Visa fullständig version : All inclusive
När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med
all inclusive? och i så fall är det värt det?
Det här är som att svära i kyrkan i detta forum...:rolleyes: Jag säger som så att om du åker med barn och vill ha koll på dina kostnade eller om du har någon annan anledning till att välja AI så ok...men annars NEJ! Jag skulle tex aldrig välja AI på mitt favoritresemål Kreta...men däremot har vi åkt stora sällskap med barn och tyckt att det varit helt ok...
Malin
Det här är som att svära i kyrkan i detta forum...:rolleyes:
Typ :D
Själv åker jag alltid AE - All Exklusive. Det ABSOLUT bästa med att resa är ju att hitta lokala underbart mysiga tavernor med fantastisk mat och i en tilltalande miljö!
OM jag mot förmodan skulle välja AI, så är Grekland det sista valet. AI skulle jag bara välja om:
1) Det inte fanns något annat matställe på resmålet
2) Det vore förenat med livsfara att bege sig utanför hotelområdet, pga kriminalitet etc
Fast å andra sidan. Till ett sådant resmål hade jag aldrig styrt kosan! :D
/Netwolf
På mange AI-annlegg er eierne internasjonale foretag, ansatte er ofte sesongarbeidere fra "tredje land" (billigere og blir fort kvitt dem uten å se dem igjen) og overskuddet tas ut av Hellas så med tanke på å understøtte gresk økonomi og ikke minst de mange små lokale entreprenører så er mitt svar et klart NEI.
En annen ting er at man da spiser alle sine måltider på samme sted, sitter i samme stol ved samme bord og har samme kelner som for noen er viktig. For meg er noe av vitsen med å reise å oppleve og se, jo mere jo bedre, men har også forståelse for at en del synes dette er en trygg og lettvint måte å reise på.
Så mitt klare svar et et klart og tydelig NEI!
Om man har barn o tonåringar .och vill ha koll på kostnader så är det bra. Finns ju inget som hindrar att man rör sig utanför hotellet.Har provat på Kos med barn o barnbarn ,jättebra .
Jag är helt moståndare till AI och skulle aldrig boka det vid någon resa. Mina skäl är både ideologiska och personliga. Finns massor skrivet i ämnet för den som vill fördjupa sig.
Eva
Jag själv skulle aldrig välja detta alternativ för någon slags resa, men har faktiskt förståelse för om t ex barnfamiljer väljer detta,där det är en förutsättning för resan att ha stenkoll på utgifterna. Åker man iväg med fyra barn t ex och bara ska UMGÅS, VILA,BADA och inte alls är på resan för att åka runt och upptäcka platsen så kan visst AI ha ett värde. Jag lägger det största MORALISKA ansvaret på resebolagen som säljer dessa resor inte på de som väljer detta för de personerna gör sitt val utifrån familjens resurser och önskemål och det utbud som redan finns. Hade jag NU haft 4 barn i åldrar 1-16 år och med begränsad ekonomi så hade det kanske varit skillnaden på att komma iväg alls om jag inte valt AI. (Jag känner personer som nu är i den situationen därav just detta exempel)
ALLA som väljer AI är säkert medvetna om för- och nackdelar med detta och denna fråga dyker ständigt upp på Kalimera.
Lissi
ALLA som väljer AI är säkert medvetna om för- och nackdelar med detta och denna fråga dyker ständigt upp på Kalimera.
Lissi
Tror jag inte alls då skulle väl inte frågan ställas.:confused:
Eva
Tror jag inte alls då skulle väl inte frågan ställas.:confused:
Eva
De som frågar har vad jag förstått inte bestämt sig än.....
Jag menar att när de väl bestämt sig för AI så är de nog väl medvetna om för-och nackdelar efter alla svar de får här;)
Lissi
De som frågar har vad jag förstått inte bestämt sig än.....
Jag menar att när de väl bestämt sig för AI så är de nog väl medvetna om för-och nackdelar efter alla svar de får här;)
Lissi
Du ar en klok tjej Lissi klapp_klap
/Lucky bye_bye som tvivlar mellan AI och Hp och tillhor kategorin "barnfamiljer" :cool:
Et s t o r t NEI fra meg og om man ø n s k e r å støtte de l o k a l e som driver Tavernaer, Kafeer og butikk på de stedene man besøker!
Også for sin egen trivsel ( synes jeg) bør man u n n g å A I, om man ønsker å o p p l e v e stedet /byen man tilbringer ferien. :)
Likevel k a n jeg forstå at noen kan velge AI, feks om man reiser med barn og/eller det er den første ferien i Hellas og budsjettet samtidig er slik at man trenger å v i t e hva ferien vil koste.
- men at man går glipp av mye er sikkert :)
Selv skjemmes jeg litt over 4 dgr m/halvpensjon i fjor :o
- men har fhv god samvittighet fordi det var 4 dager av 12 uker bye_bye
Till Grekland skulle vi aldrig välja A.I. Som vi flackar mellan öarna.
