handdator

Visa fullständig version : Växlande väderlek


lugnagatan
2012-02-16, 17:15
Det är mycket växlande väderlek nu på Kreta. Betydligt varmare än i övriga Europa, men just nu ösregn. Det handlar oftast om skurar och solen tittar fram ibland. Ibland stark vind, som i natt. Då vaknade jag och hörde ett kort muller, som från en flygplats eller en underjordisk sprängning. Antog att det var en jordbävning nära ytan. Kyrkklockan hade slagit tre. Och det stämde visade det sig. Nu var det ute i havet söder om Kreta.

Om utvecklingen för Grekland kan man säga att aldrig har det varit så svårt att sia om framtiden utifrån det som sker nu. Dessa framstående politker i mitten balanserar på en knivsegg. I Aten var det våldsamma protester i samband med omröstningen om nya reformer i söndags - mot ytterligare indragningar får man väl anta. Man kan fråga sig vad det skulle stå på plakaten i ett demonstrationståg för någonting i dessa dagar , alltså hur en önskad tänkbar framtid skulle kunna se ut. Denna framtid blir säkert lika fattig som den framtid man är mot, men kanske mera grekisk , föresvävar det mig.
Man hade inte hunnit utveckla en fungerande demokrati i detta land , så att man hann tänka klart på vad man gör och framtiden, innan framtiden kom i kapp.
Det är lite charmen med den grekiska kulturen, att den har något anarkistiskt i sig sedan gammalt, och det må vara, men dom grupper i dagens Grekland som kallar sig anarkister framstår däremot som en inre kritik mot den grekiska kulturen , som ett hån.

Tog en genväg söder om centrum mot marknaden på gatan Manosougiannadakis igår, och skymtade en mörk ström med protesterande människor nedanför, som vek av in på gatan Kydonias. Rådhuset har varit ockuperat "diskotek" några dagar. Men uppslutningen är inte så stor. Stämningen verkar mer uppgiven än uppjagad just nu. Det var två dagar med generalstrejk och kallelse tillsamling framför agoran kl 20 , men det var tomt där straxt efter åtta.

Marknaden på Manosougiannadakis var flyttad till en parallellgata längre bort. Hittade nya använda kläder på den "brittiska" second-hand på gatan Smyrnis i närheten.
Idag torsdag marknad igen, den är inte längre nere på gatan Akti Kanari utan längre upp i Nea Chora. Nu kan man köpa tio kilo söta apelsiner för 2€, och lite färsk mynta sätter guldkant på tillvaron . Med detta som bagage (+ 6 ekologiska ägg som kostade 2,40€ ) väntade jag vid en mindre busshållplats inte långt bort, men bussen körde förbi, trots att jag vinkade. Det var första gången det hände men det osannolika inträffar förr eller senare. Promenad längs Agnosti Skalidi och Chatzimichali Giannari och trottoarfika livar upp själen, och jag tror att busschauffören hade hunnit runt ett varv när jag klev på framför nationalbanken, jag tyckte att det var samma chaufför.

Fysimera
2012-02-17, 12:06
Hej lugnagatan
Här runt vår hemby utanför Rethymnon så är ej apelsinerna lika söta i år som tidigare.
Jag vet ej men troligen så är det solbrist.
Var nu på morgon ute på en promenad och smakade på apelsiner från träd och dom var nästan sura!!
Chania apelsinerna brukar ju vara mycket söta och goda så jag får nog köpa och smaka.
Detta kanske gäller på flera ställen än bara Rethymnon att apelsinerna ej mognat som vanligt?
Detta gäller även mandariner tycker jag.

Olle

Eva L
2012-02-17, 13:14
Mina grekiska vänner bosatta på fastlandet säger att det varit den värsta vintern på åratal även ur vädersynpunkt. Lite sol, regningt och kallt. Normalt blommar väl mandelträden i februari åtminstone på Kreta är det så i år?

Eva

jan c
2012-02-17, 14:12
Vi var ur och gick fr Kalamaki till Stalos och passerade apelsinodlingar där vi vart erbjudna apelsiner .söta navelapelsiner m tjockt skal ,tyvärr kunde vi inte ta så många ,tunga,så visst har vi söta o goda apelsiner här ,Välkommen.

Wardakis
2012-02-17, 14:19
Mandelträden blommar.
Gunilla

mouche
2012-02-17, 17:17
Kjøpte fem kilo appelsiner med tjukt skall i Almyrida for noen dager siden og de var i allefall søte og gode. Økologisk odlat av en gresk historielærer!