handdator

Visa fullständig version : Theo Angelopoulos omkom i en trafikolycka


eija
2012-01-25, 17:07
En liten stor man, filmregissör och diktare är död.


"Den grekiske filmregissören Theo Angeloupoulos omkom i en trafikolycka i Aten på tisdagen. Han blev påkörd av en motorcykel under en filminspelning och avled senare på sjukhus, uppger The Guardian."

Jag älskar hans mystiska, drömlika filmer med mycket symbolik som är ofta svårtolkade, men det gör ju ingenting. Stämningen och fantastiskt fina vyer får nästan hjärtat att brista.

Här små fragment av hans filmer till hans minne:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LR58mgiJPtk

Lissi
2012-01-25, 17:34
Men ÅH SÅ SORGLIGT!!snyft_dropsnyft_drop
Jag älskar hans filmer och har just beställt "The Dust of Time" från England....

Dessa jäkla motorcykeldårar i Grekland__D

Lissi - bedrövad

mrwalker
2012-01-25, 19:58
Nei, nei, nei, dette var trist...

Angeloupoulos var en av de største Europeiske filmskapere noensinne.

R. I. P.

Kalimera
2012-01-25, 21:16
Så tragiskt!

Han var en av de största regissörerna! Hans två bästa filmer tycker jag är Resan till Kythera, och Biodlaren. Fantastiska filmer!

Eva L
2012-01-25, 21:38
Biodlaren är också en av mina favoriter. Jag har alltid på radion som sällskap för min goja när jag går till jobbet och hörde nyheten om hans tragiska död precis när jag stängde dörren till lägenheten. Theo höll på med inspelningen av en film om dagens kris i Grekland och jag hoppas någon annan kan fortsätta hans verk. Grekland har förlorat en stor man med ett skarpt intellekt och en fantastisk konstnärlig begåvning. Har under dagen i tankarna återkommit till flera av hans filmer där jag tydligt kan se vissa scener framför mig.

Eva

Alala
2012-01-26, 04:30
Jag läste om händelsen igår på Ekatherimini. Väldigt sorgligt. Och inte har jag hunnit bekanta mig med hans produktion heller, den har bara funnits på min "lista". Men den finns ju kvar.

Man blir ledsen.

/ Anne

Riitta
2012-01-27, 15:44
Håller på och tittar på hans begravning på ERT nu:( Det finns väldigt många människor utanför kyrkan.

Riitta

Lissi
2012-01-27, 15:47
..och jag har just fått hans DVD-film "Dust of time " med posten. Det blir högtid att se den!

Lissi

UlfWiman
2012-03-10, 14:16
En förfrågan!

Finns det någon här som besitter ett ex av "O thiasos"?

Ta det då via PM till mig. Jag köpte en på eBay, men det var en "fake" i avi-forrmat med inbränd engelsk text...

Jag söker ett original...

//Uffe