handdator

Visa fullständig version : Hungriga grekiska barn.


Fly
2012-02-10, 14:53
Har någon här koll på någon organisation eller eldsjäl som hjälper de grekiska barn som nu går hungriga, inte har ordentliga kläder, kanske förlorat sina föräldrar pga självmord (läste om det) osv? Vi är flera som vill kunna handfast hjälpa.

Tack på förhand.

Eva L
2012-02-10, 15:24
Det finns många hjälporganisationer i Grekland. Läkare utan gränser, Rädda Barnen, Röda korset, SOS barnbyar etc.

Eva

Admirala
2012-02-10, 15:52
Her er et bra prosjekt du kan lese om i Vikingnytt:
http://vikingnytt.blogspot.com/2012/02/hjelp-oss-hjelpe.html
Pengene går direkte til barn i Athen.
Jeg har mest tro på slike småskala hjelpetiltak hvor alle pengene går til de som trenger det.

Fly
2012-02-10, 15:58
Tack Admirala! Ska direkt läsa länken då jag/vi gärna också vill hitta mera småskaligt och söka vara delaktig i att kanske smamla in kläder osv. Fick också fin länk skickad via pm så något ska jag/vi nu kunna hitta på även om mer förslag såklart också tas emot.

Eva L. Tack men det hade jag koll på.

Fysimera
2012-02-10, 17:58
Här i Rethymno så har Git och Calle (från Sverige) hjälp till att ordna en insamling av kläder,mat torr varor,leksaker MEDICINER och massa annat.
Det kommer folk och lämnar och hämtar i Gits reception.
Det är både sjuksköterska och pharmaceut som sköter om det hela vad gäller mediciner.
Anna och jag var där hos Git i veckan efter att tömt garderåber och skafferi på en hel del samt en dunk olja från våra olivträd. Även en del uppskattade nalle-björnar till barnen.

Gitts mail om ni vill avtala tid för att lämna saker till de behövande.
git@rethymnoguide.com,

Tack till Git & Calle

Fly
2012-02-10, 18:02
Fysimera. Kanoninitiativ men lite svårt att lämna då vi inte ska till Kreta. Jag ska dock kolla lite om hur man kanske kan transportera ner lite större mängder insamlade kläder osv. Tänkte inte på mediciner men såklart!

Fysimera
2012-02-10, 18:38
Om du behöver hjälp så sänd ett mail till mig så kan jag avlasta Git.
mitt mail

olle@fysimera.com

Om det är något som skall sändas så är min adress

Olle Meurling
MESI
74100 Rethymnon
Crete / Creece

Om det kommer något så ser jag till att det kommer fram och bekräftar på detta forum eller annan framtida länk, att det kommit fram. Om det kommer 10€ i ett kuvert så köper jag torrmat/konserver för hela beloppet och lämnar till Git för vidare utdelning.

Om ni vill vara anonyma så ge en referens typ "för folket # så bekräftar jag att det kommet fram till 100% inte ens bärkassen drabbar gåvan , jag tar med en kasse till butiken.

Vi provar och ser om detta fungerar och om det ligger i linje med detta forum Janne kan du bekräfta att detta är OK kanske det ligger lite utanför forumets verksamhet jag vet ej men i detta läge så är det lätt att trampa i klaveret.
Olle

mouche
2012-02-11, 07:51
Her på Kreta ser man et stort engasjement fra mange hold, ikke minst fra mange av expatriots som bor her. På vår lille lokale butikk står en kasse hvor man legger matvarer som man kjøper inn ekstra og som blir distribuert til de som trenger det mest. Mye aktiviteter med lokale arrangementer/salgsboder osv hvor inntekten går til de som trenger hjelp - veldig positivt og også et samlende element for de som deltar.

anneli56
2012-02-11, 11:59
Paret Liden i Aten skriver på sin blogg om en vårdcentral som är öppen för dem som inte har pengar att betala. Organisationen ”Läkare i världen” arbetar på frivillig bas för greker och invandrare med undersökning, behandling, mediciner och mat.
Skandinaviska kyrkan i Athen stödjer "Läkare i Världen" som bl.a. driver en vårdcentral i Athen med flera frivilliga läkare. Du kan vara med och hjälpa till genom att sätta in en gåva på Svenska Kyrkan i Athen bankkonto i Swedbank; 8381-6, 923 163 247-3. Trossamfundet svenska kyrkan Uppsala. Märk din gåva med "Läkare i Världen". Ditt bidrag går oavkortat till mat och mediciner för familjer som inte har råd att gå till en vanlig vårdcentral.

