handdator

Visa fullständig version : Dagsutflykter till fastlandet?


ErOg
2012-02-22, 14:04
Vi har planerat att åka två veckor till Nidri i år. Trots att det är en utpräglad turistort (vi har varit där förr) så passar det oss bra i år, med småbarn och äldre i sällskapet... Det jag nu är nyfiken på är vad man kan hinna med att utforska på fastlandet om man hyr bil? Vi tänker naturligtvis även åka runt en del på ön men eftersom det är broförbindelse kan man ju passa på ett par dagar. Finns det några spännande arkeologiska/historiska lämningar på lagomt avstånd? Annat intressant?

mikaelp
2012-02-23, 00:19
Det levande museet Meteora och på vägen dit Dodoni amfiteater och grottorna i Perama. Den som Googlar lite skall finna! ;)

ErOg
2012-02-23, 06:35
Hur långt är det dit och hur är vägarna? Hinner man verkligen på en dag?
(Jag var i Meteora 1977 men skulle gärna återvända nån gång...)

Lissi
2012-02-23, 07:36
Det låter långt med Meteora för en dagsutflykt, det tror jag inte är möjligt...Men visst finns det en häftig akvedukt nånstans i närheten på fastlandet? Arta heter den och ligger i Arta inte så långt från Lefkas om jag minns rätt..Vi var där från en resa mellan Parga och Aten...Jättefin var den....
Sök på Arta Greece på Wikipedia så kan Du läsa mer.....

Lissi - som var 14 dagar på Lefkas 1993 och på dagsbesök 1999

mikaelp
2012-02-23, 08:20
Jag har inte hunnit åka den nya vägen själv, men i forumet under Fastlandet - Parga - Meteora skriver Yvonne Med nya vägen tar turen parga-meteora inte mer än 2 1/2 timme om man kör i maklig takt.
Historiskt... Styx ligger inte långt bort.

Kalimera
2012-02-23, 08:48
Annat intressant?Parga är väl värt ett besök. Inte långt därifrån ligger Nekromanteion, och floden Styx (http://www.kalimera.se/oar/fastland/parga_styx.html). Båda väl värda ett besök.

Lotta E
2013-04-09, 10:11
Hej,
Dagsutflykt till Parga är något vi skulle vilja göra. När vi ändå är så nära :)
Hur lång tid tar det från Nidri? Går det bussar från Nidri dit?

Lotta

Panakakis
2013-04-10, 07:01
Hej,
Dagsutflykt till Parga är något vi skulle vilja göra. När vi ändå är så nära :)
Hur lång tid tar det från Nidri? Går det bussar från Nidri dit?

Lotta

Hej Lotta! Det är drygt 10 mil från Nidri till Parga och det tar med bil ca. 2 timmar om man kör vägen utan uppehåll. Det går säkert att ta även buss.

PANAKAKIS :)

Lotta E
2013-05-07, 14:38
Tack för svar.. Kanske suger på den karamellen och upplever Parga vid ett senare tillfälle.
Finns för mycket jag vill se på Lefkas :)