Visa fullständig version : Grattis Sverige!
Äntligen hann jag ta en liten paus i jobbet för att säga GRATTIS SVERIGE till lilla prinsessan!klapp_klap
/ Anne
... GRATTIS SVERIGE till lilla prinsessan!klapp_klap
/ Anne
klapp_klapklapp_klapklapp_klap fra Norge med.
Marianne
2012-02-23, 07:41
Stort GRATTIS från Danmark också!_B-ananaklapp_klapbye_bye
klapp_klap_B-ananaklapp_klap_B-ananaklapp_klap
Inte för att jag på något sätt är rojalist, men det är jättekul att det blev en "sessa". Karlarna i kungahuset de senaste generationerna har ju inte varit så mycket att yvas över....(utom då möjligen Gustaf VI Adolf..)
Det var härligt att se pappa Daniels lycka.
Måtte de nu bara få vara ifred lite för skvallerpressen!
Lissi
Ja, grattis till Daniel och Victoria. Det är fantastiskt att bli förälder. :)
Å grattis till alla andra som oxå blev föräldrar denna dag, även om nu inte alla har lyckan att födas med silversked i munnen...
Tråkigt är att vi nu får ytterligare en person att sponsra med våra skattepengar. En förlegad instutition, som borde lagts ned för länge sedan.
Kanske man borde kräva umgängesrätt, för i praktiken står man ju för underhållet.
/Netwolf
Tråkigt är att vi nu får ytterligare en person att sponsra med våra skattepengar. En förlegad instutition, som borde lagts ned för länge sedan.
:eek::eek::eek:
Som gammal republikan och medlem i Republikanska Klubben nödgas jag inse att det under de närmaste åren måste anses vara fruktlöst att med medlemsvärvarblocket i handen vigga nya medlemmar.
Att födas in i sitt ämbete borde väl ändå rimligtvis anses vara stötande i det allmänna rättsmedvetandet enligt mitt förmmenande.
Arne
Gratulerer med prinsessen fra Moelv!klapp_klap
Ja du Netwolf är inte instutition statligt ägt varför då inte sälja ut den ;)
Säger grattis :)
Som gammal republikan och medlem i Republikanska Klubben nödgas jag inse att det under de närmaste åren måste anses vara fruktlöst att med medlemsvärvarblocket i handen vigga nya medlemmar.
Arne
Det blir kanske fler medlemmar än Du tror!;)
Lissi
Tar mig friheten och lägger ut en adress : http://repf.se/bli-medlem
Är den otillåten så får moderatorn ta bort den .
/ Tom
Här har Grekland varit ett föregångsland , vilket dom skall ha kredit för !klapp_klap
I Grekland hölls 1974 en folkomröstning om monarkin, 69 procent röstade mot monarkin, och Konstantin accepterade valutslaget men har vägrat att sluta kalla sig ”Kung Konstantin” och ta ett borgerligt namn.
En grekisk lag fråntog honom det grekiska medborgarskapet 1994; därefter har han haft danskt diplomatpass !
/ Tom
Trodde den här tråden var till för att gratulera till den lilla prinsessan, för dom som vill det!
Då säger jag också Grattis och glädjer mig med dom nyblivna föräldrarna till deras första barn:)klapp_klap
För eller mot monarkin kan man diskutera på egen tråd!
Riittabye_bye
Trodde den här tråden var till för att gratulera till den lilla prinsessan, för dom som vill det!
Riittabye_bye
Det trodde jag också, att det finns motståndare mot monarkin är ingen nyhet. Victoria och Daniel och flickebarnet xxxx (fyra förnamn?) kommer definitivt att förnya hovet under många år, hur mycket republikanerna än hojtar tvärtom.
Känner mig själv tämligen neutral, jag säger också GRATTIS.
Försökte halvhjärtat fiska fram färska uppgifter hur "mycket" apanaget kostar oss skattebetalare. 2006 blev varje svensk av med 5 (FEM) kronor till kunghuset, gissar att det kan röra sig om kanske mellan 8-10 kronor idag. Känns det hemskt får ni som vill yrka på avdrag i självdeklarationen.
/ Hasse :cool:
nickelena
2012-02-23, 20:13
Aldrig under mina nio år som konditoribiträde har vi haft en sån rusning efter... PRINSESSTÅRTOR/BAKELSERflabb_flab! Allt för att fira dagen, kul va?! Framförallt verkar folket riktigt glada över denna prinsessa (okej några passar på tillfället att fika extra gôtt).
nickelena
_B-anana_B-ananaklapp_klap
GRATULERER! bye_bye
Då säger jag också Grattis och glädjer mig med dom nyblivna föräldrarna till deras första barn:)klapp_klap
Ja, det var ju det jag gjorde.
