handdator

Visa fullständig version : Femton dagar vid Röda Havet (Förhoppningsvis)


Arne
2012-02-03, 21:31
Femton dagar vid Röda Havet (Förhoppningsvis)

Så har det ånyo blivit dags att packa våra ränslar för en resa till Röda Havet och Sharm El Sheikh. Vi avresa i morgon vid halv åtta på förmiddagen den 4 Februari och beräknas återvända den 18 Februari.

När vi nu lämnar Umeå då har vi minus 24 grader och en förärlig snödriva på villans tak. Vi har bokat in Allservice att avlägsna denna rysansvärda driva från taket.. Takskottaren anlände redan vid åttatiden i morse att avlägsna den meterhöga drivan.

Tidig avfärd från Arlanda tarva emellertid en övernattning på Connect Hotel, Arlanda till priset av 650 Sek. Ett i vårt tycke rent förträffligt Hotell. Vid den i priset ingående frukosten kunna man med fördel snickra ihop goda smörgåsar att medbringa på resan till Egypten och Sharm. SAS står för färden inhyrd av Apollo.

Vid vår förra resa, i Januari 2011, då fick ju resan ett oväntat och en smula snöpligt slut i och med den politiska oron. Alla skandinaviska resenärer evakuerades redan tisdagen den 2 Februari. Evakueringen gick emellertid smärtfritt, och vi erhöllo efter hemkomsten 11/14-delar av resans pris tillbaka. Snyggt jobbat av Apollo.

Därtill erhöllo vi en kraftig rabatt på ny resa till Sharm under 2012. Listpriset för All Inclusive tvenne veckor på vårt Hotel är 20.600 Sek för två, men vi fick resan till priset av 14.600 Kr. för två personer. En fin rabatt för förra årets debacle.

Nu är denna resa emellertid den allra första där vi ska slaska ”All Inclusive” . Det ska bli spännande. Frukost från 06.00, lunch och middag samt därtill obegränsat med drycker och snacks från klockan 10.00 och fram till midnatt. Nu nattar vi oss ju runt niotiden på kvällarna så det blir nog ej sena groggar. Vi nödgas dock hela vistelsen bära varsitt rysligt pastellfärgat band runt armen. Lite trist, men ändock av nöden påkallat.

En kväll i veckan kan man därtill boka in sig på den Italienska Tavernan hotellet har.

Vi har nu på Forex växlat in 1000 Egyptiska Pund att bruka som ”Backsish” dvs dricks samt ev lokala utflykter. Kostnaden var 1300 SEK för dessa 1000 Egyptiska Pund.

Hotellet vi ska bo på heter ”Maritime J. V Penisula Hotel” och är uppfört så sent som 2007. Av de bilder vi kunnat se är det ett mycket exklusivt Hotell med alla faciliteter.
En skyttelbuss tager gästerna de tre kilometrarna ner till stranden där det finnes en bar och solstolar. Även där all inclusive. Till centrum är det fem kilometer. Taxi är väldigt billigt i Egypten, men förarna kör som biltjuvar….

På hotellområdet finnes därtill ett antal pooler varav en del är uppvärmda vintertid.
Många gäster ligga att solpressa hela dagarna. Vi brukar dock sitta i skuggan.

Fritt Wlan ingår på alla rum, med kabelanslutning till den medhavda laptopen. Vi ska medbringa en 15 meter lång Internetkabel så vi kan ha lapen på utealtanen.

Detta mot bakgrund av att vi ska kunna avlyssna Lokalradion och P 1 på streamad utsändning var dag. Detta är en högtid att kunna avhöra hemlandets nyheter
och väderprognoser även i främmande land……

Så har vi vissa planer att taga en lokal utflykt med glasbottenbåt för att skåda korallreven med de vackra kolorerade fiskarna.

När Arne i tjänsten var i Sharm under tidigt 1960-tal, då var korallreven väldigt vackra, men nu lär de ha mist mycket av sin färg och fägring pg av avgaser från motorbåtar och diverse utsläpp.

Arnes längtan att få besöka den dåvarande FN-posteringen vid Ras Nasrani, den kom på skam redan vid förra besöket, enär området nu är Egyptiskt militärområde och absolut förbjudet att besöka för turister.

Senaste nytt på orosfronten i Egypten är förutom onsdagens massaker på fotbollsmatchen i onsdags och de efterföljande kravallerna under torsdagen, det är att tvenne amerikanska turister jämte en guide har blivit kidnappade på vägen mellan Sharm och Catherineklostret. Annars allt lugnt.

Arne och Birgitta

Direkt från Connect Hotel Arlanda

Lissi
2012-02-03, 21:57
Jag önskar en alldeles väldigt trevlig resa, även om jag själv aldrig någonsin skulle vilja byta med er vare sig med resmål eller inkavrtering:o
Det ska dock bli väldigt trevligt att läsa era rapporter.
Ha det jättegott!

önskar Lissi

Eva L
2012-02-03, 22:00
Det tråkiga är väl att Egyptens befolkning fortfarande väntar på demokrati och att militärrådet ska lämna ifrån sig makten men det störs väl turisterna inte av. Förstår att ni tänkt igenom situationen och bestämt att det ändå är ok att resa till Egypten så jag hoppas att ni trots allt får en vilsam semester utan krångel.

Eva

ingegerd46
2012-02-03, 22:12
Ha en skön semester i Egypten! En privat fundering: undrar om det inte var säkrare där på M:s tid, med milisposteringar överallt...

Millie
2012-02-04, 00:06
Hoppas att ni får en alldeles förträfflig semester utan otrevliga avbrott! Förväntar mig att ni hör av er till "Ring så spelar vi", det brkar ni ju göra:D. Vi här hemma i Sverige får väl stå ut med kylan :eek:! Väntar med spänning att få ta del av er resa som vanligtklapp_klap!

/Kerstinbye_byebye_byebye_byebye_byebye_byebye_bye

Netwolf
2012-02-04, 07:12
Det ska bli spännande att få följa med till Egypten - igen! Ser fram mot edra rapporter.

Trevlig resa! bye_bye

/Netwolf

Maria/Micke
2012-02-04, 11:26
Vi hoppas också att ni får en trevlig vistelse och vi kommer som vanligt att följa er resa.bye_bye

Kalimera
2012-02-04, 17:28
Jag fick precis ett sms från Arne och Birgitta. De skriver att vi inte ska tro att de har avlidit, det är bara internet som spökar. :)

De tror att det ska var löst inom två dygn.

Kalimera
2012-02-05, 15:24
Jag fick nu ett sms från A&B. De är fortfarande utan internet. Det verkar vara så i stora delar av landet. Arne har dock letat upp någon med mobilt bredband och han ska skicka mig en fil ikväll så att jag kan lägga ut deras dagbok. Han började sitt sms så här: "Snabbdagboken SKA fram!" :)

Lissi
2012-02-05, 15:38
Han började sitt sms så här: "Snabbdagboken SKA fram!" :)
Ja fattas bara som den fd FN-soldat han är!!;)

Lissi

Arne
2012-02-05, 17:24
Försenad dagsrapport.
Lördag- Söndag 4-5 Februari. Sharm El Sheikh
Flyget från Arlanda till Sharm fungerade precis perfekt. Vi tog tidig frukost på Connect Hotel där vi passade på att förfärdiga lyxmackor att medtaga som färdkost på planet. Goda rågbrödsfrallor med rikligt pålägg.
Så skyttelbussen till Arlanda där det i stället för trängsel och kaos rådde lugn och stillhet. SAS/Apollo hade hela åtta incheckningsdiskar igång och vi kunde checka in bagaget på tio minuter. Säkerhetskontrollen var lika snabb.
Vi kom iväg på tidtabell klockan strax efter åtta och kunde avnjuta en lugn färd via Lettland- Litauen- Vitryssland- Ukraina och därefter Rumänien samt in över Turkiet vid ********. Så turen ned längs den turkiska kusten till i höjd med Cypern där vi styrde in över Israel och anlände Röda Havet just vid Eilat längst in i Aqubaviken.
Tjugo minuter senare var vi framme vid Sharm.
Bagagehantering samt visumstämplar och kontroller tog en timma. Vid halv fem var vi framme vid vårt Hotel Maritime J.V Penisula i Sharks Bay. Vi försågs med rumsnyckel samt anbringades varsin ljusblå armbindel att bära de fjorton dagarna.
Rummet vårt var enormt stort. 30 Kvm toalettutrymme med badkar och duschkarbin samt tvenne handfat. Allrummet på dryga sextio kvadrat imponerade. Snyggt och fint såväl inom – som utomhus. Stället har ju bara fyra år på nacken.
Efter sedvanlig siesta fick vi gå iväg att leta reda på Bufférestaurangen. Hotellområdet är i sig enormt och inrymmer ett tiotal restauranger, flera pooler med tillhörande barer, gröna välansade gräsmattor med blomsterprakt och palmer.
Buffémiddagen var storstilad. Vi kunde hitta allt och mer därtill för den hungrige.
Så hemåt till rum 4217 att sova skön sömn. Vid tiotiden på kvällen visade termometern på nitton grader. Internetuppkopplingen via kabel och vägguttag var ur funktion sedan natten till lördagen. Dock utlovades att man skulle skrämma igång densamma vid lunchtid på måndagen. (Imsch Allah) Om Gud vill…
 