Men det kan finnas anledning till att man väljer denna typ av resa, så man skall inte fördöma den:
- Om man är en barnfamilj med begränsad ekonomi, som man vill ha koll på.
- Om man är handikappad och ändå vill åka utomlands.
- Om man hittar ett kanonpris. Man kan ju alltid ta egna initiativ och finna annat på plats.
- Andra anledningar.
Men kolla hotellet! Vi hörde talas om ett hotell på Rhodos som hade israeliska ägare. Man hade bara israelisk personal. Dessutom tog man all mat från Israel. Då gynnar man inte grekiska folket.
Om några dagar åker vi till Egypten. All Inclucive! Och detta berodde på att denna resa var billig. vad vi tycker kommer ni att få veta på forumet.
Birgitta.
Har full respekt att folk gör olika val på sin semester. Själv skulle jag aldrig resa AI, av samma skäl som många andra redan radat upp. En sak jag dock frågar mig är om det verkligen blir billigare för en barnfamilj med AI? Jag har vänner som åkt AI en vecka till Mallis, och då betalat lika mycket som vi spenderar två veckor i Grekland (båda resorna under lågsäsong...) Men som sagt, jag har inte ens kollat upp den typer av resor, så det kanske stämmer med den ekonomiska faktorn?
Men det kan finnas anledning till att man väljer denna typ av resa, så man skall inte fördöma den:
- Om man är en barnfamilj med begränsad ekonomi, som man vill ha koll på.
- Om man är handikappad och ändå vill åka utomlands.
- Om man hittar ett kanonpris. Man kan ju alltid ta egna initiativ och finna annat på plats.
- Andra anledningar.
Om några dagar åker vi till Egypten. All Inclucive! Och detta berodde på att denna resa var billig. vad vi tycker kommer ni att få veta på forumet.
Birgitta.
barnfamilj med begränsad ekonomi
hmm....jag ser det mer sa att mitt barn kan hamta dricka, glass och annat nar hon vill, utan att springa runt med en planbok nar hon ar pa barnklubben ( vilken underbar trad detta blev :rolleyes: )
handikappad och ändå vill åka utomlands.
ehuu vad menar du nu...???
man hittar ett kanonpris
haller med dig 100%
Andra anledningar
ja
Om några dagar åker vi till Egypten
ser fram emot en rapport :D
/Lucky bye_bye
Selv skjemmes jeg litt over 4 dgr m/halvpensjon i fjor :o
- men har fhv god samvittighet fordi det var 4 dager av 12 uker bye_bye
Men då gynnade ni väl den grekiske hotellägaren så det är väl inget att skämmas för??
Birgitta.
P g a att så många drabbas av salmonella på resor till Egypten så kanske AI är säkrare. Många VÅGAR inte gå utanför hotellområdet på grund av stöldrisk etc efter vad jag hört....och de allra flesta åker bara dit för att slappa. sola och snorkla. Vad jag förstår så blir fler och fler resor till Egypten AI, så efterfrågan verkar vara stor för detta koncept. Men det ska bli roligt att få era läsa era erfarenheter!
Lissi -som aldrig lockats av Egypten trots att man kan flyga direkt från Kalmar t o m
Kalimera
2012-01-27, 15:15
När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med all inclusive? och i så fall är det värt det?Om man vill ha koll på kostnaderna så kan det absolut vara värt det, och jag förstår alla som väljer AI, men jag skulle själv inte göra det eftersom jag tycker om att upptäcka vad som finns i matväg i omgivningarna.
En barnfamilj i släkten åkte till AI på Kreta,men det tänker dom inte göra om:rolleyes: Dom tyckte att det fanns inget Grekiskt på det stället. Varken personal eller mat. Lite fel skrev jag, för Grekisk mat fick dom en gång:)
Föräldrarna har varit i Grekland många gånger och skulle testa detta just för barnens skull, men det blev ingen hit för dom:cool:
Riittabye_bye
Jag har haft AI 2 ggr på Rhodos. Vi var väldigt nöjda då maten var jättegod. Kockar som grillade och fyllde på nygrillat hela tiden. Grekisk mat i alla de former varje lunch och "temamiddagar" på kvällen. Vi gillade luncherna bäst. På detta hotell jobbade endast grekisk personal. Nu i maj ska vi till Rhodos och ha AI igen , denna gång i Kolymbia. Enligt Fritidsresor så är all mat på detta hotell närproducerat...;)
Anledningen till att vi väljer ett sånt här koncept denna resa är bla att vi har en rullstolsbunden med oss. En slapparresa där vi ska ta det lugnt och umgås. Sen måste man ju inte sitta på hotellet hela tiden för det...
Malin - som först ska till Kreta utan AI om 69 dagar:)
Om man har barn o tonåringar .och vill ha koll på kostnader så är det bra. Finns ju inget som hindrar att man rör sig utanför hotellet.Har provat på Kos med barn o barnbarn ,jättebra .
