handdator

Visa fullständig version : Telendos en vårdag


Monica P
2012-03-07, 16:53
Idag var det ett alldeles underbart väder, så jag åkte moppe till Kastelli till min väninna Nikoletta. Just idag skulle hon flytta två halvstora lamm till ett bete på Telendos, så jag följde med.

De blev moderlösa tidigt, så Nikoletta har fött upp dem i trädgården, ja inomhus titt som tätt, de var helt orädda och jättegulliga. Gick efter oss utan koppel till den lilla lastbilen,fick åka till Myrthies, traskade lugnt ombord på Jannis Galouzis lillbåt...och det gick på några minuter att åka över till Telendos, helt lugnt hav.

Sen var det några minuters promenad till betesområdet där de började tugga i sig läckerheterna nästan innan vi kommit innanför grinden. Gräset är halvmeterhögt nu i alla skyddade lägen.

Det var underligt att se Telendos helt utan turister- serveringarna igenstängda, inga stolar och bord på kajen, ett fåtal människor i rörelse.

Snart börjar turistsäsongen igen, och så här dags längtar många efter rörelsen och livet som följer med denna. Inte bara för inkomsterna, utan för att man genuint tycker om sommargästerna , kanske särskilt på såna här små ställen dit många turister kommer tillbaka år efter år.

Om någon vill ha ett enkelt och billigt boende på Telendos kan jag förmedla telefon och info. Skicka i så fall PM.

bluesky
2012-03-07, 17:26
Høres ut som en helt nydelig dag, Monica. Så bra at været er bedre. Våren har kanskje kommet. Det er noe helt spesielt syns jeg å se Telendos og Kalymnos på andre tider av året. Uten så mange turister. Noen klatrere er det vel? Fargene er så forskjellige fra midt på sommeren. Grønnere!

Glad for å høre at folk gleder seg til at sommergjestene kommer. For min del er det tre uker til jeg kan nyte livet på disse øyene igjen. Og jeg tror det er mange andre som gleder seg til å komme ned i løpet av sommersesongen for å se sine venner igjen. De aller fleste er jo gjengangere som har feriert der i mange år! Håper alle har det bra. Og jeg håper at mange nye sommergjester kommer innom Telendos og Kalymnos i år. bye_bye

Kalimera
2012-03-08, 09:11
När vi var på Telendos en gång kom det en båt från Kalymnos med ett får. Killen som körde över fåret gick sedan med densamme lugnt och stilla bort mot "skogen". Det såg ut som han var ute och gick med hunden. Fast den här "hunden" var inte kopplad. :)


http://www.kalimera.se/bilder/forum/telendos.jpg

Sevasti & Eleni
2012-03-09, 13:01
Vilken härlig läsning, Monica, och vilken fantastisk bild Janneklapp_klapVi bara längtar till "våra" öar med kropp o själ:) Det kommer att bli väldigt jobbigt att avstå vårresan i år:(

Vi får glädjas åt tre veckor i september istället men i maj månad är det ju så fint härflabb_flab

Längtan dit är stor.

Siw o Lenabye_byebye_bye