Logga in

Visa fullständig version : Galen i Grekland, Facebook

EricW
2012-02-17, 14:19
Hej

Tänkte bara tipsa alla om att gå med i Kenneths och Iras Facebook grupp för att stöda folket på Kreta.

MVH / Eric

Lissi
2012-02-17, 14:26
På vilket sätt stöttar man greker på Facebook undrar en som inte är med där??

Lissi

Kikh
2012-02-17, 14:37
På vilket sätt stöttar man greker på Facebook undrar en som inte är med där??

Lissi

Kenneth, alias Galen i Grekland, har startat gruppen. Målet är att uppnå 10.000 medlemar för att sprida budkapet om den fattigdom som sprider ut sig över Grekland (vi jobbar lokalt). Vid uppnått mål donerar han och hans hund Ira €1000 i form av mat, som med hjälp av det lokala Röda Korset kommer att delas ut till behövande i området runt Almyrida, Kreta. Medlemskap i gruppen är kostnadsfritt och ev. donationer är frivilliga. Han kommer löpande att dokumentera sitt och RK's arbete på bloggen Galen i Grekland. Vi håller även på att samla in information om andra lokala stödgrupper och insamlingsplatser, för de som hellre ger till "sin egen by" på Kreta. Just nu råder stort behov av mediciner, mat och varma kläder.

//Kikh

Fysimera
2012-02-17, 15:18
Anna & jag kommer att stödja Kenneths satsning med 100€.

Jag känner Kenneth och han är en seriäs person som menar allvar med detta.
Skall försöka träffa honom i helgen eller nästa vecka för att se möjligheter till ett samarbete vad gäller lokal hjälp till Greklands folk.
Olle

Lissi
2012-02-17, 15:30
Jag misstänker att alla öar kommer att ha liknande projekt för att stödja öbor i misär så chansen finns nog för oss alla att stötta ekonomiskt på de öar vi besöker i sommar. Jag är säker på "stödköpen" i livsmedelsaffärerna finns t ex.

Lissi

Kikh
2012-02-17, 15:35
Jag misstänker att alla öar kommer att ha liknande projekt för att stödja öbor i misär så chansen finns nog för oss alla att stötta ekonomiskt på de öar vi besöker i sommar. Jag är säker på "stödköpen" i livsmedelsaffärerna finns t ex. Lissi

Stödköp kan man alltid göra i mån av ekonomi och vilja. Bäst stödjer ni dock genom att semestra i Grekland och sprida budskapet om att det INTE är farligt att åka till Grekland!

//Kikh

Lissi
2012-02-17, 15:39
Stödköp kan man alltid göra i mån av ekonomi och vilja. Bäst stödjer ni dock genom att semestra i Grekland och sprida budskapet om att det INTE är farligt att åka till Grekland!

//Kikh

Ja men det GÖR vi ju hela tiden!!! Hela 5 veckor blir det i år fördelat på 2 resor 3 v + 2v :D:D

Lissi - galen i Grekland fast utan egen blogg;)

Kalimera
2012-02-17, 15:40
Här är adressen till gruppen: https://www.facebook.com/groups/293304850731455/

Man måst vara medlem, och inloggad, för att se sidan.

Jag ska ikväll, eller senast i morgon, skriva om det på Kalimeras Facebooksida (http://www.facebook.com/pages/Kalimera-Grekland/115966878450589), då nås drygt 2000 personer till.

EricW
2012-02-17, 23:58
Va bra Janne, hoppas många kalimerianer går med i gruppen.
Ska själv ner till Kreta hela rekord långa 5 & 1/2 vecka i år, lobbar hela tiden för att så många som möjligt ska åka ner. Jag tror vi kommer att bli ett jätte gäng i Almirida med omnejd i år.

Kikh
2012-02-18, 01:14
Här är adressen till gruppen: https://www.facebook.com/groups/293304850731455/

Man måst vara medlem, och inloggad, för att se sidan.