Min definisjon på å ha "koll på kostnader" er ikke å første betale for all maten ved å kjøpe AI, og deretter gå ut og spise?:eek:
Jo Mouche....med flera barn som har olika önskemål om mat, glass , dricka och alla vill ha det vid olika tillfällen på dagen så kan det visst vara bra.....vill du äta massor och hela tiden, gör det, vill Du äta lite gör det, vill du inte äta alls , låt bli, vill barnen bara ha "skräpmat" så kan de få det, eftersom allt redan är betalt;) så för en STOR familj blir det oftast billigare med AI och familjen vet redan innan avresa vad maten kommer att kosta!
Det ÄR faktiskt inte alla som är lika priviligierade som kanske Du och jag är som kan unna oss det vi vill....
...och det är säkert många som inte alls är lika intresserade av att "flänga runt " på semestern och se allt som finns på resmålet och att äta på olika ställen varje dag.
Själv skulle jag aldrig välja AI för jag är alldeles för intresserad av det jag nämnde ovan, men för den skull har jag full förståelse för de som vill ha AI!
Lissi
Nej det får ju stå för dig . Men strikt ekonomiskt vet du ju vad du betalt för och vad som tillkommer om du går ut.Sedan menar jag inte att man går ut varje måltid , vad anbelangar min erfarenhet av AI är den Fr KOs .Där det fung väldigt bra V i bet då 6500 pr v. Vi gjorde resan året efter till Kreta inte Ai bet 5500 f 14 dgr 2008 men en av våra söner bet c:a 20000 kr för mat glass etc för sig o 3 tonårsbarn för perioden.Sedan vill jag erkänna att om vi åker själva så väljer vi inte AI om inte resmålet är sådant att det ger en större trygghet att äta på hotellet jmfr Egypten .Indien etc.
men en av våra söner bet c:a 20000 kr för mat glass etc för sig o 3 tonårsbarn för perioden.
Du menar väl 2000??
Lissi
Du menar väl 2000??
Lissi
2000 kr för fyra personer i 14 dagar låter som mycket i underkant tycker jag, vi hade med en tonårskille som ensam gjorde av med nästan 1000 kr /dag på endast mat.
// Helén
Du menar väl 2000??
Lissi
Mat, glass osv för 3 tonåringar, 2000? Skulle inte tro det :rolleyes: 20000 har vi också gjort av med på 2 veckor när vi har barn med.
Når man bestiller/betaler AI så betaler man trolig også for alt hva som spises og drikkes? Synd å høre at enkelte synes å ha så lite kontroll på sine barn at de må holdes inne på et område hvor de kan ta for seg av alt de ser. Har reist mange steder rundt i verden med våre barn fra de var en neve store, og dette har aldri vært et problem for oss eller årsak til krangel og stress, men for all del, vi er alle forskjellige og ingen av oss er perfekte.
Når man bestiller/betaler AI så betaler man trolig også for alt hva som spises og drikkes? Synd å høre at enkelte synes å ha så lite kontroll på sine barn at de må holdes inne på et område hvor de kan ta for seg av alt de ser. Har reist mange steder rundt i verden med våre barn fra de var en neve store, og dette har aldri vært et problem for oss eller årsak til krangel og stress, men for all del, vi er alle forskjellige og ingen av oss er perfekte.
Nej men nu är ju inte alla så ordentliga och strukturerade , så då kan ju vi få bo på AI anläggningar mens du flyter runt , och klappar dig själv på axeln
Det handlar väl inte om att ha koll på barnen, har du själv haft en tonårsson? Stackarn, han måste gått hungrig?
2000 kr för fyra personer i 14 dagar låter som mycket i underkant tycker jag, vi hade med en tonårskille som ensam gjorde av med nästan 1000 kr /dag på endast mat.
// Helén
Jag fattade bara att det var glasspengar!:o
Lissi
Men då gynnade ni väl den grekiske hotellägaren så det är väl inget att skämmas för??
Lissi -som aldrig lockats av Egypten trots att man kan flyga direkt från Kalmar t o m
Nei, det er vel ikke det da :) - dessuten kom jeg på at jeg overdrev, det var kun 3 dager :rolleyes: :)
Kari - som heller ikke har vært, eller er, fristet av Egypt
När jag läser inläggen här får jag en känsla av att All inclusive = sitta på hotellet. Att välja AI betyder inte per automatik att man bara sitter på hotellet hela dagarna och äter. Vi har åkt AI en gång till Mallis, och en gång till Cypern. Trots AI på Mallis hyrde vi bil och åkte runt hela ön och hann nog se mer än många andra utan AI gjorde under den veckan. På Cypern valde vi AI för att vi ville åka nånstans en vecka med små barn och bara vila upp oss med sol och bad. Där hade vi inga som helst ambitioner att se något överhuvudtaget (vilket vi gjorde ändå för vi blev lite rastlösa efter ett par dagar). I Egypten har vi faktiskt INTE haft AI, och överlevt ändå :-) Många AI hotell runt om i världen har flera restauranger att välja mellan, och man behöver oftast inte alls, som någon skrev i tidigare inlägg, sitta på samma plats varje dag och man får faktiskt gå ut från området och uppleva omgivningarna. AI hotell är inga fängelser :-).
