handdator

Visa fullständig version : Mallorca Puerto de Sollier


ramses
2012-02-11, 10:24
Nu har vi bokat en vecka i maj Mallorca, Puerto de Sollier, någon som har nåt att berätta om Mallorca/Puerto de Sollier? Har aldrig varit på denna ö, valde orten då det därifrån ska vara enkelt att ta sig ut i naturen, vandra etc.

Känns bra att ha något att se fram mot, även om det nu inte blev Grekland.

Lissi
2012-02-11, 10:49
Ni har absolut valt den vackraste delen av ön! Just i Puerto de Soller har jag bara varit i på dagsbesök men jag badade och njöt...Detta var för 20 år sen men DÅ var det en idyll..

Ha det gott!!!

Lissi

Eva L
2012-02-11, 11:02
Nu har vi bokat en vecka i maj Mallorca, Puerto de Sollier, någon som har nåt att berätta om Mallorca/Puerto de Sollier? Har aldrig varit på denna ö, valde orten då det därifrån ska vara enkelt att ta sig ut i naturen, vandra etc.

Känns bra att ha något att se fram mot, även om det nu inte blev Grekland.

Hoppas du vill dela med dig av dina erfarenheter sen här på forumet. Mallorca har jag aldrig besökt men har varit sugen på ibland särskilt när vänner berättat om sina resor till vackra byar och läckra hotell. Dessutom nås ön med direktflyg från norrland. Kan vara enkelt ibland om man bara vill resa bort en vecka.

Eva

Netwolf
2012-02-11, 12:49
Kolla filmen "Om kärlek" med Sven Wollter från 87. Den är inspelad i Puerto de Soller. Hiten "Som stormen river öppet hav" är ledmotivet. Finns på Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=iX5ZdYZAw0g).
/Netwolf

Susie
2012-02-11, 17:31
For to år siden var jeg på gruppevandretur på Mallorca, og vi havde base i Puerto de Sollier. Det er en rigtig hyggelig lille by uden alt for meget tingeltangel. Der er en nyetablerede lystbådehavn. På grund af den kommer der mange sejlere i byen, og det har været med til at give den en lidt ekslusiv atmosfære. Ved siden af lystbådehavnen er der en nyetableret strand, og der er endnu en strand til venstre i bugten, hvor der også ligger en del små hoteller. Langs bugten er der nogle busikker, adskillige barer og restauranter, hvor det er hyggeligt at sidde at kigge ud over bugten og følge livets gang.
Hvis du savner flere butikker, så kan du tage den berømte sporvogn op til Sollier. Der er også en sti op til Sollier. Det tager ca. en halv time at gå derop ad denne sti. Stien finder du, når du går op ad gaden, hvor taxaerne holder og op til rundkørslen - den starter der. Fra Sollier kan du tage toget, så du kan komme videre rundt på Mallorca.
Hvis du lejer bil, så er der utallige smukke og hyggelige byer at besøge. Hvis du vil til Palma i bil, så er det absolut også en overkommelig mulighed. Man kan vælge at køre enten gennem bjerget via en tunnel, eller man kan køre op ad selve bjerget og alle cerpentinervejene. Ikke mange, udover en masse cykkelryttere - dem er der nemlig også rigtig mange af i området - vælger turen over bjerget. Jeg kan nu anbefale at tage tunellen ind til Palma og turen op ad bjeret hjem, så får I en meget smuk udflugt ud af det på samme tid.
Du kan godt glæde dig til Puert de Sollier :)

Masse
2012-02-11, 20:09
Grattis till vad jag tycker ett jättetrevligt val av resmål. Mallorca har väldigt mycket varierande natur och upplevelser att erbjuda inom ganska bekväma avstånd. Puerto de Soller är också en trevlig by. Ni får hittar säkert många tips om sevärdheter, natur mm, så jag kommer med ett mera udda tips. Tycker ni att ni har tid och råd så besök den internationella showen på Son Amar en kväll. En show med mycket hög nivå som jag tycker är värd varenda krona även om det kostar en hel del. Googla på Son Amar så hittar ni mera info. Hoppas själv få chans att besöka Son Amar för fjärde gången när jag kommer till Mallis i juni. Trevlig resa!