För eller mot monarkin kan man diskutera på egen tråd!
Riittabye_bye Bra idé!
Aldrig under mina nio år som konditoribiträde har vi haft en sån rusning efter... PRINSESSTÅRTOR/BAKELSERflabb_flab! Allt för att fira dagen, kul va?! Framförallt verkar folket riktigt glada över denna prinsessa (okej några passar på tillfället att fika extra gôtt).
nickelena
Konditorerna jublar och charkuteristerna deppar, för tänk om det blivit en pojke. Då hade alla ätit prinskorv! :D
Sen var det ju en himla tur för Danny & Vickan att "den lilla prinsessan" blev just en prinsessa. Tänk om hon varit städerska eller nåt. Hur skulle det sett ut :eek:;)
/Netwolf
litentuva
2012-02-24, 09:34
Sen var det ju en himla tur för Danny & Vickan att "den lilla prinsessan" blev just en prinsessa. Tänk om hon varit städerska eller nåt. Hur skulle det sett ut :eek:;)
/Netwolf
flabb_flab
det är inte helt klart, statministern ska visst kontrollera att det inte är en bortbyting. Tur, han hade säker inget annat för sig idag ;)
Flåt :)
flabb_flab
det är inte helt klart, statministern ska visst kontrollera att det inte är en bortbyting. Tur, han hade säker inget annat för sig idag ;)
Flåt :)
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Ja, tur att inte Herman Lindqvist var med vid besiktningen. Han hade väl funnit allt "totalt olämpligt"! :D
/Netwolf
Instämmer i gratulationerna.
Sedan en liten tanke. Hur ställer Ni, som klagar på kungahuset, Er till hur många som haft gräddfilen in till politiska poster, företagsledningar mm. Man kan väl säga att dessa också föds in till dessa uppdrag.
Sluta vara avundsjuka.
Chras
sjöborren
2012-02-24, 13:18
Tänk att prinsessan Estélle Silvia Ewa Mary och jag delar födelsedag -23/2 - bara årtalet som skiljer ...;) :D
Tänk att prinsessan Estélle Silvia Ewa Mary och jag delar födelsedag -23/2 - bara årtalet som skiljer ...;) :D
Stort GRATTIS i efterskott
Luckybye_bye
litentuva
2012-02-24, 15:04
Instämmer i gratulationerna.
Sedan en liten tanke. Hur ställer Ni, som klagar på kungahuset, Er till hur många som haft gräddfilen in till politiska poster, företagsledningar mm. Man kan väl säga att dessa också föds in till dessa uppdrag.
Sluta vara avundsjuka.
Chras
Jag vill poängtera att jag inte är avundsjuk - det finns inget avundsvärt i att inte själv få styra över sitt liv. De politiker (och andra) som ev åkt gräddfil till sin post har möjligtvis utnyttjat kontakter, släktskap och systemet (alternativt känt sig skyldiga att den yrkesvägen vandra pga förväntningar) men har i alla fall själva valt att göra det och också haft möjlighet att avstå. Kan inte riktigt jämföras med att födas till en titel och ett förutbestämt liv, med förpliktelser och skyldigheter som andra bestämt i förväg, religion inkluderat...
Sen är det ju såklart roligt för Daniel och Viktoria att allt gått bra, och man kan glädjas å deras vägnar såsom man gläds åt alla nyblivna föräldrar!
Ska inte sabba tråden mer men kände mig tvungen att svara på detta:)
...och jag delar namnsdag 24 /12:D
Lissi
Jag vill poängtera att jag inte är avundsjuk - det finns inget avundsvärt i att inte själv få styra över sitt liv. De politiker (och andra) som ev åkt gräddfil till sin post har möjligtvis utnyttjat kontakter, släktskap och systemet (alternativt känt sig skyldiga att den yrkesvägen vandra pga förväntningar) men har i alla fall själva valt att göra det och också haft möjlighet att avstå. Kan inte riktigt jämföras med att födas till en titel och ett förutbestämt liv, med förpliktelser och skyldigheter som andra bestämt i förväg, religion inkluderat...
Sen är det ju såklart roligt för Daniel och Viktoria att allt gått bra, och man kan glädjas å deras vägnar såsom man gläds åt alla nyblivna föräldrar!
