Logga in

Visa fullständig version : Antikens världar

Kalimera
2012-01-24, 20:13
Jag såg just ett mycket intressant program om det antika Grekland. Det finns på SVT Play (http://svtplay.se/v/2683084/dokumentarfilm/antikens_varldar__del_3_av_6). Missa inte!

xenos
2012-01-25, 05:08
Tack för tipset

piam
2012-01-25, 17:03
jag skrev just till en kompis,tror jag börjar bli gammal som sitter och tittar på kunskapskanalen,det finns många bra program där.Antikens världar bland annat.
Efesos och Olympia har jag varit till men det finns så mycket mer att se och uppleva.

Pia

Kalimera
2012-01-25, 20:28
Efesos och Olympia har jag varit till men det finns så mycket mer att se och uppleva.Visst finns det massor att se och uppleva. Jag har varit i Efesos, men tyvärr inte i Olympia, inte heller i Delfi. Delfi står högst upp på min önskelista.

Titti
2012-01-25, 21:24
Tack för tipset Janne! Nu har jag tittat på programmet. Jag funderade en hel del efteråt. I programmet varvas nutida bilder från bl.a. demonstrationer med bilder på ruiner och skulpturer, medan man pratar mycket om grekernas vrede och våldsamhet under årtusendena. Jag kände mig inte helt positiv, efter att ha sett det. Vad ville programmakarna egentligen säga med filmen? Att greker är krigiska och inte drar sig för att använda våld?

Jag kanske missförstod budskapet, men det vore intressant om fler tittade på programmet och kommenterade här.

F.ö. var det också många vackra vyer. Jag ska åka till "Klassiska Grekland" i april, så det var roligt att få en liten försmak av vad som väntar!

Monica P
2012-01-26, 05:56
Delfi, jag säger bara Delfi! Om möjligt utanför värsta turistsäsongen!
Jag var dit en kokhet julidag 1965 med turistbuss från Aten. Vi hade en bra guide som lotsade oss runt till olika ställen, till källan, till amfiteatern, till stadion, till körsvennen.

Nästa besök blev på sent 80-tal. Vi körde campingbil och kom sent på kvällen och sov på en parkeringsplats. Vaknade i morgondis just när solen belyste bergssidan medan dalgången mot Itea med 8miljoner olivträd fortfarande låg i mörker. Tystnad! Till och med barnen kände av den speciella stämningen.

Vi vandrade runt bland de klassiska ruinerna i morgonljus och försökte läsa bokstäverna och fantisera om tiden då Delfi var världens navel "o omfalos tis gis".

När kommersen sen kom igång och alla bussar strömmade in drog vi vidare.

Arachova , inte långt därifrån, är en populär vintersportort och har rykte om att ha de piggaste gubbarna i Grekland med en löptävling nerifrån dalen och upp, vet inte om den fortfarande är aktuell. Husen ligger som på Santorini , det ena på det andra.

Kalimera
2012-01-26, 08:16
Jag kanske missförstod budskapet, men det vore intressant om fler tittade på programmet och kommenterade här.Jag tänkte också så till en början, men tänkte sedan att de använde bilder för att symbolisera dåtiden. Det är svårt att säga om det stämmer utan att ha sett de andra programmen i serien, det handlar om andra länder än Grekland.

xenos
2012-01-26, 11:22
Två av filmens tema reagerar jag på.
Det första är den riktiga och åskådliga överblicken över över den tidsperiod som det handlar om. Det var en rolig repettion.
Det andra temat är "grekernas natur". Och nu är jag inte lika glad längre. Har alltid misstrott den sortens formuleringar. Här framgick det tydligt att grekerna var, är?, våldsamma och självdestruktiva.
Jämfört med vilka?

Lissi
2012-01-26, 16:01
Jag funderade en hel del efteråt. I programmet varvas nutida bilder från bl.a. demonstrationer med bilder på ruiner och skulpturer, medan man pratar mycket om grekernas vrede och våldsamhet under årtusendena. Jag kände mig inte helt positiv, efter att ha sett det. Vad ville programmakarna egentligen säga med filmen? Att greker är krigiska och inte drar sig för att använda våld?

Jag tycker att programmet var alldeles utmärkt och skildrar mycket bra grekernas historia. Visst har greker varit tvungna genom alla tider att vara våldsamma och med krig försvara sig mot allehanda inkräktare. Jag får mer och mer förståelse för detta evigt kämpande folk. Parallellerna i bilderna från nutid var bra för att skildra hur grekerna återigen upplever "hot" från omvärlden.

Detta är min högst spontana reflektion efter att ha sett programmet och håller säkert inte alls för proffstyckares åsikter;)

Lissi

IngegerdN
2012-01-26, 23:31
Jag tänkte också så till en början, men tänkte sedan att de använde bilder för att symbolisera dåtiden. Det är svårt att säga om det stämmer utan att ha sett de andra programmen i serien, det handlar om andra länder än Grekland.

Jag tolkade inslagen som illustrationer till vad som sades om de historiska händelserna, journalfilmer från den tiden saknas ju...

Två av filmens tema reagerar jag på.
Det första är den riktiga och åskådliga överblicken över över den tidsperiod som det handlar om. Det var en rolig repettion.
Det andra temat är "grekernas natur". Och nu är jag inte lika glad längre. Har alltid misstrott den sortens formuleringar. Här framgick det tydligt att grekerna var, är?, våldsamma och självdestruktiva.
Jämfört med vilka?

Varför övertolka? Jag tror inte att de var varken mer eller mindre våldsamma än andra folk under den aktuella tidsepoken - t.ex. verkade inte perserna vara särskilt mycket "fredligare"... Förmodligen är det så enkelt som att det finns nedtecknade redogörelser av händelserna, något som väl i stor utsträckning saknas från t.ex. vad som hände i vår nordliga del av världen under samma tid.

xenos
2012-01-27, 05:13
Varför övertolka?

"Grekernas natur", var ett direkt citat, inte min tolkning övwehuvudtaget, över eller under.

Lissi
2012-01-27, 10:10
Här framgick det tydligt att grekerna var, är?, våldsamma och självdestruktiva.
Jämfört med vilka?
Jag tror att MÄNNISKAN är så, men t ex vi här i norden har ju inte haft samma historiebild där det visats så tydligt. Perserna hade ju samma natur mfl mfl genom historien. Se alla krig nu som förs...inte är några bättre där??
MÄNNISKANS natur är sådan tror jag men omständigheterna där vi råkar leva avgör om dessa våldsamma sidor behöver användas...
:eek:

xenos
2012-01-27, 10:50
Jag tror att MÄNNISKAN är så, men t ex vi här i norden har ju inte haft samma historiebild där det visats så tydligt. Perserna hade ju samma natur mfl mfl genom historien.

Men så kloka var inte de som gjorde filmen. De talade om grekerna, inte människan.
Varför måla in sig i et hörn?

Lissi
2012-01-27, 11:41
De talade om grekerna, inte människan.

Filmen handlade om grekerna , inte människan generellt.;)

Lissi