:) Masse

Deia
2012-02-11, 22:16
Jag har varit i Puerto de Soller många gånger.
Oftast bor vi uppe i Soller men har även bott nere i hamnen, då på hotell Es Port.

Tips....? Om ni ska vandra så gå in på turistinformationen i Soller eller ännu ännu hellre tobaksaffären vid torget i Soller och köp en bra karta över området. Ta er upp till Fornalutx och vandra genom apelsinlundarna ner till havet. Eller vandra längs dom gamla stenbelaggda lederna upp till sjön Cuber.

En kväll tycker jag ni ska ta spårvagnen upp til Soller. Upplev staden när dagsturisterna åkt hem. Se lokalbefolkningen samlas med barn och hundar....ät på Cafe' Soller i hörnet av torget. Gärna apelsinkyckling med ruccola och drick ett lokalt vin till.

Finns det tid så tycker jag att ni ska ta bussen eller tåget in till Palma en dag. Strosa i dom gamla gränderna, sitt på någon Plaza och ät tapas och titta på alla som går förbi. Obs, att man håller hårt på siestan då är allt stängt, och så även på söndagar.

Om ni passerar ett konditori så passa på att köpa en Gato' - Mallorcas speciella mandelkaka som har olika recept över ön. Annars så är Mallorca mest känt för sina Enseimadas, en sorts bullar/wienerbröd gjorda på grisfett. (Jag tyckte dom var goda tills jag fick veta det :p).

Stranden som syns i början på videon (som det länkas till) är Sa Calobra. Dit går det utflyktbåtar från Puerto de Soller. I högsäsäsong kan det vara en turistfälla med massor av folk, men hur det är i maj vet jag inte. Om vädret är fint så är det i alla fall kul att se kusten från båten. Annars finns det väg dit - men den har jag inte åkt (gillar inte serpentinvägar)

bye_bye

ramses
2012-02-11, 23:41
är överväldigad av era svar. Tack. Vi ska kolla över de tips på vandringar som finns.

Soleil
2012-02-12, 18:02
Puerto de Soller är säkert den finaste platsen på Mallorca.

mrwalker
2012-02-12, 21:19
är överväldigad av era svar. Tack. Vi ska kolla över de tips på vandringar som finns.

Kan anbefale "Walk! Mallorca North & Mountains" av Charles Davis (Discovery walking guides). Dette er en av de aller beste vandringsguider jeg har brukt! Tilbrakte 14 dager på Mallorca med Port de Sóller som base og denne boken som kompanjong. Detaljer (og fotoalbum) kan du finne på mine hjemmesider.

Deia
2012-02-12, 21:31
Kan anbefale "Walk! Mallorca North & Mountains" av Charles Davis (Discovery walking guides). Dette er en av de aller beste vandringsguider jeg har brukt! Tilbrakte 14 dager på Mallorca med Port de Sóller som base og denne boken som kompanjong. Detaljer (og fotoalbum) kan du finne på mine hjemmesider.

Den ska jag köpa :-). Tack för tips.
Vi har haft Landscapes of Mallorca (Sunflower) och den är inte speciellt bra.

Att vandra innebär att man ofta ser skyltar som "Coto privado de casa" och "Prohibido pasar" (förbjudet att passera). Pohibido passar ska man respektera medan Coto Privado är ett gränsfall. Coto betyder jakt (alltså privat jaktmark) och du får alltså inte skjuta en kanin att ha till din Paella ;-). Fast jag är osäker på betydelsen och går gärna runt om det går......(man vill ju inte bli tagen för en kanin av någon som tagit en Carajillo till frukost :rolleyes:).
Å andra sidan så går många av dom markerade lederna över Coto Privado mark.

Vad säger du om det mrwalker? Hur gjorde du?

mrwalker
2012-02-12, 23:44
Vad säger du om det mrwalker? Hur gjorde du?

Så lenge du ikke jakter og du bruker en vandringsstav uten smell i går nok Coto Privado bra!

