Visa fullständig version : Kommer turister till Grekland i år??
Fysimera
2012-02-07, 12:51
Vi satt ett antal personer vi alla jobbade i olika former inom turistnäringen.
När diskutionen kom upp om det kommer folk till Grekland/Kreta i år så var alla osäkra ingen visste bara gissade.
Är det någon som vet hur bokningarna ser ut i år rent generellt:
Olle
Jag har ingen information om hur säsongens bokningar ligger till. Däremot såg jag på grekiska nyheter (tror det var Mega) för några dagar sedan som visade statistik på att turismen 2011 hade gått ner med 32,5%. Någon som kan bekräfta denna uppgift?
//Zanét bye_bye
Admirala
2012-02-07, 17:57
På euromonitor.com oppgir de følgende tall for "Tourism Receipts" i Hellas, i millioner USD:
2008: 17,416.0
2009: 14,681.0
2010: 13,001.0
2011: 12,948.0
Hva som vil skje i 2012 vet jo bare spåkonene med glasskuler, men jeg har lest at nordmenn iallfall ikke svikter Hellas som sommerens reisemål nr 1. Men vi er jo ikke så mange innbyggere i Norge... Amerikanerne, for eksempel, har jo en tendens til å skygge unna uroligheter, og pressen har vært utrolig flink til å utnytte de små urolighetene som har vært på Syntagma-plassen i Athen.
Jeg vet ikke hvor du har fra at Hellas er nr. 1 for nordmenn. Etter det jeg har lest fra de største avisene bl.a. Aftenposten Reise er Spania på topp.
Admirala
2012-02-07, 20:36
Spania er på topp på årsbasis (pga Kanariøyene som vinterreisemål), men om sommeren? Jeg leste denne (http://www.tv2.no/gmn/hit-vil-vi-reise-i-2012-3686684.html) artikkelen som sier at
Fortsatt er sommerferien som er hovedferien vår og da er vi ganske konforme. Hellas, Italia, Spania og Tyrkia ligger øverst på ønskelisten som lokker flest av oss i sommermånedene. Kroatia er også en stor vinner.
Tolket det som at Hellas er øverst, men uansett, svært mange drar til Hellas i sommer, og charterselskapene + flyselskapene tilbyr stadig nye reisemål i Hellas - kan vi være enige om det?
Tolket det som at Hellas er øverst, men uansett, svært mange drar til Hellas i sommer, og charterselskapene + flyselskapene tilbyr stadig nye reisemål i Hellas - kan vi være enige om det?
Fast det är i mycket liten skala de satsar på annat än massturismställena.
Åtminstone med resor från Sverige. Nu går det inte ens längre att flyga charter med ex Ving från Arlanda till Lesbos.
Jag känner flera som avstår Grekland i år för de känner sig osäkra på om det kommer att fungera bra med resor mellan öarna och de vill inte bo på en stor charterort. Aten och Pireus avskräcker mig som inte ens var förjust i dessa platser före krisen och tyvärr om jag går igenom min bekantskapskrets har flera blivit utsatta för stölder och rån i det området. Naturligtvis oroar sig resenärerna för att risken ökar nu och för att strejker och annat krångel ska spoliera semestern.
Eva
Kalimera
2012-02-08, 09:25
Är det någon som vet hur bokningarna ser ut i år rent generellt:Jag vet tyvärr inte hur bokningarna ser ut i år. Jag kan ännu inte se något på Kalimera som tyder på ökat eller minskat intresse. Det är för tidigt att dra några slutsatser.
Förra året minskade resandet till Grekland. Enligt Ticket var Grekland då de stora förlorarna tillsammans med Egypten. Atens flygplats tappade 6,5 % förra året enligt Ekathimerini. Hur det blir i år är svårt att säga. Men jag tror att det blir en minskning även i år. Dels på grund av krisen, dels på grund av EM i fotboll, och OS i London.
Jag såg en stor tidningsannons från Airtours som hade rubriken "Rea på resor till Grekland". Har man rea så tidigt på året torde det betyda att resorna säljer dåligt.
Nektaria
2012-02-08, 11:08
Fast det är i mycket liten skala de satsar på annat än massturismställena.
Åtminstone med resor från Sverige. Nu går det inte ens längre att flyga charter med ex Ving från Arlanda till Lesbos.
Eva
Inte heller till Lesbos med Apollo....
Lena
Jag kan ännu inte se något på Kalimera som tyder på ökat eller minskat intresse..
Men här är vi ju alla nördar, så det går kanske inte at mäta :D;)
/Netwolf
Admirala
2012-02-08, 11:47
Norske Star Tour melder om at Tyrkia, Kreta og Rhodos er de mest populære reisemålene sommeren 2012. Dette er basert på bestillingene de foreløpig har mottatt, og de har mottatt dobbelt så mange bestillinger i år i forhold til i fjor på denne tiden. Virker som om nordmenn ikke er så skeptiske som svensker.
Norske Star Tour melder om at Tyrkia, Kreta og Rhodos er de mest populære reisemålene sommeren 2012. Dette er basert på bestillingene de foreløpig har mottatt, og de har mottatt dobbelt så mange bestillinger i år i forhold til i fjor på denne tiden. Virker som om nordmenn ikke er så skeptiske som svensker.
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden. När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.
Eva
Fysimera
2012-02-08, 12:03
KALIMERA MED DESS FORUM ÄR ETT FANTASTISK MEDIA.
Har man en fundering och skriver ner den så får man massor av svar/funderingar av folk med erfarenhet från Grekland.
Mycket tacksam för allas svar:
Admirala
2012-02-08, 12:29
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden.
Eva
Det er i så fall synd om det er slik. Fra Norge kan man, i 2012, også dra på chartertur til plasser som Zakynthos, Korfu, Kefalonia, Karpathos, Thessaloniki, Symi, Telendos, Tilos etc, og Lilleput har Lesvos på programmet. Håper det varer!
Kalimera
2012-02-08, 15:56
Kan det inte vara så att andra resmål i Grekland minskat till förmån för massturismresmålen Rhodos och Kreta dit det går resor även från mindre flygplatser i norden.Det var länge sedan utbudet på resmål var så stort som nu. Det finns ett flertal små resmål med i år, som Alonissos, Chalki, Ikaria, Ithaka, Milos, Poros och Telendos. Alla resmål finns här (http://www.kalimera.se/resor/index.html).
Det är inte bristen på resmål som gör att turismen kommer att minska i år, det beror på helt andra saker.
Det var länge sedan utbudet på resmål var så stort som nu. Det finns ett flertal små resmål med i år, som Alonissos, Chalki, Ikaria, Ithaka, Milos, Poros och Telendos.
Det är inte bristen på resmål som gör att turismen kommer att minska i år, det beror på helt andra saker.
Egentligen borde ju charterresorna till Grekland öka om folk är oroliga för transportproblem, strejker o dyl för då har man ju större garantier för att få pengarna tillbaks vid ev inställda resor.
Själva väljer vi mindre öar där vi nog inte kommer att märka så mycket av krisen så länge färjorna går....Men vi kommer INTE att pruta på rumspriserna i alla fall.
Lissi- som både reser "självbokat" och med charter i år.:D
När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.
I Danmark har både Apollo og Spies rejser til Lesbos.
När inte ens en så stor och varierad ö som Lesbos blir kvar i charterutbudet kan man undra.
Eva
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.
Lissi
Kalimera
2012-02-08, 19:46
Egentligen borde ju charterresorna till Grekland öka om folk är oroliga för transportproblem, strejker o dyl för då har man ju större garantier för att få pengarna tillbaks vid ev inställda resor.Jag tror att de allra flesta helt enkelt bara vill vara säkra på att komma iväg i tid, och hem i tid, inte att ha garantier på att få pengarna tillbaka.
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.Tycker inte jag heller.
Det beror väl antagligen enbart på att inte tillräckligt många svenskar velat åka dit. Alla resmål med för få intresserade tas bort då de inte är lönsamma. Inte konstigt alls tycker jag.
Lissi
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så. Vingresor hade enligt en kontakt jag har där bra beläggning på Lesbos men det är en del andra faktorer som styr. Resebranschen koncentrerar gärna sina resurser till vissa resmål för att optimera sina vinstchanser. Ju fler de kan skeppa ner till ex masstursimorterna utanför Chania dessto enklare eftersom de har en utbyggd service med reseledare etc. Resor till ex öar utan flygplats kräver en helt annan logistik och de blir mer beroende av andra aktörer, väder och vind etc.
Eva
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så.
Eva
Minst tre gånger genom åren har ställen tagits bort som vi velat åka till. Resorna har funnits åren före och svaret vi fått från resebolagen har alltid varit att det varit för få som rest. Att resebolagen hellre väljer "mass-skeppning" till t ex Kreta eller andra öar med flygplats är vad jag vet inte uttalat från researrangörerna utan kanske mer en spekulation från de som är besvikna över indragna resmål. Hade hundratals svenska resenärer efterfrågat t ex Lesvos vecka efter vecka så tror inte jag att detta resmål dragits in från Sverige...Hade resonemanget varit som Du skriver Eva hade ju inte dessa resor gått från Danmark heller :confused:
Det är som vi ser JÄTTEMÅNGA som faktiskt älskar att åka till västra Kreta och Rhodos dit resor går från även småorter, men många väljer också att därifrån sedan resa på egen hand. Sen håller säkert inte min analys ändå, men dit man VILL åka i Grekland KAN man åka, svårare är det inte och så länge planen är fulla och efterfrågan STOR så fortsätter resorna att gå och kapaciteten ökar. Om vi resenärer tröttnade på resebolagens utbud och själva fixade resorna till små öar så anpassar sig resebolagen. Nu finns ju t ex Milos....men nu "förfasar" sig en del istället och är rädda att ön "massturistifieras". Självklart vill resebolagen ha lönsamhet, men det är VI som reser som har rätt stort inflytande ändå genom att välja bort det som inte passar.
Lissi - som inte gett sig ut för att vara djupodlande.
Jag hade inte tänkt åka till Lesbos i år så det är ingen personlig besvikelse utan mer en reflektion. Om det blir en Greklandsresa för mig vilket det troligen inte blir så går den förhoppningsvis till Sifnos, Fourni, Amorgos eller Folegandros.
