handdator

Visa fullständig version : Besöka skopelos över dan från Skiathos


tenderlyn
2012-03-08, 12:54
Hej! Vi ska i juni åka en vecka till Skiathos, men jag är också väldigt sugen på att se Skopelos (speciellt ställena där mamma mia är inspelad haha). Det går ju båt emellan dessa två öar, men hur är det på skopelos? Stort? Mycket att se? Är det någon mening att åka dit över dagen? Eller är det bättre att stanna på Skiathos och åka på en båtutflykt som går runt öarna?

larvih
2012-03-08, 18:46
... men hur är det på skopelos? Stort? Mycket att se? Är det någon mening att åka dit över dagen? Eller är det bättre att stanna på Skiathos och åka på en båtutflykt som går runt öarna?

Skopelos er ikke nogen stor ø, men den er bestemt værd at besøge. En dagstur når man langt med skulle jeg mene.

Sejler man med færgen fra Skiathos til Glossa/Loutraki og hyrer en bil, er der bare 10 minutters kørsel til Mama Mia kirken, som findes på den modsatte kyst.

Resten af øen klares på et par timer i bil. - Tre timer med lunch... :)

Skopelos stad er vældig hyggelig/mysig og kan ses til fods på et par timer.

Det bedste ved Skopelos er næsten duften. Overalt på øen dufter der af de mange pinjetræer (tall..?).

Men en bådudflugt rundt om Skopelos tror jeg også er en fantastisk oplevelse.

Klick
2012-03-09, 09:43
Hej!
Håller med om att Skopelos är värt ett besök... En vacker ö... När du är på Skiathos och promenerar längs den gamla hamnen och längs den nya hamnen (mest längs den gamla skulle jag tro) trängs turistbåtarna om att sälja biljetter till just deras båttur. Det finns båtturer som går till Skopelos och Alonissos på samma dag men då får man bara en liten stund i varje hamn innan det bär av till nästa destination. Medan du är på Skopelos (Glossa) hinner du inte med en tur till Mamma Mia kyrkan så jag skulle rekommendera att man tar antingen en färja eller en flying doplhin. Biljett finns att köpa i slutet av gågatan... Men tycker inte att man ska förkasta båtturen till både Skopelos och Alonissos då det är en fantastisk vacker upplevelse. Jag tror jag har lagt ut några bilder från just en sådan tur i ett album i min profil.

Kalimera
2012-03-09, 10:57
När vi var på Skiathos senast gick det speciella Mamma-mia-utflykter till Skopelos. Man besökte bland annat Kastani beach (där delar av filmen spelades in) och Agios Ioannis sto Kastri, där bröllopet var.

tenderlyn
2012-03-09, 15:31
När vi var på Skiathos senast gick det speciella Mamma-mia-utflykter till Skopelos. Man besökte bland annat Kastani beach (där delar av filmen spelades in) och Agios Ioannis sto Kastri, där bröllopet var.

Jaha, hoppas den utflykten finns kvar! :D

Funderar på om man skulle hyra bil på skopelos en dag och åka runt själv. Vi kommer nämligen ha en 11 månaders med oss, så då kan det ju vara skönt att göra saker i ett eget tempo istället för en utflykt. Bilbarnstol måste ju gå att hyra där nere, om än lite sämre kvalitet än i Sverige.
Hur länge tar det att åka mellan skiathos och skopelos? Och hur ofta går det färja, på ett ungefär.

Ser verkligen fram emot den här resan, verkar så himla mysigt!! Har bara varit i grekland en endaste gång, på kreta...men det var länge sen! *längtar*

larvih
2012-03-09, 18:13
Hur länge tar det att åka mellan skiathos och skopelos? Och hur ofta går det färja, på ett ungefär.


Det tager cirka 20 minutter fra Skiathos til Glossa og 50 - 60 minutter fra Skiathos til Skopelos stad.

Hvor ofte færgerne sejler afhænger sikkert af årstiden. Du kan tjekke på GTP (http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp), som nok ikke er opdateret endnu.

Kalimera
2012-03-13, 15:09
Funderar på om man skulle hyra bil på skopelos en dag och åka runt själv. Vi kommer nämligen ha en 11 månaders med oss, så då kan det ju vara skönt att göra saker i ett eget tempo istället för en utflykt. Ett annan alternativ är att bo en eller några nätter på Skopelos. Det är inte svårt att skaffa boende på egen hand.

zobba
2012-03-25, 08:25
hej mig og 4 andre skal til skiathos i maj og skal bo på palmyra studio
hvordan er stedet; er der godt at bo der.
Preben Møller från Danmark.