Men nå er de fleste stier godt merket og skiltet, og det er nok å ta av der selv om noen har blitt stengt. Går man over privat mark er det naturligvis viktig å ta hensyn til dyr f.eks og lukke grinder etter seg etc. Jeg har aldri hatt noe problem hverken på Mallorca eller andre steder så lenge jeg har holdt meg til det.

Kalimera
2012-02-13, 16:44
är överväldigad av era svar.Det är jag också! Låter ju helt underbart. Man kanske ska byta land för en gång skull. :o

Eva64
2012-02-13, 20:30
Mallorca låter spännande! Har själv kikat lite på resor dit och då speciellt till Puerto de Soller. Ska bli kul att höra hur ni upplever det.bye_bye

ramses
2012-02-13, 20:43
Det är jag också! Låter ju helt underbart. Man kanske ska byta land för en gång skull. :o

Ja hur läksigt det än låter:D:D:D så tänkte vi ta en lite kortissemester på en vecka annat ställe. Det är ju i allafall Medelhavet.

coanma
2012-03-06, 12:58
Vi har bestilt tur til Puerto de Soller til høsten. Vi har bare vært der på en dagstur og da får man ikke særlig inntrykk. Vi har bestilt på hotell Marina som ligger rett ved stranden med havutsikt. . Skal bli moro og høre mer om denne plassen. :)

Netwolf
2012-03-06, 16:08
Puerto de Soller är säkert den finaste platsen på Mallorca.

Det tycker inte jag. Deia däremot. Så oändligt mäktigt att man tappar andan. Man måste se det i verkligheten för att förstå...
Det ligger heller inte långt från PDS, så det är en go utflykt, upp i bergen.

/Netwolf

Deia
2012-03-06, 16:21
Det tycker inte jag. Deia däremot. Så oändligt mäktigt att man tappar andan. Man måste se det i verkligheten för att förstå...
Det ligger heller inte långt från PDS, så det är en go utflykt, upp i bergen.

/Netwolf

Ja, där måste jag hålla med dig :). (Gissa var mitt "nick" kommer ifrån?)

Enda nackdelen är att det är så fruktansvärt kuperat. Att ta sig ner till standen (Cala Deia), utan bil, är svettigt......eller i alla fall upp. Men så vackert!
Ett tips: På södra sidan om Deia, mellan några hus, går en fin stig ner till stranden så man slipper gå på bilvägen.

ramses
2012-03-06, 20:59
Jodå, vi ska till Deia, är ett av "delmålen".

ramses
2012-03-07, 08:48
MrWalker, vilken fin hemsida du har. Tror vi kommer ha glädje av din Mallorcadel.

mrwalker
2012-03-14, 22:29
MrWalker, vilken fin hemsida du har. Tror vi kommer ha glädje av din Mallorcadel.

Takk for det. Jeg regner også med at Mallorcasiden kommer til å bli oppdatert senere i år. Det føles på tide med en tur igjen... :)

Masse
2012-06-06, 16:28
Grattis till vad jag tycker ett jättetrevligt val av resmål. Mallorca har väldigt mycket varierande natur och upplevelser att erbjuda inom ganska bekväma avstånd. Puerto de Soller är också en trevlig by. Ni får hittar säkert många tips om sevärdheter, natur mm, så jag kommer med ett mera udda tips. Tycker ni att ni har tid och råd så besök den internationella showen på Son Amar en kväll. En show med mycket hög nivå som jag tycker är värd varenda krona även om det kostar en hel del. Googla på Son Amar så hittar ni mera info. Hoppas själv få chans att besöka Son Amar för fjärde gången när jag kommer till Mallis i juni. Trevlig resa!

:) Masse

Hej igen!

Besokte Son Amar igen igar. Tyvarr stor besvikelse. Inte alls i niva med vara tidgare besok. Mitt nya besked blir darfor:

JAG TAR TILLBAKA ALLT JAG SKRIVIT OVAN OM SON AMAR!
ANVAND PENGARNA TILL ETT PAR GODA MIDDAGAR PA STAN ISTALLET!

