handdator

Visa fullständig version : Haris, Paleochora


Västkustmaja
2012-01-20, 11:47
Hej
Vi har äntligen bestämt att vi skall resa till Paleochora i maj (efter flera tips här på forumet). Vi har kontaktat Haris lägenheter och fått veta att de har ledigt den veckan vi tänker åka. Sedan läser vi en researtikel på nätet (ej Kalimera - men artikeln var från i höstas så den var ny) att Haris är smutsigt (lägenheterna smutsiga, köksutrustningen smutsig) så innan vi bokar måste jag ju bara kolla med alla er som bott på Haris om detta verkligen stämmer ? Vi är inte ute efter någon lyx men smuts klarar vi bara inte av. Då får det bli något annat boende. Vad säger ni ?

pollebosse
2012-01-20, 12:41
Hej.
Jag har bott där ett antal gånger, då på Studio Yiorgos som tillhör HARRIS. Det ligger precis bakom Waters Edge.
Det har varit rent och fint, vi har inte haft något att klaga på. Lägger man till den utmärkta frukosten och det trevliga bemötandet, så har vi i alla fall fått mycket nöje och vänner för framtiden.
Kommer att besöka dem om två månader och känner bara glädje för detta.

Paul

Fysimera
2012-01-20, 14:36
Hej
Har bott på Harris ett antal gånger och aldrig tänkt på att det skulle vara smutsigt.
OK det är kanske ej lyx men atmosfören är LYX.
Studio Yiorgos är ju nyare och kanske att föredra om man är extra känslig.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=575&pictureid=7886

Jag tror detta är rum 9 som har extra stort kök men är ej riktigt säker utsikten som ej syns på bilden är underbart vacker med havet och man ser "krokodilen"
Olle

litentuva
2012-01-20, 15:43
Enkelt rent och trevligt, allt man behöver utan någon som helst " lyx ", lyxen har du utanför fönstret :) fantastiskt läge! Vi återvänder för andra sommaren nu i juli!

Arne
2012-01-20, 17:16
Vi har ju tagit oss härbärge hos Haris vid trenne tillfällen utöver vår nyligen avslutade vintermånad. Vid ett tillfälle bodde vi uppe i det nya hotellkomplexet "Yiorgios". Lite dyrare, men toppenfräscht.

Nu kan det dock finnas olika synpunkter på välstädat och rent, men vår bestämda uppfattning är att Haris Hotel uppfyller de krav en turist kunna ställa. Skulle det ändock vara illa ställt med städningen, då är det ju bara att tala med Haris eller Flora så skickar de genast hotellstäderskan att åtgärda eventuella brister.

Vi har ju också sett att besökare på andra diskussionsforum haft negativa synpunkter på hotellet, men då måste man förstå att vi alla äro olika när det gäller finish.

När vi skulle oss härbärge taga på Nikoletas Rooms på Tinos förra våren, då hittade vi på Tripadvisor flera föga smickrande omdömen. Väl på plats fann vi ett pensionat som var mycket välskött, och där rummen och städning befann sig i perfekt skick. Inga råttor klängde i gardinen!

Arne och Birgitta

Outi
2012-01-21, 15:01
Hej,
vi bodde i Paleochora i två nätter i juli 20011. Vi gjorde en liten semester i semestern; bodde i Agii Apostoli men ville bekanta oss med Paleochora. Det visade sig vara svårt att hitta det boende vi var ute efter (hotell av bättre standard och helst med pool) eftersom hotellen verkade prioritera gäster som skulle stanna längre. Vi bokade då rum på Haris eftersom vi läst så gott om boendet här på Kalimera, fast vi var väl medvetna om att standarden skulle vara lägre än den vi normalt har på våra boenden. Jag kan sammanfatta vår vistelse så här: Utsikten från altanen var världsklass, otroligt fint att sitta och titta ut över havet. Rummet var vi mindre nöjda med. Mörkt och gammalt, fick lite grottkänsla i rummet. Men ständningen var det absolut inget fel på, rent var det. Vi kunde bara få en studio så vi var i behov av en extrasäng. Ja, vad säger man, en bild säger mer än tusen ord...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=789&pictureid=7889

Jag kunde inte hålla mig för skratt när min man skulle lägga sig...(han "offrade"sig - ville inte att någon av oss andra skulle behöva sova i den). Vi är ju inte dom som låter sådana här saker förstöra semestern, men det var tur att vi inte skulle stanna där längre än två nätter, för då hade vi nog behövt se oss om efter annat boende för min man hade nog sovit bättre på altanen :-)
Nej, inget mer Haris för oss, hotellet ovanför, Yiorgos var kanske lite mer i vår smak, men det var för tillfället uppbokat av en norsk kvinna och hennes vänner, så vi var bara där för att barnen ville bada lite i poolen en stund.
Detta var mina reflektioner över hotellet, alla har vi olika preferenser gällande boendet på semestern.
/Outi

Marianne
2012-01-21, 16:05
Vilken man du har, Outi!klapp_klap Hoppas hans rygg har det OK.:D
En sådan säng (även om det var en extrasäng) hade vi aldrig klarat av.__D

För övrigt tycker jag att rummen en trappa upp är ljusare, specielt då kanske lägenhet nr. 9 med kök till, rummen på gatuplan känns som du säger lite grottaktiga, långa, mörka och smala innåt men det är fint att sitta ute på altanen i gatuplan såväl som på balkongen en trappa upp.
Och utsikten är ju underbart fin.

Haris är ett ganska enkelt boende som många kan acceptera på semester i Grekland, men om man vet att man har lite högre krav på standard bör man nog titta efter ett lite dyrare boende.