Hur man väljer att resa beror på många faktorer och kan även variera inom en och samma familj beroende på t ex resmål, syftet med resan eller den situation man befinner sig i. Om vi kommer att välja AI igen vet jag inte, men i Grekland skulle vi faktiskt aldrig välja AI då en Greklandsresa - för oss - är lika med att sitta på tavernor på kvällarna.
Outi
Det är nog bara du själv Nimbus som kan ge ett bra svar på din fråga. Det beror helt enkelt på vad du prioriterar och tycker är viktigt med din resa. Ett antal för- och/eller nack-delar med All-Inclusive som jag kan se är:
- Lättare att ha koll på kostnaderna. Man har det mesta betalt redan när man reser hemifrån. Tillkommer lite driks och ett och annat som kanske inte är inkluderat (vilket oftas inte är så mycket). Det mesta av de dagliga småutgifterna (läsk, glass, öl, vin, mellanmål o s v) ingår, och de kan för många bli ganska mycket pengar under en semester.
- Kan vara en fördel om man är många i ressällskapet, kanske både vuxna och barn, och därigenom får betydligt lättare att hålla samman gänget även om man har lite olika matvanor och mattider. Slipper en del sjafs om var och när man ska äta som ibland uppstår när man är många.
- Bekvämare om man har lite fysiska begränsningar och därför har svårt med att förflytta sig till stränder, tavernor mm. Och självklart också bra för den som av andra orsaker bara vill har det bekvämt och sola, bada, äta, dricka, läsa och slappa, och som inte är intresserad av att utforska omgivningarna.
- En bra möjlighet för dem som är språkligt mycket begränsade att trots det kunna resa utomlands och slippa känna oro för alla svårigheter som man kan tänkas möta pga att man inte kan göra sig förstådd.
- Också ett bra alternativ för dem som känner tveksamheter inför främmande mat. På AI är det ofta buffemåltider som är lite anpassade för att passa utländska turister, men ofta finns också en hel del nationella inslag som gör att också den tveksamme kan frestas att prova en del som man annars inte skulle beställa in på vanlig taverna.
- En nackdel kan vara att man av naturliga skäl blir väldigt begränsad i sin upplevelse. Allt är ju redan betalt på AI-hotellet så det blir ju inte lika självklart och ofta som man äter måltider eller gör annat utanför hotellet. Men visst kan man ju ta en och annan måltid "på byn" även om man har AI, inte minst om man hittat ett riktigt prisvärt AI.
- En annan nackdel med AI är att man inte upplever samma atmosvär från landet som man besöker som när man har vanligt boende och rör sig mera ute i samhället. AI-anläggningarna har ju stora likheter med varann oavsett vilket land de ligger i.
Jag tror att många med mig är sådana att det varierar vad man vid varje tillfälle föredrar, AI/vanligt boende, storstad/landet, utforska/sol-o-bad, solsängar/direkt på stranden, resalätt(endast handbagage)/fullt bagage, resväska/rygga o s v.
Själv skulle jag ha väldigt svårt för att välja AI just vid våra Greklandsresor. Främst pga att vi älskar att äta ute på de grekiska tavernorna, och framför allt då de grekiska smårätterna (meze). Skulle känna mig ganska knäckt av att resa hem efter greklandsbesök och enbart ha ätit på AI.
Däremot passar det oss alldeles utmärkt att då och då uppleva en "slappar-resa" i Spanien eller Turkiet på ett AI och bara äta, dricka, sola, bada, läsa och ha det gott en stund. Och som sagt, för sällskap med små barn kan det ibland passa jättebra. För ett par år sedan åkte vi med barn och barnbarn (10 pers) på en veckas AI i Turkiet. Ungarna stortrivdes och hade kul och därmed var också vi vuxna glada och tyckte det vara kul att vara tillsammans.
Långt inlägg på din fråga utan att ge ett rakt svar. Men kanske bidrag till att du kan svara själv.
Så även om man är Greklands-älskare så kan man väl ibland svära lite i kyrkan. Själv åker jag inom kort till Fuerteventura och avslutar därför det här inlägget med att svära tre gånger vad gäller just den resan:
- All Inclusive
- Solsängar
- Resväska och full packning
(men också ett par dagar med hyrbil runt på ön)
Oj!!!!!!!!!!!
:) Masse
Takk til Masse for en god fakta-oppsummering av pluss og minus, uten den moralske pekefinger eller nedlatende tone som preger en del innlegg. Selv har jeg aldri reist AI, men har full forståelse for at noen av ulike årsaker gjerne velger en slik løsning, uten at de på noen måte skal ha dårlig samvittighet eller føle det som en mindreverdig reise for det.