Söndag. 5 Februari. Vid sjutiden gick solen upp och det var 17 grader varmt ute på altanen. I rummet finns såväl kylskåp som porslin och vattenkokare. The och nescafé samt socker.
Frukostmatsalen öppnar vid sjutiden och har ruljans fram till 10.30. Vi gick dit vid niotiden för att finna mängder av hungriga araber som satt att mumsa på godbitar ur det likaså överdådigt fina frukostsortimentet. Tvenne kockar stekte omeletter efter önskemål, och det fanns en uppsjö delikata frukostbröd. Lägg därtill frukter, stekta korvar, ja nämn vad.
 
Lunch skulle så intagas. Vi fann även här ett allomfattande sortiment, icke av denna världen. Ingen behöver hungrig vanka på detta Hotel.
Efter lunch besökte vi en lokal där Thaimassage erbjudes. Birgitta bokade in en tid klockan sex i kväll. Birgitta har haft besvär med en stel nacke sedan ett par veckor tillbaka. Ett besök hos chiropraktor hemma i Umeå lindrade till viss del, men besvären kvarstår.
Arne in i en butik i hotellets lilla galleria att inhandla några vykort. Butiksägaren hade fungerande Internet genom abonnemang på mobilt bredband. På förfrågan erbjöd sig mannen att skicka hem en wordfil till Kalimera med dessa två dagars resedagbok. Vi skickar den i afton så Kalimera kan lägga ut densamma i vår hörna.
Vi trivs rent förträffligt i den 25-gradiga värmen och den strålande solen.
All inclusive på detta Hotell är verkligen All Inclusive. När det gäller drycker inhämtade vi redan i går afton sakkunnig expertis. (Partypinglorna i rummet intill) Gin, Vodka och Rom var helt ok. Det röda och vita vinet likaså. Den lokala egyptiska konjaken kunde pressas ner med hjälp att starkt egyptiskt kaffe. Whiskyn var däremot att anse såsom odrickbar, men den fungerade bra som insektsmedel att hålla flygfän på avstånd.
Arne och Birgitta
 
 
 
Söndag morgon

Eva64
2012-02-05, 20:54
Alltid lika trevligt att läsa om era strapatser! Kul det där med konjak, whisky och flygfän:D! Ha en fortsatt bra semester. bye_bye

Arne
2012-02-07, 15:55
Måndag 6 Februari. Sharm
Ånyo en vacker morgon.
Under gårdagskvällen gick vi ner till Thaimassagen att leverera Birgitta därstädes vid tid klockan sex. Vi förde förhandlingar om ett paket omfattande trenne behandlingar för Birgittas onda nacke. Chefen ville ha 900 LE (Egyptiska Pund) men Arne förhandlade ner kostnaden till 700 LE vilket efter visst dividerande accepterades. Ett LE = 1,20 Sek.
Så gick Arne vidare till den lilla butiken att låna laptopen med mobilt bredband. Nu var det emellertid vissa bekymmer. Dels var lapen gammal, dels försedd med arabiskt tangentbord. Alltnog, meningen var ju att Arne skulle skicka en wordfil med affärsägarens e-postprogram diekt till Kalimera.
Så lätt var det emellertid icke. E-postprogrammet var arabiskspråkigt och helt ogreppbart. Vi lyckades ändock få fram en engelskspråkig variant av Google samt gick det att öppna arnes worddokument på det lilla minneskortet. Dokumentet kopierades och därefter kunde kalimeraforumet öppnas. Att skriva in användarnamn och lösenord tog sin tid.
Till slut kunde Arne ändock kopiera in dagrapporten avseende lördag och söndag. Nu när vi en förhoppning att Internet ska komma igång här på hotellet under dagen. Det är nu bara vårt hotell samt två till som saknar uppkoppling här i Sharks- Bayområdet. Ett halvt löfte om uppkoppling under dagen har avgivits av receptionen.
Birgitta var mycket nöjd med den behandling hon fått av en skicklig massörska, och såg fram emot de två återstående behandlingarna som ska ske under veckan.
Vid sjutiden var det ånyo dags att spisa middag i bufférestaurangen. Kockarna har en säregen förmåga att varje dag variera utbudet. Vi är faktiskt förvånade över den rika variationen på maträtter.
Hotellet har som tidigare meddelats cirka 370 rum av varierande storlek. Nu vid denna årstid verkar cirka hälften av rummen vara bokade. Inslaget av muslimska gäster är påfallande. Vi tippar att trettio procent av gästerna är egyptier från Cairo och Alexandria m flera storstäder. Kvinnorna är skrudade i vida fotsida kjolar och huvudduk. Många barn är det i varje familj. De verkar stortrivas här på hotellet.
Arne träffade en tyskspråkig familjefader att spörja vadan så många muslimska familjer nu bevistade hotellet. Svaret blev att familjerna ofta bor i de städer där viss politisk oro råder, och att man nu tagit sig ett par veckor i Sharm i väntan på att läget hemmavid ska stabiliseras.
Nu vid niotiden på morgonen visar vår altantermometer på 23,5 grader och solen skiner. Några molnslöjor kunna skymtas vid horisonten. Vår rumsstädare har nyss anlänt att feja rummet. Mannen är perfektionist och lämna intet åt slumpen. Igår eftermiddag kom städaren med en stor blombukett med tillhörande vas att förära oss. . Varför vet vi ej, men kantänka han ville återgälda den dusör han fick i går morse efter städningen.
Poolområdet är enormt. Flera uppvärmda bassänger finnes samt rikligt med solstolar och poolbarer. För barnen anordnas varje dag lekstunder under överinseende av skickliga pedagoger. Barnen har därtill fri glass tre timmar var dag från klockan 13 till 16. Mycket uppskattat vad vi kan förstå. För barnfamiljen måste detta hotell vare rena önskedrömmen.
Arne och Birgitta
 