Jag ska ikväll, eller senast i morgon, skriva om det på Kalimeras Facebooksida (http://www.facebook.com/pages/Kalimera-Grekland/115966878450589), då nås drygt 2000 personer till.

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Tack Janne, du är toppen!

//Kikh

Tom
2012-02-18, 15:53
[QUOTE=Lissi;265197]Ja men det GÖR vi ju hela tiden!!! Hela 5 veckor blir det i år fördelat på 2 resor 3 v + 2v :D:D[QUOTE]

Likaså gör vi !

Gjorde ett överslag på antal resor till Grekland vi gjort dom senaste tio åren . Summa 30 st.
Betänk då att vi på varje resa stannat en till fem veckor. Snittet blir ca:3v.
Normalt spenderar vi ca:7000:-/v , alltså 30 resor X 3veckor = 90v X 7000:-
=630.000:- ! Och det bara dom senaste 10 åren.
Vi började resa till Grekland 1979.

Ursäkta , men vi känner inte att vi kan eller vill lämna ngt mer bidrag än så.

Tom : som blir lite sur på hur dom hanterar sin ekonomi. __D

Lissi
2012-02-18, 16:00

Det är nog mer än vad många greker betalat i skatt under denna tid;);)

Lissi

Kikh
2012-02-18, 16:33
[QUOTE=Lissi;265197]Ja men det GÖR vi ju hela tiden!!! Hela 5 veckor blir det i år fördelat på 2 resor 3 v + 2v :D:D[QUOTE]

Likaså gör vi !

Gjorde ett överslag på antal resor till Grekland vi gjort dom senaste tio åren . Summa 30 st.
Betänk då att vi på varje resa stannat en till fem veckor. Snittet blir ca:3v.
Normalt spenderar vi ca:7000:-/v , alltså 30 resor X 3veckor = 90v X 7000:-

Man måste inte lämna några bidrag, och gissa om ni är välkomna även i år! Våra jobb hänger på turismen här på Kreta. Inga turister - inga jobb. Då stannar Grekland helt:(
Medlemskap i gruppen är helt frivilligt och trots det växer den lavinartat, och tack vare att vi fått ett snabbverkande forum har vi nu lyckats hitta redan etablicerad hjälpverksamhet på flera orter. Själv ska jag i veckan ner till ett (för mig tidigare okänt) kloster i Nea Chora och lämna avlagda kläder och skor till de omhändertagna flickorna som bor där. Det, och att sprida budskapet på rotnivå, är mitt stöd till en stad och ö som gett mig så mycket glädje.

//Kikh

Alala
2012-02-19, 08:14
Brukar också läsa Galen i Grekland-bloggen, den är väldigt fin, men är inte med i Facebook (av principiella skäl).

Fint att ni är med och hjälper. Lycka till! klapp_klap

/ Anne

kari
2012-02-19, 10:18
Brukar också läsa Galen i Grekland-bloggen, den är väldigt fin, men är inte med i Facebook (av principiella skäl).

Fint att ni är med och hjälper. Lycka till! klapp_klap

/ Anne

Så bra vi er flere som ikke er på Facebook, jeg har fortsatt og hatt det som prinsipp, og g o d t tilfreds med det :)
Men selvsagt er det flott med dette hjelpetiltaket, og at Janne gjør "unntak fra regelen" for dette gode formål klapp_klap :D

Vi får bruke andre kanaler til å hjelpe vårt kjære Hellas bye_bye

bocina
2012-02-19, 10:29
En artikel som visar på svårigheten (rent av omöjligheten) att lösa krisen:
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24#xtor=AD-500-
Kontentan verkar vara att hur man än gör så går det åt skogen......
Bo

kari
2012-02-19, 10:35
Bäst stödjer ni dock genom att semestra i Grekland och sprida budskapet om att det INTE är farligt att åka till Grekland!
//Kikh

Om j e g får a n d r e til å reise til Hellas framover, som ellers hadde endret land å feriere i, så blir jeg veldig glad :D