Så vurder hva som passer best for deg og dine du, Nimbus, og gjør dine valg ut fra det! God tur!
Takk til Masse for en god fakta-oppsummering av pluss og minus, uten den moralske pekefinger eller nedlatende tone som preger en del innlegg.
Ja verkligen bra skrivet klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Har åkt till Egypten, Fuerteventura och Rhodos med A.I. och har varit mycket nöjd med det. I Egypten skulle jag vilja säga att dit åker jag inte utan A.I.. Mycket för att många restauranger inte serverar varken öl eller vin, som vi tycker att vi vill unna oss när vi är på semester. Sen är det ju skönt att packa sin badväska och slippa tänka på att ta med sig pengar när man ska ner och bada. Bara gå till baren och få sig en kall öl eller ett glas vin när man känner för det. Måste nog hålla med om att i Grekland är det nog inte det jag vill ha. Men... när vi var på Rhodos var vi på den västra sidan i ett litet samhälle där det inte fanns många tavernor. Vi gick ut en kväll och käkade på en taverna som verkade bra men den var ganska kass. Inte så god mat och väldigt dyrt. På Fuerteventura var det verkligen toppen med gott att dricka och mycket god mat att välja på. Men vi hade säkert fått både god mat och dryck på de små tavernorna också, men vi kan då inte klaga på A.I. där vi har varit. Smaken är som baken, väldigt delad som tur är;)!
/Kerstinbye_bye
Någon skrev att det är mindre risk för magproblem på AI hotellen. Det tror jag inte att det finns belägg för i något land. Många turister som kommer hem sjuka från ex Egypten har bott och ätit på stora anläggningar. I många länder som Indien och Thailand är gatumaten bra och mycket populär hos alla.
Visst i Egypten som är ett muslimskt land där miltären tyvärr fortfarande styr kanske det känns tryggast av andra anledningar.
Nu gäller det ju Grekland och där är varken språket, hygienen eller säkerheten oftast inte något problem. Maten är enligt min mening billigast på enkla små tavernor så långt från tingel-tanglet som mölligt. Om gumman som sköter stället inte har någon meny eller inte kan engelska är det bara att kika i grytorna det är fortfarande tradition på många små ställen i landet.
Jag har under många år rest till Grekland med mina barn, numera oftast ensam då de är vuxna sedan länge och även med barnbarn. Då har jag gjort som hemma ransonerat glassen och de andra utsvävningarna för naturligtvis har inte plånbonken varit oändlig. Det har fungerat för oss och jag tror att de haft det bra ändå.
Vill ni välja AI ska ni naturligtvis göra det men jag tror att ni går miste om det som är en del av charmen med Grekland och det kan kännas dumt att äta på andra ställen när maten redan är betald. AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.
Eva
Kritsabo
2012-01-28, 09:11
AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.
Eva
Tyvärr stämmer detta inte på vår del av ön.
Men det är underhållande att studera "åkbanden" på handlederna och gissa vilket hotell turisterna kommer ifrån när vi sitter på tavernan. flabb_flab
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.
PS! Som i en av de tidigare trådarna erkänner jag mig som oblyg syndare när dottern var liten. _B-anana
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.
flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap
BRA skrivet Lissi!
Birgitta.
Det handlar väl inte om att ha koll på barnen, har du själv haft en tonårsson? Stackarn, han måste gått hungrig?
Ja, sågar flere samt noen til "låns" og ingen tvil om at de er sultne, veldig sultne, men maten er ikke hvor vi sparer inn eller reiser til syden for "tjene penger" på!
Ja, sågar flere samt noen til "låns" og ingen tvil om at de er sultne, veldig sultne, men maten er ikke hvor vi sparer inn eller reiser til syden for "tjene penger" på!
Utan att vara ironisk har jag svårt att förstå vad du menar ,kan du försvenska ditt inlägg?
?????
Ja, har flere gutter (3) som alle har varit tenåringar så jeg vet hvor mye mat som går med og hvor sultne de konstant er (var). Vi var ofte ute og reiste, og for oss var det aldri noe tema hvor vi skulle reise for å få billigst, og mest mat, men mat er uansett ikke den største utgiften ved en reise etter min erfaring.
Marianne
2012-01-28, 19:29
Utan att vara ironisk har jag svårt att förstå vad du menar ,kan du försvenska ditt inlägg?
Inte för att jag är någon expert på varken norska eller svenska, men Jan, jag vill försöka skriva hur jag uppfattar Mouches inlägg:
Som svar på Hellens fråga om Mouche själv har haft en tonårsson, så svarar Mouche att h*n har flera, till och med några "till låns" (kan väl vara kamrater, kusiner osv. som följt med på resa), så h*n vet mycket väl att tonårskillar är hungriga, väldigt hungriga, men att Mouche med familj inte sparar på maten när de reser till Grekland och ej heller reser dit för att spara pengar på hushållningbudgetten.