Tisdag 7 Februari. Sharm
Vädret oförändrat vackert. Det har till och med blivit ett par grader varmare kvällstid. Det var nitton grader när vi kom hem vid niotiden igår kväll.
Lite om hotellet nu. Detta väldiga komplex omfattar sjutton femhörniga enplanshus med tjugo hotellrum i varje. Alla rum har en stor altan med rottingfåtöljer och dito bord.
Så finnes det ett särskilt tvåvåningshus med tjugo lyxsviter omfattande 160 Kvm vardera.
Poolområdet är enormt. Totalt inklusive barnplooerna rör det sig om 2700 kvadratmeter vattenyta. Mitt i den största poolen finns BBQ-restaurangen. Dit kommer man via broar över vallgravarna fyllda av vatten. Poolerna är uppvärmda och håller genomgående 25 grader. Arne har testat och det stämmer.
Hela hotellet är omgärdat av höga murar. Enligt hotellbeskrivningen ska området vara drygt en kvadratkilometer stort. Prydliga stenlagda minivägar genomkorsar området. Man har ett stort antal eldrivna fordon för såväl personal – som gästtransporter och bagagehantering.
Nu bor vi emellertid mycket nära centrum och har bara tre minuters promenad ner till anläggningens mittpunkt.
Igår lät receptionen meddela att Internetuppkopplingen mera troligt skulle vara i full drift under tisdagen, men det har vi ej sett röken av. Det blir nog mera troligt att vandra ner till den lilla souvernirbutiken att låna access där i afton. Lite bökigt är det som sagt, men det gäller att acceptera läget och icke hänga upp sig på detaljer.
Vi har nu bokat in Birgitta på massage i morgon onsdag vid lunchtid. Den första behandlingen gav ett klart förbättrat läge för den elaka nacken. Vi har tills vidare skrinlagt planerna på en tur med glasbottenbåt att skåda korallrev och tropiska fiskar. Ej heller har vi besökt hotellets strandfilial där det serveras lättare rätter, drycker samt fria solstolar och tillhandahålles snorkelutrustning. Vi får väl se hur det blir med Birgittas nacke framöver.
Mathållningen överraskar ständigt. Var dag serveras nya läckerheter till frukost, lunch och middag. Lunchen hoppar vi över. Det blir eljest för mycket mat.
Nu har charterplanen dånat in till Sharm i jämn ström de senaste dagarna. V räknade under gårdagen till dryga trettio charterplan utöver Egypt Airs reguljärflyg.
Det fylls på alltmer i de tomma hotellrummen här på anläggningen. Många nya skandinaver kunde vi se i frukostmatsalen denna morgon..
Nu vid halv tre på eftermiddagen har vi 26 grader på altanen och en svag bris från havet.
Arne och Birgitta

Netwolf
2012-02-08, 12:43
Det låter jättehärligt. Nästan så att man blir sugen på AI... :)

/Netwolf

Eva L
2012-02-08, 13:15
Det låter jättehärligt. Nästan så att man blir sugen på AI... :)

/Netwolf

Jag tycker ärligt talat att det låter lite som ett fängelse. ;) Band om armen och höga murar runt låter inte så kul.

Min son och hans sambo var på en liknande anläggning i Egypten dec 2010 och han tyckte att maten på småställena utanför var betydligt intressantare än det som serverades på anläggningen men Arne och Birgitta verkar ju väldigt nöjda med maten så det varierar säkert.

Eva

Athanasia
2012-02-08, 13:45
Var ju nyligen på ett AI i Egypten(Hurgadha)Jättefin hotellanläggning,trevlig personal,små låga vita byggnader,sammanlagt 350 rum.Vi tyckte inte maten var dålig,möjligtvis tråkig.Vi kan tänka oss det igen(absolut inte i Grekland!),men 1 vecka är tillräckligt för oss.Arne o Birgitta verkar ha det bra,hoppas att massagen gör nytta för Birgittas nacke.

Lissi
2012-02-08, 13:57
Det låter jättehärligt. Nästan så att man blir sugen på AI... :)
/Netwolf

Tänk, jag tycker precis tvärtom. Det är så långt ifrån vad jag vill ha på en semester så jag är jätteglad att få dessa rapporter så jag verkligen förstår vad AI står för;)
Det alternativet kommer jag aldrig någonsin att välja, men jag har full förståelse för alla som gillar detta. Vi är alla olika tack och lov:D

Ha det fortsatt skönt!!!

Lissi

Netwolf
2012-02-08, 15:20
Tänk, jag tycker precis tvärtom. Det är så långt ifrån vad jag vill ha på en semester så jag är jätteglad att få dessa rapporter så jag verkligen förstår vad AI står för;)
Det alternativet kommer jag aldrig någonsin att välja, men jag har full förståelse för alla som gillar detta. Vi är alla olika tack och lov:D

Ha det fortsatt skönt!!!

Lissi
Nu sa jag "nästan" :), men Arne skriver så målande, så jag blir nyfiken på utbudet. Kanske Herr Arne kan lägga ut en bild, vad det är han får för sina penningar! :D

/Netwolf

Eva L
2012-02-08, 16:19
Han har inget internet. Fick sms från Birgitta idag. Jag tror att de lider lite av att inte vara uppkopplade så jag hoppas det ordnar sig till imorgon.

Eva

Athanasia
2012-02-08, 20:27
De har semester,,,jag skulle aldrig lida,,:p

Netwolf
2012-02-08, 22:04
De har semester,,,jag skulle aldrig lida,,:p

Förstår A&B. I min värld existerar inte begreppet offline. Själv är jag online 24/7/365

/Netwolf

Alala
2012-02-09, 04:44
Tack Arne och Birgitta för all extra jobb ni gjort för att få fram rapporterna. Håller tummarna upp för att Birgittas nacke skall bli bättre! Och hoppas verkligen att internet på ert hotell skall börja funka. :)

Har personligen ingen erfarenhet av AI, men förstår att det har sina goda sidor också. Och om jag skulle resa till ett land som Egypten för att vila mig och värma mig i solen så skulle jag antagligen välja det alternativet. Framför allt för trygghetens skull i ett oroligt land som Egypten. Nu får man ju hoppas att det ska bli bättre där i fortsättningen, men man vet ju inte riktigt åt vilket håll de väljer att gå. Läste någonstans att någon ville förbjuda all använding av alkohol, oops, då skulle det nog bli ganska tomt på turister från Norden i alla fall. :D

Fortsatt trevlig resa med värme och internet önskas A & B!

/ Anne bye_bye

Eva L
2012-02-09, 08:45
De har semester,,,jag skulle aldrig lida,,:p

Nej inte jag heller men jag tittar knappt åt en dator på min semester. Ändå uppskattar jag deras små rapporter även om det resmål de just nu valt inte intresserar mig alls. Alla är vi ju olika och skapar olika vanor och rutiner på våra resor. Kanske det är extra roligt med en dator där de just nu är om det inte finns så mycket annat att göra än att äta och dricka.

Eva

Arne
2012-02-09, 15:49
Onsdag 8 Februari. Sharm.

En lite kyligare morgon. Endast 18 grader vid sjutiden. Det ser ut att vara molnigt, ja rent av igenmulet.

Nu är det femte dagen vi är utan Internetaccess. Det känns lite trist eftersom vi normalt sett alltid lyssnar på nyheterna från ekot samt västerbottensradions lokala nyheter. Vid samtal med Hotellets MD (Managing director) framgick att man gör allt för att få ISP-leverantören (Internet service provider) att reparera felet, men det går visst trögt. Nåja, vi får leva med detta.

Vi får i stället glädja oss över det enorma utbudet Tv-kanaler på rummet. Det är ett 40-tal. Tio arabiskspråkiga med Al Jaziira i spetsen. Så finnes en spektakulär kanal där det mumlas böner och idkas högläsning ur Koranen dygnet runt. BBC World, CNN samt tvenne tyska kanaler, en fransk, en spansk, en rysk och en rumänsk kanal.
En arabisk kanal sänder fotbollsmatcher dygnet runt. De arabiska barnkanalerna sänder tecknade filmer med arabiska förtecken. Mycket säregna filmer.

Så finns det fem filmkanaler med varierat utbud. Mestadels är det engelskspråkiga filmer som har arabisk textning.

I går kväll hade barnens lekledare ordnat en föreställning nere vid den stora utescenen. Ett tjugotal barn hade skrudats i olika djurförklädnader samt uppförde en saga för publiken som mest bestod av barnens föräldrar. Det går tydligen bra att regissera en föreställning där barnen kommer från olika länder och ej pratar samma språk.

Vi har nu bokat in oss på den italienska restaurangen på fredag kväll. Alla AI-gäster får en fri middag en gång i veckan på denna fina restaurang.
En kväll har vi också för avsikt att besöka den Thailändska restaurangen. På den erhåller AI-gästerna 50 procents prisavdrag på notan. Det besöket får bli under nästa vecka.

Vid kvällspromenaden ner till BBQ-restaurangen vid tid strax före fem på aftonen att intaga varsitt glas vitt vin erforo vi att personalen var i full färd med att med plastdukar täcka över kassaregistret samt ugnar och kaffemaskiner. Vadan detta? Jo, man hade förvarnats om att det eventuellt skulle komma en regnskur under natten. Restaurangens vasstäckta tak läcker som ett såll vid regn.

Birgittas besök på Thaimassagen vid lunchtid var vederkvickande för hennes onda nacke, men förbättringen går långsamt. Nästa besök har inbokats på lördag vid lunchtid.

