handdator

Visa fullständig version : Hur åker ni billigt med barn under sommaren?


Gita
2006-01-25, 17:21
Funderar på detta med attt åka billigt till Grekland... kan man det, om man har barn? Jag har förstått att det kan bli ganska billiga resor om:

- man är två vuxna
- åker lågsäsong
- hyr av rumsraggare

Men när man har barn och vill åka under deras sommarledighet, så blir det genast lite knepigare. Då är det svårt att hitta billiga biljetter - det blir "normalpris". Man kan inte hyra ett litet rum, utan behöver 2 rum eller helst en stor lägenhet.

Dessutom vill ungarna att det skall finnas pool, vara nära till havet och så skall det finnas A/C.

Det enda sättet jag har fått detta att gå ihop, är att välja en researrangör som har sk. enhetspris på barn. Barnens resor rabatteras då HÄFTIGT, med tusentals kronor.

Är det det enda billiga sättet att resa om alla önskemål (A/C, lägenhet, högsäsong etc) skall uppfyllas?

Inte utan att man längtar (lite) efter att ungarna inte vill hänga med längre, då kan man åka när man vill! Fast - allting har sin tid...

Rasmus
2006-01-25, 17:44
Nej, för bövelen!
Inte är det krångligt att resa med barn ens i högsäsong!
I sommar åker hela familjen (regering, undertecknad och då nioårig knatte) mitt i värsta högsäsongen "hem" igen. För junior blir det hans tionde Greklandsresa.
Billigt med Sterling t/r Arlanda - Athen, billigt med färja Athen - Kalymnos, billigt flyg Kos - Athen med Aegean, och billigt boende på Kalymnos, Leros och Telendos.
Jämfört med Ving kommer vi undan med mindre än halva deras pris, plus att vi får en extra vecka inkluderat i totalsumman.
Gratis pooler finns på intilliggande hotell. Tog cirka en halv timme att boka rubbet via nätet. Rekommenderas.
:)

Gita
2006-01-25, 21:18
Hmm... hur lång tid tar det åka med båt från Aten till Kalymnos?

Riitta
2006-01-25, 21:19
Hela natten:(

Riitta

Rasmus
2006-01-26, 06:22
Hmm... hur lång tid tar det åka med båt från Aten till Kalymnos?

Som Riitta skriver tar det ganska lång tid. Dock, det hade inte varit dyrare att flyga även Athen - Kos med Aegean, och ta båten över till Kalymnos. Men eftersom junior gärna ville åka båt och se en massa andra öar på vägen denna gång, så offrar vi gärna några extratimmar på en färjetur.

:D

Krukan
2006-01-26, 09:49
inte utan att man längtar (lite) efter att ungarna inte vill hänga med längre, då kan man åka när man vill! Fast - allting har sin tid...

Håller med dig att tanken har försesvävet en och annan gång. Men försvunnit lika snabbt. Det är härligt att få uppleva hur barnen också njuter av detta fantastiska land.

Men billigt är det aldrig att åka med barn, men...
På vår skola (kommun) får man ta barnen lediga 10 dagar per läsår, så vi försöker alltid komma iväg innan sommarlovet har startat. Det är ganska stor prisskillnad då, även om det bara rör sig om 1-2 veckor.
Så kolla med er skola, vilka regler som finnes. Sen är det ju viktigt att barnen tycker det är ok att missa skolavslutningen, vilket vår son gladeligen gör om han får välja mellan det och Grekland! _B-anana

Ett litet tips att få en lite billigare semester :)

lycka till

//Gunilla

Gita
2006-01-26, 11:15
Hela natten:(

Riitta

Usch och fy... en annan har åkt färja (Finlands-) så mycket så det har mist sin förtjusning...

Dock, det hade inte varit dyrare att flyga även Athen - Kos med Aegean, och ta båten över till Kalymnos.

Hur lång tid tad då detta? Är det med acceptabelt kanske?

Rasmus
2006-01-26, 11:37
Hur lång tid tad då detta? Är det med acceptabelt kanske?

Flygtid Athen - Kos tar cirka 50 minuter.

Gita
2006-01-26, 11:39
Och färjan?

CH
2006-01-26, 11:55
Hej

Vi tittade på flyg med Sterling tidigt (redan förra året) och då gick det att få billiga flygbiljetter även på sommarlovet. Det billigaste vi hittade då var 5 300 kr för två vuxna och två barn till Athen. Vi har bott på t ex Naxos med pool för 80 euro per natt, men det går säkert att hitta billigare ändå. Även om man lägger till bussbiljetter och färjebiljetter så blir det lite drygt halva priset jämfört med när vi varit på en chartervecka till t ex Kreta eller Rhodos mitt i sommaren.

CH

Gita
2006-01-26, 12:18
Hej

Även om man lägger till bussbiljetter och färjebiljetter så blir det lite drygt halva priset jämfört med när vi varit på en chartervecka till t ex Kreta eller Rhodos mitt i sommaren.

CH

Detta börjar låta intressant... hur mycket ungefär skall man räkna att buss-och färjebiljetter går på för två vuxna och två tonåringar (11 och 14)?

Ungefär...?

Jag har hittat charter för under 20 000kr till Kreta/14 dgr, men vi vill välja ett annat resmål nästa gång.

Rasmus
2006-01-26, 12:25
Och färjan?

Piraeus - Kalymnos tar enligt tidtabellen elva timmar :D

Gita
2006-01-26, 13:12
... även Athen - Kos med Aegean, och ta båten över till Kalymnos.

Jag menade Kos - Kalymnos, f'låt om jag är otydlig... :(

Rasmus
2006-01-26, 15:23
Jag menade Kos - Kalymnos, f'låt om jag är otydlig... :(

Mellan 20 minuter och en timme, beroende på vilket flytetyg man anlitar.
:)

Gita
2006-01-26, 16:57
Det låter mer lagom :) ... nu fick man nåt att fundera över...