handdator

Visa fullständig version : Var kan vi träffas??


Nossnahoj
2012-01-17, 18:19
Åker till Thailand, Ao Nang, om tre veckor. Har goda vänner som samtidigt kommer att bo i Karon på Phuket. Vi tänkte stråla samman på någon ö mittemellan för att umgås ett par dagar. Nå´n som har tips på ö där vi kan träffas och ev. bo över en natt? Vore bra om vi får ungefär lika långt att resa. Poda Island ,jag vet att det ligger närmare Ao nang, är det möjligt att övernatta där? Har aldrig vart i Thailand tidigare så det ska bli spännande.
/ Lotta

LN
2012-01-17, 20:38
Ett förslag är att ni träffas på Phi Phi!! Vi åker till Karon 2/2 bye_bye

Celbe
2012-01-18, 15:14
Förslaget att ni ska träffas på Koh Phi Phi låter bra för då har ni ungefär lika långt att åka från båda hållen. Det är dock en ö med många besökare (varav många yngre) så om ni vill bo med lite lugn och ro hade jag valt ett boende som inte är i hamnbyn. Denna blev ju totalt raserad vid tsunamin men är återuppbyggd och ser i stort sett likadan ut som tidigare. Hamnen ser lite annorlunda ut nu, de har byggt en stor pir för att kunna hantera färjetrafiken bättre.

En thailändsk färja har dock inte så mycket gemensamt med en grekisk sådan, t ex Blue Star eller High Speed 5. De är betydligt mindre och kan vid första anblicken se ganska anskrämliga ut. Men man kommer dit man ska och alltid väldigt hjälpsam personal vid på- och avstigning, då färjorna kan ankra upp tre eller fyra stycken bredvid varandra.

Koh Poda ligger en 20 minuters färd med longtailboat utanför Ao Nang (som ju ligger på fastlandet). Det är en jättefin ö med bra strand och bad. Man betalar ett fast pris per person och bestämmer med föraren när hämtning ska ske (man brukar vara 6 - 8 personer i varje så man måste komma överens inbördes). Finns även ett matställe ungefär mitt på ön och ibland dyker det upp matbåtar också. Det brukar bli ganska mycket folk precis där longtailen lägger till, vi går alltid iväg till baksidan av ön där det är betydligt mer folktomt. Går även att övernatta men det kan Eva L berätta mer om för det gjorde hon för några år sedan.

Att komma till Thailand från kalla Norden är som att kliva rakt in i bomull. Man blir inlindad i varma vindar, sammetsmjuka stränder och trevligt mottagande. Ni kommer att få det superhärligt:)!

Celbe (med 13 Thailandsresor i bagaget)

Nossnahoj
2012-01-26, 16:56
Tack för tipsen, det blir nog att vi ses på Phi Phi öarna. Knappt två veckor kvar nu :D, ska bli så sköööönt. Brukar alltid ta en Greklandssemester på hösten men gjorde inte det i år (2011) för att spara semesterdagar till Thailandsresan så det känns som en evighet sen jag var ledig. Man har alldeles för få semesterdagar de räcker ju inte ens till hälften av det man vill göra.
/Lotta

Eva L
2012-01-26, 20:40
Jag har övernattat två gånger på Koh Poda. Den första gången strax före tsunamin och den andra i dec 2010. Båda gångerna på organiserad utflykt från Phuket. Andra gången var dottern och barnbarnen med så vi fick deras bästa bungalow och det är en mycket enkel inkvartering där jag nog inte skulle stanna mer än en natt eller två.

Phi Phi öarna besökte jag 2009 men jag vet att det har blivit ganska mycket party där de senaste åren. Jag har varit på Koh Lanta nu i januari och några par som jag pratade med tog en tur till Phi Phi öarna. De tyckte inte alls om det. Det var mycket ungdomar där och hög musik förstörde stämningen. De tyckte att Koh Lanta var mycket trevligare och lugnare. Kanske bra att känna till så förväntningarna blir det rätta. Koh Lanta var som vanligt helt underbart och jag trivdes mycket bra vid Phra Ae stranden (Long Beach) där jag bodde även den här gången.

Eva