mig så modig när jag planerar Ang_elx
Åker Du ensam? Det har jag gjort 4 ggr och det är helt underbart. En tradition jag aldrig kommer att rucka på!:D
Vi ser fram emot resebrev för Kreta är en helt underbar ö!
Lissi
Det är väldigt enkelt att bussluffa på Kreta. Jag tycker att bussarna går när dom ska, är fina och bekväma.
Vi har bussluffat till Chora Sfakion, Paleochora och Rethymnon. I oktober bör det inte vara några som helst problem med logi.....så känn dig modig!
Vi har även åkt runt en del med hyrbil. En del vi missat är Akrotiri halvön (Stavros). Den är jag nyfiken på. Inte långt från Chania.
Jag känner igen mig i entusiasmen vid planerandet. Ibland kanske det är lite för lätt att resa på kartan ;).
(Kreta är en stor ö - det märker man om man tar sig mellan västra och östra sidan)
Marianne
2012-03-10, 18:51
Vi luffade runt Kreta ett par veckor för några år sedan. Så här såg rutten ut:
Chania – Rethymnon – Heraklion – Tzermiado (Lassithi-platån) – Agios Nikolaos – Ierapetra – Makrigialos – Ierapetra – Mirtos – Ano Viannos – Pirgos – Mires – Agia Galini – Rethymnon – Chania – Paleochora – Chania.
En helt underbar resa! Vi åkte buss de flesta sträckorna men var tvungna att åka taxi ett par gånger och vi hade övernattningar på ca hälften av dessa platser.
Årstiden var april/maj och vårblommorna var imponerande! Skulle gärna göra om resan, men kanske med egen hyrbil eftersom man kommer längre ut i de små guldkornen med eget transportmedel.
Lycka till med ditt bussluffande, annjo!
Denna rutten har vi tänkt att ta i sommar, ungefär i alla fall.
Vi landar i Chania 04.10 den 14/7, sedan blir det första bussen till Paleochora.
5 nätter är bokade på Haris, sedan är det öppet. Vi blir borta i 3 veckor, det kan bli båt också mellan orterna i söder. Ev en 4-hjuling en vecka för att se lite uppe i bergen. Agios Nikolaos var jag 1978, det vore roligt att se det igen.
Om någon har något speciellt tips så får ni gärna återkomma
Lars
Marianne
2012-03-13, 09:16
Tre veckors luffande runt på Kreta, det låter helt underbart, Lars.
Tidig ankomst och första buss till Paleochora låter som en bra början.
Färjan från Paleochora till Chora Sfakion gärna med stopp i Loutro är också en bra förbindelse, tar bara en förmiddag och är bättre än åt andra hållet eftersom det lägger beslag på hela eftermiddagen.
Agios Nikolaos 1978..., vi var där 1983, besökte också Matala då, har besökt Matala igen 20 år senare, förändringen var överväldande.
Önskar er en fantastisk resa!
Kalimera
2012-03-13, 14:04
Hyra in mig allt efter somVi har luffat runt Kreta flera gånger med bil, alla gånger i oktober. Vi har inte bokat rum, det har vi löst när vi kommit fram, och det har fungerat perfekt. Att resa på egen hand runt Kreta är verkligen något jag kan rekommendera! klapp_klap
Lars. A, när ni landar 04.10 borde ni hinna med första bussen från terminalen i Chania till Paleochora. Vi hann. Bussen går 05.00 eller strax därefter och priset är 7,5 € pp enkel resa. Har ni förvarnat Haris Hotel så sätter de nyckeln i därren till er studio så ni kan taga rummet i besittning genast. Intag skön sömn efter tröttande nattlig flygtur.
Taxin från flygplatsen till bussterminalen kostar runt 20 €.
Ha en god tur.
Arne och Hustru Birgitta
Jag åkte buss en gång för några år sedan från Sfakia till Chania. Är vägen fortfarande med mycket serpentinkurvor och höga stup utanför vägkanten?? var lite otäckt:eek: eller finns det nån ny väg?
Kalimera
2012-03-29, 14:22
Jag åkte buss en gång för några år sedan från Sfakia till Chania. Är vägen fortfarande med mycket serpentinkurvor och höga stup utanför vägkanten?? var lite otäckt eller finns det nån ny väg?Det är fortfarande serpentinkurvor och höga stup, men inte lika läskig som tidigare. Vägen är fixad och nya tunnlar har byggts. Jag åkte alltid där med andan i halsen förut, men njuter nu i stället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.