Eva
Hej! Visst kommer det turister till Grekland i år...jag är en av dem!_B-ananaTänker åka till västra Kreta i maj....ingen "massturism" då som stör oss!;)
De djuplodande analyserna hoppar jag också över.....:)
Carola som älskar Kreta
Nektaria
2012-02-09, 12:48
Din och Jannes anlays är inte särskilt djuplodande. Frågan om vilka resmål människor väljer kräver lite mer analys än så. Vingresor hade enligt en kontakt jag har där bra beläggning på Lesbos men det är en del andra faktorer som styr. Resebranschen koncentrerar gärna sina resurser till vissa resmål för att optimera sina vinstchanser. Ju fler de kan skeppa ner till ex masstursimorterna utanför Chania dessto enklare eftersom de har en utbyggd service med reseledare etc. Resor till ex öar utan flygplats kräver en helt annan logistik och de blir mer beroende av andra aktörer, väder och vind etc.
Eva
Vad jag har reflekterat över är att det har funnits gott om restresor till Lesbos i slutet av säsongen ibland fler än till andra turistorter i Grekland. Är inte säsongen ganska kort där jämfört med flera andra orter?
Vad gäller Kreta. Vi har sett exempel på hur researrangörer styr var man vill ha turisterna. Man upphandlar hotellrum i exempelvis Platanias till priser som mindre orter inte kan konkurrera med. Man kan också där tvinga fram en säsong som är betydligt kortare än för några år sedan. I Georgioupoli har ett svenskt resesällskap första charter den 27 maj mot i början av maj för något år sedan.
De som vill resa en tidigare tidpunkt får antingen åka någon annanstans eller som förstagångsresenär kanske accepterar att komma till chaniaområdet istället! (Märk väl jag har inga synpunkter på Platanias och övriga orter däromkring)
I Georgioupoli finns inte heller längre någon svensk reseledare.
Lena
Jag tror du har rätt Lena att det har betydelse att säsongen är kort på Lesbos. Ön ligger ju långt norrut och kan få regn och kyla mycket tidigare än längre söderut belägna öar.
Jag tycker också att arrangörerna styrs sina turister ganska tydligt till vissa orter medan fina lilla Georgioupoli säkert skulle få fler turister om säsongen där var längre. Många tycker att det är jobbigt att ta sig dit eller till andra orter på egen hand speciellt om man reser med flera barn och inte är så förjust i att köra bil på Kreta där bilolyckor tyvärr är vanliga.
Eva
Nektaria
2012-02-09, 15:06
Jag tycker också att arrangörerna styrs sina turister ganska tydligt till vissa orter medan fina lilla Georgioupoli säkert skulle få fler turister om säsongen där var längre.
Eva
I Georgioupoli blir ju säsongen kortare och kortare för varje år och längden verkar helt avhängig av lönsamhetskrav från resebolagen. De flesta reser ju efter skolavslutningen och de som vill resa tidigare får "ta skeden i vacker hand" och bo någon annanstans. Tidigt öppna hotell i regionen finns det ju gott om. Det finns ju en mängd människor som inte vill/vågar åka på egen hand. Gör man det finns det naturligtvis andra möjligheter.
Hotellägarna i Geo får förstås också finna sig i att säsongen krymper... och med allt det innebär!! Vi åker tidigare i maj som vi gjort i många år! Sen får vi se vad det blir i höst. Att det blir Grekland kan jag nog nästan sätta en slant på! :)
Lena
Lena
Jeg vet ikke hvor du har fra at Hellas er nr. 1 for nordmenn. Etter det jeg har lest fra de største avisene bl.a. Aftenposten Reise er Spania på topp.
Jeg har det herfra:
http://www.hegnar.no/reise_livsstil/reise/article678151.ece
Admirala
2012-02-09, 15:30
Jeg har det herfra:
http://www.hegnar.no/reise_livsstil/reise/article678151.ece
Bra link! Tabellen på slutten er jo interessant i seg selv:
Hit reiser nordmenn på pakketur sommeren 2012:
1. Hellas – 280.000. +10 prosent
2. Tyrkia – 271.000. +6 prosent
3. Spania – 139.000. +19 prosent
4. Kypros – 45.000. +8 prosent
5. Bulgaria – 41.000. +1 prosent
6. Egypt – 13.000. -8 prosent
7. Italia – 6.000. +17 prosent
Kalimera
2012-02-09, 15:37
1. Hellas – 280.000. +10 prosentDet var goda nyheter!
Njaaa, enn så lenge er det vel bare prognoser, profesjonelle gjetninger, så riktig svar vet vi vel ikke før i september/oktober?
Jag tror att du har rätt Lissie.Om ön är populär så finns resebolagen där
vi åkte för ett par år sen till Lesvos på en rearesa fast det var i augusti.
Hotellet var knappt halvfullt stränderna var det ingen trängsel på, restauranger
likaså vi bodde i Petra var även till Molivos där var det likadant vi undrade varför?ja helt enkelt lockar inte Lesbos fast vi tyckte om ön.Ska nu i maj
till massturistande Rodos men jag älskar ön,men det gör jag med många öar.
;);)
Hej! Visst kommer det turister till Grekland i år...jag är en av dem!_B-ananaTänker åka till västra Kreta i maj....ingen "massturism" då som stör oss!;)
De djuplodande analyserna hoppar jag också över.....:)
Carola som älskar Kreta
klapp_klap Samma här :D
Malin
Bra link! Tabellen på slutten er jo interessant i seg selv:
Hit reiser nordmenn på pakketur sommeren 2012:
1. Hellas – 280.000. +10 prosent
2. Tyrkia – 271.000. +6 prosent
3. Spania – 139.000. +19 prosent
4. Kypros – 45.000. +8 prosent
5. Bulgaria – 41.000. +1 prosent
6. Egypt – 13.000. -8 prosent
7. Italia – 6.000. +17 prosent
Jeg så denne, men dette var Star Tour. Tidligere var det som sagt tidligere andre opplysninger basert på flere reiseselskaper, også i dag på dn.no/privatøkonomi hvor Spania er på topp. Og det er ved middelhavet, ikke Canariøyene. Star Tour baserer seg på prognoser.
Samtidig har Star Tour lagt ned Kefalonia som reisemål fra Norge og har i dag lagt 50.000,00 reiser ut på salg, hvorav mange til Hellas. Men i grunnen er det umulig å diskutere. Det handler om mange ting. Flere i min omgangskrets har valgt andre reisemål i år på grunn av usikkerhet. Ingen vet hva som skjer, men Hellas er ille ute uansett hva som skrives her på nettet.
Star Tour baserer seg på prognoser.
Det er de vel ikke helt alene om?
Men här är vi ju alla nördar, så det går kanske inte at mäta :D;)
/Netwolf
Så sant så sant flabb_flab_B-ananaklapp_klapbye_bye
I Göteborgs Posten från i tisdags står det att charterbolagens bokningar ligger som de brukar. M.a.o ingen minskning så här långt. De som brukar boka tidigt har även gjort det i år. De har dock fått många samtal från oroliga resenärer.
Ungefärliga siffror på bokningar kommer här:
Apollo 56.000
Fritidsresor 30.000
Ving 25.000
//
KR
Fysimera
2012-02-17, 06:06
Tack KR
Det är alltid bra att få information så vi kan tala om för folket här nere och ge dom hopp. Dom hör ju bara dåliga saker annars.
Berättade för en bekant att svenskarna kommer till somaren, han hyr ut cyklar och han blev mycket glad och sa att Svenskarna kan man lita på även i svåra stunder.
Nu gäller det att hitta positiv information och sprida bland oss alla och för folket här nere inte bara dålig info.
Olle
Kritsabo
2012-02-17, 07:56
Jag vill inte fördystra stämningen utan kanske bidra till en ökning av trygghet, och därmed reslust till Grekland, genom att rekommendera att vid osäkerhet om läget (ev strejker mm) se över avbeställningsskydd, kanske betala resa med kreditkort som innehåller ersättningar vid missade anslutningar, kontrollera med resebyrå vad som gäller vid olika scenarion samt om möjligt ta med förseningar i beräkningen.
Själva är vi gynnade av att ha goda marginaler inför sommaren på Kreta. :)
Mer å glede seg over :D
- denne linken forteller at 280 000 nordmenn reiser til Hellas i år og inneholder litt god og klok info til turistene som skal dit :)
http://www.tv2.no/gmn/280-000-nordmenn-reiser-til-hellas-i-aar-slik-kan-du-hjelpe-kriserammede-grekere-3709882.html#.Tz2NSYLx3OY.facebook
Nu gäller det att hitta positiv information och sprida bland oss alla och för folket här nere inte bara dålig info.
I Danmark melder både Apollo og Star Tour; "business as usual". :)
Dog ser jeg, at Apollo allerede nu er begyndt at sænke priserne på visse afgange, hvilket jo kunne tyde på at der ikke er så mange kunder i butikken...
- denne linken forteller at 280 000 nordmenn reiser til Hellas i år og inneholder litt god og klok info til turistene som skal dit :)
Dette er kun et estimat så svaret vet vi ikke før i september vil jeg tro?
Fysimera
2012-02-17, 17:12
Dette er kun et estimat så svaret vet vi ikke før i september vil jeg tro?
Bara en fråga?
Om man ej vet förrän i september så betyder det att i Norge så bokar man & betalar resan efter hemkomsten eller?
/O
Tack för alla siffror, plan eller verkliga det kan vi skilja på, inga problem
Kritsabo
2012-02-17, 17:53
Hoppas vi kan slå Northugs hemland åtminstone på denna punkt.
Heja Norge klapp_klap
Heja Norge klapp_klap
'Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad' flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Leser man den artikkelen Kari har lenket til, står det at reisebyrået StarTour (?) e s t i m er e r at 280 000 nordmenn vil reise til Hellas i sommer. Estimere/anslå betyr vel ikke at så mange allerede har booket.
Det må vel bli en retur- eller om-kamp her, svensker og nordmenn i mellom...:D - om poenget er å ha rett og vinne. Selv om alle på hvert lag i så fall må spille i samme drakt; Kalimeratrøye. flabb_flab
Kritsabo
2012-02-17, 19:07
'Kalimeratrøye.
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
pollebosse
2012-02-17, 19:55
Malou:
helt underbart!, älskar din synpunkt!
Det var länge sedan utbudet på resmål var så stort som nu. Det finns ett flertal små resmål med i år, som Alonissos, Chalki, Ikaria, Ithaka, Milos, Poros och Telendos. Alla resmål finns här (http://www.kalimera.se/resor/index.html).
Men gud va kul att se att det går att boka charter till Poros igen! Jag gillar ön och alla öarna som ligger runt omkring. _B-anana I övrigt tror jag att de som brukar åka till Grekland åker dit oavsett krisen, de som är osäkra och kanske inte vana att resa kan ev skrämmas.