Hoppas det var rätt tolkat! (Nu såg jag att Mouche hann före mig.:))
Ska kanske tillägga, att ordet "sågar" kan förvilla en svensk, är väl bara ett obetydligt fyllnadsord, som "jajamensann" eller något liknande.
BRA skrivet Lissi!
Birgitta.
Hej Birgitta.
Vad är det som du refererar till här? Bra om du citerat efter alla inlägg som varit efter Lissi skrev senast. Fattar inte riktigt vad du refererar till..., eller var det också Masses inlägg?
Ja, har flere gutter (3) som alle har varit tenåringar så jeg vet hvor mye mat som går med og hvor sultne de konstant er (var). Vi var ofte ute og reiste, og for oss var det aldri noe tema hvor vi skulle reise for å få billigst, og mest mat, men mat er uansett ikke den største utgiften ved en reise etter min erfaring.
Det är väl ingen här som har sagt att man har som tema att åka där man får mest mat för minst pengar????
Lissi
Jo, det argumenteres for AI for da har man koll på utgifter til mat siden man har så sultne barn etter hva jeg har oppfattet. Velger man AI så har man vel da tatt fra seg selv noe av den gleden som ligger i å reise, nemlig å se seg rundt, prøve lokale steder og mat siden man allerede har betalt for maten på det stedet man bor. Hvis man spiser andre steder så blir jo det som å betale for maten to ganger?
Har selv reist på AI, kun en gang og det var på Club Med i Phuket. Veldig bra for de fire dagene vi var der, men jeg kommer ikke til å velge den varianten igjen av grunner som jeg har nevnt i flere innlegg her.
Andre står helt fritt til å gjøre sine valg, men synes det kan være greit å være klar over de negative konsekvenser dette har for de lokale tavernaer, og i ytterste konsekvens så blir det bare slike AI til slutt hvor den lokale befolkning kommer på "besøk" for å vise seg frem i sine nasjonaldrakter og synge sine lokale sanger. Det vil minne meg om "grisefester" i Spania på 70/80-tallet, turisme på sitt aller værste, etter mitt syn!
Långa arbetsdagar, låga löner och dåliga arbetsförhållanden är priset
lokalbefolkningen kan få betala för västerlänningarnas all-inclusive semester.
Teksten er hentet fra en rapport skrevet av Annika Andersson, Pamela Olsson, Tina Ornstein
Kandidatuppsats
VT 08
Lunds Universitet
Långa arbetsdagar, låga löner och dåliga arbetsförhållanden är priset
lokalbefolkningen kan få betala för västerlänningarnas all-inclusive semester.
Men ursäkta :eek: Skulle det bara gälla ÁI hotell...vilka har inte de arbetsförhållandena i Grekland :confused:
Jag har alltid varit en stor motståndare till AI, mest för att det utmärglar samhällen som många redan beskrivit här. I somras bodde vi i Maleme utanför Chania, där är det mycket AI men finns ändå några tavernor men det är väl inte en plats som lockar med den bästa maten (även om det säkert finns bra mat där också).
Hur som helst så började vi vår luffartur på ett medelstort hotell (runt 70 rum) i Maleme för att sedan åka runt på Kreta och bo i bl.a. Paleochora.
Som avslut på resan åkte vi tillbaka till samma hotell som vi började på i Maleme. Vi visste vad de serverade i sin restaurang och för (jag tror det var) 30€ per dag fick vi köpa upp oss från frukost till AI (2 vuxna, 2 barn). Vi tyckte att detta var en bra avslutning på turen och slappade dessa dagar även om vi var en sväng in till Platanias och käkade lunch en av dagarna. Maten var väl inte ö-världens bästa men vi äter inte alltid den godaste maten hemma heller. Däremot så vet vi att pengarna hamnade på Kreta, hotellägaren bodde i Chania och hela hans familj var synliga på hotellet. Vi fick en skön avslutning på resan och kunde konstatera att dessa tre dagar var ungefär lagom länge att äta på samma ställe, jag kan tänka mej att göra samma sak igen på någon annan ö men däremot vet jag många öar där jag aldrig skulle göra likadant.
Vi som reste var alltså två vuxna med tjejer på 2 och 5 år, vi har åkt runt bland öarna varje år sedan 1995.
Mvh Janérik
Någon skrev tidigare något om att synda ifall man hade A.I.
Jag skäms då inte för det och tycker definitivt inte att man syndar på något vis. Vill man ha en lugn och skön semester är det väl upp till var och en. Visst tycker jag också att det är en del av upplevelsen på resan att gå och kika efter var man ska äta, men ibland kanske man har hamnat på en ort där matställena är få eller rent utav obefintliga. Vi som nå'n gång har åkt på A.I. behöver absolut inte skämmas för det, oavsett om man åker med barn eller ej.:)
/Kerstinbye_bye
På svenska ekoturismföreningens hemsida finns det mycket intressant att läsa om hållbart resande för den är intresserad av vad vårt resande kan betyda i ett längre perspektiv. Själv gjorde jag min 5 dagars tur i Amazonas djungel för några år sedan med ett ekoturismföretag som försökte arbeta med stor hänsyn till naturen, lokalbefolkningen och miljön. Jag gick runt bland företag i Manaus och försökte bilda mig en uppfattning om hur de olika företagen arbetar innan vi valde vem som skulle få ta oss ut i djungeln.