Fysimera
2012-02-11, 13:11
Hej
jag fick ej kontonumret att fungera riktigt.
Du tror ej att man skall använda deras vanliga konto som jag kopierade från deras hemsida?
Gåvor


Om du vill lämna gåva eller bidrag till kyrkan kan du göra det till

Alpha Bank. IBAN: GR66 0140 2560 2560 0200 2002 503 Scandinavian Church.
Skicka ett mail så att vi vet vem som sänt pengarna.
E-mail: aten@svenskakyrkan.se
TACK!

Olle

Fly
2012-02-12, 00:42
Tack så oerhört innerligt för svar och vägledning i frågan! Jag ska sova på saken lite då jag också funderar på att samla ihop kläder, skor (och kanske mediciner samt mat) och hur man då skulle kunna få dem nerkörda. Fick också väldigt bra tips via Pascalidous blogg som jag fick hint om här via PM.

Undrar hur det ser ut med turismen till Grekland i år; om många svenskar väljer bort med tanke på instabilitet. (Vilket ju samtidigt är mänskligt förståeligt.)

Eva L
2012-02-12, 09:17
Nu är jag ingen expert på bistånd med det bästa är väl att stödja organisationer på plats som exempelvis Läkare utan gränser som driver kliniker i Grekland och Läkare i världen. Biståndet ger väl mest effekt om man köper sakerna på plats så bidrar det till den inhemska ekonomin och inte skeppar ner varor inköpta eller insamlade i Sverige. Därför tror jag det är bättre med pengar än varor.

Eva

Fly
2012-02-12, 14:06
Eva L.

Det ena motsäger väl inte det andra; man kan hjälpa på många vis. Ibland vill folk dessutom känna att de gör något och inte bara ge pengar till en (ibland stor) organisation. Jag förstår inte problemet med att sända kläder, mat med mera något som många organisationer gör, samlar in i Sverige och skeppar vidare. Men alla väljer vi olika och tur är väl det.

Eva L
2012-02-12, 22:35
Fast varor som finns att köpa i landet är väl dumt att transportera ner. Transporterna kostar pengar och det ni köper där nere bidrar till den grekiska ekonomin. Dessutom tror jag att de organsationer som arbetar i landet bäst vet vad som behövs ex beträffande mediciner.

Eva

Fly
2012-02-13, 00:32
Eva L.

Vad är ditt problem förutom att du vill att livet ska vara på bara ditt sätt? Vi är ett helt gäng människor (vissa med släkt i Grekland) och får väl fundera i vilka banor vi vill. Om du tycker att hjälparbete bara ska ske på ditt, och ett enda, vis så tyck det medan vi andra funderar fritt i alla banor innan vi kommer till ett beslut.

Zanét
2012-02-13, 07:37
Via den grekiska tv-kanalen SKAI visas ofta en kampanj "Oloi Mazi Boroume" (Vi kan tillsammans) där flera butikskedjor nu är kopplade. På vårt LIDL står en kundvagn utanför kassorna och där kan man lägga inköpta förnödenheter.

Länk till kampanjen http://www.boroume.gr/english/

//Zanét bye_bye

mouche
2012-02-13, 08:01
Det kan vel ikke være tvil opm at det beste bidraget er å sende penger og at disse brukes til å kjøpe produkter produsert lokalt for slik å få fart på økonomien? I Norden har vi alt for lenge gjort den feil at vi har gjort land til sosialklienter heller enn å bidra til at de skal bli selvhjulpne og la oss nå lære av de mange feil vi har gjort alt for lenge.

Jeg tenker nå først og fremst på may så å sende brukte klær er noe litt annet.

Selv skal jeg nå ned til vår landsby og kjøpe brød og litt annet og da kjøper jeg litt ekstra som jeg ligger i en kasse som senere blir distibuert til familier som trenger det mest. En god ordning som håndteres lokalt, koster ingenting å administrere og støtter de lokale, også små butikker på stedet.

Eva L
2012-02-13, 08:46
Eva L.

Vad är ditt problem förutom att du vill att livet ska vara på bara ditt sätt? Vi är ett helt gäng människor (vissa med släkt i Grekland) och får väl fundera i vilka banor vi vill. Om du tycker att hjälparbete bara ska ske på ditt, och ett enda, vis så tyck det medan vi andra funderar fritt i alla banor innan vi kommer till ett beslut.