Hotellets solpressande gäster insåg tidigt att dennna onsdag var en förlorad dag genom molnigheten. Annars inleder de pressandet i solstolarna redan vid halv tio på förmiddagen att idogt pressa hela dagen fram till 17.30, Kortare avbrott för intagande av lunch samt pooldopp.
Att de bara orkar!!

Denna dag hade hotellets skyttelbussar ställt om sina turer. Nu gick bussarna till Sharm Town för shopping i bazaar och butiker i stället för ner till Peninsulastranden vid havet. Pressarna samlades redan vid tiotiden att embarkera skyttelbussarna. Hem kom de efter hand på eftermiddagen med kassar och väskor fyllda av kläder och bråte.


Arne och Birgitta



Torsdag 9 Februari. Sharm


Kylig morgon med 20 grader, Något regn har ej fallit under natten såvitt vi kunnat se. Dock är himlen icke lika mulen som igår. Vi funderar över vad solpressarna skola taga sig för idag. Kantänka en ny tur att shoppa?

Efter det att vi ätit frukost i matsalen inträdde en lika oväntad som positiv väderförändring. Molnen for sin kos och den livgivande solen gjorde ånyo entré över Sharm. Solpressarna slogo frivolter av glädje och intogo genast sina positioner runt poolen.

Det finnes ett antal portabla vind- och insynsskydd att tillgå i poolområdet. Dessa skydd är tillverkade av flätad bambu och i mått cirka 130 cm höga och 250 cm långa. Det är alltid en strid om dessa skydd. Stundtals kan det bli så hätsk stämning att badvakterna får gå in och medla.

Vi tillbringade tiden efter frukosten vid BBQ-restaurangen intagandes förfriskningar och att iakttaga det spektakulära skådespelet vid solstolarna. Så vid pass 13.00 hem till rummet att vila siesta.

Nu i afton ska Arne ånyo ta promenaden ner till den lilla souvernirbutiken att låna laptopen med mobilt bredband att skicka hem denna rapport avseende onsdag och torsdag. När vi vid lunchtid anlände till vårt rum visade det sig att Internetuppkopplingen måste ha fungerat en kort stund denna förmiddag eftersom en windowsuppdatering halvvägs hade hämtats, men avbrutits. Kantänka ett gott tecken att Internetaccessen ändå är på gång. Vi får väl se i afton.

Lite info om buffématsalen nu. Denna restaurang är hotellområdets allra största med innemot sexhundra sittplatser fördelade på sju halvavskilda salar och med mathämtaravdelningen i mitten av det hela. Det finns en avdelning för rökare, där vi av förklarliga skäl håller till. Så finnes det fyra allmänavdelningar och så en matsal för barnfamiljer där det serveras barnbuffé där ungarna kan hämta sin mat själva.
En Chambre separée finns för slutna sällskap som har något speciellt att fira.

Därtill finns en helt avskild avdelning för muslimer där kvinnan bär heltäckande slöja. Där inne kan slöjan avlägsnas så det går bra att äta mat utan att lyfta slöjan för varje gaffel mat…


Vid BBQ-sittningen idag kom vi i samspråk med en svensk yngre familj med ett barn på cirka 18 månader. De skulle som vi stanna här i tvenne veckor. Mannen i familjen var en inbiten golfspelare och hade närt tankar på att medtaga golfutrustningen hit för att spela på systerhotellet Maritime Golf Resorts bana. Han skrinlade dock dessa planer när han erfor kostnaderna.

Att medbringa golfutrustningen på flyget hit skulle kosta 400 Sek, och det gick väl an, men avgiften för att spela fem rundor på den PGA-ratificerade golfbanan skulle landa på 3500 Sek. Vad nu PGA betyder…. Han skrinlade alla planer på golfspel här.



Arne och Birgitta

nekjam
2012-02-10, 22:40
Nej inte jag heller men jag tittar knappt åt en dator på min semester. Ändå uppskattar jag deras små rapporter även om det resmål de just nu valt inte intresserar mig alls. Alla är vi ju olika och skapar olika vanor och rutiner på våra resor. Kanske det är extra roligt med en dator där de just nu är om det inte finns så mycket annat att göra än att äta och dricka.

Eva

Nu är det ju så, att Arne och Birgitta valt att besöka Egypten så varför inte glädjas åt deras rapporter oavsett om vi tittar åt en dator eller inte på vår semester. Jag tycker att det är intressant att höra hur det är i Egypten. Jag har aldrig varit där men skulle väl tänka mig att besöka det resmålet. Jag älskar Grekland vilket jag vet att dom också gör. Sen tror jag att det finns mycket mer att göra än att äta och dricka där. Jag saknar att höra om hur ni delar ett krus Arne och Birgitta. Ha en fortsatt trevlig semester.bye_bye

Eva L
2012-02-10, 22:50
Nu är det ju så, att Arne och Birgitta valt att besöka Egypten så varför inte glädjas åt deras rapporter oavsett om vi tittar åt en dator eller inte på vår semester. Jag tycker att det är intressant att höra hur det är i Egypten. Jag har aldrig varit där men skulle väl tänka mig att besöka det resmålet. Jag älskar Grekland vilket jag vet att dom också gör. Sen tror jag att det finns mycket mer att göra än att äta och dricka där. Jag saknar att höra om hur ni delar ett krus Arne och Birgitta. Ha en fortsatt trevlig semester.bye_bye

Det är väl just det jag skriver att jag uppskattar deras rapporter oavsett om jag uppskattar resmålet. Jag har som princip att inte besöka diktaturer eller länder där de demokratiska fri och rättigheterna inte respekteras. Som gammal Amnestymedlem sedan länge håller jag på min rätt att var kritisk och Egypten styrs av en militärregim. A&B är vänner till mig så den känner väl till min ståndpunkt.

Eva

Lissi
2012-02-10, 23:12
Jag tycker att det är intressant att höra hur det är i Egypten. Jag har aldrig varit där men skulle väl tänka mig att besöka det resmålet.

Fast hur det är i landet Egypten får vi ju inte veta så mycket om, men däremot hur det är på AI där;)
Jag läser också deras rapporter med glädje och är glada att de njuter, för det är ju det vi alla vill göra på våra semestrar oavsett resmål.

Lissi - som snart hoppas njuta i och av Paris.

Eva L
2012-02-11, 09:05
Jag har frågat Birgitta i ett sms om de gör några utflykter men hon har inte svarat än på det. Jag läser gärna också om hur det ser utanför AI anläggningens murar. Antar att de kanske går till havet ibland. Vad det låter härligt med Paris Lissi. Det är kanske snart lite vår där.

Eva

Lissi
2012-02-11, 10:29
Som gammal Amnestymedlem sedan länge håller jag på min rätt att var kritisk och Egypten styrs av en militärregim. A&B är vänner till mig så den känner väl till min ståndpunkt.

Eva
Det är ju så det ska vara med vänner, att man kan ha helt olika åsikter om mycket men ändå vara vänner:D

Lissi - snart på väg till pulkabacken med barn och barnbarn

Paittas
2012-02-11, 10:41
[quote=Eva L;264518] Jag har som princip att inte besöka diktaturer eller länder där de demokratiska fri och rättigheterna inte respekteras.

Eva[/quote

Jag vill minnas att du reste till Thailand när landet hade militärstyre? :confused:
//Paittas

Eva L
2012-02-11, 10:57
[quote=Eva L;264518] Jag har som princip att inte besöka diktaturer eller länder där de demokratiska fri och rättigheterna inte respekteras.

Eva[/quote

Jag vill minnas att du reste till Thailand när landet hade militärstyre? :confused:
//Paittas

Du verkar ha koll på mitt resande:confused: men då bör du nog också hålla koll på Thailands historia och dess politiska utveckling. Om du avser miltärkuppen 2006 så vill jag bara på peka att under den perioden besökte jag inte Thailand. Då roade jag mig i Brasilien.