:) Masse

ricky
2012-09-21, 09:48
Mallis är en gammal klassiker och en av årets fem resor var en 5-dagarstripp till Palma stad som var en fantastisk upplevelse. Inte alls det Palma jag upplevde i ungdomsåren i början av -90talet. Då såg jag helt andra kvarter och bara nattetid.:o
Tycker att palma känns lite som en blandning av Barcelona, Rom och Monte Carlo samt en hel del egen identitet.

Nu i Juli när vi var där så åkte vi det fina klassiska gamla tåget "Röda Pilen" från 1912. Kostade 19€ ToR för två. Flera turer dagligen i båda riktningar, sista tåget går vid 17/18-tiden. En helt underbar upplevelse då man verkligen tas tillbaka i tiden och resan på en timme är en helt otrolig upplevelse med vinden blåsande i ansiktet med ljud och dofter i stora format samt en helt otrolig utsikt. Soller är också en väldigt trevlig bekantskap i sig, men just den här tågresan är bland det bästa jag gjort i "utflyktsväg"

ramses
2014-02-22, 11:11
Ja nu har vi gjort det igen. Bokat en resa till Puerto Soller. Nu första veckan i september, blir lite variation av säsong. SEr fram mot det. Vi hade en så härlig vecka där 2012. Mycket vandringar, åkte spårvagn, tåg till Palma badade o hade det bra. Det var festival när vi var där också, den årliga i maj. Hela stranden bla. förvandlades till ett slagfält, uppe i Soller var folk tämligen tankade redan på förmiddagen. I år ska vi hyra bil.

Deia
2014-02-22, 13:53
Ja nu har vi gjort det igen. Bokat en resa till Puerto Soller. Nu första veckan i september, blir lite variation av säsong. SEr fram mot det. Vi hade en så härlig vecka där 2012. Mycket vandringar, åkte spårvagn, tåg till Palma badade o hade det bra. Det var festival när vi var där också, den årliga i maj. Hela stranden bla. förvandlades till ett slagfält, uppe i Soller var folk tämligen tankade redan på förmiddagen. I år ska vi hyra bil.


Så trevligt :). Då är vi två som bokat Soller - igen! Vi ska dit i början av juni och bor på ett litet pensionat uppe i Soller i 5 nätter. Funderade länge på om vi skulle välja att bo i hamnen men denna gången blev det byn. Vi kommer att ta spårvagnen ner på dagen. Synd att den är så dyr att åka med bara :mad:. Men det är underbart med apelsinerna som man nästan kan plocka ifrån kupén så man njuter ju av resan.
Sedan blir det två nätter i Palma. Troligtvis tar vi bussen dit

Jag längtar också.

Deia
bye_bye

Deia
2014-07-01, 16:15
Nu är vi tillbaka efter en väldigt fin vecka på Mallorca! Två dagar i Palma och fem dagar i Soller. Man blir aldrig besviken trots att förväntningarna är höga. Det negativa är väl att antalet turister ökar för varje år. Bra för orten - men för oss turister som söker en viss avskildhet, blir det sämre. Dock behöver man inte gå många meter ifrån torget i Soller för att finna lugnet.

Vi bodde uppe vid torget i Soller och där är det lugnt före första tåget ifrån Palma anländer och efter sista tåget på kvällen. Vi tog spårvagnen ner till hamnen tre gånger. Färden genom apelsinlunden är bedårade (om man åker vid rätt tid). Fotbollsmatchen mellan Spanien och Holland sågs på en lokal bar - otroligt underhållande och välkomnande. Promenaden ner ifrån Fornalutx var lika fin som alltid, tapas och vit sangria i solen på kajen var mumsigt och barnens lek på torget på kvällen är alltid lika roligt att följa.

I Palma hittar vi alltid nya sevärdheter, shoppingställen och restauranger. Vi bodde mitt i centrum på det typiskt spanska Hotell Born denna gången. Deras patio med palmer är underbar. Dessutom serveras frukosten där.

Vi tog som vanligt bussen hela vägen, både till Palma och Soller. Det fungerar bra!
(Jag tycker tyvärr att prisnivån har ökat. Både på mat och boende.)

ramses
2014-08-13, 11:37
Nu säger Ving nedräknaren 17 dagar kvar till resa. Längtar.