Naturligtvis får du göra som du vill. Förövrigt tycker jag att Mouches inlägg förklarade väldigt bra vad jag avsåg med mitt inlägg. Lycka till oavsett vilket sätt du väljer.

Eva

Fysimera
2012-02-13, 19:22
Jag tycker väl ej att det har så stor betydelse om man sänder varor eller pengar i sak. Visst är det bra att kunna gynna lokala företag men det kanske kommer mer som steg 2.

Det ser ut som att det är mycket som ej GÅR att köpa härnere.
Hörde i dag att vissa ställen har slut på medeciner och vad hjälper då pengar. De som är beroende av medeciner och har pengar hamstrar eftersom man vet ej om framtiden.
Det kan vara en importör av ett läkemedel/produkt som ej får nya krediter från sin utlänska leverantör och detta börjar bli vanligt i flera områden ej bara mat och medeciner.

Så vi som bor i Grekland får lyssna extra vad som är brist på och be om hjälp.

Här på Kreta är det ej samma akuta hunger för befolkningen som har familjer på ön. De som ej är födda eller har släck här har större problem.

Olle

Eva L
2012-02-14, 16:42
Fast just distribution och bistånd med läkemedel tycker jag bör överlåtas till de professionella organisationerna eftersom det kräver speciell kompetens det är inget som enskilda personer bör syssla med.

Eva

Fysimera
2012-02-14, 17:03
Håller helt med om att medeciner skall behandlas av behörig personal,det är därför som vi här i Rethynon samarbetar med Pharmasept och sjuksköterska. Och givetvis ej med recepbelagda läkemedel.
Jag tog kontakt med Skandinaviska kyrkan och frågade vad dom kan göra och fick detta svar

Se vår hemsida: www.svenskakyrkan.se/grekland (http://www.svenskakyrkan.se/grekland)
Vi stöttar Läkare i Världen och deras fria vårdcentral här i Athen. Vi har kontakt direkt med ansvarig läkare där.

Tror det kan vara ett bra alternativ och då kan man ju fråga kyrkan på vilket sätt dom föredrar att få stöd.

Jag har börjat att ha lite 2€ i fickan när jag är ute på staden.
När jag ser äldre folk tigga till sina medeciner så åker handen snabbt ner och upp i fickan.

Olle

mouche
2012-02-14, 18:15
quote=Fysimera;264849]Jag tycker väl ej att det har så stor betydelse om man sänder varor eller pengar i sak. Visst är det bra att kunna gynna lokala företag men det kanske kommer mer som steg 2.
[/quote]

Jeg tillater meg å være uenig. Er det noe man trenger i Hellas nå så er det økt etterspørsel, ikke nødhjelp. Å sende varer som man med fordel burde, og kan, produsere i Hellas vil gavne alle her (er selv i Hellas/Kreta), mens importerte varer jo nettop vil gavne de land som idag er kreditorene og kun ha en kortvarig effekt! Vi må IKKE gjøre Hellas og grekerne generelt til mottagere av sosialhjelp, men bidra på alle fornuftig vis for å få fortgang på økonomien på stedet.

Grekerne er et stolt folkeferd og la dem få beholde sin stolthet og verdighet!

Annki
2012-02-14, 18:57
Se vår hemsida: www.svenskakyrkan.se/grekland (http://www.svenskakyrkan.se/grekland)
Vi stöttar Läkare i Världen och deras fria vårdcentral här i Athen. Vi har kontakt direkt med ansvarig läkare där. Tänkvärd artikel där även organisationen "Läkare i världen" och deras fria vårdcentral nämns.
http://www.svd.se/naringsliv/antalet-hemlosa-skjuter-i-hojden-i-aten_6842599.svd

Ann-Kristin

Fly
2012-02-14, 20:25
Fysimera. Håller helt med vad du skriver!