/Nadja, som åker till samos med sin familj i augusti.
Heja Norge klapp_klap
Ja, d e t byr vi gjerne på, Kritsabo og andre svensker som synes d e t er viktigst :rolleyes:
J e g trodde faktisk vi hadde et f e l l e s ønske om f l e s t mulig turister til b e s t e for H e l l a s, ikke at det viktigste skulle være h v o r de kommer fra :confused: bye_bye
J e g trodde faktisk vi hadde et f e l l e s ønske om f l e s t mulig turister til b e s t e for H e l l a s, ikke at det viktigste skulle være h v o r de kommer fra :confused: bye_bye
Jag tror inte heller att grekerna bryr sig VARIFRÅN turisterna kommer....bara ATT de kommer;)
Lissi
Om det blir mer uroligheter i Athen, er ikke det bra for turismen.
Bara en fråga?
Om man ej vet förrän i september så betyder det att i Norge så bokar man & betalar resan efter hemkomsten eller?
Før fakta kommer på bordet så skal fakta samles inn, bearbeides og deretter offentliggjøres. Ikke uvanlig at dette tar litt tid og med tanke på at sesongen vel ikke er over før et stykke ut i oktober så synes jeg for egen del at september er en grei antagelse mht å VITE hvordan sesongen har vært.
Våra vänner Nikos och Åsa som har sitt lilla lägenhetshotell i Loutraki har inte fått några förfrågningar i år. Förra året var det halvfullt och åren innan var det fullt nästan hela sommaren av svenska familjer.
Vi åker dit i början av september men vi räknas inte. Vi får bo gratis för att jag hjälper familjen med olivplockningen, så det blir att bjuda på mat och dryck istället ;)
lolis
Fysimera
2012-02-19, 18:28
Før fakta kommer på bordet så skal fakta samles inn, bearbeides og deretter offentliggjøres. Ikke uvanlig at dette tar litt tid og med tanke på at sesongen vel ikke er over før et stykke ut i oktober så synes jeg for egen del at september er en grei antagelse mht å VITE hvordan sesongen har vært.
Ja givetvis finns den 100% resultatet först efter sommaren som du säger.
Men det är ej på dom siffrorna man köper solstolar,cyckla, anställer folk och planerar inför sommaren. Det är där vi behöver hjälp som jag vill tacka för allt vi fått. Givetvis är den exacta informationen bra för långsiktig planering men sådant har vi ej här nu.
Sprider den information som kommer.
Ser ut som att alla trogna vill komma men väntar med att boka och det har vi full förståelse för.
Tänk på att ej köpa "all inkl" resor om ni vill stödja lokala Grekland.
Men respekterar alla som så gör.
Olle
Fysimera
2012-02-29, 15:35
I dag har vi haft ett möte med flera inom turistnäringen och allt tyder på att nu när räddningpaket 2 eller vad det kallas är i hamn (så uppfattas det) så har turisterna börjat boka resor.
Vi har fått mycket bokningar de senaste 2 dagarna. Troligen har man väntat för att se vad som skulle hända.
Detta känns toppen för oss alla som är beroende av turismen i olika former.
Olle
I dag har vi haft ett möte med flera inom turistnäringen och allt tyder på att nu när räddningpaket 2 eller vad det kallas är i hamn (så uppfattas det) så har turisterna börjat boka resor.
Vi har fått mycket bokningar de senaste 2 dagarna. Troligen har man väntat för att se vad som skulle hända.
Detta känns toppen för oss alla som är beroende av turismen i olika former.
Olle
klapp_klap
For den som ar intresserad hur det gick med turismen for Grekland under 2011 sa hade Grekland en okning overlag.
- Under 2011 landade 11.528.782 passagerare pa Greklands flygplatser till skillnad fran 10.611.219 2010.
- Nastan all oar hade en okning forutom Kefallonia. De oar som hade storst okning ar Rhodos och Kos med 22.06% respektive 22.41%. Aten daremot gick back med 3.64%.
- Nar man jamfor nationaliteter sa sag man en okning av skandinaver men en minskning av italienare, tyskar och britter. Dock den storsta nyheten man sett pa senare ar ar den enormt stora okning av ryssar som kommer for att turista i Grekland. Hela 70% okning hade man av ryssar 2011. Eftersom ryssarna ocksa spenderar valdigt mycket pengar nar de ar i Grekland sa pratar man om att deras anlandande hjalper Grekland valdigt mycket.
- Man far inte heller glomma de omraden som ar beroende av grekiska turister, dvs de omraden som grekerna aker till nar de har semester. Dessa omraden har stora problem just nu da grekerna har mindre pengar att rora sig med och inte har rad att aka pa semester. Istallet for att aka nanstans och bo pa hotell sa valjer de att aka till sin by istallet (eller om man redan bor i en by sa stannar man kvar i byn).
- For 2012 sa sager prognosen att det kommer ga bra for Grekland. Aven da det vantas ga daligt for Aten sa kommer det ga fortsatt bra for samma stallen som det gick bra for under 2011.
Kalimera
2012-03-01, 16:43
Dock den storsta nyheten man sett pa senare ar ar den enormt stora okning av ryssar som kommer for att turista i Grekland. Hela 70% okning hade man av ryssar 2011. Eftersom ryssarna ocksa spenderar valdigt mycket pengar nar de ar i Grekland sa pratar man om att deras anlandande hjalper Grekland valdigt mycket.Jag har själv sett en enorm ökning av ryssar under senare år. Många menyer är översatt till ryska, och man ser alltfler pälsaffärer. Många av dem väljer AI, så frågan är om de spenderar så mycket pengar. När jag var fisktavernasgatan på Kos för två år sedan var det bara jag och Camilla som inte kom från Ryssland. Som vi kunde se och höra i alla fall. (De hade AI-armband.) Det spenderade grymt mycket pengar. De flesta åt fisk, mycket fisk. Så kanske de inte stannar hela resan på sitt AI-hotell.
Ön Tinos har också jättemånga ryska turister, då den grekisk-ortodoxa och rysk-ortodoxa kyrkan står varandra nära. Varje gång vi varit på Tinos så har andelen ryska turister varit större för var gång.
Utan att överdriva kan jag ju säga att de märks...på stränderna och strandbararna är de inte precis de som hörs minst;).
Men det är ju tur för grekerna att de kommer...och Tinos har inga AI-hotell i alla fall:D
Lissi
Jag har själv sett en enorm ökning av ryssar under senare år. Många menyer är översatt till ryska, och man ser alltfler pälsaffärer. Många av dem väljer AI, så frågan är om de spenderar så mycket pengar. När jag var fisktavernasgatan på Kos för två år sedan var det bara jag och Camilla som inte kom från Ryssland. Som vi kunde se och höra i alla fall. (De hade AI-armband.) Det spenderade grymt mycket pengar. De flesta åt fisk, mycket fisk. Så kanske de inte stannar hela resan på sitt AI-hotell.
De senaste tva aren har jag ocksa sett och hort valdigt manga ryssar pa Rhodos och Mykonos som jag brukar aka till. Pa Mykonos som har strandservice sag jag dagligen ryssar som bestallde champagne och massage pa stranden. Nagra jag kanner som jobbar pa restauranger dar sager att ryssarna ger mest dricks av alla och att de garna bestaller in de dyrare matratterna.
Eftersom det borjat komma sa manga ryska turister till Grekland sa ska man forsoka avskaffa kravet pa Visa man har for de ryssar som vill komma till Grekland och kanske pa sa satt kunna locka annu fler ryssar till Grekland.
Glomde namna i mitt forra inlagg att en annan viktig faktor for Grekland nar det galler turismen ar ocksa alla kryssningsfartyg, som aker runt de grekiska oarna och lagger till i hamnarna i nagra timmar eller for en kvall. Kryssningsfartygen har okat stort de senaste aren vilket har varit mycket bra for Greklands ekonomi. Turister som aker med kryssningsfartyg spenderar overlag ocksa mycket pengar pa varje o och plats som de aker till. Sa det ar en viktig faktor.
Flere her vet nok at Chios og Lesvos er tatt bort av de mest sentrale charterselskapene i Norge. Nå har Apollo etter sigende (altså ikke verifisert) kansellert noen tidlige flygninger i mai til Kykladene - årsak liten interesse/få bookninger. Håper virkelig at dette ikke er et faretegn, at turistene ikke vil reise dit. Mistenker heller at charterselskapene helgarderer mht. krisen og verste scenario. Business as usual.
Og Ving har kansellert de to første avgangene til Karpathos i mai. Også visstnok for liten interesse. :-(
Er noe av problemet at sesongen blir kortere og kortere, og at mange ikke er klar over hvor fint det er i Hellas/på øyene på våren og høsten? Alle skal klumpe seg sammen i juli og august og da gjerne klage over hvor fryktelig mange mennesker det er og hvor skrekkelig varmt det er. Folk er rare!
Fysimera
2012-03-05, 12:25
Men det är bra att vi har Norwegian som börjar flyga i slutet mars till Kreta.
Vi börjar våra blomstervandringar redan 1 april och det ser ut att bli fullbokat.
Synd att turismen ej har hittat denna underbara vår på Kreta och säkert även andra öar.
I dag har vi sommarvärme så naturen kommer snart ikapp efter denna kyliga vinter.
Olle från ett sommarKreta
Er noe av problemet at sesongen blir kortere og kortere, og at mange ikke er klar over hvor fint det er i Hellas/på øyene på våren og høsten? Alle skal klumpe seg sammen i juli og august og da gjerne klage over hvor fryktelig mange mennesker det er og hvor skrekkelig varmt det er. Folk er rare!
'Alle'? :confused: :D Vil tro at mange charterturister har barn/ungdom i skoelalder, da gir tidsrammen seg selv. Dessuten er det nok av yrkesgrupper i Norge som - enten de vil eller ei - må ta ut ferien sin i 'fellesferien'. Juli/august.
Selvfølgelig kan den økonomiske krisen ha påvirket en del som ellers velger seg Hellas i mai. Men jeg t r o r som sagt at det er charterselskapene som garderer seg. Og det er ren og skjær gjetting, på amatørbasis.
Olle, tviler på at turistene gir opp Kreta..og slett ikke Norwegian.
En eller gang håper jeg å kunne bli med på en av vandringene dine (type 1 støvel inntil jeg blir ung og sterk igjen). Hjemmesiden din ser svært fristende ut.flabb_flab
:D:D
Jag älskar Grekland på vår/höst men är inte så säker på att jag vill att alla ska dit då!;)
Lissi
'Alle'? :confused: :D Vil tro at mange charterturister har barn/ungdom i skoelalder, da gir tidsrammen seg selv.