Jag skulle önska att Grekland satsade mer på Eko-turism än det som görs i dag även om jag vet att det finns företag som jobbar väldigt seriöst med frågan ex på Chios och Lesvos.
Eva
Wardakis
2012-01-29, 08:31
Eva det låter som ett bra ämne i en ny tråd! Finns säkert massor med åsikter och kunskap om det bland medlemmarna. Du kan väl börja med att berätta vad du vet!
Gunilla
Nektaria
2012-01-29, 09:24
Jag skulle önska att Grekland satsade mer på Eko-turism än det som görs i dag även om jag vet att det finns företag som jobbar väldigt seriöst med frågan ex på Chios och Lesvos.
Eva
Mycket intressant! Vi var på Lesvos, Agios Isidoros i augusti 2011 och upplevde då att exempelvis nedskräpning var på ungefär samma nivå som i Georgioupoli på Kreta för 10 år sedan! Stranden i byn hade Blue Flag och full med fimpar och annat skräp. Gamla fabriksskelett var en ganska vanlig syn!
Toaletten var två stinkande bås med hål i golvet och handikappvänligheten lika med noll. Vattnet var klart och fint, såvitt vi kunde se!
Det är härligt om det pågår ett miljöförbättringsprogram. Det verkar behövas!
Lena
Marianne
2012-01-29, 10:21
Tråden handlar nu väldigt mycket om "Vad vi tycker om AI", många skriver att det kan vara bra för t ex barnfamiljer men de skulle aldrig själv välja AI.
Helt OK med en diskussion om AI, men tillbaka till frågan som ställts av Nimbus:
När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med all inclusive? och i så fall är det värt det?
Det går ju inte att svara på "vad man ska och om det är värt det" så där generelt för alla!
Nimbus, jag tror att du kanske skulle kunna få lite mer personliga tips om du skrev lite om dig själv och vad du förväntar av din semester.
Är det första utlandsresan, första resan till Grekland, reser du ensam, med familj, med barn, vilken ålder, är ni själva unga eller äldre, vart reser du, till en ö, stor ö, vilken ö, vad är målet med semestern, total avkoppling, upptäcka livet på platsen, är ni nyfikna på orten/landet eller vill ni helst umgås med andra som har semester, utflykter - ju fler upplysningar du kommer med ju bättre kan Kalimeras medlemmar spåra sig in på vad du vill ha och ge goda råd till dig.
Admirala
2012-01-29, 10:41
En god og balansert artikkel om AI på Rhodos, synes jeg: http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/sologstrand/ECE1218999/all-inclusive-oedelaegger-lokalmiljoeet/
Jeg, som for øvrig aldri ville bodd på AI, la særlig merke til denne uttalelsen, som henger sammen med at AI tapper lokalmiljøet for penger/arbeidsplasser:
Hvis du som turist ikke kun har intentioner om 14 dage ved poolen, men også gerne vil ud de forskellige attraktioner, men du til sidst ikke kan finde nogle steder at sætte dig ind og få en forfriskning undervejs, fordi de steder er lukket, vil du så komme tilbage året efter?
Mycket intressant! Vi var på Lesvos, Agios Isidoros i augusti 2011 och upplevde då att exempelvis nedskräpning var på ungefär samma nivå som i Georgioupoli på Kreta för 10 år sedan! Stranden i byn hade Blue Flag och full med fimpar och annat skräp. Gamla fabriksskelett var en ganska vanlig syn!
Toaletten var två stinkande bås med hål i golvet och handikappvänligheten lika med noll. Vattnet var klart och fint, såvitt vi kunde se!
Det är härligt om det pågår ett miljöförbättringsprogram. Det verkar behövas!
Lena
Har ingen aning om det pågår något miljöförbättringsarbete i Agios Isidoros.Jag har också varit där och tror jag har med några av fabriksskeletten i mitt resebrev. Däremot såg vi inga fimpar på stranden och vi tittade noga eftersom vi hade med en 1,5 åring. Några ståtoaletter såg jag inte heller till. Vi bodde på Acrogiali alldeles vid havet och det är ett litet välskött ställe med en underbar värdfamilj. Vi bokade själva och åkte inte charter.
Personligen gillar jag Molivos mycket mer. Det ekoturistföretag jag läst om på Lesbos tror jag höll till i Skala Eressos området. Lesbos är en ö med stort djur och fågelliv och mycket varierad natur.
Ekoturismen på Chios har Janne skrivit en del om. Han har säkert länkar till de här företagen om du är intresserad.
Trådstartaren får ursäkta utvikningen.