Men, når det gjelder e g n e reiser så føler jeg det, for m e g, blir helt feil å tenke på feriene/pengene jeg bruker de ukene ( 11-12 uker i 2011) som et b i d r a g fra m e g / o s s til Hellas' økonimi - siden jeg/ vi reiser dit av ren, skjær egoisme :o - egeninteresse, det er jo til Hellas vi ø n s k e r å reise, gjerne ofte o g flere uker ad gangen :D

Men, selvsagt er jeg glad denne egoismen min h a r den "bieffekten" at den støtter gresk økonimi bye_bye

Lissi
2012-02-19, 10:51
Så bra vi er flere som ikke er på Facebook, jeg har fortsatt og hatt det som prinsipp, og g o d t tilfreds med det :)
Men selvsagt er det flott med dette hjelpetiltaket, og at Janne gjør "unntak fra regelen" for dette gode formål klapp_klap :D
Vi får bruke andre kanaler til å hjelpe vårt kjære Hellas bye_bye

Vi är nog rätt många som inte är med på Facebook;)...och som kan stötta på annat sätt.

Lissi

Kikh
2012-02-19, 11:11
Vi är nog rätt många som inte är med på Facebook;)...och som kan stötta på annat sätt. Lissi

Vill man stötta med avlagda kläder eller annat så görs uppsamlingar i bland annat Stockholm och man har nyligen skickat 160 paket med kläder och mat till Aten och Tessaloniki. Problemet har varit frakten av hjälpsändningen, men jag har rekommenderat dem att ta kontakt med charterbolagen som borde kunna ställa upp med gratis frakt. Om någon känner till en lokal i Stockholmsområdet som stödgruppen kan få nyttja för insamlingen så blir de ytterst tacksamma.

//Kikh

Fysimera
2012-02-19, 18:46
Jag har i helgen träffat Kenneth på Galen i Grekland i Almelida.
Vi hade ej endast trevligt utan vände o vred på hur man kan göra som är lagligt här i Grekland.

Kolla denna länk som kommer att utvecklas mera Kenneth hade denna ide som jag tycker är enkel o bra.

http://www.freewebstore.org/galenigrekland/index.aspx?pageid=1267172

allt är ej klart men ett bra sätt att ALLT kommer fram.

En grupp Engelsmän hade samlat in 8 000€ som dom gav till Rödakorset i Chania, enligt uppgift gick pengarna till interna kostnader i Athen vilket säkert var rätt i det stora hela men kanske man vill se sina satsningar gå raka vägen till folket.

Detta är ingen enkel sak att lösa och det finns säkert proffs på detta som har goda råd. Vi är ju trots allt bara amatörer som vill Grekiska folket VÄL.

Olle

pollebosse
2012-02-19, 19:00
LYSANDE och genialiskt!

Paul

Fysimera
2012-02-19, 19:38
Ja det är det bästa och enklaste tror vi.
Kanske det finns hakar som ej kommit i dagern, MEN vi handhar ej andras pengar.
Tanken är att vem som vill kan köpa men att det levereras till annan person/ställe som att köpa julklappar mm.

Detta skall ses som ett kompliment till alla fina insamlingar som planeras, vi behöver hitta flera vägar till samma mål:

Kenneth är en mycket seriös kille i detta och det är därför jag så gärna ger honom mitt hela stöd.
Sen har han en fin hund som Milo lekte med.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=575&pictureid=8064

pollebosse
2012-02-19, 19:47
När är det premiär för idéen?
Den kan ju spridas på allas FB-sider och hemsider.
Det är verkligen en superlösning.

Vilka fina hundar!!

Paul

mouche
2012-02-19, 20:08
Ira er en flott hund, det kan jeg bekrefte, og Kenneth er ok han også!flabb_flab

Flott initiativ dere har tatt her og anbefaler alle å støtte dette! Som jeg har forstått det så blir det kjøpt inn varer og tjenester lokalt, ingen fordyrende mellommenn eller agenter og intet byråkrati som koster penger, helt som det skal være!