Ja, men tendensen til at sesongen blir stadig kortere er nokså klar i følge reiselivsbransjen selv.
Dessuten er det nok av yrkesgrupper i Norge som - enten de vil eller ei - må ta ut ferien sin i 'fellesferien'. Juli/august.
Jeg tror svært mange arbeidsgivere hadde vært lykkelige om flere hadde tatt ut sin ferie tidligere eller senere for fellesferien som begrep er stadig mindre reell og mest av alt et etterslep fra industrien da bedrifter stoppet produksjonen i tre /fire uker. Ikke mange slike bedrifter igjen i Norge!
Men det är bra att vi har Norwegian som börjar flyga i slutet mars till Kreta.
Ja, fra Oslo har de en flight i mars, 31 mars, og billetten en vei koster nå 3.599 norske kroner!:eek:
Ja, fra Oslo har de en flight i mars, 31 mars, og billetten en vei koster nå 3.599 norske kroner!:eek:
Da er jeg er heldig som skal h j e m fra Chania med Norwegian 31.mars :D
448 kr koster billetten den veien :)
Det viser jo med all tydelighet hvordan prisene settes. Selv skal jeg hjem fra Kreta 4.juli og den billetten koster vel det samme - 450 kroner.
Ser att det finns resor med riktigt bra priser till Skiathos och Skopelos i slutet av maj och juni. Med ICA-kortsrabatten skulle jag kunna få en tvåveckors resa till Skiathos för ca 5500 kr med eget rum. Undrar bara om alla rabatterna och prissänkningarna tyder på att färre resor bokats.
Eva
Undrar bara om alla rabatterna och prissänkningarna tyder på att färre resor bokats.
Eva
Reiste til Kreta ifjor i slutten av mai for en uke og billettene var da på det aller billigste så det er nok heller vanlig at relativt få som reiser da!
Ser att det finns resor med riktigt bra priser till Skiathos och Skopelos i slutet av maj och juni. Med ICA-kortsrabatten skulle jag kunna få en tvåveckors resa till Skiathos för ca 5500 kr med eget rum. Undrar bara om alla rabatterna och prissänkningarna tyder på att färre resor bokats.
Eva
Hej!
Låter kanon! Vilket bolag är det du har hittat dessa resor på? Blir lite nyfiken. Har en dotter som ev ska åka i den perioden. 5500 är rena klippet!bye_bye
Ving och man går via ICA:s hemsida.
Ecv
Mats Fredsson
2012-03-07, 08:01
Ryssar....
Tänker tillbaka på vår resa till Malta, där hotellet var "intaget" av dessa ryssar, inte kul.
Nu låter jag säkert fördomsfull, men det var faktiskt inte kul med dessa nykläckta miljonärer. De bredde ut sig och tog mycket plats, både bokstavligen och ljudmässigt, dessutom otrevliga mot personalen.
Jag hoppas att vi hade otur, och råkade på fel gäng.
Åter till tråden: intressant att antalet turister till Grekland faktiskt har ökat, och inte minskat.
Det blir alldeles säkert trevliga Greklandsresor i år också! klapp_klap
Ving och man går via ICA:s hemsida.
Ecv
Vi hade hunnit boka resa med Ving till Tilos i höst dagen innan vi såg ICA-bankens erbjudande om rabatt och anmälningsavgiften var redan insatt. Eftersom vi blev lite sura tänkte vi ringa och höra om rabatten kunde ges fast vi bokat på Vings sida, om de kunde göra om vår bokning då vi ju betalt med ICAs mastercardkort.. När vi kollade om samma pris fortfarande gällde via ICAs sida så var resan EXAKT på samma pris MED rabatten så det blev ju sak samma. Vi behöll den ursprungliga bokningen till samma pris. Så den rabatten undrar jag lite över;)
Lissi
Fast jag har kollat det skiljer några hundralappar.
Eva
Kalimera
2012-03-07, 14:48
Jag vill påminna om att den här sidan handlar om det kommer turister till Grekland i år. Vill ni diskutera annat är det bättre att starta nya trådar.
Eva
Då tycker jag att Du sak resa.bye_bye
Smultron
2012-03-15, 05:26
På Ticket finns en intressant artikel med relativt färska siffror om svenskars resande inför sommaren 2012.
http://www.ticket.se/om-oss/pressrum.html
Tack för länken! 24 procent färre bokade resor till Grekland i år jämfört med förra året. Det är ett rejält minskat resande, det!
Kalimera
2012-03-15, 13:08
Tack för länken! 24 procent färre bokade resor till Grekland i år jämfört med förra året.Det var ett rejält tapp! Hoppas det vändar när vi kommer närmare säsongen. Det står även så här:
"18 procent av svenska folket att de inte kommer att boka någon resa till Grekland på grund av den ekonomiska krisen. Samtidigt visar undersökningen tendenser på att flera svenskar avvaktar med att boka sin resa till Grekland eftersom de tror att priset på både resor, mat och boende kommer att sjunka."
Ser inte bra ut. :o
Ser inte bra ut. :o
Nä verkligen inte för grekerna som kanske måste tvingas sänka redan billiga priser för att få turister...
De får hoppas på ryska turister istället.
Lissi
De får hoppas på ryska turister istället.
Så är det nog
Jag tror att det är oundvikligt att turismen från "gamla" länder som Skandinavien, Tyskland, England, Benelux mfl minskar. Ingen business kan klara så mycket negativ publicitet som de två senaste årens händelser medfört.
Men två faktorer kan kanske motverka den dåliga utvecklingen. Det är nya stora turistströmmar från Kina och Ryssland samt läget i nordafrika som gör att Egypten och Tunisien attraherar färre turister.
Totalt sett måste nog Grekland få en bra ökning av turistintäkter i år annars är det nog kört för landet.
Nä verkligen inte för grekerna som kanske måste tvingas sänka redan billiga priser för att få turister...
Här ser vi lite olika på det igen Lissi;). Grejen med de delar av åtgärdsprogrammen som handlar om lönesänkningar i offentlig och privat sektor handlar om att "tvinga" fram ett lägre kostnadläge och bättre konkurrenskraft, för turistsektorn men också för deras (lilla) export.
Hade de haft en egen valuta hade det handlat om en devalvering som inte varit så dramatisk. Nu ska det till en interndevalvering istället och det blir mer kännbart och slår mer orättvist i det grekiska samhället. Men sänkta priser är på det stora hela inte av ondo utan en del av lösningen för landet. Vi måste komma ihåg att även den inhemska befolkningen får del av lägre priser vilket är än mer viktigt för dem iom att lönenivåerna skjunker.
Lars
(admin. får flytta detta inlägg till Grekiska-krisen tråden om den bättre hör hemma där)
Här ser vi lite olika på det igen Lissi;).
Lars
:D..Jag är naiv och Du kunnig, där har vi svaret!;)..eller jag tänker med hjärtat och du med hjärnan.:)
Lissi
:D..Jag är naiv och Du kunnig, där har vi svaret!
Så vet jag att det inte är;)
..eller jag tänker med hjärtat och du med hjärnan.:)
Så kanske det är, och jag inser att det inte helt är till min fördel. :confused:
Lars
Nektaria
2012-03-15, 18:05
Det fina i kråksången är att båda sorterna behövs!:):):)
Lena
Hade de haft en egen valuta hade det handlat om en devalvering som inte varit så dramatisk. Nu ska det till en interndevalvering istället och det blir mer kännbart och slår mer orättvist i det grekiska samhället.
Vel, alle importerte varer hadde jo blitt mye dyrere, og siden Hellas ikke produser så mye (importerer også tomater og olivenolje har vi lært idag) så hadde de nok også følt det hardt med å endre sin valuta!
mouche;
Jag svarar dig om devalveringar i "grekiska-krisen"-tråden istället. Jag tror vi kommer för långt från ämnet om turister i Grekland nu.
Lars
Apollo säger på sin fb att de senaste 4 v haft 20% fler bokningar jämfört med samma tid förra året flabb_flab
anneli56
2012-04-02, 17:02
Dottern som jobbar på en resebyrå säger också att man säljer fler greklandsresor nu .
Kalimera
2012-04-11, 14:19
I dagens DN (ej på nätet) står det att det dåliga påskvädret gjorde att många passade på att boka resor. De mest bokade är Turkiet, Kreta, Cypern, Mallorca och Rhodos.
Apollos informationschef Kajsa Moström säger så här:
"Det bokningstapp som funnits är nu borta och Grekland tillhör det mest bokade destinationerna i sommar."
Monica P
2012-04-11, 16:40
Och ALLA är välkomna, jag garanterar!
Fysimera
2012-04-11, 20:18
Ja vi som jobbar på Kreta känner att det kommer mer folk än vi trott.
DET ÄR tryggt och Grekland är Grekland ej ett mini Tyskland.
Olle
Ja vi som jobbar på Kreta känner att det kommer mer folk än vi trott.
DET ÄR tryggt och Grekland är Grekland ej ett mini Tyskland.
Olle
Vad menar du är Tyskland otryggt och vad har det i så fall med tråden att göra?:confused:
Eva
Kanske kan Tsunami händelsen igår göra att folk söker sig till Grekland istället? Hörde på radion att man förväntar ett tapp på Thailandsresenärer.
Folk vill dra sitt strå till stacken genom att välja Grekland som semestermål. Har en framstående affärsman från Grekland som facebookvän och han menar att det inte hjälper att vi åker till Grekland på semester.. Men, jag vill tro att en ökad turism kan vara en inkomstkälla för grekerna. Eller vad tror ni?
Kanske kan Tsunami händelsen igår göra att folk söker sig till Grekland istället? Hörde på radion att man förväntar ett tapp på Thailandsresenärer.
Fast det går mot lågsäsong nu i Thailand och de som åker dit under den perioden är betydligt färre än under vinterhalvåret. Undrar förövrigt om Grekland och de andra medelhavsländerna har ett fungerande tsunamivarningssystem? Någon som vet?
Eva
Undrar förövrigt om Grekland och de andra medelhavsländerna har ett fungerande tsunamivarningssystem? Någon som vet?
Eva
Det fantes ikke i fjor vår ifølge en EU-side.
http://www.eubusiness.com/news-eu/science-disaster.9g6
Tack Malou. Jag har undrat flera gånger men aldrig kommit mig för att ta reda på hur det är.
Eva
Har en framstående affärsman från Grekland som facebookvän och han menar att det inte hjälper att vi åker till Grekland på semester..