Ska inte sabba tråden mer men kände mig tvungen att svara på detta:)
Håller helt med, man får väl tro och hoppas att en demokrati som Sverige tar sitt förnuft till fånga och se till att avskaffa monarkin och ge lilla Estelle möjligheten att bli en självständig kvinna utan förpliktelser och skyldigheter som du nämntklapp_klap
Håller helt med, man får väl tro och hoppas att en demokrati som Sverige tar sitt förnuft till fånga och se till att avskaffa monarkin och ge lilla Estelle möjligheten att bli en självständig kvinna utan förpliktelser och skyldigheter som du nämntklapp_klap
Jag är glad att se att det finns så många förnuftiga människor här som inser att monarkin är förlegad.
På nåt sätt också heder åt Danne o Vickan som valde ett namn som INTE är knutet till den mossiga monarkin. Det ger hopp om framtiden!
/Netwolf
Om så blir, skulle tro att hon vill bli kallad Ewa
DET skulle jag gilla!! Ha Ha:D
Jag är glad att se att det finns så många förnuftiga människor här som inser att monarkin är förlegad.
/Netwolf
Och vi andra som inte håller med om dina åsikter, vi ska per automatik anses som icke förnuftiga? Hört talas om ordet ödmjukhet någon gång ?
Hjalta99
2012-02-25, 15:36
...och jag delar namnsdag 24 /12:D
Lissi
Å jag å! Äntligen kanske vårt namn får en renässans?! Hoppas det!
Eva är ett mycket vackert namn som betyder liv... :-)
/Eva
Hjalta99
2012-02-25, 15:37
:D:D:D
/Eva
Fysimera
2012-02-25, 19:33
Hoppas på Ewa
Ett fint namn som betyder något.
Min mammas namn var Eva.
Estélle vad har det för historik eller innehåll?
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=575&pictureid=8076
Olle
Hoppas på Ewa
Ett fint namn som betyder något.
Min mammas namn var Eva.
Estélle vad har det för historik eller innehåll?
Olle
Estelle är namnet på Greve Folke Bernadotte´s mamma och själva namnet Estelle är som många media redan nämnt, franskt från början. En artikel i en av våra största "kvällstidningar" förtäljer även att hela kungafamiljen tyckt om namnet under många år.
Och vi andra som inte håller med om dina åsikter, vi ska per automatik anses som icke förnuftiga? Hört talas om ordet ödmjukhet någon gång ?
Tja, jag lägger inga aspekter i det. Alla får naturligtvis tycka vad de vill. :)
/Netwolf
Estelle är namnet på Greve Folke Bernadotte´s mamma
Det var väl Fole Bernadottes fru??? Folke Bernadotte betydde mycket för nuv. kungen då han ju var faderlös. under uppväxten. Jag tycker Estelle är ett jättefint namn och det är underbart att V och D fått bestämma själva vad barnet ska heta, för de får ju inte bestämma så mycket annars...
Estelle är väl en form av Stella och betyder stjärna.
Lissi
jag ar pa din sida Hasse :cool:
/Lucky bye_bye
Och i denna fråga tillhör jag "republikanerna". Alltså jag bejakar demokratin. :)
Väntar med spänning på prinsesschipsen, kul med chipskopplingen tycker jag, Estrella betyder ju stjärna- på spanska tror jag det är.
Folke Bernadotte betydde mycket för nuv. kungen då han ju var faderlös. under uppväxten.
Mja, med tanke på att knugen bara var två år när Folke mördades, så tror jag inte han han nåt minne av honom.. :rolleyes:;)
/Netwolf
Av respekt for vårt svenske broderfolk så lar jeg være å kommentere valg av navn, og sier kun:
GRATTIS!
_B-anana
Jag stal lite text ur artikeln jag hänvisade till gällande varifrån namnet Estelle ska ha sitt ursprung inom kungafamiljen. Jag förstod inte själv om det var en "fru eller mamma" som avsågs förrän jag såg texten jag kopierat in nedan.
/ Hasse:cool:
”Är väldigt hedrande”
Sveriges tronarvinge ska heta Estelle.
Samma som Folke Bernadottes fru.
Det är väldigt hedrande, säger Estelle Bernadottes son Folke, 81.
Vid 12-tiden i går blev det känt att Sveriges nyaste prinsessa ska heta Estelle. Den enda i familjen Bernadotte som hetat så är Folke Bernadottes fru, född 1904.
Folkes och Estelles son, med samma namn som sin pappa, bor i Uppsala. Han gläds över kronprinsessans val av namn.
Estelle är väl en form av Stella och betyder stjärna.
Lissi
Stjärna, just det. Estelle är ett jättefint namn, tycker jag som råkar ha en dotter som heter Stella! :D klapp_klap
/ Anne
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.