Eva

Arne
2012-02-11, 16:09
Fredag 10 Februari. Sharm
Morgonen inleddes kyligt med endast 18 grader klockan sju. Molnig himmel därtill. Vad skola denna dag bjuda för väder? Riktigt bra visade det sig efter hand. Vädret kunna växla mycket snabbt här i Sharm.
I går afton gick vi ner till souvernirbutiken att skicka dagsrapporterna för onsd- torsdag. Arne har nu fått hyfsad koll på var bokstäverna finnes på det arabiska tangentbordet. Om någon kalimeravän undrar varför vi ej svarat på eventuella frågor på vår hörna, så är svaret att vi ej kan ta tid från souvernirmannens mobila bredband. Det är som alla förstår hårt tryck på detta. Läkarkliniken intill samt thaimassagen med flera näringsidkare använder också denna livlina.
Efter en ånyo mycket delikat buffémiddag som denna kväll hade fisk och skaldjur som tema, gick vi in på "Panorama Bar" just innanför den stora utescenenen där uppträdanden sker var kväll. Arne skulle avsmaka den egyptiska konjaken som lär ska vara säregen. (Konjaken alltså, ej Arne). En konjak med egyptiskt kaffe beställdes in till Arne och en Red sea drink till Birgitta. Drinken var enligt Birgitta mycket god, men det var ej konjaken.
För det första serverades konjaken i ett vanligt dricksglas. Färgen var konjak, men smaken!! Det smakade engelskt the med lågprisvodka i. Omdöme: denna brygd är nästintill odrickbar.
Ute på den stora scenen uppenbarade sig en conferencier att påkalla uppmärksamhet. Hotellet hade lyckats engagera en sudanesisk sång- och dansgrupp som strax skulle uppträda. Ensemblen på tio personer hade spökat ut sig i udda scenkläder. Kvinnorna hade ett slags bastkjolar med påklistrade tygremsor i skrikiga färger. Männen bar något som liknade mysbyxor i svartlila färg, och på fötterna hade de näbbskor som ledde tanken till "Tusen och en natt"
Runt armar och ben hade alla något som liknade självlysande rattmuffar. Musiken de dansade till kom från en CD med brittisk punkmusik från åttiotalet. Ett spektakel. Vi tillåter oss starkt betvivla ensemblens härkomst från Sudan. Mera troligt är det mörkhyad serveringspersonal från hotellets restauranger man handplockat och frigjort för detta uppdrag.
Enligt god sed och vänja på turisthotell ska publiken enrolleras i spektaklet. Conferecieren jagade upp ett antal lätt överförfriskade medelålders turister att uppe på scenen medverka i dansen. Det hela tangerade efterhand gränsen till det makabra…
Idag efter den rikliga frukosten noterade vi att molnen blåst bort och solen ånyo gjort entre. Det hade även solpressarna gjort att intaga sina positioner vid pooldäck. Temperaturen dock blygsam. När vi kom hem att vila siesta var det bara 22 grader drygt ute på altanen.
I afton har vi bokat bord på den italienska restaurangen här på hotellet. I AI-konceptet ingår det en dags middag per vecka på denna restaurang. Vi har bokat bord till klockan sju.
Ännu ej en skymt av någon Internetuppkoppling på hotellet. Lite trist, men vi har lärt oss att leva med detta faktum. Vi kollar dock ett par gånger var dag om accessen återkommit.
Arne och Birgitta
 
 
 
 
Lördag 11 Februari. En strålande morgon med sol från klarblå himmel.
Gårdagens middag på den italienska restaurangen blev en fullträff. Mysig stämning och vedeldad pizzaugn. Det var många barnfamiljer som valt denna restaurang i afton.
Idag den 11 Februari firar egyptierna årsdagen av revolutionen där Hosni Mubarak och hans regering avsattes och ersattes med det styrande militärrådet med en fältmarskalk som tillförordnad premiärminister. Nu är befolkningen emellertid innerligt trötta på att rådet ännu ej ersatts av en civil ministär med bas i resultatet av folkomröstningen. En generalstrejk ska visst pågå hela denna lördag.
Vi har dock ej sett en skymt av någon strejk här i Sharm. Hotellpersonalen jobbar som vanligt, och charterplanen landar i strid ström. Kanske strejken bara drabbar Cairo och de andra storstäderna?
Vi ska nu på förmiddagen gå upp till receptionen och se om VD-n halva löfte om en mobil bredbandsuppkoppling i lobbyn är på plats. Det vore bra om vi slapp besvära killen i souvernirbutiken.
Nu har vi avverkat halva tiden av vår vistelse i Sharm. Hittills är allt över förväntan och mer därtill, undantagandes då avsaknaden av Internetaccess. Birgittas elaka nacke har vi att leva med, och därav är för närvarande alla planer på lokala utflykter i området lagda på is. Birgitta ska idag vid lunchtid ner till thaimassagen för den sista behandlingen därstädes.
Vi var inne i det lilla hotellapoteket att rådfråga personalen om lämpliga medikamenter som kunde lindra eller avlägsna besvären med den stela nacken. Vi fick en tub dyr salva som skulle smörjas in på nacken tre gånger per dag. Hoppas salvan fungerar.
Väl uppe vid receptionen visade det sig att ingen uppkoppling vid dongel fanns att tillgå. Nja, vi hade väl ej räknat med annat.
Ett trettiotal svenska charterturister hade just anlänt till hotellet och var i färd med att checka in samt erhålla sina ljusblåa armband. Påfallande många barnfamiljer. Nu var det vår tur att ha roligt över att turisterna var klädda i vinterkläder. För en vecka sedan var det nog oss man hade roligt åt.
Ett antal avgående resväskor var utburna framför huvudbyggnaden och väntade på transport till flygplatsen tillsammans med färdigsemestrade turister. Nästa löredag är det vår tur.
Det är en mycket säregen känsla att så här i mitten av februari kunna spankulera omkring i
Kortärmad skjorta, shorts och sandeler, samt att sitta uteservering att frukostera och intaga förfriskningar i parasollens skugga. Att kunna taga sig ett dopp i den uppvärmda poolen närhelst man så känner för en simtur.
I afton blir det ånyo middag i buffématsalen
 
Arne och Birgitta

Kalimera
2012-02-13, 16:52
Var har ni tagit vägen? Jag saknar era rapporter!

Arne
2012-02-13, 17:01
Söndag 12 Februari. Sharm
En ljuvlig morgon. Termometern på altanen visade 23 grader redan vid niotiden på morgonen, och endast några tunna molnslöjor att skymta över Sinaibergen.
Vid tiotiden intogo de nyanlända svenska gästerna positioner på pooldeck. Här ska solas! Rikligt med sololja medfördes i akt och mening att de nyanlända ej skulle se ut som kokta kräftor vid middagen i afton.
Nu bor det nästan inga muslimska familjer kvar på hotellet. De allra flesta har tagit passagerarfärjan från Sharm via Hurghada till Suez varifrån de åker tåg hem till Cairo och Alexandria.
I går kväll var det dags för "Stinky" att göra sin tur runt hotellområdet. Stimky kör ett specialfordon med en stor vattentank och ett ångaggregat på flaket. Efter fordonet bildas en vit rök som ser till att insekter och annat småkryp avlivas. Turen går varannan dag och sker taktiskt mellan klockan 17-18 då de flesta hotellgästerna befinna sig på rummen att duscha samt rissla sig inför middagen. Det känns en stickande lukt av den vita röken, men enligt hotellinfon är denna rök helt harmlös för oss människor.
Bufférestaurangens chef lät igår meddela att man enligt säker källa skulle återfå Internetaccessen under söndagen. Vi har hör det förut och emottog beskedet med viss berättigad skepsis. Men, förvisso vore det bra om hotellet fick fart på Internetaccessen. Det har nu gått en dryg vecka sedan den fallerade.
Vi har nu tittat på kostnaderna vid AI. Vi växlade till oss 1000 LE på forex innan avresan. Kvar har vi 400 LE. (1 LE = 1,20 Sek) Vi har handlat medicin till Birgitta för 250 LE, ett par solglasögon för 80 (Arne satte sig på de medförda) samt vykort och frimärken för 120 LE. Så har vi gett en del Backsish till personalen (Backsish är Egyptisk dricks)
Det går med andra ord icke så mycket pengar på plats med AI, så är det bara.
Arne och Birgitta
 
 
 