Det är väl det rederierna/sjömännen tycker också eftersom de strejkar under de turisttätaste tiderna på året:eek:
Lissi
Vi får håpe at de ikke mener det er til skade at vi kommer da?:confused:
Fysimera
2012-04-12, 20:40
Vad menar du är Tyskland otryggt och vad har det i så fall med tråden att göra?:confused:
Eva
Givetvis är Tyskland tryck det var ej min tanke, eller är det det?
Utan Greklan är odisiplinerat och fritt, fyllt av nu-glädje som vi hoppas att kan bestå.
Här på Kreta är det fler Tyskar som säljer sina hus varför?
olle
[QUOTE=Fysimera;
Här på Kreta är det fler Tyskar som säljer sina hus varför?
olle[/QUOTE]
Kanske de känner sig otrygga. Tyska barn har blivit misshandlade på Kreta. Det har varit hatkampanjer i grekiska media mot tyskar och flera greker jag känner skäms över sitt folks okunnighet och uppförande. Jag vet inte vad du menar med odisciplinerad och nuglädje har nog ingenting med nationalitet att göra utan mer med personligheten.
Eva
Ingela A
2012-04-13, 16:32
Kanske de känner sig otrygga. Tyska barn har blivit misshandlade på Kreta. Det har varit hatkampanjer i grekiska media mot tyskar och flera greker jag känner skäms över sitt folks okunnighet och uppförande. Jag vet inte vad du menar med odisciplinerad och nuglädje har nog ingenting med nationalitet att göra utan mer med personligheten.
Ja det har och är tufft för Tyskar i Grekland nu. Vissa/ganska många okunniga Greker anser och vill gärna skylla allt på Tyskland och Tyskarna även om det inte är deras fel utan hela EU som trycker på om neddragningar pga av lånen.. Och det i sin tur beror på ju att hela staten blivit utarmad pga stulna pengar, ej betalda skatter mm. Det har ju varit noll koll sedan 70-talet och hur lätt som helst att plocka till sig. Vi har flera exempel bara här på Santorini med högt uppsatta politiker och statliga tjänstemän som stulit stora pengar, och likadant har det varit runt om i hela Grekland. Så det går tyvärr inte att skylla ifrån sig, även om det här fenomenet nog kommer från rädslan, ilskan och hopplösheten dom upplever just nu..Sedan hjälper ju tyvärr även media till med hatkampanjerna mot Tyskarna.
Och jag förstår mycket väl vad fysimera menar med odisiplinerat. fritt och nu-glädje! Det är ju det som trots allt är hela charmen med Grekerna. Det sitter i deras gener (precis som rytmen hos Afrikaner). Deras förmåga att bara ge efter, dansa och kasta sig in i glädjen OCH sorgen! Det skulle vi Svenskar behöva lära oss mer av och det utan att behöva dricka en massa snapsar före..
Och låt oss hoppas att dom inte förlorar den här inre glädjen och stagnerar, blir cyniska och eländiga som de jag nämnde först...
Ingela - som älskar Grekland och Grekerna, trots allt..
Fysimera
2012-04-13, 16:34
Det jag menar med odiciplinerade är- Man följer ej alla regler som gäller, stoppar ej för en stopp skylt eller rödlysen mitt i natten som vi svenskar gör. Jag UPPSKATTAR deras odiciplin att inte alltid följa alla regler.
NUGLÄDJEN är för mig alla spontana möten med vänner man kan stanna mitt på vägen och prata en stund även denna sida uppskattar jag mycket även om det ibland kan innebära ett par minuters väntan.
Att Tyskar säljer sina hus kan ju även vara ekonomiskt smart om man ej tror på att Grekland klarar krisen.
Nu hemma efter en underbar vandringsdag i Amaridalen sol varmt blommor i massor och fåglar som kvittrar i var buske.
Olle
Ingela A
2012-04-13, 16:40
Oj, Olle vi skrev på precis samma gång...
Fysimera
2012-04-13, 16:50
Ja och så tycker vi lika mycket om dessa underbara Greker som bara ÄR i nuet.
Olle
Låter ungefär som i norrbotten. Spontana möten där man stannar och pratar eller tittar en på ett spontant besök hos varann.
Ingela jag tror att vi är många svenskar som kan umgås spontant och känna Nu gläjde utan snapsar.
Fysimera om Grekland inte klarar krisen kommer det att bli mycket billigt att köpa fastigheter och mark där. Knappast därför tyskarna säljer. De kanske inte gillar den mentalitet som håller på och sprider sig bland grekerna.
Eva
Ingela A
2012-04-13, 21:09
Ingela jag tror att vi är många svenskar som kan umgås spontant och känna Nu gläjde utan snapsar.
Absolut, Eva! Det är bara att vi inte UTTRYCKER det på samma sätt som Grekerna...
Ingela
Låter ungefär som i norrbotten. Spontana möten där man stannar och pratar eller tittar en på ett spontant besök hos varann.
Fysimera om Grekland inte klarar krisen kommer det att bli mycket billigt att köpa fastigheter och mark där. Knappast därför tyskarna säljer. De kanske inte gillar den mentalitet som håller på och sprider sig bland grekerna.
Eva
Vad menar du med Norbotten??? Här i Västerbotten där jag bor stannar vi och pratar med varandra och gör spontana besök hos varandra. Gör ni inte det i Umeå????
Sen är det väl inget nytt att Tyskarna inte är så omtyckta i tex. Grekland. Och det har ju med andra världskriget att göra.
Majken som är så nyfiken
Majken norrbotten var bara ett ex och naturligtvis gäller det andra delar av landet också. Både Umeå och Sikeå hamn.
Sen måste jag få påpeka att de flesta tyskar som besöker och bor i Grekland idag inte ens var födda under andra världskriget.
Eva
Majken norrbotten var bara ett ex och naturligtvis gäller det andra delar av landet också. Både Umeå och Sikeå hamn.
Sen måste jag få påpeka att de flesta tyskar som besöker och bor i Grekland idag inte ens var födda under andra världskriget.
Eva
Nej nog vet jag väl det. Men nog har väl även du hört att tyskarna inte är särsklit omtyckta i vissa länder. Bl.a Grekland. Det säger då grekerna själva. Tyskarna beskrivs som " Herremän" Så länge som jag har rest utomlands så har jag hört att tyskar upplevs som speciella.
Kan tillägga att jag bor INTE i Sikeå Hamn
Det er helt vanlig at når man trenger å ha noen andre å skylde på så ser man seg rundt og for grekerne er det da greit å kunne gi skylden til tyskerne. En helt feilaktig og urimelig påstand, men helt vanlig at vi mennesker gjør. Mener selv å ha et litt mere balansert forhold til det hele basert på at jeg har bodd i Tyskland, snakker tysk, men nå har eget hus i Hellas/Kreta.
Minner om at krigen sluttet i 1945 hvilket er 67 år siden!
Nej nog vet jag väl det. Men nog har väl även du hört att tyskarna inte är särsklit omtyckta i vissa länder. Bl.a Grekland. Det säger då grekerna själva. Tyskarna beskrivs som " Herremän" Så länge som jag har rest utomlands så har jag hört att tyskar upplevs som speciella.
Kan tillägga att jag bor INTE i Sikeå Hamn
Snälla du jag har väl inte skrivit att du bor i Sikeå hamn. Var du bor struntar jag helt i.
Jag tycker att du borde be tyskarna om ursäkt för ditt arroganta sätt att tala om ett lands befolking. Jag har aldrig stött på att tyskar beskrivs som speciella vad nu nu lägger in i det ordet och inte heller att de kallas för herremän. Otroligt nedsättande och jag vet många greker som är ytterst glada för att tyskarna handlar i deras affärer eller bor på deras hotell. Tyskar är en stor och mycket köpstark turistgrupp i Grekland som grekerna verkligen skulle förlora på att missta. jag kommer att göra Janne uppmärksam på din kommentar om tyskarna.
Eva
Jag har absolut inget emot tyskar, men de gånger vi åkt charter till resmål som besöks av tyskar så har de absolut betett sig som "herremän". Du får ursäkta Eva, men många av dem har absolut uppfört sig som om de äger världen! De har bokat sina platser vid poolen med handdukar de lagt ut kvällen innan. De har fyllt sina väskor med mat från frukosten och det har stensatt sina "egna" platser på stranden. Detta har gällt såväl Mallorca som Kanarieöarna och även Kreta. Sen får Du tycka vad du vill. Därmed INTE sagt att jag drar alla tyskar över en kam. Det är på individnivå detta sker naturligtvis, men tyskar har absolut utmärkt sig.
Lissi - som säkert blir halshuggen för detta inlägg.
Ja må vara blind men något sådant har jag inte sett. Jag tycker att det är tråkigt med generaliserar och smutskastning av ex ett folk och det för inte direkt mänskligheten framåt och jag fattar inte varför det förekommer på ett forum om Grekland. Hoppas jag inte är ensam om den åsikten.
Eva
Ja må vara blind men något sådant har jag inte sett. Jag tycker att det är tråkigt med generaliserar och smutskastning av ex ett folk och det för inte direkt mänskligheten framåt och jag fattar inte varför det förekommer på ett forum om Grekland. Hoppas jag inte är ensam om den åsikten.
Eva
Eva, det är inte smutskastning eller generaliseringar, det är Din egen slutsats som Du får stå för. Det jag skriver om är MINA observationer. Tyskar är varken bättre eller sämre än andra totalt sett, men ibland utmärker de sig och jag förstår inte varför Du tar det så personligt. Det finns säkert svenskar som beter sig likadant, helt säkert, men det har JAG inte sett och det är MINA iakttagelser jag skriver om här och det är INTE för att på något sätt förolämpa Dig.
Lissi
Det vore välgörande om denna diskussion om nationalkaraktärer stannade här. En av mina närmaste vänner har föräldrar som överlevde flera år i koncentrationsläger. Trots detta har jag aldrig någonsin hört henne uttala sig generellt negativt om tyskar.
Jag går inte vidare i diskussionen och hoppas att flera besinnar sig.
Det vore välgörande om denna diskussion om nationalkaraktärer stannade här. En av mina närmaste vänner har föräldrar som överlevde flera år i koncentrationsläger. Trots detta har jag aldrig någonsin hört henne uttala sig generellt negativt om tyskar.
Jag går inte vidare i diskussionen och hoppas att flera besinnar sig.
Kloke ord. Stereotypiene er oftest basert på fordommer, lever i beste velgående og kan vel gjøre det uten hjelp fra dette forumet.
Snälla du jag har väl inte skrivit att du bor i Sikeå hamn. Var du bor struntar jag helt i.