Västkustmaja
2012-01-21, 17:04
Tusen tack, alla ni som svarat oss. Yorgios var tyvärr redan fullbokat inför vår vistelse i maj annars hade vi valt detta. Tror tyvärr att vi hoppar över Haris och väljer Libyan Princess istället - det nya hotellet där vi då dessvärre får göra avkall på havsutsikten men får en bättre standard. För övrigt slutar jag aldrig att imponeras av det engagemang och den vänlighet som finns på detta forum. Guld värt för oss som älskar Grekland.

kari
2012-01-21, 18:47
Tror tyvärr att vi hoppar över Haris och väljer Libyan Princess istället - det nya hotellet där vi då dessvärre får göra avkall på havsutsikten men får en bättre standard.

Vi bodde på Libyan Princess første uke av mai ifjor, og bortsett på mangel av havutsikt var det veldig bra :)

P l a n e n vår var å bo på Sandy Beach hotel :)
- o g det kommer vi til å gjøre neste gang vi besøker Paleochora.

Vi hadde booket der, men da det kom et veldig godt tilbud på L. P. "føyde"
vi de unge ( sønn m/samboer) og booket av Sandy beach som har kjempebra beliggehet ved sandstranden og solnedgangen :)

Men om vi velger Paleochora så sent som i november et år, så velger vi nok Haris, eller i alle fall et sted med morgensol :)
Paleochora t i d l i g om våren t r o r ( hvem vet ;) ) jeg ikke vi tar sjansen på flere ggr, jeg har aldri frosset så mye noe sted i Hellas som i Paleochora i april

Mariell
2012-01-21, 19:49
Er det noen som har bilder fra inne i studioet på grunnplanet på Haris, har tenkt å bo der til høsten,men blir litt skremt av benevnelsen grotteaktig......:eek:

yannis
2012-01-21, 20:22
Studio nummer 1 var ABSOLUT inte grottakktig! Vi trivdes där hela månaden. Men där finns 3 fönster samt badrumsfönster eftersom det är kantstudion. Vi satt mycket inne när blåsten och "kylan" bjöd till det. Även då hade vi ett ljust rum och en fantastisk utsikt.

Men kanhända att de andra rummen på undre våningen kan kännas lite "grottigt" och mörkt då dom har mindra antal fönster. Vi har bara bott där på sommaren och i princip alltid suttit ute. Man kan ju aldrig se sig mätt på utsikten.

Även övervåningen har vi bott på. Alla studios är nog ljusare men har lika fina utsikt.

Haris andra hotell har pool, är modernare men är också minst 5 euro dyrare.

Birgitta, som kanske är fel person att uttala mig. Jag prioriterar alltid altanen/balkongen framför rummet när jag väljer boende. Där sover man bara.

Marianne
2012-01-21, 21:49
Nu har jag inte studio nr. 1 lika färskt i minnet som Birgitta eftersom vi bodde där redan 2003, men jag minns att sängarna stod först i rummet när man kom in, det var i och för sig inte mörkt där, men det som jag upplevde som mörkt var längre in i studion där köksavdelingen var. Sedan låg badrummet ännu längre in i studion och det minns jag också som mörkt. Jag upplevde rummet som mycket långsmalt.
Fysimeras bild från lägenheten som har nr. 9 minns jag som klart ljusare vilket också framgår av hans bild.
Vi bodde på Sandy Beach mot sandstranden senast vi var i Paleochora och det kommer vi att välja igen, passade våra krav bra idag, det fanns kylskåp på rummet men inte kokmöjlighet som man har på Haris. Däremot ingick en supergod frukost!
Morgonsol eller kvällssol, ja det är nog en smaksak lite beroende på årstid.
Havsutsikt är viktig för oss, vi skulle aldrig välja Libyan Princess av den anledningen, men kan man leva utan havsutsikt så är det säkert ett väldigt fint boende.
Morgonsolen och havsutsikten hos Haris är värt mycket - och det är MYSIGT att sitta på The Waters Edge Café!

litentuva
2012-01-21, 23:56
Birgitta, som kanske är fel person att uttala mig. Jag prioriterar alltid altanen/balkongen framför rummet när jag väljer boende. Där sover man bara.

:)Vi tänker/prioriterar väldigt lika! Den rangliga tältsängen funkade hur bra som helst för 5 - åringen på 18 kg , men även jag på 60 kg somnade gott o den en eftermiddag ! För utsikten och möjligheten att dyka från klippor kan haris lätt komma undan med "grottkänsla" :D få fönster = svalt på sommaren

Outi
2012-01-22, 09:34
Jag tror vi bodde i Studio nr 3, det är i alla fall den som är näst längst bort från Water's Edge. Det rummet hade ett litet pentry/kök och längre in fanns ett rum med en dubbelsäng och i det rummet fanns ett pyttelitet fönster högt placerat. Det var nog placeringen av fönstret som gjorde att man fick känslan av att vara i en källare eller grotta. Nu var vi ju förstås inte så mycket på rummet, men vi skulle inte bott där längre än de två dagar vi var där, främst på grund av att ägarna inte kunde erbjuda oss alla fyra en sovplats värt namnet. Att erbjuda en oduglig tältsäng till sina gäster är inte OK. Spelar ingen roll om det är en vuxen eller ett barn som ska sova i den.

Alla prioriterar och tycker olika om hur ett boende ska vara på semestern, men vi bor nog inte på Haris fler gånger, även om läget, stämningen på hotellet och vyn från altanen var fantastisk.
/Outi

litentuva
2012-01-22, 15:01
Då förstår jag ang sängarna, för oss var det ok eftersom tältsängen var extra till ett av barnen och vi visste om det innan, naturligtvis ska det vare okey sängar även i ett enklare boende! :)