Mouche. Jag tycker det är oerhört obehagligt att börja tala om att grekerna skulle bli socialfall av hjälp när många är mitt uppe i stor, stor nöd. Kan man hjälpa så hjälper man med det som nöden kräver samt söker bygga nytt land på sikt. Just nu finns det barn som överges på dagis för att föräldrar ej har mat, föräldrar som tar livet av sig och då tycker jag det är osmakligt att sitta på höga hästar och prata om socialfall etc. Imorgon kan det vara du som behöver akut hjälp och då hoppas jag vid Gud att ingen ger dig en föreläsning om att du inte får blir socialfall på kuppen.

mouche
2012-02-15, 07:57
Jag tycker det är oerhört obehagligt att börja tala om att grekerna skulle bli socialfall av hjälp när många är mitt uppe i stor, stor nöd.


Ja, det er ubehagelig, meget ubehagelig, men fortsatt er det et viktig poeng etter mitt syn. Det er naturlig at man føler fortvilelse over de mange tilfeller man hører om, leser om og ser, og man vil gjerne hjelpe, men la oss tenke oss litt om først og hjelpe slik at hjelpen har best effekt også over tid. Vi vet alle at snart er det noe annet, en annen katastrofe eller OL i London eller hva vet jeg som vi fokuserer på og som pressen skriver om.

Men nå er det nok en morgentur til den lokale butikken for å kjøpe brød og legge noen poser/bokser i kassen som nettop går til de som trenger litt ekstra hjelp! Dette gjør man litt diskret for grekerne er stolte og vil ikke så gjerne innrømme at det er nød.

Lissi
2012-02-15, 12:08
Men nå er det nok en morgentur til den lokale butikken for å kjøpe brød og legge noen poser/bokser i kassen som nettop går til de som trenger litt ekstra hjelp! Dette gjør man litt diskret for grekerne er stolte og vil ikke så gjerne innrømme at det er nød.

Den stoltheten , värdigheten ska man aldrig ta ifrån dem.Visst måste det vara det BÄSTA sättet, detta att hjälpa på plats, men ALLA sätt att hjälpa måste väl ändå uppskattas oavsett varifrån hjälpen kommer? Om jag hade behövt hjälp och fått sådan så hade jag nog inte brytt mig så mycket varifrån hjälpen kom....
Är man sen på semester på en ö så kan man säkert få reda på hur man bäst hjälper när man väl är på plats.

Lissi

Fysimera
2012-02-25, 17:38
Hörde från Git & Calle i Rethymno i dag se nedan från Git.


"Nu kom det familjer till Nakli! Nu delas det ut mat, filtar och grejer i min repa! Bra!" Repa = Reseption

Så det lilla lokala börjar fungera: snyggt jobbat Git & Calle.

Vi kommer ner till dig med mera saker, vi skall samla ihop av vänner och bekanta.

Olle

Kikh
2012-02-25, 21:18
Den stoltheten , värdigheten ska man aldrig ta ifrån dem.Visst måste det vara det BÄSTA sättet, detta att hjälpa på plats, men ALLA sätt att hjälpa måste väl ändå uppskattas oavsett varifrån hjälpen kommer? Om jag hade behövt hjälp och fått sådan så hade jag nog inte brytt mig så mycket varifrån hjälpen kom....
Är man sen på semester på en ö så kan man säkert få reda på hur man bäst hjälper när man väl är på plats.

Lissi


klapp_klapklapp_klapklapp_klap Bravo Lissi!

Jag ska ner till Chania till veckan och träffa en man som arbetar med biståndsfrågor här i stan. Med mig av honom ska jag få en lista på soppkök, barnhem, vårdhem och lokala hjälporganisationer i stan som jag lovar att publicera här. För de som oroar sig över korrupta politiker, giriga präster eller för att inte Greklands invandrare skulle få ta del av biståndet säger han; Donera till ett soppkök så når hjälpen ut till alla, där görs ingen skillnad på religion eller härkomst.

Ett soppkök finns vid A Nektarioskyrkan på Splanzia, ett finns vid kommunhuset på Kydonia Street. På Apokoronas ska det finnas ett vid Agia Sofiakyrkan, och fler ska jag nog lyckas luska ut med tiden.
De kläder och leksaker jag samlade ihop efter mig och min dotter gick till flick-barnhemmet vid Agios Nektarioskyrkan i Paxiana (mitt emot Nea Xora), där nunnor och socialarbetare var mycket tacksamma för bidraget.


//Kikh

mouche
2012-02-26, 08:19
På Apokoronas ska det finnas ett vid Agia Sofiakyrkan,

Hvor ligger denne?

Litt informasjon om hva som gjøres i Apokoronas finner du her:

http://apokoronasourhome.com/communitysupport.html