Eva
Nektaria
2012-01-29, 11:16
Toan fanns nedanför kyrkan med pil från den blåflaggade stranden med hänvisning dit.
Vi åkte charter - Apollo och bodde på Pebble Beach hotel - ingen höjdare!
Tyckte också att Molivos var jättefint!
Lena
Men ursäkta :eek: Skulle det bara gälla ÁI hotell...vilka har inte de arbetsförhållandena i Grekland :confused:
Vi har kun bodd på små familiedrevne hoteller hvor hele familien er involvert i driften for det er hva vi liker. Store og upersonlige hotel synes vi ikke noe om, og de er mere like, enn ulike, nesten uansett hvor i verden man befinner seg.
Någon skrev tidigare något om att synda ifall man hade A.I.
Jag skäms då inte för det och tycker definitivt inte att man syndar på något vis. Vill man ha en lugn och skön semester är det väl upp till var och en. Visst tycker jag också att det är en del av upplevelsen på resan att gå och kika efter var man ska äta, men ibland kanske man har hamnat på en ort där matställena är få eller rent utav obefintliga. Vi som nå'n gång har åkt på A.I. behöver absolut inte skämmas för det, oavsett om man åker med barn eller ej.:)
/Kerstinbye_bye
Jag förstår begreppet synda med AI.
Jag reste under flera år till Argassi där det smälldes upp ett gäng AIs, och för varje år som gick bidrog dessa komplex till att fler och fler restauranger stängde.
Man liksom märkte hur orten dog lite mer för varje år.
Nu var det ett par år sedan jag var där sist, men vad jag har läst mig till på andra forum är orten nu än mer "död". Den ekonomiska krisen i Grekland har väl inte precis hjälpt förfallet.
Det ironiska är att nu har tydligen AI'sen på orten inte så mycket gäster längre eftersom det blev en tråkig ort att åka till då det inte fanns så mycket kvar.
Men jag har själv blivit förälder och kan se fördelarna, dock tycker jag man kan göra skillnad på stora charter-orter och mindre.
Om jag fortsätter med Zakynthos som exempel så tror jag tex att Laganas skulle lida mindre av AIs än Argassi
Ytterligare en aspekt på AI. http://www.vk.se/671128/all-inclusive-tortyr-for-feta-barn
Eva
ford prefect
2012-07-24, 15:08
Gäller ju inte bara feta barn :p
//Åke
Åker man som förälder med överviktigt barn till ett AI-ställe med allt vad frestelser det innebär för barnet så har det barnet tyvärr större problem än att just semestra på ett AI-ställe.
Föräldrarna borde kanske tänkt till före?!
Med fare for å generalisere så vil jeg hevde at mange overvektige barn har ikke bare vekten å slite med, men ofte sammensatte problemer hvorav familie/familieforhold er et viktig element. Sier dette med erfaring fra å jobbe prosjekter med overvektige barn og ungdommer.
Nu är det ett tag sedan det var aktivitet i denna tråd, men jag ger mig på ett svar i alla fall.
Min reflektion av AI kontra boka-allt-själv:
Vi reste till Kreta i våras och bokade flyg, hotell och hyrbil själva via nätet.
Detta var första gången vi åkte utomlands "på riktigt"
Familjen består av mamma och pappa samt tre barn. 2, 7 och 10 år.
Allt fungerade perfekt och vi fick en behaagligt underbar semester.
MEN att varje kväll gå ut och leta efter ett trevligt matställe när man har trötta och hungriga barn är inte roligt.
När man sedan har hittat ett mysigt ställe och beställer in mat för 5 personer men det är bara de två vuxna som äter upp för att "maten smakar inte som hemma" så blir man lite besviken.
Så till nästa resa som planeras i skrivandets stund kommer vi att välja AI av de enkla anledningarna att:
1. Våra barn är ovana att resa och därmed ovana att prova nya maträtter.
2. Man vet vad resan i det stora hela kommer att kosta (även om man antagligen betalar mer än utan AI)
3. Spara tid (1-2 timmar per dag till att hitta matställe för lunch och middag)
4. Stora hotell med mycket aktiviteter passar våra barn bättre än små lugna hotell.
Så avslutningsvis...
När barnen är små och innan de har hunnit bli vana vid att resa utomlands så är det AI som gäller, men om jag åker utan barn eller om 5 år så väljer jag återigen att boka allt själv.
Alex, som svär dubbelt genom att boka AI till Turkiet nästa gång!
Elisalinn
2012-11-15, 19:00
[quote=Netwolf;263009]Typ :D
I Aftonbladet, tisdag den 13.11, skrivs en mycket bra artikel. Kolla på
monica.gunne@aftonbladet.se
Till Elisalinn: Försökte följa din länk men det är bara en mailadress. Har du den riktiga länken oxå?
Kalimera
2012-11-17, 13:17
Till Elisalinn: Försökte följa din länk men det är bara en mailadress. Har du den riktiga länken oxå?Här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=291029) finns en annan tråd i ämnet, med korrekt länk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.