Jag tycker att du borde be tyskarna om ursäkt för ditt arroganta sätt att tala om ett lands befolking. Jag har aldrig stött på att tyskar beskrivs som speciella vad nu nu lägger in i det ordet och inte heller att de kallas för herremän. Otroligt nedsättande och jag vet många greker som är ytterst glada för att tyskarna handlar i deras affärer eller bor på deras hotell. Tyskar är en stor och mycket köpstark turistgrupp i Grekland som grekerna verkligen skulle förlora på att missta. jag kommer att göra Janne uppmärksam på din kommentar om tyskarna.
Eva
Ja då blev man missförstådd igen! Jag har ingenting emot tyskar. Jag har tyska vänner och har besökt Tyskland och har besök av Tyskar nästan varje år. Men kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg, där du skriver att tyska barn blivit attackerade av grekiska barn. och att tyskar smutskastas av Greker. Det tycker jag också är nedsättande av Dej.
Härmed slutar jag att kommentera detta inlägg.
Marianne
2012-04-15, 10:32
Jag tycker det blir spännande att höra "rapporter" från Grekland om hur läget ser ut i år. Det verkar ju som att Fysimera (trådskaparen) har ganska bra att göra med vandringar och annat på Kreta, och läste nyss att Arne och Birgitta bedömmer att Haris är ganska fullbelagt i Paleochora redan - det är ju otroligt glädjande att läsa!
Jag tror att Kreta, Rhodos och många större chartermål kommer att klara sig även i år, men det är ledsamt att läsa att alla (tror jag) danska resebyråer har lagt ner Kefalonia och många svenska tydligen droppar Lesvos - ingen bra tendens och mycket bekymrande för de många som är beroende av turism på dessa platser (och andra platser, som också blir drabbade).
Mycket kommer säkert också att bero på vilka signaler turisterna sänder efter att besöken och resorna nu börjar komma igång.
Ska, som sagt, bli spännande att följa.
Marianne - utan biljett till Grekland (som dock inte har ett dugg med krisen att göra), men med andra glada planer
Ja då blev man missförstådd igen! Jag har ingenting emot tyskar. Jag har tyska vänner och har besökt Tyskland och har besök av Tyskar nästan varje år. Men kunde inte låta bli att kommentera ditt inlägg, där du skriver att tyska barn blivit attackerade av grekiska barn. och att tyskar smutskastas av Greker. Det tycker jag också är nedsättande av Dej.
Härmed slutar jag att kommentera detta inlägg.
En tysk pojke belv misshandlad på Kreta av en grekisk tonåring och det har förekommit enorma hatkampanjer i grekiska tidningar mot tyskar det var det jag refererade till. Som svar på Fysimeras undran över varför tyskarna säljer sina hus på Kreta framförde jag det som en hypotes.
Det var du som kallade tyskar ett "herrefolk" och inte jag. Din ton var otrevlig och arrogant i ditt inlägg där du citerade mig och då får du räkna med att bli bemött på liknande vis.
När man skriver om beteenden hos enskilda människor och referar det till en grupp människor ex av en viss nationalitet bidrar man till att förstärka den synen och föra ett stereotypt synsätt vidare. Vilket bidrar till fördomarna i ett samhälle.
Eva
Kalimera
2012-04-25, 13:29
Jag har själv sett en enorm ökning av ryssar under senare år.Jag citerar mig själv.
Enligt en artikel i dagens Ekathimerini kommer antalet ryssar som reser till Grekland i år öka med 30-40 % jämfört med 2011. Läs mer här... (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_24/04/2012_439178)
Vad bra den turisttillströmningen behöver nog grekerna.
Eva
Vad bra den turisttillströmningen behöver nog grekerna.
Eva
De flesta ryssar bor på AI-hotell...iaf på Kreta och Rhodos som jag har mest erfarenhet ifrån.
De flesta ryssar bor på AI-hotell...iaf på Kreta och Rhodos som jag har mest erfarenhet ifrån.
Fast så många AI-hotell att det räcker till den här mängden ryssar finns nog inte. :)
Eva
Smultron
2012-04-25, 17:39
En taverna-ägare jag pratade med i Rethymnon förra året sa precis samma sak: att de ryska turisterna sällan besökte hans taverna utan föredrog att äta på hotellet. Han var med andra ord inte så förtjust i just dessa turister.
Fysimera
2012-04-25, 19:59
Glöm ej att Ryssarna är ovana att resa ej som vi Svenskar som rest på charter i kanske 50 år.
De som säljer resorna i Ryssland säljer ju förståss det som är mest ekonomisk för sin resebyrå.
Kanske lite hemsidor på Ryska direkt från Grekland skulle kunna stimulera ryssar att boka annat än AI.
Vet ej hur utbudet ser ut i Ryssland.
Ge Ryssarna ett antal år att lära sig resa och erbjud alternativ på rysska så kanske det kommer utan AI (allt ingår).
Olle
Vi hade i början april 6 personer från Estland i en blomstervandrings grupp underbara mäniskor.
Jag får antagligen på pälsen för detta inlägg, men när vi var i Parga häromåret och tog en båttur till Paxos så var det 4-6 ryssar ombord och det trodde absolut att de ägde båten:mad: De förde liv, bredde ut sig på massor av säten och en rysk madam la sig som en utvikningsflicka i fören med sina modiga 100 kg och skulle plåtas i sin bikini precis framför öppningen till den fina grotta vi hade hoppats på att få se....det var omöjligt att få en bild utan att hon var med...
T o m kaptenen var upprörd utav livet de förde...
På Tinos förra året fanns också ett gäng som på samma sätt trodde att de ägde serveringen vid Ag.Fokiasstranden och en del av själva stranden.
Om man är glad och skrattar är väl ok men de hörs verkligen HELA tiden och kör med serveringspersonalen på ett sätt som inte ser trevligt ut och som i alla fall inte LÅTER trevligt. Sen kan de ha hur mycket pengar som helst och är säkert jättebra kunder för alla i turistnäringen, men särskilt kul att ha nära om man söker lugn och ro var inte dessa.
Jag kanske bara har haft otur, men om de är lika högljudda i år så hoppas jag att de inte bor hos Nikoleta i alla fall;) Där bodde ett ryskt par när jag var där och man kan ju bara konstatera att man hörde när de var hemma:mad:
SJÄLVKLART är dessa bara dåliga representanter som just jag råkade på och det var förhoppningsvis bara otur. Det är många turister från olika länder som inte visar hänsyn inte bara dessa ryssar. Det handlar förmodligen bara om "kulturkrockar."
Lissi - som själv försöker visa hänsyn när jag är ute och reser.
Ingela A
2012-04-26, 07:20
Jodå, Lissi! Jag har sett Ryssar både i Indien (dom åker till Goa i horder för Yoga, meditation eller bara för att festa) och i Grekland. Dom är inte särskilt omtyckta även om dom spenderar en massa pengar just pga att "många" beter sig som om dom äger allt och alla, är ofta högljudda och ofta väldigt snorkiga! Och vissa är ju naturligtvis just på det här sättet, men många av dem har något slags komplex och det kan ta lite tid för dom att "öppna upp" och slappna av.. Jag hade ju creperie här på Santorini och såg fler och fler Ryssar komma till ön och till oss. Dom kom oftast in med buttra miner och var väldigt arroganta, MEN efter att ha pratat och skojat med dom ett tag slappnade dom av och blev som för förbytta! Jag tror helt enkelt att dom inte är vana att resa och känner sig osäkra på hur dom ska bete sig. Eller att dom helt enkelt är så där högljudda hemma också och inte anser själva att dom retar gallfeber på folk. Sedan finns det ju alltid rötägg inom varje nation men det har ju inte med folkslag att göra utan om uppväxt och lärdom av föräldrar och skola.
Jag tror Grekerna får lära sig att acceptera Ryssarna för dom är nog här för att stanna. Dom råkar bara vara väldigt annorlunda än oss...
Och jag tycker ofta att Asiater kan vara väldigt arroganta men där gäller ju precis samma sak. Vi måste helt enlelt lära oss hur dom fungerar..
Ingela
Er ikke russere som oss nordmenn/svensker, forskjellige?
Jag fick idag brev från Nikoleta på Tinos som berättade att i påskas var det inga bokningar alls hos henne mot förra året då det var fullt hus av mest greker...(och så vi 5 personer från Sverige)
Dåligt med bokningar ännu. Hon tror att grekerna avvaktar valet...
Så trist att höra. Jag kan bara föreställa mig hur dottern haft det på sitt flottare hotelsnyft_drop
Lissi - som hoppas det vänder.
Smultron
2012-04-26, 17:42
Vad tråkigt att höra!:( Undrar om det är likadant överallt?
Er ikke russere som oss nordmenn/svensker, forskjellige?
Fårskalliga :confused: (= obegåvad, inskränkt, korkad)
Nu blev det kulturkrock på högsta nivå. Hoppas du har humor mouche.....:D
(Oj, vad jag har gjort bort mig när jag har "direktöversatt" vid andra tillfällen, fast mest när det gäller engelska.)
Jag fick idag brev från Nikoleta på Tinos som berättade att i påskas var det inga bokningar alls hos henne mot förra året då det var fullt hus av mest greker...(och så vi 5 personer från Sverige)
Dåligt med bokningar ännu. Hon tror att grekerna avvaktar valet...
Så trist att höra. Jag kan bara föreställa mig hur dottern haft det på sitt flottare hotelsnyft_dropLissi - som hoppas det vänder.
Veldig trist å høre, Lissi, og jeg h å p e r virkelig det endrer seg :)
Men Tinos og andre øyer med en overvekt av greske turister blir kanskje hardest rammet nå ?
- selv om det å besøke kirken på Tinos har veldig høy prioritet blant grekerne bye_bye
Fårskalliga :confused: (= obegåvad, inskränkt, korkad)
Nu blev det kulturkrock på högsta nivå. Hoppas du har humor mouche.....:D
(Oj, vad jag har gjort bort mig när jag har "direktöversatt" vid andra tillfällen, fast mest när det gäller engelska.)
Jada, og vant med at svenskar ikke forstår norsk!:D At svenskbaggar inte forstår et dugg (norska!).
Her på Kreta er folk (de jeg har snakket med) rimelig optimistiske og tror at det vil komme flere enn i fjor, og det ville jo være bra.