 
Måndag 13 Februari. En varm morgon med 24 grader redan vid halv nio. Icke ett moln.
Solpressarna hade intagit sina stolar redan vid niotiden så de ej skulle missa några strålar därest väderomslag skulle komma senare under dagen.
En kontingent danska charterturister anlände under förmiddagen. Direkt efter att de installerat sig på sina rum stegade de ner till Poolbaren att avprova det egyptiska ölet. Det finnes tvenne lokala ölsorter. Dels Stella, dels Sakara. Båda ölen är av typ ljus lager och föllo danskarna väl i smaken. Nu saluföres även importerad öl, men den ingår ej i AI-konceptet och kostar 35 LE flaskan. Importerat vin betinga samma pris, men då per glas.
Den som vill ha ett glas äkta skotsk whisky av gott märke får vara beredd att punga ut med 100 LE. Samma pris för importlikören.
Icke kom det någon Internetaccess under söndagen, det starka löftet till trots. Ej heller idag har vi sett skymten av någon access.
Nu börjar allt fler turister anlända hit till vårt hotell. Det verkar vara mest nordreuropéer som flytt från den kalla väderleken hemmavid att finna sol och värme här vid röda havet. Charterplanen har sin inflygning just ovanför vår hotellanläggning, och det är bara tre kilometer till flygplatsen så man ser alla detaljer på planen. I Apollos resmålsbeskrivning står att "flygtrafik förekommer över hotellområdet och vissa kunna uppleva densamma som stundtals störande" Oss stör det dock icke.
Birgittas onda nacke är alltfort mycket besvärande de tre massagetillfällena och medicinen till trots.
Vi lovprisar att ha tagit oss boende på en anläggning där allt och mer därtill finnes inom murarna. Det finns till och med en läkarmottagning. Ett besök där kostar 50 €. Vill man ha läkaren till rummet får man lägga till 20 €.
Vad som oss storligen förvånar är det stora gymmet här på Hotellet. Förutom tre stycken eldrivna löparbanor finnes det suspekta maskiner som utan modifiering skulle platsa vi vilken senmedeltida tortyrkammare som helst. Vi måste fråga oss vem som åker till ett lyxhotell AI för att bevista ett gym?
 
Arne och Birgitta
 

Lissi
2012-02-13, 17:34
Vad som oss storligen förvånar är det stora gymmet här på Hotellet. Förutom tre stycken eldrivna löparbanor finnes det suspekta maskiner som utan modifiering skulle platsa vi vilken senmedeltida tortyrkammare som helst. Vi måste fråga oss vem som åker till ett lyxhotell AI för att bevista ett gym?
 
Arne och Birgitta
 

Ha ha...gymmet skulle jag se som en (den enda?) trösten under en AI-vistelse eftersom jag inte gillar solpress och skulle bli väldigt uttråkad och sysslolös där......:D:D Jag menar, att är det bara måltiderna man har att se fram meot så behövs ett gym....;)

Härligt att ni njuter, men åh så synd om Birgitta med ond nacke!

Lissi

Kalimera
2012-02-13, 19:46
Men se, där är ni ju. :)

Jag håller tummarna för att Birgitta blir bättre så ni får njuta av den sista tiden ordentligt!

Arne
2012-02-14, 15:04
Tisdag 14 Februari. Sharm

I god tid innan gårdagens middag gjorde vi en utflykt till hotellets pharmacia i akt och mening att fylla på Birgittas nu sinande förråd av medikamenter. Det är den enda utflykt vi gör sett mot bakgrund av Birgittas onda nacke och morgonfeber.

Apotekaren lade sin panna i djupa bekymmersamma veck eftersom den onda nacken ej blivit kurerad. Han föreslog insättande av en penicillinkur samt tabletter mot Birgittas oroliga mage. Sagt och gjort. Vi inhandlade medicin för ytterligare 210 LE.

Nu är detta emellertid en mycket billig och prisvärd utflykt. Vi hade ju innan avresan till Sharm budgeterat en bunt tusenlappar för utflykter med Sharm som bas. Utflykter som av förklarliga skäl icke kunnat genomföras.

Vi närde tankar på en tvådagars utflykt till Luxor och Assuandammen med Abu Simbeltemplet, en heldagstur på Röda havet med glasbottenbåt att beskåda korallrev och vackra tropiska fiskar. En tur till klippstaden Petra i Jordanien. Men, det går fler tåg. Vi kanske gör en ny resa hit i Februari nästa år.

Det blir förvisso en varm och solig dag idag. Redan vid klockan åtta på morgonen visade altantermometern på 24 grader och det var ej något moln att skymta.

Men nu!! Klockan 14.00 idag tisdag kom Internetaccessen på hotellet igång.
”Allah Akhbar”! (Gud är stor) Laptopen slog frivolter av glädje av att äntligen kunna göra de nödvändiga uppdateringarna av F-Secure samt alla andra uppdateringarna från Microsoft etc.

Bredbandet via kabel här på hotellet är hypersnabbt när det nu väl fungerar. Vi har lagt in lite bilder från vår ankomstdag den 4 Februari i bildgalleriet under ”Sharm 1”

Så har vi nu därtill kunnat läsa kommentarerna till våra dagsrapporter på forumet. Vi finner inläggen om det olämpliga i att fara till Egypten med förment politiskt instabilt läge som en smula besynnerliga. Vi noterar dock att andra kalimeravänner mycket bra tagit den diskussionen. Vi avstår därmed från att ytterligare kommentera detta.

”Imsh Allah” (Om Gud vill) så får vi behålla denna förnämliga uppkoppling till dess vi lämnar hotellet för hemfärd på lördag den 18 Februari.

Birgitta har nu piggnat till betydligt, huruvida det beror på den nya dundermedicinen vi igår inhandlade, det undandrager sig dock vår bedömning.

Nu sitta vi altan att lyssna på P 4 Extra med Lotta Bromé via SR-s streamade utsändning. Ett större antal email ska strax genomgås. Det samlas ju en hel del dylika på tio dagar.

Arne och Birgitta

Kalimera
2012-02-14, 16:45
Grattis till uppkopplingen. Då blir allt normalt igen. :)

Jag kan hälsa att snön yr utanför mitt fönster. Det är bara att hålla sig inomhus.

ingegerd46
2012-02-14, 18:12
Så trevligt att höra från er! Tråkigt med inställda turer, speciellt på Röda havet och till Luxor, men hälsan går ju före. Håller fullständigt med er om besynnerliga inlägg. F ö håller maken och jag på att packa inför en tunisienresa, med inslag av golf och besök i medinan i Sousse!

Millie
2012-02-14, 20:36
Kul att höra ifrån er igen!
Jisses va fint ni bor, badrummet ser ju helt fantastiskt ut likaså rummet. Förstår att ni trivs, och blir mu Birgitta piggare så trivs ni väl ändå bättre!
Kram på er båda.

/Kerstinbye_bye

Arne
2012-02-15, 16:04
Det ska bli en varm dag. Redan klockan sju på morgonen var det 23 grader ute på altanen.

Gårdagskvällen intog vi middagen i buffématsalen. Kockarna är mer än suveräna på att variera matutbudet. Allehanda läckerheter dukas upp på prydliga fat i separata avdelningar. En brödavdelning, en avdelning för grönsaksrätter och kallskuret. Så en avdelning med efterrätter.

Kockarna huserar i rundelns mitt att koka, steka och grilla. Varmrätterna fås endera direkt uppskurna alternativt tager man det man vill ha i de stora lockförsedda lådorna i rostfritt stål.

Så snart man ätit upp en maträtt kommer kyparen genast att avlägsna tallriken från bordet. Måltidsdryckerna serveras direkt vid borden. Det finnes rött och vitt vin, riktigt gott för resten. Så finnes öl och snaps och naturligtvis bordsvatten och juice.

Vi har lagt in lite bilder från gårdagens middag i galleriet under ”Sharm 2 ”

Birgitta är fortfarande besvärad av den onda nacken och en elak hosta. Penicillinkuren medför också att hon blir fort trött och behöver vila mycket.

Vi får dock glädja oss åt att Internetuppkopplingen alltfort fungerar precis perfekt.
Vi var allt lite oroliga när vi i morse startade laptopen, men det gick bra. Att på morgonen återigen kunna lyssna till morgonekot och de lokala nyheterna från Radio Västerbotten är för oss en fröjd.

Arne gläds därtill extra mycket åt att ånyo kunna läsa sina favoritmorgontidningar i nätupplaga.