Kikh
2012-02-19, 20:30
..http://www.freewebstore.org/galenigrekland/index.aspx?pageid=1267172... Olle

Olle, det är fel på länken.

//Kikh

Kikh
2012-02-19, 20:32
Ira er en flott hund, det kan jeg bekrefte, og Kenneth er ok han også!flabb_flab

Flott initiativ dere har tatt her og anbefaler alle å støtte dette! Som jeg har forstått det så blir det kjøpt inn varer og tjenester lokalt, ingen fordyrende mellommenn eller agenter og intet byråkrati som koster penger, helt som det skal være!

Nu är du och jag för första gången på samma våglängd!_B-anana

//Kikh

Fysimera
2012-02-19, 20:35
Jaa jag ser att länken "Dött".
den klarar bara max 500 samtidiga personer som handlar tror jag.
Nej detta var ett skoj.. återkommer när den är igång det jobbas mycket på detta nu.
Men grekland behöver hjälp även i morgon.
Länken fungerade tidigare i dag.
Återkommer
Olle

Kikh
2012-02-19, 20:40
...Men grekland behöver hjälp även i morgon.
Länken fungerade tidigare i dag. Återkommer Olle

Imorgon åker jag ner till Agios Nektarios-kyrkan/klostret i Nea Chora (min tidigare hemort) och avlämnar två STORA lådor avlagda kläder, skor och mjukisdjur till de omhändertagna flickorna som bor där. Tipset om det klostret fick jag på Galen i Grekland, och jag ska tillägga att jag besökt kyrkan mer än en gång utan att känna till deras verksamhet.

//Kikh

Fysimera
2012-02-19, 20:45
Toppen jobbat
detta är den typ av insatser som känns äkta.
Känn dig nöjd med dig själv det är stort att kunna göra något för andra och samtidigt känna det som helt givet.
Olle

Kikh
2012-02-19, 20:51
Toppen jobbat
detta är den typ av insatser som känns äkta.
Känn dig nöjd med dig själv det är stort att kunna göra något för andra och samtidigt känna det som helt givet.
Olle

Jag är nöjd med att ha fått mer plats i garderoben och under sängen, känner mig lättad för att kravet att "sy om och ändra" är borta och förvånad och lite ilsken över att jag inte kände till verksamheten tidigare. Till mitt försvar ska jag hålla att jag jobbar 190% sommartid och på vintrarna går jag inte ut av sparskäl.

om jag hade ekonomisk möjlighet skulle jag sätta mig och sy till de små barnen och köpa mat till de som behöver den. Tro mig, efter alla dessa år i Chania så vet jag när någon proffstigger och när någon behöver hjälp. En proffstiggare säljer ALDRIG ex näsdukar.

//Kikh

Fysimera
2012-02-20, 18:22
Kolla denna länk som kommer att utvecklas mera Kenneth hade denna ide som jag tycker är enkel o bra.

http://www.freewebstore.org/galenigrekland/index.aspx?pageid=1267172

allt är ej klart men ett bra sätt att ALLT kommer fram.

Länket som jag lade in tidigare var ett misstag av mig.
Det är ej något som Galen i Grekland ligger bakom och har godkännt utan det var ett snyggt gjort förslag Kenneth fått från en duktig kille i Finland (Kaj).
Jag fick det som ett personligt meddelande av Kenneth via Facebook och jag fattade ej detta med personliga meddelanden eftersom jag ej använder Facebook.
Detta innebar att jag lade ut en länk som var ett första förslag från Kaj, han hade gjort det så bra att jag trodde det var en klar grej.. Sen kanske det är lätt att förhasta sig som jag gjorde när man brinner av iver att kunna hjälpa Grekland.
Vi jobbar på flera alternativ men att hitta en bra lösning snabbt kan vara svårt.
Ursäkta att jag förhastade mig
Olle

Benna
2012-02-20, 18:48
Det är lungt Olle!
Vi får vänta tills det hittas en lösning som fungerar internationellt.