Her på Kreta er folk (de jeg har snakket med) rimelig optimistiske og tror at det vil komme flere enn i fjor
Det stemmer med mitt inntrykk fra Chania i mars :)
- det var virkelig så g o d t å se stillaser og hvordan det ble malt, "flikket" og pusset opp rundt i gamlebyen bye_bye
Monica P
2012-04-26, 20:55
Vice turistministern Nikitiadis (än så länge, vem vet om han finns kvar efter valet...) hade en del att berätta när han inledde valturnen i förra veckan. Bland annat har man ordnat att östeuropeer och ryssar och andra "bortifrån" ska kunna få visum med jättekort varsel, bland annat för att många vill besöka både Turkiet och Grekland på sin resa. Man tror att många kommer att resa ex Antalya+ Rodos eller Cesme+ Chios och andra alternativ. Man välkomnar dessa nya turister och tror , precis som några har skrivit i sina inlägg, att ryssarna kommer att bli vana resenärer och välja annat än AI nästa resa, eller så.
Sen har han lobbat för att RyanAir ska frekventera Grekland också i fortsättningen. Många på kalimera ogillar det bolaget, men det har gynnat en väldig massa människor som vill använda pengarna till lite mer än flygbiljetten.
Han jobbar för att bredda utbudet på attraktioner, typ agroturism, golfresor, antikresor, ortodoxa rundturer, språk, matlagning, fiske, jag det finns väldigt många idéer som kan få tillresande att göra lite mer än att bada och äta.
Vad detta lilla fina land, som jag är djupt förälskad i, behöver nu, är stabilitet så att man vågar börja investera igen, våga anställa folk igen, våga hoppas på bättre tider.
Turisterna är en oerhört viktig del i den processen, inte bara för att de kommer med valuta, utan för att de öppnar ögonen för folk här att det finns bättre sätt att administrera ett land. - Ni som kommer, prata med folk, lyssna och försök se folket utan fördomar, ifrågasätt sånt som verkar fel eller korkat, ge exempel på sånt som fungerar bra i ert hemland. Men ta det vackert...sparka inte på den som ligger...
Monica P.
Ditt inlägg igår 21:55, lysande skrivet.
Hälsar Ulf
Vad detta lilla fina land, som jag är djupt förälskad i, behöver nu, är stabilitet så att man vågar börja investera igen, våga anställa folk igen, våga hoppas på bättre tider.
Turisterna är en oerhört viktig del i den processen, inte bara för att de kommer med valuta, utan för att de öppnar ögonen för folk här att det finns bättre sätt att administrera ett land. - Ni som kommer, prata med folk, lyssna och försök se folket utan fördomar, ifrågasätt sånt som verkar fel eller korkat, ge exempel på sånt som fungerar bra i ert hemland. Men ta det vackert...sparka inte på den som ligger...
Just så, tack Monica!
Jag ska försöka göra just så, när jag flyger till Samos efter tio dagar _B-anana!!
Smultron
2012-05-05, 20:22
De svenska charterresenärerna sviker tydligen inte Grekland. Tvärtom så väntas resorna till Grekland öka i år enligt Dagens industri:):)
http://di.se/Artiklar/2012/5/5/266534/Grekisk-kris-gynnar-svenska-turister/?sr=23&tr=303581&rlt=0
Vil dere som skal reise i nærmeste fremtid ta med ekstra kontanter (euro) til Hellas?
Etter valget har situasjonen tilspisset seg, mye er usikkert nå. En ansatt ved den norske ambassaden i Athen uttaler til en avis at det kan være smart å ta med seg en liten beholdning cash. Det samme sier en bankmann, mens ansatte i charterbransjen mener det er unødvendig.
Hvorfor skal man måtte ta med seg en bunke kontanter på reise til Hellas? Vi har i allefall ikke noe problem med hverken bruk av kort en del steder eller å ta ut kontanter i automater her på Kreta, og ja, det finnes mat i butikkene og solen skinner!
Og nå tar jeg en dukkert i bassenget igjen!_B-anana
Hvorfor skal man måtte ta med seg en bunke kontanter på reise til Hellas? Vi har i allefall ikke noe problem med hverken bruk av kort en del steder eller å ta ut kontanter i automater her på Kreta, og ja, det finnes mat i butikkene og solen skinner!
Og nå tar jeg en dukkert i bassenget igjen!_B-anana
Fått hodet over vannet igjen? :D:D Vel, regner så klart med at der er mat i butikkene og at solen skinner - i juni og også senere! Uavhengig hvor man drar. Men for min del altså ikke destinasjon Kreta eller til eget hus.
Bruk av kort der jeg planlegger å reise, atskillig mindre øy enn der du holder til, er uvanlig - enten det gjelder betaling for hotell, restaurant, matvarer etc. Selv på fergene må man bruke cash. Og bankomater - som kan gå tomme i en krisestuasjon er det overraskende få av. Egentlig bare en i mils omkrets! Ang_elx Og blir det en kollaps, eks. i etterkant av nyvalg der grekerne sier nei til IMF og bankene tømmes, er det kjekt med noen tusen eller mer i lommen. Om man vil gjøre opp for seg, komme seg ombord på ferge og fly. Bankomatene kan jo gå tomme..Tvilsomt om de jeg enn handler med, vil gi kreditt om alt slår krøll på seg. :D. flabb_flab
Men på Kreta, ettersom jeg forstår, er dette ikke tema. Der er alt ved det samme.
Smultron
2012-05-14, 05:32
Med tanke på hur de politiska läget ser ut i Grekland just nu så tycker jag det är en viktig fråga du berör Malou: Hur förbereder och skyddar man sig bäst om läget skulle förvärras i sommar?
Själv ska jag vara borta i fyra veckor varav mer än halva tiden på småöar som Lipsi, Fourni, etc. Men att bära runt på kontanter som ska räcka i fyra veckor låter inte så lockande!
Med tanke på hur de politiska läget ser ut i Grekland just nu så tycker jag det är en viktig fråga du berör Malou: Hur förbereder och skyddar man sig bäst om läget skulle förvärras i sommar?
Själv ska jag vara borta i fyra veckor varav mer än halva tiden på småöar som Lipsi, Fourni, etc. Men att bära runt på kontanter som ska räcka i fyra veckor låter inte så lockande!
Du har så rett. Bære rundt på kontanter er lite attraktivt :mad:. Men må jeg, så må jeg. Her hjemme er vi jo så bortskjemte, kan ta ut cash i nærmeste matbutikk eller bare dra kortet for å betale en bussbillett.
Fast på mindre öar som Fourni och Folegandros där det inte finns så många uttagsautomater kan det vara problem av andra orsaker än den grekiska krisen. Sista gången jag besökte Folegandros var bankomaten ur funktion i fem dagar det höll nästan på att sluta med att jag skulle behöva åka över till Ios för att hämta ut pengar. Först dagen innan min hemresa fylldes den på och jag kunde betala mitt boende. Var glad för att jag hade en del kontanter att spendera på mat och annat under tiden. Vet några som upplevde en likartad situation förra sommaren. Så lagom med pengar brukar jag vilja ha med mig vid besök på mindre öar.
Eva
Kan inte vara lätt att jobba på en grekisk myndighet idag speciellt om man vill ta itu med problemen och försöka komma tillrätta med alla korruptionsproblem, skattesmitare etc. Hoppas vi inte får se för mycket av det här fram till nyvalet. http://www.vk.se/631209/bomb-mot-skattekontor-i-grekland
Eva
Fast på mindre öar som Fourni och Folegandros där det inte finns så många uttagsautomater kan det vara problem av andra orsaker än den grekiska krisen.
Samma sak hände mig på Angistri. Öns enda bankomat u f flera dagar, så till sist blev det en båtfärd till Egina stad för pengauttag. Tur man hade en liten reskassa då.
Sen är ju frågan i dessa kristider. Båttrafiken till mindre öar. Rederierna flaggar redan för inställda båtturer till hösten. Kanhända blir det redan i sommar om beläggningen är dålig. Reskassa rekommenderas!
/Netwolf
FredrikO
2012-06-29, 20:53
Hur är bokningsläget egentligen? Får lite vibbar både när jag kontaktar rumsuthyrare och här på forumet om att det är ganska mycket mindre turister än vanligt i år. Flygbiljetter till Aten fanns det också ovanligt gott om. Finns det några som är där just nu, eller som har varit där nyligen som kan tycka till?
Åker själv den 10/7 t.o.m. den 25/7 så jag kommer till Grekland i år.. :)
Etter 10 uker her på Kreta og med en god del reising rundt på øya også med overnattinger så er mitt hovedinntrykk at det er omtrent som i fjor. Eneste unntaket jeg konkret kjenner til er at svensker uteblir og min kilde er hotelmanageren på et konkret hotell i mitt område og hvor spesielt svensker reiser til samt noen dansker!
Det ER mindre turister en vanlig...har sett det på fergene og hørt fra hoteleierne..dette er synd for det er jo overhodet ikke noe problem å feriere i Hellas.
Fordelen for oss turister at jo selvfølgelig at restaurantpriser stort sett ikke har økt fra i fjor (heller tvert om) og rom prisene man blir tilbydt er lavere.
Det man skal være obs på er kredittkortbruk!
Flere hotelleieren, bilutleiere osv. vegrer seg for å ta i mot betaling med kredittkort pga. at de er usikre på bankene sine.
Så skal du til mindre steder uten bankomat så ha med nok cash...
Ia... som har et par dager igjen på Milos ;)
Snälla Ia berätta och ge lite tips om Milos.Ska dit om 24 dagarflabb_flab
FredrikO
2012-06-30, 10:55
Får ladda med lite extra pengar utifall att.. speciellt på Donoussa, men det är väl alltid klokt på ställen med bara en bankomat :)
Flere hotelleieren, bilutleiere osv. vegrer seg for å ta i mot betaling med kredittkort...
Precis som det alltid har varit...
/kimmen
Väldigt lite folk på Tinos också men vi har aldrig mött så många svenskar här som iår. På små stränder, i byar o på tavernor hörs svenska. Flera från Kalimera har vi träffat. Vi blir bortskämda av Nikoleta som bjuder på gårdsfest i kväll. Vi stannar längre än tänkt. Fullt med euro i alla bankomater. Nu ouzo vid hamnen. Jamas!
Kalimera
2012-06-30, 17:32
Väldigt lite folk på Tinos ocksåHur lite är lite?
Nu ouzo vid hamnen. Jamas!Jamas! bye_bye
Efter 10 dagar på Kreta där vi åkt runt med hyrbil måste jag säga att det är så lite turister att vi upplevde det tragiskt.
Enda stället där det var lite fart och fläkt var inne i Chania stad, men den kvällen spelade Grekland fotboll vilket kanske förklarar folkvimmlet. Annars var det ganska tomt på stränder samt på hamnpromenader/byar på kvällarna. Tavernor gapade tomma både i Paleochora, Loutro, Chora Sfakion och Georgiopoli.