Nu klockan 16.00 när denna rapport skrives har vi 27,5 grader och solen strålar som den gjort mest hela dagen.

Nu återstår endast tre dagar tills det är dags för hemfärd. Femton dagar går väldigt fort här vid Röda havet

Vi ska i afton ta vägen till den italienska restaurangen att boka bord till torsdag kväll. Vi har ju en frisläng kvar enär man en gång i veckan får spisa gratismiddag därstädes när man har AI.


Arne och Birgitta

kari
2012-02-15, 16:46
Vi beklager virkelig Birgitta's vonde nakke, men ønsker dere en riktig g o d fortsettelse på ferien :)
- og, etterhvert, en problemfri og riktig god reise hjem :)

bye_byeKari & Arne

Lissi
2012-02-15, 16:53
Åh så synd att Birgitta inte är helt kurant. På semestern vill man ju verkligen inte ha ont. Hoppas ändå at de sista dagarna blir härliga och att hemresan går utan mankemang och att allt bagage kommer till rätt destination denna gång;)

Lissi

Arne
2012-02-16, 11:57
Torsdag 16 Februari. Sharm


Samma fina väder denna morgon.

Middagen på Buffématsalen i går afton var en höjdare. Grillkockarna hade parkerat sig utomhus att grilla kött så det stod härliga till.

Vi kanske skulle skriva några rader om Hotellets externa varianter. Hotellkedjan Maritim har här i Sharm trenne Hotel. Dels Peninsula där vi bor, dels också Golfhotellet nästgårds. Därtill har man Hotel Sharks Bay någon kilometer härifrån.

Hotellkedjan har en egen enklav nere vid havet. Som vanligt inhägnad och med vakt vid infarten. Enklaven är belägen vid Naama Bay, cirka tre kilometer från vårt hotel. Skyttelbussar fraktar turisterna till och från enklaven en gång i timmen i AI-konceptet.

Nu är emellertid denna strand lite speciell. Skyttelbussen stannar allra högst upp vid en liten vändplan. Så leder en brant stig ner till klipporna ovanför stranden. Ett antal terrasser, fem till antalet , är urgröpta ur sandstensklipporna. På varje terrass finns det en servering med bord och stolar samt ett större antal solstolar.

Timglassand på alla terrasserna. För hustrur med elaka ben samt barnfamiljer med- om icke elaka barn- men ändå elaka barnvagnar göre sig dock ej besvär med att försöka taga sig ner till sandstranden. Ett otal branta trätrappor förbinder terrasserna med varandra. Med andra ord ska man vara mer än fullt frisk för att ta promenaden ner längs trätrapporna till stranden. Höjdskillnaden från vändplanen där bussen stannar och ned till havsstranden är cirka sjuttio meter.

Då blir det att stanna på det översta etaget att därifrån blicka ut över Röda havet.
Ute på havet ett par hundra meter utanför stranden puttrar de glasbottenförsedda båtarna fyllda med turister som vill beskåda de vackra korallreven med tillhörande färgglada tropiska fiskar.

Birgittas onda nacke har genom medikamenternas inflytande genomgått en markant förbättring, så också den oroliga magen. Hostan kvarstår dock.

Nu väntar i afton en god måltid på den Italienska pizzerian, den med den vedeldade ugnen.

Temperaturen nu vid lunchtid ligga på 25 grader och solen gassar.

Lite bilder från enklavstranden ligga inne i galleriet under ”Sharm 3”


Arne och Birgitta

Athanasia
2012-02-16, 18:29
Härligt att det går bättre för Birgitta!klapp_klap,,Och njut nu av Er sista dag där imorgon,snart väntar vintern.

Deia
2012-02-16, 19:12
Tack för dessa underhållande rapporter!
Tråkigt när man inte kan vara frisk och njuta fullt ut av en resa.....men hoppas att ni haft det ok ändå.

(Rattmuffarna var min favorit flabb_flab.)

Arne
2012-02-17, 15:28
Fredag 17 Februari. Sharm

Gårdagskvällen med middagen på den Italienska restaurangen var en kulinarisk fullträff och mer därtill. Det var ovanligt många gäster denna kväll, och den vedeldade ugnen fick fullt upp att göra.

Denna morgon har vi 19 grader nu vid åttatiden på morgonen och klarblå himmel. Detta indikerar dagstemperatur runt 25-27 grader vid lunchtid.

Lite om Sharm City nu. Sharm City är den enda egentliga staden här i området. Men, det är en rent articifiellt uppbyggd stad som snarare leder tanken till en kulissstad av typ sådan där westernfilmer spelades in i Hollywood på femtiotalet. I city finns det en jättelik bazaar som bär namnet ”Old market” Ett spektakulärt tivoli enligt vårt förmenande. Just vid ingången till bazaaren ligger det lilla växlingskontoret där det för ett par veckor sedan utbröt en eldstrid mellan egyptisk polis och ett gäng beväpnade rånare. Tvenne turister hamnade i skottlinjen och en fransk medborgare avled och en tysk dito skadades allvarligt, men överlevde.

Från vårt hotell tager man sig till Sharm City enklast med taxi. Det är väldigt billigt att anlita taxi i Egypten. En resa på upp till tio kilometer kostar bara 25 LE. Avståndet härifrån till City är bara fem kilometer.

Det närmaste köpcentret heter Naama Shopping center och är beläget tre kilometer från vårt Hotel. Detta center är om möjligt ännu risigare än det i Sharm city

Lite bilder från Sharm City och Naama City återfinnes i galleriet under ”Sharm 4”

Nu i afton ska vi packa våra ränslar inför lördagens hemfärd. Transferbussen hämtar här vid hotellet klockan 12.20 och flyget hem ska avgå 15.20. Det är bara tre kilometer härifrån till flygplatsen. Sharm Airport liknar ingen annan flygplats. Taket på centralbyggnaden är tillskapat som ett jättelikt beduintält i vitt och grått. Turligt nog finns det AC i byggnaden, och det är därtill gott om restauranger och butiker i byggnaden.

Vi beräknas anlända till Arlanda strax före klockan åtta lördag kväll, och hämtas då av sonen för skjuts till villan i Sundbyberg där vi ska umgås över helgen. Hemfärden till Umeå sker från Bromma på måndag förmiddag.

Vi har lyckats pressa ner våra vinterjackor i ränslarna så vi slipper schavottera med täckjackor vid incheckningen på Sharm Airport. Den korta biten till den väntande bilen vid Arlanda kan vi klara i våra sommartröjor.

Nu väntar en tur till Tallinn den 4-6 Mars innan vi den 18 Maj ånyo far på en månadslång tur till den grekiska arkipelagen.

Tack för denna gång.


Arne och Birgitta

pollebosse
2012-02-17, 15:32
Tack för den spännande reseberättelsen.
Hoppas allt går väl nu vid hemresan!
Sköt om er.

Paul

Lissi
2012-02-17, 15:34
Jättetack för rapporter och bilder säger jag från Kalmar!klapp_klap

Lissi

UllaC
2012-02-17, 17:03
Stort tack för alla trevliga rapporter! flabb_flab
Jag läser med nöje era rader varje dag.
Hälsningar från en före detta postis.
/Ulla

Kalimera
2012-02-17, 17:33
Tack snälla! klapp_klap

Trevlig resa hem... hem till snöstormen! bye_bye

Athanasia
2012-02-17, 19:13
Önskar Er också "hemlig trevresa",,Hoppas allt går fintbye_bye

Pela
2012-02-17, 23:08
Månadslång resa till Grekland den 18 maj låter lovande...

flabb_flab flabb_flab flabb_flab flabb_flab

( i väntan på Kefalonia 15-29 september )

KR
2012-02-17, 23:37
Tack för denna resa!
Hoppas hemfärden går snabbt o smidigt.
//
KR

Maria/Micke
2012-02-18, 11:18
Vi Tackar också för trevlig läsning. Önskar Er behaglig flygtur hem igen och vi väntar tålmodigt på Er nästa rapport från Tallin.bye_bye

Arne
2012-02-20, 19:34
Måndag 20 Februari. Umeå

Dags för epilogen. Vi lämnade Sharm vid pass 15.20 på tidtabell. Nu nödgades vi ånyo intaga våra platser på rad 32 i SAS flight till Arlanda. Utomordentligt trångt med benutrymmet. Det var visst något trassel med den europeiska flygtrafikledningen, så färdrutten gick via Cairo – Turkiet – Rumänien – Slovenien – Vitryssland och Ukraina och in över Polen och så via Lettland hem till Arlanda.