Hälsningar Caj som förorsakade länken.

pollebosse
2012-02-20, 20:08
Länket som jag lade in tidigare var ett misstag av mig.
Det är ej något som Galen i Grekland ligger bakom och har godkännt utan det var ett snyggt gjort förslag Kenneth fått från en duktig kille i Finland (Kaj).
Jag fick det som ett personligt meddelande av Kenneth via Facebook och jag fattade ej detta med personliga meddelanden eftersom jag ej använder Facebook.
Detta innebar att jag lade ut en länk som var ett första förslag från Kaj, han hade gjort det så bra att jag trodde det var en klar grej.. Sen kanske det är lätt att förhasta sig som jag gjorde när man brinner av iver att kunna hjälpa Grekland.
Vi jobbar på flera alternativ men att hitta en bra lösning snabbt kan vara svårt.
Ursäkta att jag förhastade mig
Olle
Olle, för mig var det en försmak som skapade ett stort hopp!
Att lösningar snart finns för att bla från distans kunna få bidra med det man kan, på ett enkelt och obyråkratiskt sätt. Helt suverän tanke, som allaredan kan spridas och vara känd, när det är dags att sätta sajten i verket.

Paul

Maho69
2012-02-21, 11:41
Jag är nöjd med att ha fått mer plats i garderoben och under sängen, känner mig lättad för att kravet att "sy om och ändra" är borta och förvånad och lite ilsken över att jag inte kände till verksamheten tidigare. Till mitt försvar ska jag hålla att jag jobbar 190% sommartid och på vintrarna går jag inte ut av sparskäl.

om jag hade ekonomisk möjlighet skulle jag sätta mig och sy till de små barnen och köpa mat till de som behöver den. Tro mig, efter alla dessa år i Chania så vet jag när någon proffstigger och när någon behöver hjälp. En proffstiggare säljer ALDRIG ex näsdukar.

//Kikh
Kikh, de sommrar vi varit Platanias har det suttit små barn på trottoaren och någon har spelat dragspel. Det känns som det varit samma barn varje år. Det är svårt att veta om man skall ge eller ej, men det kanske blir mera vanligt nu och då undrar jag hur man skall veta "vem" man skall ge?

/marie

Kikh
2012-02-21, 14:27
Kikh, de sommrar vi varit Platanias har det suttit små barn på trottoaren och någon har spelat dragspel. Det känns som det varit samma barn varje år. Det är svårt att veta om man skall ge eller ej, men det kanske blir mera vanligt nu och då undrar jag hur man skall veta "vem" man skall ge?

/marie

De barn du sett ar proffstiggare och Romer. Foraldrarna saljer ofta pa marknaderna i omradet, eller aker runt i de overbelastade sma lastbilarna med megafoner ni hor och saljer frukt, solstolar och diverse prylar. Jag ger aldrig nagot till dem.

//Kikh

Eva L
2012-02-21, 14:41
Med tanke på ovanstående inlägg vill jag bara skicka med lite information om hur svårt romer kan ha det i Grekland. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-4079+0+DOC+XML+V0//SV

Eva

maji
2012-02-21, 15:41
Med tanke på ovanstående inlägg vill jag bara skicka med lite information om hur svårt romer kan ha det i Grekland. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-4079+0+DOC+XML+V0//SV

Eva
Och inte bara där:mad:

//majibye_bye

i_love_crete
2012-03-17, 18:14
Vad tycker ni om denna grupp? :confused:

pollebosse
2012-03-17, 18:45
Galen i Grekland är precis det vi behöver om vi vill hoppa över alla "neutrala-opersonliga-dunkla-mm) hinder för att ge ett positvt bidrag med transferens i processen. Så ser jag det i alla fall. Låt oss prova denna möjligheten.

Paul