Vi bodde på 4 ställen (Maleme, Paleochora, Loutro och Georgiopolis). På 3 av dessa var vi enda gästerna, på det fjärde (Maleme) bodde det en handfull andra skandinaviska familjer men då hör det till saken att det var stort, kanske 40-50 rum. Detta hotell erbjöd oss stora fina 2-bäddsrum med kök och en AC i varje rum för 20 euro utan prutning (+5 för AC:n). De var alltså i desperat behov av gäster.
Vi har i många år rest i Grekland just runt midsommar och även om det fortfarande är lite lågsäsong vid den tiden har vi aldrig upplevt nått liknande.
Lars
Kalimera
2012-07-03, 16:11
Efter 10 dagar på Kreta där vi åkt runt med hyrbil måste jag säga att det är så lite turister att vi upplevde det tragiskt.Det var tråkigt att höra. Jag blir inte klok på alla rapporter om turismen i Grekland. Jag hör olika från olika håll. En del säger att turismen återhämtat sig starkt efter valet, medan andra säger att det är en katastrof. :confused:
Monica P
2012-07-03, 17:08
Man kan inte bli klok på rapporteringen, det är sant. På Rodos är det kaos på flygplatsen och ökad turism från östra Europa, men hotell och handel är missnöjda ändå... När jag vill vara lite elak tycker jag att man överetablerat sig under många år och nu visar det sig i verkligheten,när byggen och etableringar ska betalas.
Min far var bonde, och ALDRIG nöjd med vädret. Samma tror jag gäller den här branchen.
Åkersbergamamman
2012-07-05, 21:15
Håller helt med Lars!
Vi kommer just från en 3 veckors ö-luff, har varit på Paros, Koufonissi, Maxos och Santorini. Inte en enda gång har vi upplevt någon form av trängsel, undantaget Fira. Billiga rum, nästan tomma restauranger och Naossa i mitten av juni (dagen före omvalet) mer eller mindre som en spökstad. Några dagar efter valet en betydande skillnad, då kom en hel del folk men otroligt mycket mindre i jämförelse med för 2 år sedan vid samma tidpunkt. Mycket sorgligt!
Vi har inte vid något enda tillfälle haft problem med pengar, bankomater eller annat som kan härledas den grekiska krisen. I mitt tycke: Grekland har aldrig varit bättre! _B-anana
Dock hade det varit trevligt med lite mer sällskap på Tavernorna...:( Så om man tvekar, sluta med det och boka biljett!
Kalimera
2012-07-06, 14:09
Mycket sorgligt!Ja, det är sorgligt. :(
Noen konkrete tall for juni:
http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_07/07/2012_450981
Bildet er med andre ord nokså blandet, men for Kreta ser det forholdsvis bra ut!
Marianne
2012-07-08, 12:39
Tavernor gapade tomma både i Paleochora, Loutro, Chora Sfakion och Georgiopoli.
Vi bodde på 4 ställen (Maleme, Paleochora, Loutro och Georgiopolis). På 3 av dessa var vi enda gästerna, på det fjärde (Maleme)...
Då har ni INTE bott där många andra skandinaver bor i Paleochora, för hos Haris Studios såg lika fullbokat ut när vi var i Paleochora förra månaden som alltid.
På populära tavernor som Ouzeria Pandelis var varenda bord upptaget varje kväll och likaså var den populära tavernan Odysseus välbesökt även i juni i år. Men flera av de normalt lite mindre besökta tavernorna kommer nog att få problem i år, ledsamt, verkligen ledsamt om de tvingas slå igen. En Super Market hade slagit igen och en annan såg ut att göra det inom mycket kort tid (de få varor man hade i butiken var utspridda på hyllorna för att fylla ut tomrummen så gott man kunde - mycket ledsamt att se!).
I mitt tycke: Grekland har aldrig varit bättre!
Dock hade det varit trevligt med lite mer sällskap på Tavernorna... Så om man tvekar, sluta med det och boka biljett!
Vi upplevde inte avsaknad av andra turister på de tavernor vi åt i juni (tyckte det var lagom), men jag håller med dig om att för oss som tycker om när det är lågsäsong, så är det perfekt att åka till Grekland nu. Grekland har inte varit bättre på länge - det är bara att åka iväg om man har möjlighet för det!
Darkness
2012-07-08, 17:05
Kom till Santorini igår.. Det är mindre turister än vad det brukar vara.. På oxygen bar så pratade om att det är ca 30-40% mindre nu... Maj var bättre än nu i juli... Men humöret på dom är på topp . Trots att dom tjänar så mycket mindre nu.. En bartender tjänade innan runt 60€ på en dag.. Idag tjänar han 40€... Och alla jag har träffat vill vara kvar i eu..
Kom hem från Naxos för en vecka sen och har funderat lite över det här med tavernorna. Vissa var knökfulla varje kväll och andra hade bara ett fåtal gäster.:confused:
De som hade fullt var oftast de som var rekommenderade av resebolagen och här på Kalimera. Det är ju bra för dom men synd om alla andra. Om det inte var för dessa rekommendationer kanske fler restauranger skulle klara sig igenom krisen...:(
Katitzi:)
Vi försöker äta på flera olika ställen i år här på Tinos, inte bara de vanliga favoriterna. Alla ställen har bra mat ovi vill gynna flera.
Lissi
Kom hem från Naxos för en vecka sen och har funderat lite över det här med tavernorna. Vissa var knökfulla varje kväll och andra hade bara ett fåtal gäster.:confused:
De som hade fullt var oftast de som var rekommenderade av resebolagen och här på Kalimera. Det är ju bra för dom men synd om alla andra. Om det inte var för dessa rekommendationer kanske fler restauranger skulle klara sig igenom krisen...:(
Katitzi:)
Är benägen att hålla med Dig. Alla dessa rek. av den eller den tavernan. Javisst den kanske var bra den dagen det året. Men nu, ny ägare, ny kock osv., osv.
Det är tråkigt att se hur media styr oss. Har själv gått i fällan flera gånger. Den jag minns mest är den hos en av de som gör reklam för sig här på Kalimera och finns på Naxos. Men som sagt de hade kanske en dålig dag. Så tänk på detta nästa gång du tittar efter matställle. Be att få se in i köket för att se vad de bjuder på. Nekar de, så gå vidare.
Efter att nyligen ha kommit tillbaka från en 18-dagarsresa men bara återbesök på en ö, Naxos, kan jag inte tycka med den lilla jämförelsen att det var någon stor skillnad mot för fyra år sedan, rent subjektivt. Däremot pratade en del servitörer och hotellägare om en betydlig nedgång.
De offisielle tallene hva angår antall turister til Hellas i år viser en betydelig nedgang i forhold til ifjor og særlig enkelte av de mindre øyene har sett en enorm nedgang. I ukene etter valget 17.juni så har antall bookinger vist oppgang. Har lett etter den ovesikten jeg så nylig, men finner den ikke i farten. Kommer tilbake hvis eller når jeg finner denne.
Kalimera
2012-07-18, 09:20
Det verkar som att turisterna hittar tillbaka till Grekland igen. I alla fall är det vad jag hör från flera hotellägare. Jag skulle boka rum andra veckan i september på ett pensionat jag bott på flera gånger. Till min stora förvåning var det fullt två veckor framåt, och de flesta gäster var tyskar. Pensionatet har drygt 20 rum, så det är inget litet ställe, ändå var det fullt. Kul!
Har sett rapporter at tyskerne er på vei tilbake til Hellas, men langt ifra i det antall som i tidligere år.
Utviklingen er egentlig helt som forventet siden det har vært nokså lite om Hellas i det siste, ingen har hatt vekslingsproblemer og været på våre breddegrader har ikke vært så mye å skryte av.
Manns minne er ikke lenge. Jeg pleier å si at det er maks en uke!
Og nå har varmebølgen i Hellas gitt seg.
Tritogeneia
2012-07-22, 12:34
Vi reiser til Dodekanesene i morgen – hvordan ser det ut nå, dere som er ute eller akkurat har kommet hjem?
Tja, fast här i Plakias så är det mindre turister än vanligt så här års.
Märks på kvällarna då det visserligen är en hel del flanörer, men inte som det har varit. Tittar man in på Tavernorna så är de inte på långa vägar lika fulla som förr om åren.
En Taverna som jag särskilt noterat (men det gäller även andra) där det alltid brukar vara i det närmaste fullsatt varje kväll vid 20-tiden, har i år har minskat antalet bord men ändå har jag aldrig sett mer än ca hälften upptagna. En servitör mindre och kocken har till och med tid att komma ut ur köket och hjälpa till att plocka av borden då och då!
Bo
Ingela A
2012-07-22, 15:36
Här på Santorini har Tyskarna kommit tillbaka igen, har haft många Tyska kunder den senaste veckan!
Ingela
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_23/07/2012_453445
Fler positiva signaler, flera sista minuten bokningar, Den intervjuvade avslutar med att "om det fortsätter som nu kommer det kanske inte bli så dålig turistsäsong" (antagligen sett från hans företags synvinkel men endå glada nyheter tycker jag flabb_flab)
Som jag även skrev på annan plats i forumet så känns det ödsligt på Sifnos nu. Förmodligen är det väl Atenare och Italienare som borde vara här nu men bara hade en tom plånbok då de skulle åka.
Mvh Janérik
Fysimera
2012-07-26, 20:44
Här på Kreta har vi det fint i veckan vandrade vi från Agios Jannios - Krousias via Potamosplatån till Kallergi där Josef tog emot med kall öl och spagettibolones.
vandringen tog totalt 12 timmar och vi mötte endast en fåraherde.
Vad gäller taverner så är mitt intryck att de goda,prisvärda genuina tavernerna har folk.
Priserna har ej gått upp snarare ner.
Kanske det är sant att de sjuka fåglarna dör under kalla vintrar.
Kan detta betyda att det blir en viss "sanering" av utbudet?
Jag tycker mig se att de "BRA" ställena har folk och det gäller även hotellen.
Nu är det ju fullt med jobb så jag skriver ej så mycket och har ej laddat bilder men det kommer i höst.
Olle
Kalimera
2012-07-31, 10:35
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_30/07/2012_454614) skriver idag att antalet ankommande med flyg minskade med 4,9 % de första sex månaderna jämfört med år 2011. Atens flygplats tappade 15 % medan Lesbos tappade hela 21,5 %. Araxos på Peloponessos ökade med hela 59,8 %.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.