Vi landade på ett Arlanda med snö och blask. Sonhustrun hämtade oss vid pass 20.30 för färden till villan i Sundbyberg. Vi gick genast att natta oss enär Hustrun var än mer krasslig och hade feber. Birgitta avvisade varje förslag om ett akutbesök på sjukstugan i Sundbyberg.

Söndagen blev en vilodag för att vi på måndagens morgon skulle avverka den sista biten hem från Bromma med Malmo Aviation. Vi landade klockan 11 i morse och tog genast den förbeställda taxin upp till Universitetssjukhusets akutavdelning. Arne fortsatte direkt hem med taxin.

Efter viss väntan på en brits i undersökningsrum kom en läkare att Hustrun undersöka. Diagnosen var en fullt utvecklad lunginflammation i kombination med väldigt lågt blodtryck. Birgitta blev genast inlagd för observation åtminstone över natten.

Hopp om liv fanns dock enär Birgitta vid halvfemtiden denna afton ringde hem och beställde en del utensilier till sjukbädden. En laptop med uppkoppling, en kvällstidning, ett häfte Sudoku samt sköna tofflor och en del andra livsnödvändiga attiraljer.

Men heltvisst känns det öde och tomt här hemma i avsaknaden av min trivsamma Hustru!


Arne

Monica P
2012-02-20, 19:55
Vilket jobbigt slut på er resa! Hoppas Birgitta snabbt kommer igång igen så att hon kan få åka hem till dig. Kram!

zakka
2012-02-20, 20:03
Måndag 20 Februari. Umeå

...Men heltvisst känns det öde och tomt här hemma i avsaknaden av min trivsamma Hustru!

Arne

Men det måste det ju alldeles klart göra... snyft_drop Jag hoppas å det innerligaste att hon snart blir så kry att du kan få hem henne igen!!! Sköt om Er, båda två!

MVH zakka

Riitta
2012-02-20, 20:13
Så trist hemkomst för er:o Ge Birgitta mina bästa kryapådighälsningar!!

Riitta

Zanét
2012-02-20, 21:26
Krya på dig!

//Zanét bye_bye

Lissi
2012-02-20, 22:05
Men oj vilka avslut ni fått på de senaste resorna...

Många krya-på-Dig-hälsningar Birgitta!

..och ha det så gott Du kan hemma Arne.

Lissi

KR
2012-02-20, 22:11
Hoppas hon blir frisk o kommer hem snart.
Hälsa kära hustrun.
//
KR

Athanasia
2012-02-21, 06:14
Åh så tråkigt,,,Krya på Dig Birgitta och ta väl hand om Dig Arne.

Netwolf
2012-02-21, 06:20
Så tråkigt att höra, Arne. Hoppas dock hon är på bättringsvägen, nu när hon får tillgång till nätet och Kalimera!

/Netwolf bye_bye

Kalimera
2012-02-21, 08:25
Skicka en krya-på-dig-hälsning från oss till Birgitta när du träffar henne dag. bye_bye

Kalimera
2012-02-21, 20:53
Men heltvisst känns det öde och tomt här hemma i avsaknaden av min trivsamma Hustru!Hur mår Birgitta, och du, idag?

Eva i Aten
2012-02-21, 22:32
Men så trevligt med Umeåbor...! Själv kommer jag från Backen/Grubbe, men har bott här i Grekland i 26 år nu.
Trevligt att läsa om er resa!
Många hälsningar från Aten!

Arne
2012-02-22, 14:12
Nyss hemkommen från besök hos Hustrun kan jag meddela att alla hälsningar om bättring har framförts. Hustrun lät förmäla att de prover som tagits under morgonen visar positiva värden och att Hustruns allmäntillstånd förbättrats väsentligt

Jag medbringade lektyr i form av dags-- och veckotidningar samt lite klädespersedlar med mera.

Nu hade jag därtill en tanke på att medtaga det alla besökare till sjuklingar inlagda på sal älskar att bjuda på, nämligen en stor flaska ljummen sockerdricka samt halvvissna sura vindruvor. Risken var emellertid uppenbar att Hustrun skulle kasta flaskan samt druvorna efter mig när jag avlägsnade mig från sjjuksalen, så det fick anstå.

Arne

Lissi
2012-02-22, 14:16
Nu hade jag därtill en tanke på att medtaga det alla besökare till sjuklingar inlagda på sal älskar att bjuda på, nämligen en stor flaska ljummen sockerdricka samt halvvissna sura vindruvor. Risken var emellertid uppenbar att Hustrun skulle kasta flaskan samt druvorna efter mig när jag avlägsnade mig från sjjuksalen, så det fick anstå.
Arne

Men Arne....sockerdrickan kunde väl bytts ut mot ouzo och vindruvorna mot oliver????;)

Lissi - som tycker det är klös i Din hustru!

Kalimera
2012-02-23, 08:36
Hustrun lät förmäla att de prover som tagits under morgonen visar positiva värden och att Hustruns allmäntillstånd förbättrats väsentligtHärligt att höra Arne! klapp_klap

Netwolf
2012-02-23, 13:32
Gött att höra, Arne!

/Netwolf bye_bye

Kalimera
2012-03-04, 21:14
Hur är läget nu?

yannis
2012-03-05, 09:39
Lägesrapport: Jag, Birgitta är ensam hemma. Vi hade bokat en tredagaarsresa med buss till Tallinn och betalt denna. Nu har Arne åkt själv. Jag kände mig inte tillräckligt kurant.

Hostan efter lunginflammationen har blivit lite bättre. Har fått cortison av min "husläkare". Men syresättningen är inte bra.

Nackspärran, dvs artrosen värker inte, men jag orkar inte hålla uppe huvudet. Jag har köpt en stödkrage, som jag tycker hjälper mig. När jag är helt kurant med annat ska jag anlita sjukgymnast.

På onsdag ska jag göra en datortomografi av buken. Troligen har jag en inflammation på bukspottkörteln, beroende på den lilla gallstenen jag har i buken. Magen småvärker hela tiden.

Allt detta gör att jag är orkeslös och har en ovilja att göra något. Men jag bidar tiden an.

Så pass pigg är jag att jag hittade flygbiljetter till Chania i april. Totalt 2300 kronor för två personer från Arlanda. Slog till direkt eftersom det stod att det fanns bara två biljetter kvar. Får betala nästan lika mycket på sträckan Umeå-Arlanda.

Birgitta, som är på bättringsvägen.

Marianne
2012-03-05, 11:13
Skönt att höra att du är på bättringsvägen, Birgitta. Klokt att du stannade hemma från Tallinn och sköter om hälsan. Hoppas du blir riktigt frisk till ni åker till Kreta igen.

lenapg
2012-03-05, 11:16
Skönt att höra att du är på bättringsvägen, Birgitta. Klokt att du stannade hemma från Tallinn och sköter om hälsan. Hoppas du blir riktigt frisk till ni åker till Kreta igen.

Instämmer! :) Ser fram emot nya rapportet från Kreta under våren!
LenaPG och Nisse

pollebosse
2012-03-05, 12:03
Skickar krya på dig hälsningar från södra sverige.
Sköt om dig!

Hälsar
Lisbet och Paul

Lissi
2012-03-05, 13:13
Vilken tur att Du slog till på biljetterna. Den dag jag är för trött eller sjuk för att trycka på "bokaknapp" vad gäller en resa kommer jag att bli riktigt orolig.:eek:
Annars låter det ju inte som om Du är så himla pigg, men en Chaniaresa kan ju bara pigga upp.:D


Stor "kryapåDigkram" från Lissi

kari
2012-03-05, 18:03
En s t o r klem sammen med ønsker om rask og god bedring fra meg og, Birgitta bye_bye

Kalimera
2012-03-06, 21:05
Härligt att du är på bättringsvägen! klapp_klap

Och grattis till resan!

Zanét
2012-03-06, 22:18
Fortsatta krya-på-dig-hälsningar från oss båda

//Zanét bye_bye & Zissios bye_bye